Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapseni täyttää 18v, niin saa luvan muuttaa omilleen.

Vierailija
21.04.2016 |

En aio katsoa sitä päivääkään sen jälkeen. Sit saa luvan pärjätä omillaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän lasten äiti heitti molemmat luonaan asuneet lapset 18-vuotiaana pois. Siis todellakin niin, että ei ollut valmiina mitään minne mennä.  Vanhempi asusteli tyttöystävän luona kunnes sai asunnon. Nuorempi muutti sitten veljensä luokse ja sai myöhemmin oman asunnon. Ihan suoraan sanoi, että rahasta kyse, elatusmaksut loppui.

Tiesin aina, ettei homma ole ihan hanskassa, mutta silti tämä pääsi yllättämään.. 

Vierailija
22/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuitenkin velvollisuus elättää lastasi, jos hänellä on toisen asteen koulutus kesken. Kalliimpaahan se elatus on, jos lapsi asuu muualla.

Eikös tuo päde vain, jos lapsi on lukiossa?

No tuossahan puhutaankin toisen asteen koulutuksesta.

Niin niin, mutta miten jotenkin muistan, että elatusvelvollisuutta ei ole, jos on amiksessa? Voin muistaa väärinkin.

Ihan yhtä lailla on. Toisen asteen koulutus= lukio tai amis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsesi tietoinen aikeestasi, että tietää alkaa tekemään järjestelyjä? Aika vitun epäreilua olisi jos ihan varoittamatta viskaisit pellolle heti kun vuorokausi vaihtuu synttäriin.

M22

Olen tästä maininnut, joten on tietoinen. Kämpän hommaamisessa voin avustaa.

Ap

Olet kerran maininnut? Muistathan mainita useamminkin ja ajoissa, etkä vasta sitten viikkoa ennen 18v synttäreitä mene sanomaan, että Btw sä sitte muutat parin päivän päästä pois, oothan jo asunnon ostanut?

Vierailija
24/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos kämppää ei löydy ajoissa? Jos lapsi on 18v synttäreillään vielä asuntojonossa, mutta kämppä vapautuisi parin kuukauden sisällä? Aiotko siinä tapauksessa vain todeta, että omapahan on ongelmasi, nuku vaikka sillan alla, kunnes kämppä vapautuu

Kyllä kämppä löytyy ajoissa kunhan hoitaa asian ajoissa ja kunnolla. Nopsaankin sen kämpän saa vaikka kaupungilta kun tietää keinot.

Ap

No oletetaan, että kämppää ei löydy synttäreihin mennessä. Heitätkö lapsen kadulle, vai annatko pari kuukautta armonaikaa?

Tiedän että se kämppä löytyy ajoissa. Mun ei tarvii olettaa mitään. Kun tietää mitä tekee, niin asiat on hyvin ykdinkertaisia.

Ap

Niin, ja, jos asiat ei mene ihan strömssäs (the kämppä palaa yhtäkkiä poroks tai muuta absurdia), niin eihän se sun ongelmasi siinä vaiheessa enää ole, onhan lapsesi jo täysi-ikäinen :)

Vierailija
25/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman murrosikäiseni käytös on niin kammottavaa, että lasken päiviä siihen, kun täyttää 18. Jos joku kokee tarvetta alkaa sijaisperheeksi, niin ilmoittautukaa. Veikkaan, että kestätte n. puoli vuotta. Lapsi vaihtoi syksyllä koulua erilaisten ongelmiensa takia ja alkuun niin ymmärtäväiset opettajat ovat kyllä kaikki jo kyllästyneet kiukuttelevaan teiniin, joka ei noudata mitään sääntöjä eikä ohjeita ja ilmoittaa opettajille suoraan, että häntä ei kiinnosta. Voitte haukkua vapaasti huonoksi kasvattajaksi. Yritetty on kyllä todella kovasti ja haettu apua eri paikoista, käyty läpi perheneuvola, erilaiset terapiat, psykologit, perheterapeutit, lastenpsykiatria ja lastensuojelu. Ihan normaali perhe ollaan, käydään töissä, harrastetaan, ei ole alkoholismia tai muuta päihteiden käyttöä. Toinen lapsemme on ihan normaali. Meillä on keinot täysin loppu ja niin on noilla auttavilla tahoillakin. Mutta varmasti tällä palstalla on joku, jonka kasvatuskeinot ovat pätevät tässäkin tapauksessa.

Vierailija
26/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuitenkin velvollisuus elättää lastasi, jos hänellä on toisen asteen koulutus kesken. Kalliimpaahan se elatus on, jos lapsi asuu muualla.

Onko tähän mitään yläikärajaa? Tietääkö kukaan? Esim. Pitääkö vanhemman vielä yli 20-vuotiaallekin maksaa koulutustukea, jos tämä opiskelee vielä toisen asteen opintoja.

Vierailija
27/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö muka siedä sitten enää lastasi? millainen äiti oikein olet omalle lapselle.. Minulla on 7kk ikäinen poika ja sitten kun on joskus 18v, en ole heittämässä häntä heti pihalle, saa itse lähte kun haluaa..

