Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset eivät osaa jonottaa, törkeää käytöstä

Vierailija
21.04.2016 |

Nyt kun on koettu 3+1 -päivät, hullarit ja muut vastaavat, niin en voi kuin ihmetellä sitä, kuinka monet eivät ymmärrä yhden jonon toimintaperiaatetta. Ahtaissa kaupoissa on joskus loogisinta, että kassalle jonotetaan yhdessä jonossa, vaikka niitä kassoja olisi useampia. Tämä on myös reiluin systeemi; kukaan ei jumitu siihen hitaimpaan jonoon kun jonoja on vain yksi.

Olen nyt muutaman kerran peräkkäin todistanut tilannetta, jossa ihan normaalin oloiset ihmiset kiilaavat onnellisina jonottamaan niille kassoille, joiden takana jonoa ei ole siitä syystä että se kilometrin mittainen yhteisjono on kaksi metriä sivummalla. En haluaisi uskoa että kukaan voi olla niin sokea ettei näe sitä jonoa, mutta en toisaalta haluaisi myöskään uskoa että kukaan voi olla niin tyhmä tai itsekäs ettei välitä jonosta.

Harmi kyllä olen sellainen ihminen, että mieluummin nielen kiukkuni ja mulkoilen kuin sanon mitään ääneen. Eikä noissa tapauksissa kukaan muukaan kehdannut sanoa. Uteliaisuutta moiset kiilaajat kyllä herättävät; miten kehtaavat? Kaikissa tapauksissa kyseessä on ollut 30-50 -vuotias nainen. Toki alennusmyynneissä tuon ikäiset naiset muodostavat suurimman asiakasryhmänkin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Mä olen taas törmännyt pelkästään tilanteisiin, joissa teinit tai parikymppiset naiset huitelevat jonon ohitse. Minä tosin osaan kyllä avata suunikin ja sanoa, että hei, täällä on yksi jono kaikille kassoille.

Yleensä tuo on ohihuitelijan vahinko. Ajattelet jotain ihan muuta ja kenties se yksi jono on niin lyhytkin, että näyttää jonottavan vain yhdelle kassalle.

Tosiasia kun kun on, että yksi jono -käytäntö ei ole mikään sääntö. Useammin tuntuu olevan joka kassalle oma jononsa. Siksi sitä ei välttämättä kiireessä ja hajamielisenä huomaa.

Ps. Itse olen kerran huidellut aamukoomaisena lentokentällä tuollaisen jonon ohitse lähtöselvitykseen. Jono oli pitkä, mutta se oli jostain käsittämättömästä Finskin kuningasajatuksesta sijoitettu viiden metrin päähän selvitystiskeistä, ja siinä välissä seilasi porukkaa vaikka kuinka. Kyllä nolotti, kun tiskiltä lähtiessä huomasin takana kaueampana rivin kiukkuisia naamoja....

Vierailija
2/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ne ovat sellaisia tyhjäpäitä jotka eivät kiinnitä huomiota ympäristöön, tai vain itsekkäitä kusipäitä. Noissa tilanteissa se yhteisjono usein hajaantuukin useampaan sen yhden kusiaisen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otti päästä yksi päivä hesburgerin jonossa: mies kiilasi kahden n. 10v tytön kanssa suoraan ohitseni tilaamaan hampparit mukaan ja oli niiiin kiire.. ei voineet vuoroaan odottaa. Itselläni odotti lähellä pöydässä 3-vuotias taapero,mutta tällä oli onneksi enemmän hermoja jonottamiseeni ja jaksoi istua hiljaa kunnes sain tilaukseni ;)

Vierailija
4/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus mennyt Stockalla sen kassatiskin toiselle puolelle. Molemmilla puolilla siis ollut sekä kassat että myyjät. Toisella puolella kamala jono, toisella vain yksi mun edessä. Olen aina ajatellut, että jos siellä on vain yksi jono, niin tuskin kassa mua heti palvelisi, vaan ensin ottaisi sen toisen puolen jonon.

Vierailija
5/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruokakaupassa; aukeaa uusi kassa ja jonon jänniltä sinne juoksee yleensä ne suurten ikäluokkien edustajat ja etenkin miehet. Sanoin kerran yhdelle äijälle, että anteeksi vaan, muut ovat olleet jonossa kauemmin, voisitko mennä jonon perälle. Eipä mennyt, suunnatonta loukkaantumista. Jos olisin kassa, yrittäisin kyllä valvoa tätä kiilailua. Itse päästän AINA minua ennen olevat uudelle kassalle.

Vierailija
6/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Mä olen taas törmännyt pelkästään tilanteisiin, joissa teinit tai parikymppiset naiset huitelevat jonon ohitse. Minä tosin osaan kyllä avata suunikin ja sanoa, että hei, täällä on yksi jono kaikille kassoille.

Yleensä tuo on ohihuitelijan vahinko. Ajattelet jotain ihan muuta ja kenties se yksi jono on niin lyhytkin, että näyttää jonottavan vain yhdelle kassalle.

Tosiasia kun kun on, että yksi jono -käytäntö ei ole mikään sääntö. Useammin tuntuu olevan joka kassalle oma jononsa. Siksi sitä ei välttämättä kiireessä ja hajamielisenä huomaa.

Ps. Itse olen kerran huidellut aamukoomaisena lentokentällä tuollaisen jonon ohitse lähtöselvitykseen. Jono oli pitkä, mutta se oli jostain käsittämättömästä Finskin kuningasajatuksesta sijoitettu viiden metrin päähän selvitystiskeistä, ja siinä välissä seilasi porukkaa vaikka kuinka. Kyllä nolotti, kun tiskiltä lähtiessä huomasin takana kaueampana rivin kiukkuisia naamoja....

Sen voisin vielä ymmärtääkin, jos se yksi jono olisi tosi lyhyt. Mutta esim. hullareilla ei todellakaan ollut, vaan varmaan 25 ihmistä kärsivällisesti jonotti, ja sitten tulee kiilaaja, ja hänen peräänsä sitten uusia jonottajia, ja  systeemi onkin sitten pilalla. Ärsyttää jokseenkin paljon niitä alkuperäisen jonon hännillä olevia.

Ap

Vierailija
7/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas olla ,jos jaetaan jossain Pertin koneen avajaisissa ilmasia ämpäreitä:)

Vierailija
8/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ne ovat sellaisia tyhjäpäitä jotka eivät kiinnitä huomiota ympäristöön, tai vain itsekkäitä kusipäitä. Noissa tilanteissa se yhteisjono usein hajaantuukin useampaan sen yhden kusiaisen vuoksi.

Venäläsiä ne on.

T: Kokemusta itärajalta.

Vierailija
9/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voisin vielä ymmärtääkin, jos se yksi jono olisi tosi lyhyt. Mutta esim. hullareilla ei todellakaan ollut, vaan varmaan 25 ihmistä kärsivällisesti jonotti, ja sitten tulee kiilaaja, ja hänen peräänsä sitten uusia jonottajia, ja  systeemi onkin sitten pilalla. Ärsyttää jokseenkin paljon niitä alkuperäisen jonon hännillä olevia.

Ap

Joo, ymmärrän hyvin potutuksen tuollaisessa tilanteessa, siksi siitä kannattaa sanoa heti eikä pantata tänne av-palstalle asti...

1

Vierailija
10/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ruokakaupassa; aukeaa uusi kassa ja jonon jänniltä sinne juoksee yleensä ne suurten ikäluokkien edustajat ja etenkin miehet. Sanoin kerran yhdelle äijälle, että anteeksi vaan, muut ovat olleet jonossa kauemmin, voisitko mennä jonon perälle. Eipä mennyt, suunnatonta loukkaantumista. Jos olisin kassa, yrittäisin kyllä valvoa tätä kiilailua. Itse päästän AINA minua ennen olevat uudelle kassalle.

Oon huomannut, että näissä tilanteissa jonossa noin kolmannen kannattaa alkaa hyvillä mielin siirtymään uutta kassaa kohden. Monesti se jonossa seuraava ja toinen ei jaksa nähdä siirtymisen vaivaa, kun ovat niin lähellä kuitenkin. Kun nää kolmos-nelospaikolla olevat on hereillä ja lähtevät liikkeelle, jono heidän perässään jakautuu sujuvasti.

Vierailija
11/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäkää kassahenkilöä jos palvelee yhden jonon tapauksessa ohi  kiilaajia.

Vierailija
12/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäkää kassahenkilöä jos palvelee yhden jonon tapauksessa ohi  kiilaajia.

Silloin kun vielä oli käytössä luukkukioskit niin kioskimyyjä tiesi aina ketä palvella ja kuka oli ollut ensiksi paikalla. Jos joku muu yritti tulla edelle niin myyjä vaan totesi ettei ole sinun vuorosi. Nykyään tuntuu siltä että saa etuilla vaikka kuinka törkeästi ilman että mikään henkilökunta puuttuu siihen.

Vierailija
13/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä nyt vain on juntteja, ja tulee aina olemaan.

Vierailija
14/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran just hullareilla vahingossa tein tämän. Ihmettelin vaan kun on vapaa kassa. Ihmisiä kaikkialla niin paljon etten tajunnut ennen kuin maksettuani. Oli siis oikeasti puhdas vahinko. Minusta myyjän olisi pitänyt huomauttaa asiasta. Hävettää vieläki vaikka pari vuotta jo aikaa. Ja kuulun just tuohon 30-50 v ikäryhäänkin vielä. Ruuhkavuodet tekee tampioksi.

Vierailija
15/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin Prismassa ostoskärryn kanssa jonoon. Edelläni oli vain yksi asiakas, joka oli laittanut kapulan hihnalle. Asioin yleensä korin kanssa, mutta raahasin myös postista hakemaani isoa laatikkoa, joka oli kärryssä. Eteeni tuli arviolta 60-vuotias mies, joka alkoi latoa ostoksiaan hihnalle. Olin niin häkeltynyt hänen käytöksestään, etten osannut sanoa yhtään mitään. Vaihdoin toiselle kassalle.

Sama tapahtui Lidlissä. Menin vapautuvaan kassajonoon ja nostin ostoksiani hihnalle. Takaani ryysäsi keski-ikäinen nainen, joka vei ostoksensa suoraan kassalle. Hänellä meni maksamisessa niin pitkään, että olisin ehtinyt jo poistua kaupasta siihen mennessä, kun hän sai kaivettua rahat lompakostaan. En sanonut mitään, koska oletin, että hänellä oli kiire. Hämmentävää käytöstä.

Vierailija
16/16 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli jäät paikallesi kun uusi kassa avautuu niin selvästikään et ole menossa siihen uuteen jonoon. Miksi siis urputat?

Miksi syytät muita hitaudestasi, huonoudestasi? Oletko joku ammattikursailija?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän