Helvetin väsynyt yrittäjä...
En yhtään ihmettele miksi suomessa ei kannata oikeasti yrittää ja palkata ihmisiä.
Laajensin yritystäni yli vuosi sitten koska tarvetta oli ja olin iloinen että sain tarjota monelle uudelle (yli 10:lle ihmiselle) töitä.
Koeaikojen jälkeeen alkoivat muutamilla eripituiset sairaslomat.
Jos joku toinen työntekijä niitä paikkaa, tulevat ylityökustannukset liian suuriksi, jolloin joutuisin irtisanomaan jonkun (mutta en sitä sairastelijaa, vaan jonkun hyvän työntekijän) joten olen itse paikkaillut kaikkia sairastelijoita vuoden verran ja töitä teen melkein 80 tuntia viikossa.
Karsin aikoja sitten kaikki omat eläkemaksuni minimiin, jotta silläkin rahalla sain uusia työntekijöitä,mutta mitä jää käteen: stressiä stressin jälkeen. Ei yhtään vapaapäivää viikossa/vuodessa, vaikka itselläkin perhe ja pieniä lapsia :(
Aina vaan täytyy ajatella ettei se sairastelija stressaa missään vaiheessa ettei tule uutta sairaslomaa. Itse vaan olen niin helvetin väsynyt kaikkeen :(
Ei tässä ole mitään järkeä, ehkä heitän itsekin hanskat tiskiin ja jään työttömäksi, vaikka vielä kuitenkin pakko vaan jaksaa yrittää.
Ps: pliis, ei mitään kommentteja "itsepä olet yrittäjäksi ryhtynyt". Halusin vaan tarjota töitä ja säälittää jo nekin jotka oikeasti meilläkin ovat hyviä työntekijöitä, nuo muutamat vaan ajavat yrityksen alas ja kaikilta lähtee pian työpaikka.
Ei mulla muuta.
Kommentit (27)
Miksi et voi irtisanoa huonoa työntekijää vaan hyvän työntekijän??
Pakko erään saikuttelijan puolustautua, kun monet ajattelee, että kaikki sairaslomat on pelkkää lusmuamista! Mulla terveelliset elämäntavat ja silti olen jatkuvasti flunssien kourissa, jotka välillä kestävät viikkoja. Ja tosiaan olen siellä sängyn pohjalla korkeassa kuumeessa enkä todellakaan työkuntoinen. Onhan työterveys toki, mutta paljon olen käynyt omalla kustannuksella yksityisellä hakemassa apua. Harmittaa todella paljon, kun ikinä en ole turhaan töistä ollut pois ja nyt sitten varmaan saikuttelijan maine :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus useista työpaikoista on se, että porukka tulee vaikka sairaana töihin, jos heitä arvostetaan. Mutta jos johto on huono ja epäoikeudenmukainen, työntekijät turhaantuvat jossain vaiheessa ja jäävät herkemmin saikulle.
Toinen on se, että joskus ihmettelee, millä perusteella määrätyt ihmiset otetaan töihin ja toisia ei. Vaikka kuinka olisi hyvä ja tunnollinen työntekijä, et töitä saa. Mutta jos osaat puhua ja mielistellä ja kallistut hieman narsistiseen työpaikkakiusaajan luonteeseen nuoleskelulla ja kyynärpäätaktiikalla, saat heti paikan itsellesi. Sitten ihmetellään, miksi työilmapiiri on huono, kun on yksi tai kaksi pomon suosikkia, jotka saa tehdä, mitä vain ja ne tunnolliset poljetaan jalkoihin. Työn tulos ei ole tärkeä, vaan se, että pomolla on muutama nuoleskelija, jotka käyttävät työajan oman itsensä esille tuomiseen ja muiden syömiseen ja pomo hehkuu tälle nuoleskelulle.
Yleensä nämä nuoleskelijat ovat vielä jotain itsensä ylentäneitä työnjohtajia. Eli siis ihan tavallisia duunareita, mutta koska pomojen kavereita niin ottavat vapauksia ja pahimmat tapaukset vielä komentelevat muita duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko erään saikuttelijan puolustautua, kun monet ajattelee, että kaikki sairaslomat on pelkkää lusmuamista! Mulla terveelliset elämäntavat ja silti olen jatkuvasti flunssien kourissa, jotka välillä kestävät viikkoja. Ja tosiaan olen siellä sängyn pohjalla korkeassa kuumeessa enkä todellakaan työkuntoinen. Onhan työterveys toki, mutta paljon olen käynyt omalla kustannuksella yksityisellä hakemassa apua. Harmittaa todella paljon, kun ikinä en ole turhaan töistä ollut pois ja nyt sitten varmaan saikuttelijan maine :(
Eipä sillä nyt varsinaisesti ole väliä onko oikeasti sairas vai teeskenteleekö. Onhan se aika sairasta, että joku toinen ihminen(pienyrittäjä) joutuu maksamaan työntekijän sairastamisen ja kärsii siitä itse nahoissaan. Ei sairastaminen varmasti ole herkkua kenellekkään, mutta eihän siitä maksumieheksi loppujen lopuksi voi pistää muuta kuin itsensä.
Koko työsuhde-käsite alkaa olla aikansa elänyt. Työntekijät ovat käyttäneet saavutettuja etujaan niin paljon väärin, että koko systeemi murentuu. Jokaisen tulisi olla tavallaan yrittäjä, joka tarjoaa palvelunsa toiselle yritykselle. Esim. koneistajalla olisi metallifirman kanssa sopimus metallintyöstöpalvelujen toimittamisesta. Jos hän haluaisi saikuttaa tai pitää ylimääräistä lomaa, homma olisi OK kunhan järjestäisi itselleen samaan, sovittuun hintaan tuuraajan joka kykenisi hoitamaan vastaavan homman.
Minä olen aika vähän ollut sellaisissa paikoissa, joissa olisi sairauspoissaoloja. viimeisimmällä työpaikalla oli kaksi, jotka olivat paljon. Se oli aika harvinaista. Sen täytyy olla alasta kiinni. Suunnittelualalla niitä ei ole varmaan paljoa siksi, koska kukaan ei tee suurinta osaa mun töistä sillä aikana kun on pois, vaan ne vain jäävät odottamaan. Jotain pientä saattavat joutua tekemään. Tänä vuonna olin kolme päivää sairaana, ensimmäistä kertaa vuosiin ja olin oikeasti sairas, sillä jouduin sairaalaankin.
Tilanteet vaihtelee. Ja työ on kuitenkin vain työtä... Liian paljon vaadittu jos elämä pitää muokata jonkun työpaikan ympärille. Mutta kuten sanoin. Ei sen työantajankaan pidä sopeutua jonkun lapsen tekoon tms.