Vierailija
28/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivänä noin vain muuteta omilleen. Asuntoja voi olla vaikea saada ja voivat olla nuoren ihmisen rahatilanteelle myös kovin kalliita, varsinkin jos ei ole töissä.

Vierailija
29/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kovat arvot ap:lla.Itse en tuohon kykenisi.Täysi-ikäisellä lapsellani on aina paikka kotona jos tarvii.

Vierailija
30/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, suurin osa 18-vuotiaista on vielä ihan "lapsia", ei lähelläkään aikuista vaikka aikuisen oikeudet ja velvollisuudet ovatkin.

Kyllä mäkin luulin 18-vuotiaana olevani kovinkin viisas ja kypsä, mutta kun nyt 10 vuotta myöhemmin ajattelen silloista itseäni, olisi itku tullut, jos vanhemmat olisivat pihalle sinä päivänä heittäneet. Voisin väittää, että tuossa iässä tarvitaan vanhempien tukea enemmän kuin koskaan.

Mun lapset on mun lapsia ikiajat ja saavat asua kotona niin pitkään kuin on tarvis. Kotoa muutettuaankin ovat aina tervetulleita kotiin. Mä itsekin sain asua kotona niin pitkään kun halusin, enkä siltikään jäänyt peräkammarintytöksi, muutin omaan kotiin 20-vuotiaana.

Perheen pitäisi pitää yhtä, iästä viis.

Vierailija
31/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio katsoa sitä päivääkään sen jälkeen. Sit saa luvan pärjätä omillaan.

Meidän äiti myös heitti jokaisen pihalle (5lasta)kun lapsilisät loppuivat.. Nyt ihmettelee kun joutuu olemaan vanhana yksin

Vierailija
32/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko antaa luvan jo nyt? Lapsi ilahtuisi varmasti.

Vierailija
33/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille pojille olen sanonut että saa asua 25v. asti kotona jos opiskelee mutta jos on hankala niin silloin muutetaan, kun täyttää 18v.

14v. saa jäädä ja nyt toi 12v. on ajoittain tosi hankala ja puhuu mulle tosi rumasti.

Toivon että muuttuu, kun murrosikä helpottaa.

Toki aitan asunnon etsimisessä ja avustankin rahallisesti mutta uskon kuitenkin että kuopuskin tuosta kiukustaan rauhoittuu.

Vierailija
34/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö muka siedä sitten enää lastasi? millainen äiti oikein olet omalle lapselle.. Minulla on 7kk ikäinen poika ja sitten kun on joskus 18v, en ole heittämässä häntä heti pihalle, saa itse lähte kun haluaa..

Varsinainen kokemus sulla !

Vierailija
35/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Täällä 17v haluaisi jo kovasti kokeilla omia siipiään, mutta jarruttelen että koulun kävisi kotoa niin ei tarvitse huolehtia aikuisten ongelmista vaan saa keskittyä opiskeluun.

Vierailija
36/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman turhaa älämölöä ja uhittelua. Kaikki eivät kasva aikuisiksi koskaan.

Vierailija
37/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaaksi asti esim. opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Eli vois olla reilua antaa asua kotona vaikka siihen asti.

Heitetään lapsi ulos ja sanotaan, että nyt saat huolehtia itestäs, kun kuitenkin lapsen omista tuista on pois osa rahasta vanhempien tulojen perusteella.

http://www.kela.fi/tulot_vanhempien-tulot

Vierailija
38/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että aika moni näistä vanhuksista ketä ei käydä katsomassa, ketkä kotiutetaan tyhjään kotiin sairaana ilman ruokaa on ollut näitä kovan linjan narsisti vanhempia. 

Vierailija
39/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos kämppää ei löydy ajoissa? Jos lapsi on 18v synttäreillään vielä asuntojonossa, mutta kämppä vapautuisi parin kuukauden sisällä? Aiotko siinä tapauksessa vain todeta, että omapahan on ongelmasi, nuku vaikka sillan alla, kunnes kämppä vapautuu

Kyllä kämppä löytyy ajoissa kunhan hoitaa asian ajoissa ja kunnolla. Nopsaankin sen kämpän saa vaikka kaupungilta kun tietää keinot.

Ap

Niin että on ihan reilu homma heittää lapsesi kisaamaan niistä asunnoista joiden perässä ovat vaikka helvetillistä parisuhdetta pakenevat ihmiset, tai oikeasti asunnottomat?

En keulisi sillä etten ole sosiaalitukiin koskenut, jos odottaisin että lapseni pääsisi kotoa suoraan kiinni sosiaalisesti tuettuun asuntoon.

Vierailija
40/51 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaaksi asti esim. opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Eli vois olla reilua antaa asua kotona vaikka siihen asti.

Heitetään lapsi ulos ja sanotaan, että nyt saat huolehtia itestäs, kun kuitenkin lapsen omista tuista on pois osa rahasta vanhempien tulojen perusteella.

http://www.kela.fi/tulot_vanhempien-tulot

Oma asunto ei tarkoita sitä ettei saisi vanhemmilta rahaa. Itse vaikka maksaisin osan vuokrasta eikä kotoota joudu pois jos osaa käyttäytyä. Meillä näin siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan