Kun lapseni täyttää 18v, niin saa luvan muuttaa omilleen.
En aio katsoa sitä päivääkään sen jälkeen. Sit saa luvan pärjätä omillaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
En aio katsoa sitä päivääkään sen jälkeen. Sit saa luvan pärjätä omillaan.
Olet kuin kelvoton narsistiäitini, joka heitti minut - 18-vuotiaan tulottoman ja ongelmattoman lukiolaisen - ulos oikeastaan heti syntymäpäivien jälkeen. Onneksi minulla oli säästötilillä n. 10 000 markan perintörahat, joilla sain vuokrattua kammottavimman vuokramurjun narkkarien ja rikollisten keskeltä, kaverien vanhemmat haalivat minulle kokoon kalusteet. Pärjäsin jotenkuten, viikonloput tein niitä töitä mitä löytyi.
Olin pikkutytöstä saakka ollut äitini sylkykuppi, joten lopulta lähtöpassit kotoa oli minulle parempi kuin jäädä sinne, en kuitenkaan ole tietenkään antanut moista tekoa synnyttäjälleni anteeksi. Suoritin lukion E:n yleisarvosanalla, tapasin mieheni jatko-opinnoissa ja perustimme perheen, olemme taloudellisesti ja henkisesti hyvällä tolalla. Meillä on kaksi lasta, joita äitini ei ole koskaan nähnyt, eikä tule näkemään. Siellä kuulemma ulisee veljilleni (lellityille kultapojilleen), ettei voi ymmärtää mistä niin suutuin ja miksei saa edes tavata lapsenlapsiaan. Siinähän miettii, saa miettiä hautaansa saakka, sillä mitään en ole hänelle velkaa enkä ikimaailmassa päästä häntä "käsiksi" aarteisiini, lapsiini.
Että sellaista voi sinullekin olla luvassa, AP. Niität, mitä kylvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-vuotiaaksi asti esim. opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Eli vois olla reilua antaa asua kotona vaikka siihen asti.
Heitetään lapsi ulos ja sanotaan, että nyt saat huolehtia itestäs, kun kuitenkin lapsen omista tuista on pois osa rahasta vanhempien tulojen perusteella.
Oma asunto ei tarkoita sitä ettei saisi vanhemmilta rahaa. Itse vaikka maksaisin osan vuokrasta eikä kotoota joudu pois jos osaa käyttäytyä. Meillä näin siis.
Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, niin eikö se juuri voisi olla hyvä syy pitää kotona vähän pidempään? Näkisit vähän mitä sille kuuluu ja missä se pyörii?
18v on vielä nuori ja kehityksessään kesken, ja tapauksesta riippuen joko vähän kypsempi tapaus tai sitten ei.
Ja jos on ylimääräistä sponssata aikuiselle lapselle omaa vuokra-asuntoa vain siksi, että periaatteesta 18v oltava eri osoite kuin vanhemmillaan, niin siitä vain.
Sain vähän sen kuvan keskustelusta, että tässä tapauksessa taloudellinen tukeminen loppuu myös siinä 18v paikkeilla.
Lapset kasvattavat paljon enemmän vanhempiaan kuin vanhemmat lapsiaan. Kodin kuuluu olla paikka, jonne lapsi on aina tervetullut. Vaikak kuinka väsyisit jatkuviin tappeluihin niin sun kuuluu olla se viisaampi ja ymmärtää että nuoren pää on ihan sekaisin ja myllerrys on sietämätöntä, ei ole helppoa kasvaa aikuiseksi. Sitä ei kodista ulosheittäminen tue. Mieti viisaampana miten pääsette murrosiän kuohuista yli. Älä heitä lastasi ulos kodista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jättää sut kans aikoinaan kotihoidon kynsiin. Pärjää omillas sit vanha raakku!
Niinhän sen pitäisikin mennä. Ei lapsella ole mikään velvollisuus huolehtia vanhemmistaan.
Tähän ollaan tultu kun on vuosikymmenten aikana totutettu kansa siihen, että yhteiskunta hoitaa. Nyt kun hyvinvointivaltio ajetaan alas, niin täytyy taas opetella sietämään sukulaisia, jos on pulassa eikä halua päätyä katuojaan.
Okei, nyt ymmärrän paremmin, miksi jotkut vanhukset homehtuvat jossain laitoksessa vuosikaudet ilman, että kukaan käy katsomassa. Sitä tosiaan niittää mitä kylvää, tai makaa niin kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Okei, nyt ymmärrän paremmin, miksi jotkut vanhukset homehtuvat jossain laitoksessa vuosikaudet ilman, että kukaan käy katsomassa. Sitä tosiaan niittää mitä kylvää, tai makaa niin kuin petaa.
Tieto lisää usein ymmärrystä. Menee asian vierestä, mua ei heitetty 18v kotoa ulos mutta alkoholisti isäni heitti koko perhettä ulos pakkaseen niin pienestä saakka kuin muistan. Pahoinpiteli äitiäni ja koko lapsuus oli helvettiä ja sen hullun kohtausten varomista ja pelkäämistä. Henkistä painajaista jokainen päivä. Homehtukoon laitoksessa, onhan siellä hoitajat. Ei käy kateeksi.
Miksi hankit lapsen ?Etkö halua tukea omaa lastasi ?
Kyllä on kova asenne, minkä takia sinulla ylipäätään on lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka siedä sitten enää lastasi? millainen äiti oikein olet omalle lapselle.. Minulla on 7kk ikäinen poika ja sitten kun on joskus 18v, en ole heittämässä häntä heti pihalle, saa itse lähte kun haluaa..
Tuota mieltä minäkin olin silloin, kun esikoiseni oli 7 kk... Palataan asiaan 13-14 vuoden kuluttua. Kyllähän sen murrosiän tarkoitus toki onkin irrottaa lapsi vanhemmistaan. Jos ne olisivat söpöjä palleroita vielä murkkuinakin, niin eihän niitä raaskisi koskaan päästää omilleen. Tiuskivasta raivopäästä irrottautuminen onkin paaaljon helpompaa. Kovin montaa vuotta sitä hormonihuuruista hirviötä vaan ei tahdo jaksaa. -25-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka siedä sitten enää lastasi? millainen äiti oikein olet omalle lapselle.. Minulla on 7kk ikäinen poika ja sitten kun on joskus 18v, en ole heittämässä häntä heti pihalle, saa itse lähte kun haluaa..
Tuota mieltä minäkin olin silloin, kun esikoiseni oli 7 kk... Palataan asiaan 13-14 vuoden kuluttua. Kyllähän sen murrosiän tarkoitus toki onkin irrottaa lapsi vanhemmistaan. Jos ne olisivat söpöjä palleroita vielä murkkuinakin, niin eihän niitä raaskisi koskaan päästää omilleen. Tiuskivasta raivopäästä irrottautuminen onkin paaaljon helpompaa. Kovin montaa vuotta sitä hormonihuuruista hirviötä vaan ei tahdo jaksaa. -25-
Olen minäkin aiemmin sanonut lapselle, että saa asua kotona niin kauan kuin haluaa. Vaan kun ei kodin sääntöjä enää suostu noudattamaan, niin saa lähteä omilleen heti täysi-ikäistyttyään. En rupea sietämään nurkissani aikuista ihmistä, joka ei halua osallistua kotitöihin, opiskella tai käydä töissä ja joka tarkoituksellsesti sotkee ja rikkoo paikkoja ja tavaroita eikä korjaa jälkiään, tekee muille kiusaa ja sitten vielä haistattelee päälle. Vielä viisi vuotta on jotenkin jaksettava, en tiedä mistä löydän voimaa. Toivoa tietysti sopii, että pahin kuohunta rauhoittuisi ennen sitä. Mahdollista on tietysti tätä menoa sekin, että mukaan tulee vielä enemmän epäsosiaalista käytöstä, huumeita, varastelua, huoraamista yms. Jos tämä jotain on opettanut, niin sen että kaikki on mahdollista. Apua ei saa lastensuojelustakaan, kun olemme ns. pärjäävä perhe, jolla ei ole elämänhallinnan kanssa ongelmia. Mutta tuon murrosikäisen hallinnan kanssa on. -25-
Miten kauheaa. Meille äiti on sanonut että kotiin saa AINA palata. Ja me molemmat lapset olemme sitä mahdollisuutta tarvinneet.