Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helvetin väsynyt yrittäjä...

Vierailija
20.04.2016 |

En yhtään ihmettele miksi suomessa ei kannata oikeasti yrittää ja palkata ihmisiä.
Laajensin yritystäni yli vuosi sitten koska tarvetta oli ja olin iloinen että sain tarjota monelle uudelle (yli 10:lle ihmiselle) töitä.
Koeaikojen jälkeeen alkoivat muutamilla eripituiset sairaslomat.
Jos joku toinen työntekijä niitä paikkaa, tulevat ylityökustannukset liian suuriksi, jolloin joutuisin irtisanomaan jonkun (mutta en sitä sairastelijaa, vaan jonkun hyvän työntekijän) joten olen itse paikkaillut kaikkia sairastelijoita vuoden verran ja töitä teen melkein 80 tuntia viikossa.
Karsin aikoja sitten kaikki omat eläkemaksuni minimiin, jotta silläkin rahalla sain uusia työntekijöitä,mutta mitä jää käteen: stressiä stressin jälkeen. Ei yhtään vapaapäivää viikossa/vuodessa, vaikka itselläkin perhe ja pieniä lapsia :(
Aina vaan täytyy ajatella ettei se sairastelija stressaa missään vaiheessa ettei tule uutta sairaslomaa. Itse vaan olen niin helvetin väsynyt kaikkeen :(
Ei tässä ole mitään järkeä, ehkä heitän itsekin hanskat tiskiin ja jään työttömäksi, vaikka vielä kuitenkin pakko vaan jaksaa yrittää.

Ps: pliis, ei mitään kommentteja "itsepä olet yrittäjäksi ryhtynyt". Halusin vaan tarjota töitä ja säälittää jo nekin jotka oikeasti meilläkin ovat hyviä työntekijöitä, nuo muutamat vaan ajavat yrityksen alas ja kaikilta lähtee pian työpaikka.
Ei mulla muuta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you.

Olen itsekin yrittäjä, tosin yksinyrittäjä.

Jos palkkaisin jonkun tekemään hommia itselleni, pitäisin huolen, että kyse on nollasopparista, eli että tarjoan työtä vain tuntityönä. Vakkarityösuhteeseen en ottaisi ketään. Ei noista sairastelijoista pääse eroon millään, julkinen sektori on niitä täynnä ja se on yksi syy sille, miksi julkisen sektorin palkat on niin huonoja ja tuottavuus surkeaa.

Vierailija
2/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, totta. Meillä on jatkuvasti sama tilanne, joku tai jonkun lapsi sairastaa jolloin mies joutuu häntä paikkaamaan. Mies tekee työn, maksaa palkan jollekin toiselle siitä ja muu perhe ei näe isää koskaan :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta 0-sopimusta ei käsittääkseni saa olla?

Ap

Vierailija
4/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengi se tuta-syyllä.

Vierailija
5/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastelijoiden tai "sairastelijoiden" lisäksi nämä "olen raskaana jo työpaikkaa hakiessani ja kerron siitä vasta koeajan jälkeen"/"olen töissä pari kuukautta ja hankkiudun sitten raskaaksi" koituu myös pikkufirmojen kohtaloksi. Ja suoraan sanottuna v*tuttaa tuollainen itsekkyys.

Minulla ei ole firmaa mutta olin vapaaehtoistyössä yhdessä pienessä hyväntekeväisyysjärjestössä joka tekee töitä tietyn kohderyhmän parissa ja hyväksi. Järjestössä oli yksi palkollinen joka joutui välillä tekemään 80 % työaikaa järjestön heikon taloudellisen tilanteen takia. Taloudellisen tilanteen parannuttua työntekijä palasi taas 100 % työaikaan ja hänelle päätettiin palkata apulainen (80 % työaika), töitä kyllä olisi ollut useammallekin jos vaan olisi ollut varaa palkata työntekijöitä.

No, haastattelujen kautta löydettiinkin nainen sopivalla koulutuksella, hyvillä suosituksilla ja monipuolisella työkokemuksella. Nainen oli palaamassa takaisin työelämään oltuaan lapsensa kanssa kotona. Ja joka oli ihan innoissaan "kun on taas niin kiva päästä töihin pitkästä aikaa". Haastatteluissa tehtiin selväksi, että työntekijää ollaan hakemassa pitkäksi aikaa. Toivotaan siis hänen sitoutuvan tähän paikkaan jo senkin vuoksi, että työntekijöiden haku vie suhteessa tolkuttomasti resursseja yhdistykseltä jo muutenkin niukkojen resurssien takia. Tämä oli ok työnhakijalle ja hän kuulemma voi sitoutua pidemmäksi aikaa, no problemos.

No, tämä työntekijä ilmoitti joitakin kuukausia koejan päättymsen jälkeen, että on raskaana. Kerkesi olemaan töissä x ajan ennen äitiyslomalle jäämistään. Ja taas uusi hakurumba, että saatiin hänelle sijainen. Yhdistykselle tietty koitua lisäkuluja tästä äitiyslomalaisesta mutta yhdistys selvisi niistä niukin naukin. No, sitten kun tämän äitiyslomalaisen piti palata töihin +- vuoden kuluttua, hän ilmoitti juuri ennen töihinpalaamistaan, että hän irtisanoutuu koska on löytänyt uuden työpaikan... Että näin.

Tässäkin tapauksessa tuolla tyypillä oli ilmeisesti tarkoitus olla töissä vaan siksi, että saa nostettua palkkaa joka taas vaikuttaa suotuisasti äitiyspäivärahaan/muihin korvauksiin. En ymmärrä tuollaista itsekkyyttä ja suoraan päin naamaa valehtelua. Lisäksi on ihan eri asia jos tuon tempun tekee jossain isossa työpaikassa/organisaatiossa jossa tuollaisiin kuvioihin ja niiden järjestelyihin on ihan eri tavalla rahaa ja resursseja. (Vaikka tuollainen varmasti v*tuttaakin organisaation koosta riippumatta). 

Vierailija
6/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa saikuttajista on arvatenkin naisia?

Vierailija
7/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työntekijää voi vaatia mitenkään sitoutumaan tai olemaan hankkiutumatta raskaaksi. Toisaalta ei jonkun krooniset sairastelut tai lapsen tekemiset pitäisi kuulua työnantajalle mitenkään. 

Vierailija
8/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rivityöläisenkään osa helppoa ole.

Vierailija
9/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat tietty pihalle tato-syyllä vedoten, aika helppoa nykyään yritysmaailmassa. Edes yt-neuvotteluita ei tartte pitää, jos kerran on noin pieni porukka töissä.

Vierailija
10/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi joka tietää tasan tarkkaan mitä se on. Onko sulla lakisääteistä laajempi työterveyshuolto? Yksi mikä itseä aikanaan helpotti oli varhaisen puuttumisen malli. Tosin mulla oli yli 30 työntekijää niin oli pakko se tehdä, ja aluksi kyllä ajattelin että taas lisää paperihommia, mutta oli siitä hyötyäkin. Se voi olla jollain toisella nimelläkin, riippuen työterveyshuollosta. Tarkoituksena siinä on ylläpitää työkykyä. Jos on jatkuvia lyhyitä poissaoloja, niin sitten selvitetään mistä ne johtuu. (Ettei johdu työstä ja että työntekijä on työkykyinen) Tiesithän että jos työntekijä jää hoitamaan sairasta lasta, sulla on oikeus pyytää selvitystä toisen huoltajan työvuoroista, että miten hän on estynyt jäämään kotiin.

Vierailija
11/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettidin mistä saikut johtuu. Kovasti työntekijöitä syyttelet.

No pistä pillit pussiin.. loppuu se kitinä.

Vierailija
12/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu tämä. Mä kun olen työelämässä ollut jo 30-vuotta nii systeemi on nykysin sellanen, että töihin tullaan vaikka pää kainalossa. Ittekkin saatana 37 asteen nuhakuumeessa räkä valuen rivissä, että pysyisi leipä suussa. Kolmet YT:t pidetty ja jengi kireellä kuin viulunkielet. Tavoitteet nousee 20% vuosi ja ne on saatava tai pihalle. Pihalle tosin voi joutua muutenkin. Ja kaikesta tästä ittensä loppuun repimisestä saa palkkioksi lukea teidän paskavarpaiden provojen satuja. VOI PRKL!!!

Vierailija
13/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä nainen! Pidä yt-neuvottelut ja irtisano ns. huonot tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Käytä tilalla vuokratyövoimaa ja muista vaihtaa työn nimike. Jos vuokraväki osoitautuu hyväksi niin palkkaa vuoden päästä firmaasi töihin. 

Liian kilttinä et pärjää.

Vierailija
14/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työntekijää voi vaatia mitenkään sitoutumaan tai olemaan hankkiutumatta raskaaksi. Toisaalta ei jonkun krooniset sairastelut tai lapsen tekemiset pitäisi kuulua työnantajalle mitenkään. 

Juu ei voida vaatia. Mutta kun toivotaan sitoutumista ja se suoraan työnhakijalle kerrotaan niin en ymmärrä, että miten ihmiset kehtaa tehdä ihan päinvastoin. Etenkin kun tuossa kertomassani tapauksessa hakija tiesi senkin, että kyseessä on tosiaan pieni yhdistys joka ei todellakaan ryve rahassa. Sellainen paikka on mielestäni ihan väärä mesta lähteä kohottamaan tulevaa äitiyspäivärahaansa.

Vierailija
15/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä kaikille yksinyrittäjille. Kolme vuotta mennyt ilman lomia, mutta mikäs siinä, jos tykkää tehdä töitä.

Vierailija
16/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en suosittele yrittäjäksi ryhtymistä minäkään enää kellekään.  Yhden vasurin kun palkkaa niin homma menee happamaksi. 

Vierailija
17/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus useista työpaikoista on se, että porukka tulee vaikka sairaana töihin, jos heitä arvostetaan. Mutta jos johto on huono ja epäoikeudenmukainen, työntekijät turhaantuvat jossain vaiheessa ja jäävät herkemmin saikulle.

Vierailija
18/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Jatkossa voit ottaa puolen vuoden työnäytteitä yksi toisensa perään. Ei tarvitse huolehtia enää työvoimakustannuksista. Niin minä tekisin jos olisin yrittäjä.

Vierailija
19/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä kaikille yksinyrittäjille. Kolme vuotta mennyt ilman lomia, mutta mikäs siinä, jos tykkää tehdä töitä.

Mulla kuusi, joista kaksi kokonaan ilman ja muutamana vuonna semmoinen maksimissaan 1,5 vkoa putkeen. Mut kai tää tästä...

Tsemppiä kaikille yrittäjille!

Vierailija
20/27 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus useista työpaikoista on se, että porukka tulee vaikka sairaana töihin, jos heitä arvostetaan. Mutta jos johto on huono ja epäoikeudenmukainen, työntekijät turhaantuvat jossain vaiheessa ja jäävät herkemmin saikulle.

Toinen on se, että joskus ihmettelee, millä perusteella määrätyt ihmiset otetaan töihin ja toisia ei. Vaikka kuinka olisi hyvä ja tunnollinen työntekijä, et töitä saa. Mutta jos osaat puhua ja mielistellä ja kallistut hieman narsistiseen työpaikkakiusaajan luonteeseen nuoleskelulla ja kyynärpäätaktiikalla, saat heti paikan itsellesi. Sitten ihmetellään, miksi työilmapiiri on huono, kun on yksi tai kaksi pomon suosikkia, jotka saa tehdä, mitä vain ja ne tunnolliset poljetaan jalkoihin. Työn tulos ei ole tärkeä, vaan se, että pomolla on muutama nuoleskelija, jotka käyttävät työajan oman itsensä esille tuomiseen ja muiden syömiseen ja pomo hehkuu tälle nuoleskelulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme