~*~*~*~ Tonskat vk 27-28~*~*~*~
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
10.7.08 QueenBzZ
28.7.08 Larsku85
3.8.08 quiero3
18.8.08 sapa-82
28.8.08 kamomilla06, pesukarhu83
5.9.08 Mörötin
6.10.08 Coltsfoot, flipperi
30.10.08 Viipero
5.11.08 Osborne
21.11.08 Sonteri
25.11.08 napero79
29.11.08 AinoAurora
10.12.08 Niamey_85
25.12.08 Karssuli
01/09 Han-han
16.1.09 Laventeli, Jepsis
26.1.09 Mammanalku77
1.2.09 maikiss
12.2.09 amanda
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08 ??
Poikia yhteensä: 1
Tyttöjä yhteensä: 1
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Ainoaurora
OMA & MIEHEN IKÄ: 32/38
ASUINPAIKKA: Sibbo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 16.12.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 29.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Porvoo
NIMIMERKKI: -amanda-
OMA & MIEHEN IKÄ: 25 & 36
ASUINPAIKKA: Hki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 14.4.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 12.2.09
SYNNYTYSSAIRAALA: naistenklinikka
NIMIMERKKI Coltsfoot
OMA & MIEHEN IKÄ 25&28
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Hilla 04/2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 6.10.2008
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI: flipperi
IÄT: 24/24
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOINEN: Kia 21.04.2007
TONSKAN LA: 06.10.2008
SYNNÄRI: JS
NIMIMERKKI Han-han
OMA & MIEHEN IKÄ 22&26
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA S 02/07
TONSKAN LASKETTU AIKA 01/09
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI: Jepsis
OMA&MIEHEN IKÄ: 33/31
ASUINPAIKKA: Pirkanmaa
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 29.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 16.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS / Vammala
NIMIMERKKI: kamomilla06
OMA & MIEHEN IKÄ:32/42
ASUINPAIKKA:Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA:Tyttönen 16.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: HYS
NIMIMERKKI: Karssuli
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Pääkaupunkiseutu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 2.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 25.12.2008 (Jeesus-baby)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kättäri
NIMIMERKKI: Larsku85
OMA & MIEHEN IKÄ: 23 ja 25
ASUINPAIKKA: Pirkkala
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eemeli 13.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.7.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Tays
NIMIMERKKI: Laventeli
OMA JA MIEHEN IKÄ: 29 / 32
ASUINPAIKKA: Renko
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 11/2005
TONSKAN LASKETTU AIKA: 160109
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI: maikiss
IÄT: 22 ja 22
ASUINPAIKKA: Tuulos (hml ja lahti välissä)
ESIKOINEN: Aatu 170506
TONSKAN LA: 010209
SYNNÄRI: KHKS
NIMIMERKKI: Mammanalku77 eli Mammis
OMA & MIEHEN IKÄ: 31 / 30
ASUINPPAIKKAKUNTA: Helsinki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Oona 12.4.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 26.1.2009 (oma arvio)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kätilöopisto
NIMIMERKKI: Mörötin-81
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/27
ASUINPAIKKA: Keski-Suomi
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 15.11.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 5.9.08, todennäköisesti kyllä syntyy yli lasketun ajan
SYNNYTYSSAIRAALA: KSKS
NIMIMERKKI: napero79
OMA JA MIEHEN IKÄ: 29/31
ASUINPAIKKA: RENKO
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eetu 100206
TONSKAN LASKETTU AIKA: 251108
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI: Niamey_85
OMA & MIEHEN IKÄ: 23/31
ASUINPAIKKA: Lempäälä
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 19.8.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 10.12.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS
NIMIMERKKI: osborne
OMA & MIEHEN IKÄ: 30/32
ASUINPAIKKA: Pirkkala
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: typy 9.11.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 5.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS
NIMIMERKKI: pesukarhu83
OMA & MIEHEN IKÄ: 25/32
ASUINPAIKKA: Länsi-Uusimaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Jonsku 04/06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Ei vieläkään päätetty :)
NIMIMERKKI: QueenBzZ
OMA &MIEHEN IKÄ: 24/24
ASUINPAIKKA: hollola
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA 09.08.06
TONSKAN LA: 10.07.08
SYNNYTYSSAIRAALA:PHKS
NIMIMERKKI: quiero3
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: quu 08/06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 3.8.08
SYNNYTYSSAIRAALA: JS
NIMIMERKKI: sapa-82
OMA&MIEHEN IKÄ: 26/25
ASUINPAIKKA: Alajärvi
ESIKOISEN NIMI JA SYNT.AIKA: Nea 8.3.2007
TONSKAN LASKETTUAIKA: 18.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: SeKS
NIMIMERKKI: Sonteri
OMA&MIEHEN IKÄ: 32/37
ASUINPAIKKA: Liperi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Miska 12.7.2007
TONSKAN LASKETTUAIKA: 21.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: P-KKS
NIMIMERKKI: Viipero
OMA & MIEHEN IKÄ: 26/28
ASUINPAIKKA: Etelä-Pohjanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aleksi 7.11.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 30.10.08
SYNNYTYSSAIRAALA: SeKS
Kommentit (57)
Kunhan tulin ilmoittamaan että olen vielä menossa mukana, oltiin vaan maalla parisen viikkoa... Siellä ei tullut edes urheiltua ja ruoka on maistunut, en ole edes uskaltanut vaa'alla käydä. Viime raskaudessa kiloja tuli vain 7, jotenkin aavistelen ettei tällä kertaa käy ihan yhtä hyvä tuuri.
Ruokahalu on ihan järjetön, en ole varmaan eläissäni syönyt näin paljon. Ja kaikenhuipuksi minun tekee mieli ihan kaikkea. Tämän päivän prisman reissun jälkeen päätin etten käy enää kaupassa vaan teen miehelleni listan ja käsken sen jättää puhelimen kotiin etten voi sitten soittaa ja ruinata jotain. Tuli nimittäin sellaiset kantamukset kaikenlaista suolakurkuista cornflakesiin ja maustamattomaan jugurttiin???
Välistä on päiviä että oksennan aamuviidestä iltaan.. Useimmat päivät ovat ihan normaaleja lukuunottamatta AIVAN järjetöntä väsymystä. Toivon ja odotan kovasti että nää alkuviikot ois kohta ohi ja jonkin sortin normaalielo löytäisi minut jälleen.
Nukun myös kammottavan huonosti ja herään kaikkeen mahdolliseen enkä sitten saa enää unta.
Minulle on myös kehkeytynyt hurja synnytyspelko, vaikka viimeksi ei jännittänyt ollenkaan ja kaikki meni suht hyvin. Aina kun ajattelenkin synnytystä rupeaa pelottamaan niin paljon että alan melkein itkeä. Onneksi tässä nyt on vielä aikaa sulatella tulevaa. Nyt pakko mennä nukkumaan!
amanda 9+1 ja murumuru 1v3kk
Täällä sitä taas kukutaan. Ehdin jo vähän kotihommiakin tehdä mutta ei viitsi hirveästi kolistella ettei poika ja mies herää. Hyödynnetään tämä aikainen aamuherätys siis netissä pyörimällä ;)
Hyvä mieli jäi eilen Ainoauroran viestistä, onneksi maailmassa on niitä hyviäkin lääkäreitä. Ja vauvalla vaikutti kuitenkin olevan kaikki hyvin, joten toivotaan ja odotetaan hyviä uutisia siitä punktiosta bd Tuokin on hyvä juttu, että jotain viitettä niistä tuloksista saa jo viikon päästä. Levollista mieltä nyt näihin seuraaviin viikkoihin!
Hanilla ja Amandalla viikot vierii eteenpäin. Tsemppiä Amandalle pahoinvointiin ja kyllä se normaalimpikin olotila sieltä vielä koittaa. Mulla oli selkeästi parasta aikaa rv20-30, ei huonoa oloa ja muutenkin olotila suhteellisen virkeä ja normaali. Ja synnytyspelosta vielä sen verran, että sen voi ottaa puheeksi neuvolassa ja saa lähetteen pelkopolille. Mulla ainakin on helpottanut jo ajatus siitä, että pääsen kätilön kanssa juttelemaan tulevasta synnytyksestä ja minun pelko huomioidaan.
Sitten niitä neuvolakuulumisia...
Eli olin päätellyt ihan oikein ja vauva on pyörähtänyt perätilaan :( Mulla oli nyt sellainen nuorempi terkka ja se oli vähän epävarma siitä tarjonnasta, mutta kyllä se lopulta päätyi perätilaan ja kyllä minusta itsestäkin vauvan tarjonta sellaiselle tuntuu. Toivottavasti Helmi jaksaisi vielä yhden kuperkeikan tehdä ja kääntyä takaisin pää alaspäin bd Teki vaan tuo edellinenkin pyörähdys niin kipeää, ettei se kääntyminen varmaan enää mitään helppoa ole. Te joilla esikoinen on tehnyt käännöksensä RT:aan myöhäisillä viikoilla voisitte laittaa mulle rohkaisua ;)
Hemoglobiini on nyt 108, mikä oli mulle kyllä pettymys vaikka se nyt onkin vähän noussut. Olen niin kyllästynyt noiden rautalääkkeiden syömiseen. Iida-linneako se mainosti sitä Maltoferia niin kokeiltu on eikä sillä saatu nousua aikaiseksi :( Esikoista odottaessa käytin juuri sitä, kun se oli niin mahaystävällinen.
Verenpaine on nyt kohoamaan päin ja tällä hetkellä se on aika normaali, kun mulla on muuten tosi alhainen. Painoa ei ollut neuvolan vaa'an mukaan tullut yhtään lisää, mutta oli eri vaaka kuin viimeksi. Kotivaaka näyttää ihan hienoista nousua. Tämä painon kyttääminen on kyllä ihan naurettavaa, mutta kun esikoisesta ne kilot oli niin tiukassa niin ei huvita paljon ylimääräisiä haalia. Ja kyllä minä syön tavallista ruokaa ihan hyvin, mutta olen pitänyt aika tiukan linjan herkuttelun suhteen. Tuli vaan heti huono omatunto, kun sf-mittakin oli sitten pudonnut keskikäyrältä vähän sen alle. Mitenkähän paljon tuohon sf-mittaan vaikuttaa äidin painonnousu ja sitten taas vauvan sukupuoli? Esikoisesta pysyttiin lähes loppuun asti keskikäyrällä, kunnes poika alkoi laskeutua.
Ihanaa oli eilen se, että mies innostui lähtemään pojan kanssa mukaan neuvolaan. Kyllä mulla olikin sitten neuvolan jälkeen vähän itkuinen olo, kun tuntui että oli kaikki pielessä ja aloin heti huolehtia siitä sektion mahdollisuudesta. Käytiin sitten esikoisen kanssa rannalla ja poika kahlaili vedessä vaikka se onkin vielä tosi kylmää, hrrr. Illalla olin jo sitä mieltä, että tärkeintä on saada tämä vauva syntymään vahingoittumatta oli synnytystapa sitten mikä tahansa ja ehkä me siitä sektiostakin selvittäisiin. Jos keskittyisi nyt vaan huolehtimaan itsensä ja vauvan hyvästä olosta tämän loppuraskauden ajan ja välttyisi murehtimasta turhia.
Jospa tälle päivälle saataisiinkin oikein kunnon kesäpäivä, nyt ainakin aurinko paistaa. Auringonpaistetta tonskien päivään ja hyvät viikonloput!
Mörötin, poitsu ja Helmi rv32
Tulin vaan ilmoittautumaan, että yhdessä osassa ollaan vielä. Oon yrittäny sataviistoista kertaa kirjottaa tänne, mutta ei nää vaan tuu perille. Siks en jaksa enää kirjotella pitkiä pätkiä.
Tänään aamupäivällä tuli semmonen supistus, millasesta lähti käyntiin eka synnytys. Eli älyttömän kipee! Mutta siihenpä se sitten jäi. Vähän kyllä jännittää, mitä tulevat päivät/yöt tuovat tullessaan :)
Ok, mut hyviä vointeja teille kaikille ja kivaa viikonloppua! Mä yritän tulla kirjotteleen paremmin!
-Larsku 37+4
Piki, mammis ja oliko se kesis, teretulemast tällepuolelle, paljon tarrasukkia ja onnea matkaan siitä se taasen lähtee.
Larskulla onkin jännät paikat, jokohan sitä ollaan laitoksella ???
Omaa napaa sen verran että tällä hetkellä mieli on levollinen mutta odottava, "niilo" potkii kovasti ja näyttää selvinneen hyvin punktiosta, pieni murhe oli keskenmenoriskistä mutta se on onneksi niin pieni että en sitä kamalasti murehtinut. Päälimmäisenä on nyt mietteet että vauvalla on kaikki hyvin.
Tänään on ollut siivous päivä, siivottiin miehen kanssa yhdessä yläkerta ja tehtiin tilaa pinnikselle joka on seissyt keskellä lattiaa, poistettiin yksi lipasto niin mahdutaan sitten kaikki 4 nukkumaan tuolla ylhäällä. kun uusi puoli valmistuu saa Aino siirtyä omaan huoneeseen.
Haluan kiittää kaikkia teitä jotka olette laittaneet meiliä ja viestejä ja kyselleet kuulumisia sekä kuunnelleet mun "hätää" teistä on ollut korvaamaton apu tässä paniikki tilanteessa.
Vaikka sen tiedostaa että aina kaikki ei mene hyvin tai suunnitellusti ja osaa arvostaa tervettä lasta ja helppoa synnytystä on minua jälleen muistutettu siitä että kiitollinen voi olla hyvin pienistäkin asioista !
aa ae ja "niilo"
Nyt se sitten toteutui se minun pahin pelkoni. Ei luojan kiitos EN ole saanut keskenmenoa. Myönnetään nyt sitten ääneen, mieheni on alkoholisti ja pitkään pärjännyt ihan ilman viinaa. Nyt se katoaminen sitten koitti, ja olin jo aiemmin antanut niin monet kerrat anteeksi ja päättänyt mielessäni että seuraavaan kertaan loppuu. Hän siis tosiaan häviää kuin tuhka tuuleen kun aloittaa juomisen ja ilmestyy sitten takaisin milloin ilmestyy. Ja jälleen kerran on tilanne se, että minun tili on nollilla ja hän sitten juo kaikki rahat joilla mm. ruokaa ja vaippoja pitäisi ostaa.
Ensi kuun alussa pitäisi muuttaakin tästä asunnosta ja kaikki on nyt ihan hurjan sekaisin. Maanantaina varaan surutta sosiaalitoimistoon ajan anoakseni yksinhuoltajuutta. Hän on kuitenkin usein ollut väkivaltainenkin.
Pelottaa ihan hurjasti kuinka pärjään yksin kun toinenkin on tulossa, mutten kertakaikkiaan voi enää elää hänen kanssaan, ihan jo lastenkin takia. Haluan heille vakaammaan ja turvallisen kodin, vaikka sitten joutuisinkin tekemään sen kaiken yksin. Mutta minua pelottaa ihan hirveästi tämä kaikki. Mies on tosiaan sellainen tuurijuoppo, että kun juominen alkaa niin se päättyy hyvällä tuurilla viikon, huonolla kolmen kuukauden päästä, Ja tänä aikana hän ei pidä meihin mitään yhteyttä tai ole tavoiteltavissa. Olipa kiva yllätys näin lauantai-iltaan, juuri kun toiseen oli ruvennut taas luottamaan se kaikki räjähti silmille. Muksukin alkaa jo olemaan sen verta vanha että pakko tälle tilanteelle on pistää stoppi ennenkuin sekin alkaa tajuamaan missä mennään ja voi niitä tunnepuolen vaurioita...
amanda rv 9+3 murumuru 1v3kk
Mulla ei ole nämä vauvan sivut toimineet eilisestä illasta saakka, mutta nyt taas pääsee tänne.
Halusin tulla toivottamaan voimia amandalle vaikeaan tilanteeseen. Suunnitelmasi yksinhuoltajuudesta kuulostaa täysin perustellulta. Ajatus yksinjäämisestä pelottaa, mutta löydät varmasti ympäriltäsi luotettavampaa tukea lasten hoitamiseen ja kasvattamiseen kuin miehesi. Selvitä asiat soskun kanssa ja hae rohkeasti apua, jotta jaksat murusen ja masuvauvan kanssa.
Öitä ja jaksamista toivotellen,
Mörötin
Heippa vaan kaikille! Mahtaakohan tääkään viesti tulla perille, kun on niin outo laatikko että.
Pikaisesti siis vain. Ultrassa kaikki ok. Yksi vauveli onneks vaan ja siellä potkittiin kovasti. MM:n dopplerilla sain sydänäänetkin kuuluviin, vaikkei lääkäri niitä neuvolassa saanutkaan.
Amandalle oikein paljon voimia! Ehkä tuossa tilanteessa on parempi olla yksin tosiaan jo lastenkin takia.
AA:lle myös tsemppiä! Eiköhän vauvelilla ole kaikki kunnossa.
Jepsis 13+2
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Mikäs se Queenin pojan syntymäpäivä olikaan, oliko se tuo 21.6 jonka heitin veikkauksena? Unohdin myöskin poistaa Queenin la-listalta, mutta teen sen seuraavan pinon aloittaessani.
Koskas Burden Anni syntyi? Ja muitakin tonskavauvoja jo oli, eikös ainakin Hennalla ja Marikalla?
Viipero 22+4
meni ensin väärään ketjuun
Heipsun
Mä en ole taas pitkään aikaan päässy kirjottamaan tänne odotuspuolelle, moneen kertaan olen raapustellut pitkät pätkät mutta kun lähettää viestin niin tää pässi sanoo vaan että keskustelut ovat toistaiseksi pois käytöstä, ihan pikkasen joskus ottaa aivoon
Queenille kiitokset synnytyskertomuksesta, kovin leppoisalta kuulosti, hieno homma että kaikki meni hyvin varsinkin kun edellisestä ei jääny kamalan hyvä mieli.
Hermionelle laotan halauksia, multa pääsi itku kun luin juttusi, elämä on NIIIIIIIIIIIN epäreilua joskus, kuten MM sanoi josko sä nyt pääsisist tutkimuksiin !
omaan napaan ei kauheesti mitään uutta, masu kasvaa ja masuasukki voi hyvin, perjantai aamuna kävin pikaisesti neuvolassa ja sydän löi 160 painoa on tullu nyt jo 3 kg lisää alusta, kohta mää oon taas kun norppa.
jaksamisia kaikille !
AA Ae ja Niilo 18+3
Queenin perheelle suuren suuret onnittelut pikkuisesta prinssistä! Synnytys kuulosti aika helpolta jos nyt niin voisi sanoa ;) Ja Liiakin on jo noinkin reipas isosisko. Sinä jos kuka et kyllä varmastikaan helpolla luovuta imetyksen suhteen, miten on nyt imetys sujunut?
Ossekin oli jo käynyt rakenneultrassa. Sitähän se mekkojen hiplailu siis tarkoitti, että poika ehkä tulee :D Vitsit mulla on ikävä sun kanssa meseilyä ;)
Voi vitsit, Viiperokin saa toisen pikkuisen pojan :)
Katselin tuossa noita laskettuja aikoja ja muistankos nyt oikein että Larsku on seuraavana vuorossa? Tai mistäs sen tietää vaikka quiero kiilaa edelle ;)
Niameykin oli kirjoitellut pitkästä aikaa. Minäkin olen ymmärtänyt että tosiaan niitä synnytysvalmennuksia ei enää olisi ollenkaan Taysissa? Idaa odottaessa oli ensisynnyttäjille ja uudelleensynnyttäjät saivat osallistua sellaiseen kiertoon, mutta en tosiaan tiedä onko sitäkään enää? Soita ihmeessä taysiin ja kysäise!
Sitten omaa napaa. Nyt on minun olotila taas vähän parempi, viikon kesti se kauhea olo. Nyt oksennan taas vain aamuisin ja päivällä on ihan hyvä olo. Nyt viikon verran on kyllä ollut illalla ennen nukkumaanmenoa etovaa oloa niin että joutuu koko ajan kakomaan. Mutta sekin helpottaa heti kun saa nukahdettua :)
Minulla on nyt alkanut kauhea huimaus, jalat on meinannut mennä alta monta kertaa. Saas nähdä mitä viikon päästä näyttää RR neuvolassa... Pissalla saan myöskin ravata vähän väliä ja uhkaavasti tuo kohtukin kasvaa ja alkaa työntää tuota mahamakkaraa esille ;)
Täällä tuntuu kaikki haluavan tietää vauvan sukupuolen? Onko mun ja Naperon lisäksi muita jotka eivät halua tietää? On se vaan niin kivaa jännätä yhdessä miehen kanssa ja arvuutella kumpikohan tulee :)
Kysyin muuten jo toissa ketjussa niistä kestovaipoista, eikä kukaan vastannut ;) Aikooko kukaan kestoilla vauvan kanssa ja jos aikoo niin minkälaisilla systeemeillä?
MiaMik rv 9+6/11+0
Eeka simahti hetken kiukuttuaan ja tyttökin vielä nukkuu joten tällä on ah, niin ihanan hiljaista toistaiseksi;)
Eekalla oli eilen eka neuvola ja paino oli lähtenyt hyvin nousemaan, oli nyt 3,4kg kun sairaalasta lähtiessä syntymäpaino oli pudonnut 3,1kg.
Imetys sujuu vaihtelevalla menestyksellä, koko ajan paremmin kuitenkin..jos rinnat on tupaten täynnä maitoa niin poika hotkii maitonsa tyytyväisenä mutta vähänkään tyhjemmistä rinnoista maidon heruttelu saa kaverin huutamaan pää punaisena, onhan se huonoa palvelua tuommoinen tarjoilu;) Lisämaitoa menee kuitenkin enää 30ml muutaman kerran päivässä eli eiköhän siitäkin eroon päästä.
Imetyksestä tulikin mieleen että mä tilasin silloin vähän ennen synnytystä bebesiltä kahdet bravadon imetysliivit ja jummi että ne on musta hyvät, suosittelen.
Tänään tilasin vielä kaksi glamourmomin bratank imetystoppia, saa nähdä minkälaisia ovat, Liiaa imettäessä mä niitä aina himoitsin mutta jäi ostamatta.
Omaa napaa vielä sen verran että meillä menee ihan mukavasti, mitä nyt hiukan univaje alkaa painaa vaikka poika nukkuukin selvästi siskoaan paremmin, yllensä sippaa seitsemän maissa yöunille ja syö sitten läpi yön tunnin,kahden välein mutta nukahtaa heti taas syötyään paitsi aamuyöllä valvoo ja kiukkuaa muutaman tunnin joka yö. (..ja herättää aina Liian huudollaan) Päivätkin menee vielä pitkälti nukkuessa ja hyvin tuntuu nukuttavan vaunuissakin joten ollaan kivasti päästy aamuisin puistoon yhdessä.
Onneksi mies on vielä ruhtinaalliset 6viikkoa kotosalla, sen verran hulinaa tämä ainakin alussa on ollut kun molemmat lapsoset tuntuvat kaipaavan huomiota ja hoitoa aina just samaan aikaan:)
Täytyy vielä lohduttaa suonikohjuista kärsiviä sen verran että alapään suonikohju katosi samantien synnytyksen jälkeen ja jalkoihin tulleet suonikohjun alut hävisivät myös viikon aikana ihan huomaamattomiksi, onneksi kärvistelin niissä kauheissa tukisukissa etteivät sen pahemmiksi pullahtaneet.
Ja viipero oli laittanut ihan oikean syntymäpäivän:)
Jaksuja kaikille:)
Queen, Liia 1v10kk ja Eeka10vrk
Neuvolakuulumisia tulin laittamaan, mutta kommentoinnit ennen sitä :)
AA eihän toi 3kg painonnousu tossa vaiheessa ole vielä mitään. Tuliko sulla viimeksi paljon painoa?
Miamikillä oli olo vähän helpottunut. Hieno juttu. Aika tylsältä kuulostaa toi pyörryttäminen. Toivottavasti saat siihen jotain helpotusta. Niistä kestovaipoista kyselit. Me ei Jonskulle olla niitä ees kokeiltu, mutta meinasin niitä nyt kokeilla, kun niitä kerta ton äitiyspakkauksen mukana muutamat tuli. En vaan ymmärrä, miten niitä käytetään. Siinä on muutama sellainen ilmeisesti sisävaippa, jotka on kankaisia (niissä ei mitään tarroja???) ja sit yksi sellainen kait kuorivaippa, joka on muovitettu. Pitääkö sinne sisävaippaan hommata vielä jotain täytettä, vai meneekö tollasenaan? Mut siis vastauksena kyssäriin. Kokeillaan noita äp vaippoja ja, jos toimii, hommataan lisää. Sain miehenkin jopa kiinnostumaan niistä :). Se nimittäin hoitaa meillä pyykinpesun kokonaan. Mut kait mun pitää opetella tota pesukonetta käyttämään, jos aletaan kestoilemaan.
Queen, kiitos synnytyskertomuksesta. Taisi olla ihan oppikirjasynnytys. Syntykö Liia samoilla viikoilla vai miten? Kiva, että poitsu nukkuu hyvin vaikka kyllä toi parin tunnin välein yöllä imettäminen kuulostaa työläältä.
Naperolle mun on pitänyt monta kertaa vastata, että hyvin jaksaisin vielä lähteä risteilylle, joten eikun varailemaan vaan. Olettaen tietty, että ei mitään ihmeempää sulle tule ennen matkaa.
Niitä neuvolajuttuja: Oli eri tätsy, mikä oikeesti ja tuntu aika kivalta ja asiantuntevalta. Laittoi mulle labraan lähtetteen pissanäytettä varten, kun oli haalenavihreää ja haaleankeltaista pissatestissä (en tiedä, mitä tarkoittaa). Ei se olis pelkän ton pissatestin takia laittanut tota lähetettä, mutta kun kerroin sille mun oudoista vuodoista, se päätti varmuudeksi laittaa sen. Seuraa ällöjuttuja... Mulla, kun on jonkun aikaa tullut sellaista haaleanvaaleanpunertavaa vuotoa n. teelusikallisen verran valkovuodon yhteydessä. Sitä on tullut suunnileen jokatoinenpäivä. En oo ollut siitä mitenkään huolissaan, kun sitä on niin vähäsen tullut, että hankala erottaa. Hyvähän se on, että tarkistetaan. En silti usko, että siinä mitään on.
Ja Kirppu on vieläkin poikittain. Kiva, kiva! No, eikös siitä oo suht helppo kääntyä raivotarjontaan verrattuna perätilaan, joten eipä tässä mitään hätää vielä ole. Sain lääkäriajankin viikolle 34 noiden vuotojen takia( oikeesti olis rv 35-36). Muut arvot oli tosi hyvät. Painoakin tullut viikossa vaan 34g. Sf-mitta oli 28, eli pysyy edelleen siinä keskikäyrällä.
Mulla on tänään supistellut aika paljon. Onneksi kumminkin kivuttomasti, mutta silti. Täytyy nyt seurata. Neuvolatätsy käski mennä heti näytille synnärille, jos vaan jotain outoa ilmaantuu tai se vuoto vähääkään lisääntyy tai liittyy suppareihin. Mä silti luulen, että se vuoto on vaan kuivista limakalvoista johtuvaa. Tai ainakin toivon niin.
pesukarhu rv 31+5
Heippis kaikille pitkästä aikaa!
Ehkä joku mut muistaakin, aikanaan kirjoittelin enskoihin ja vauvapalstallekin. Kirjoittelu lopahti, mutta silloin tällöin oon käynyt urkkimassa tuttujen kuulumisia. Musta oli hauska huomata, että tänne on ilmestynyt tonskapino, jossa kaikki vanhat enskakamut tuntuu olevan jo toisella kierroksella. Päätinpä siis itsekin tulla ilmoittamaan, että meillä on onni odottaa Lennille pikkusisarusta keväällä.
Rv:sta ei ole tietoa, kun kuulun niihin neuvolatädin paheksumiin huitshapeleihin, jotka ei muista merkitä kuukautisiaan kalenteriin. Eka neuvola on tulossa ensi viikolla ja arvio nyt on, että jossain viikolla 6 tai 7 mennään. Ainoa vihje on, että testi näytti 17.6. vahvasti plussaa eikä vauva ole voinut saada alkuaan kauhean paljon ennen kesäkuun alkua. Heh, sittenhän sen näkee, koska toinen päättää syntyä.
Tällä kertaa näyttää sikäli ihanalta, että ainakaan vielä en ole pahoinvoinnista kärsinyt (viimeksi olikin MEGAluokan oksentelua). Oikeastaan ainoa merkki maha-asukkaasta on jakuva pissalla juokseminen. Muuten en ole vielä ihan sisäistänyt, että meitä on keväällä neljä. Hassua.
Tässäpä tärkeimmät, saatanpa pistäytyä jatkossakin. Tuli niin nostalginen fiilis, elävästi muistui mieleeni, kuinka pari vuotta sitten kaikki työaika kului tänne kirjoitellessa :-)
Aurinkoista kesää kaikille!
Kesis ja Lenni 1v3kk + rv?
Onnittelut Kesikselle! Ja tule nyt ihmeessä uudelleen mukaan joukkoon! Teillekin siis tulee lapsille aika sama ikäero kuin niin monelle meistä tonskailijoista, eli noin 2v. :) Toivotaan, että pahoinvointi ei ylly yhtä pahaksi kuin Lennin odotuksessa.
MiaMik, tsemppiä! En voi edes kuvitella, millaista toi jatkuva oksentaminen mahtaa olla... Ekassa raskaudessa en oksentanut kertaakaan, ja tälläkin kertaa vain satunnaisesti, en ollenkaan joka päivä. Mutta sekin tuntui niin kauhealta ja se tajuton kuvotus, huh! Joulukuusta en muista juuri mitään, kun olin niin huonovointinen, että hyvä, jos sängystä ylös pääsin. Eli kovasti voimia toivottelen! Toivotaan, että sun olo helpottaa kuitenkin mahdollisimman pian, ettet joudu helteillä kärvistellä, kun on muutenkin tukalaa.
Pesukarhu, toivottavasti ne vuotelut ei ole sen kummempia. Varmasti voi olla ihan limakalvoista johtuvaa, kun on muutenkin paikat niin turvonnut... Mutta hyvä, että tutkitaan.
Mä muistelen, että Queenin Liia taisi syntyä hyvinkin lähellä laskettua aikaa. Nimittäin viimeksi musta tuntui, että Queen ja Mii meni odotuksessa aina "niin paljon edellä" mua, mutta sitten kuitenkin meidän lapset syntyi lähes samana päivänä, kun quu otti pienen varaslähdön. :)
Napero, mä jaksaisin vieläkin lähteä risteilylle, eli menkää ihmeessä! Tai ainahan se on yksilöllistä, että mitä kremppaa ilmestyy, mutta kyllä musta 30 viikolla vois hyvin vielä mennä laivalle.
Ai niin, MiaMik kyseli kestoilusta. Me aloitettiin kestoilukokeilut viimeksi vasta, kun quu oli jotain 6kk. Eli vastasyntyneen kanssa kestoilussa mekin ollaan ihan ummikkoja. Sisko käytti pojallaan hyvällä menestyksellä taiteltuja harsoja, jotka se kiinnitti niillä näpsyillä. Ja siihen päälle ne laittoi sitten vaan just sellasen kuoren, mitä äitiyspakkauksessa nykyään tulee. Mäkin pohdin, että voiko sen äitiyspakkauksessa olevan sisävaipan siis laittaa ihan sellaisenaan, ilman mitään kiinnitystä. Se tuntuu tosi ohuelta, mutta ehkä se riittää vastasyntyneelle, ja sit kuori pitää sisävaipan paikallaan, vai??? Tiedätkö sä MIaMik, miten tota äp:n yhdistelmää käytetään? Me ei otettu nyt äippäpakkausta, mutta oon saanut sekä siskolta että miehen siskolta niiden pakkauksissa olleet kuoret, ja lisäks saan siskolta pari muuta pikkukuorta. Eiköhän niillä pärjätä. Tosi vähän aikaa noita harsosysteemejä varmaan käytetäänkään, kun sitten meillä on valmiina odottamassa quulle ekaksi hankitut taskuvaipat, jotka sopii jo 5kg lähtien. Lisäks noi sisävaipat, mitä quu käyttää satunnaisesti edelleen (meillä kuivaksiopettelu on tosi hyvin käynnisssä eikä vaippoja enää juuri käytetä), on nepitetty silleen, että niitä voi käyttää myös vaikka ihan alusta asti, kunhan on sitten sopiva kuori aina kulloiseenkin tarpeeseen. Siskon pojalta saatiin jo odottamaan kuoria, jotka käy 7kg eteenpäin ja sit meillä onkin itsellä kaikki tarvittavat kuoret sitä isommalle. Eli aika hyvin uskoisin meidän pärjäävän tällä varustuksella. Näppärää, kun tosiaan voidaan näin hyvin kierrättää serkuksilla samoja vaippoja. :)
Hitsi näitä pituusrajoituksia... No, pitäis hillitä vaan itsensä eikä kirjoittaa kilometriviestejä, joita kukaan ei jaksa edes lukea. Jatkan kuitenkin vielä omanapaisesti:
Mä oon ihan hurahtanut vauvavalmisteluihin! Ihanaa, kun saa vaan fiilistellä ja järkkäillä tavaroita ja valmistautua jo konkreettisesti vauvan tuloon! Pesin jo tänään pikkuruisimman vaatteet ja laitoin ne lastenhuoneen kaappiin odottamaan. Lisäks kävin itsekseni ostoksilla ja hankin kaikkea tarpeellista: pullotutteja varalle, tutteja, vanulappuja, vastasyntyneelle sopivia suppoja, erilaisia rasvoja ja hoitoöljyä jne. eli oikein perussetin. :) Vielä ajattelin hankkia sekä ylä- että alakerran kylppäreihin Ikeasta pikkupussukoita, jotka voi laittaa roikkumaan kokuista seinälle ja sitten laittaa niihin just noita vaippatarvikkeita yms. Meillä ei muuten riitä vessoissa kaappitila. Netistä tilasin muutamia kuvioharsoja, joita voin sitten käyttää imetyksessä, ettei mene sekaisin kaikenmaailman pepunpyyhkimisrättien kanssa. :) Eilen mies auttoi ottamaan yläkerran vaatehuoneesta esille kaikki laatikot, joihin olin huolellisesti pakannut vauvantavarat odottamaan sitä päivää, kun saadaan taas ottaa ne esille. Ja nyt se päivä on, hihii! Täällä mä nyt istun työhuoneessani koko tän kamakasan keskellä ja oon vaan niin onnellinen!!!
Hankin muuten quulle vielä sellasen tosi hienon traktorilelun, jonka vauva saa sitten ikään kuin tuoda isoveljelle tuliaisiksi. :) Se on kyllä tosi hieno, kun ei olla vielä tähän mennessä annettu quun leikkiä millään pikkuautoilla, ettei niistä irtoa pikkuosia, mutta nyt ajateltiin, että toi on sen eka isojen poikien lelu. :)
Mulla on muuten edelleen nousussa ne maksa-arvot. Neuvolasta ne laittoi konsultaatiopyynnön synnytyssairaalaan, ja eilen sieltä soitettiin, että lääkäri oli ottanut kantaa asiaan. Tänään jouduin taas käymään verikokeissa ja ens viikolla mulla on synnärillä lääkäriaika. Hui! En kyllä tajua, mitä tää vois olla ja onko tää mahdollisesti vakavaa. Oletettavasti ei, kun lääkäriaika on kuitenkin vasta viikon kuluttua, mutta jotain ne nyt seuraa. :/
Mitään noihin maksa-arvoihin liittyviä oireita mulla ei oo ollut, mutta nyt kyllä muuten alkaa tuntua, että tän raskauden loppu häämöttää! Siis musta tuntuu, että ihan ehkä viimeisen viikon aikana on ilmaantunut kaikenlaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä: kauheaa hengästystä ja pahoinvointiakin (tätä ei ollut lopussakaan quusta), maha painaa, raskausarpia on ilmestynyt kuin tyhjästä navan ympärille (viimeksi raskausarvet tuli päivää ennen quun syntymää, kun maha valahti alas), vauva tuntuu olevan tosi alhaalla (vaikka viikko sitten neuvolantäti oli sitä mieltä, että ei ole vielä laskeutunut), välillä tuntuu, että kohta vauva pullahtaa itsekseen ulos, kävelen kuin ankka, nyt on ollut jo monena päivänä/iltana sellaista "menkkasärkyä", joka tuntuu ihan selässä asti (mulla ne oikeat synnytyssupparitkin tuntui nimenomaan selässä, mutta ei nää vielä ole suppareita mun mielestä), vauvan liikkeet tuntuu välillä suorastaan tukalilta, niin vähän sillä tuntuu olevan tilaa liikkua, ja valkovuotoa on alkanut tulla aivan älyttömästi! Selkeästi keho valmistautuu jo tulevaan. Huomenna mulla on vika neuvolalääkäri. Saas nähdä, onko paikat vielä kypsynyt ollenkaan. Viimeksi lääkäri sanoi 36+1 että mitään ei ollut tapahtunut eikä synnytys olisi vielä lähelläkään. Ja niin vain quu syntyi 38+1. Alkaa jo niin jännittää tää kaikki, iiiiiiih!!! :)
-Q- ja -q- 1v11kk ja aatu 35+3
Imetyksestä tulikin mieleen että mä tilasin silloin vähän ennen synnytystä bebesiltä kahdet bravadon imetysliivit ja jummi että ne on musta hyvät, suosittelen.
Tänään tilasin vielä kaksi glamourmomin bratank imetystoppia, saa nähdä minkälaisia ovat, Liiaa imettäessä mä niitä aina himoitsin mutta jäi ostamatta.
Hei kiitti vinkistä Queen! Mä just olinkin suunnitellut reissua keskustaan, jotta voisin käydä katsomassa Bebesin imetysliivivalikoimaa. Mulla oli viimeksi vaan parit liivit, jotka oli aluksi hyvät, mutta sitten liian isot ja liivinsuojat alkoi vaellella niissä... En vaan saanut aikaiseksi ostaa parempia ja tukevampia liivejä. Mutta nyt taas uudella innolla. :) Hyvä tietää, että ainakin noi Bravadot on hyvät. Mikä malli sulla tarkalleen ottaen on? Ja sit kiinnostuin myös noista topeista, mistä puhuit. Ostin jo yhden boobin hihattoman topin, mutta tekis mieli ostaa vielä jotain muutakin... Edelliset imetyspaidat on jo aika kulahtaneita perusH&M-paitoja ja oon ihan kyllästynyt niihin, kun mulla ei ollut niitä edes kovin montaa. Ajattelin tosiaan vähän hemmotella itseäni ja ostaa jotain uutta vielä. Hurahtanut tosiaan. :) Millä perusteella valitsit ton Bra tank-topin eikä sitä perusmallia? Voikohan noita oikeasti käyttää ilman imetysliivejä, kuten jossain nettisivuilla sanottiin?
-Q- (ja nyt äkkiä nukkumaan!)
Ensin pesukarhulle että Liia syntyi tasan rv 40+0:)
Sitten quulle noista liiveistä, mä tilasin Bravado The Body silk seamlessit lähinnä yöliiveiksi ajatellen mutta ne on niin napakat ja hyvät että niitä tulee kyllä pidettyä päivällä. Niitä käytin synnärilläkin. Sitten tilasin noi Lifestylet, tosi hyvät on nekin, vähän ohuemmat ja niitä oonkin pitänyt yöllä. Bra tankin otin ihan vaan siksi että siinä oli mun mielestä kivempiä värejä, se suklaa long mallisena ja niitä vaaleanpunaisia ja limen värisiä.
Niin mullahan kans alko n.viikkoa ennen eekan syntymää tulla niitä tuntemuksia mitä liiastakin loppumetreillä mutta en silti uskonut että poika vielä syntyis..toivotaan kuitenkin että sulla vauva vielä hetken pysyisi masussa niin ei tarvitsisi sinne sairaalaan jäädä tavallista pitemmäksi aikaa ym:)
Queen
Eipä muuta:)
Mä meinasin äsken heittää kuperkeikkaa ja kärryn pyörää, sillä tänä aamuna en oksentanut ollenkaan ja olo on tosi hyvä, jippii! Pienestä ihminen voikin olla onnellinen :) Eilen illallakin oli tosi hyvä olo ja kävin 1h15min saunakävelylenkillä.
Pesukarhu ja quiero pohti niitä äp:n kestoja. Mä en ole niitä nähnytkään vielä, siis niitä uudempia. Mutta luulisin että vastasyntyneellä joka ei liiku se sisävaippa pysyisi paikallaan? Me meinaa tilattiin jepsiksen kanssa iguleelta niitä uusia vastasyntyneelle tarkoitettuja nöttönen-vaippoja ja niissäkään ei ole mitään kiinnitystä. Mutta jotenkin tuntuu että nekin saattaisi kuitenkin pysyä paikallaan, siis silleen että kuori tukee sitä. Mutta ajattelin kuitenkin varuiksi ostaa niitä näpsyjäkin. Pesukarhu, jos et tiedä mikä on näpsy, niin laita googleen hakusanaksi :) Ja sen äp-vaipan imusta en tiedä vielä, mutta tarvittaessahan siihen voi laittaa sisälle lisäimuksi vaikkapa harson tai pyyhkeen palasen? Meillä on tosiaan noita iguleen vaippoja, jotka pitäisi mennä vastasyntyneestä taaperoikään. Kuorena ajattelin käyttää lähinnä hahtuvavillahousuja. www.onnikas.fi tekee aivan ihania ja ajattelinkin ainakin yhdet pikkuiset sieltä tilata. Lisäksi tilaan joskus syksyllä vielä bumgeniuksen taskuvaippoja, jotka menevät myös koko vaippaiän ja niitä onkin kehuttu tosi paljon. Jälleenmyyntihinta on myös hyvä niissä! Ja pesukarhulle vinkiksi, että vaikka ei kestoilu äp-vaipoilla suju niin muilla vaipoilla saattaa sujua paremmin. Niin meillä kävi Idan kanssa. äp-vaippa oli ihan hikinen ja 5kk iässä alettiinkin käyttämään fuzzi bunzeja. Sori tämä pitkä sepustus ;)
Queen suositteli niitä bravadoja tai jotain sinne päin. Mä olen myöskin kuullut niistä vain pelkkää hyvää, mutta en uskalla vielä ostaa kun en tiedä kokoa? Millä perusteella sä Queen ostit ne? Tilasitko samankokoiset mitä oli Liiaakin odottaessa? Mulla kun on rinnat pienentynyt imetyksen myötä, mutta nyt taas rinnat tosi turvoksissa ja B-kupista tursuaa pois ;) Uskaltaisinkohan tilata 75C? Vastaako ne hyvin kokoaan? No eipä tässä kyllä kiirettäkään vielä...
Quierolla edelleen maksa-arvot nousussa. Eikös raskauden aikana olekin normaalia että ne vähän nousee? Mutta toisaalta sulla on kyllä ollut koko ajan nousussa, aika jännä ettei ole niitä oireita sitten ollut. Ehkä se on vain sen merkki, että kaikki on kunnossa :) Hyvä kuitenkin, että pääset sinne lekurille.
Kesiksen mä muistan siitä oksentelusta ja kun poika syntyi niin annoin niitä vinkkejä sun rikkinäisiin nänneihin, jos muistat ;) Minähän oksensin myöskin aika rajusti Idasta, mutta nyt olen päässyt helpommalla, vaikkakin tässäkin raskaudessa oksennellut ja voinut pahoin.
MiaMik rv 10+0
Kiva kuulla että MM:n huonovointisuu on parempi, mä oksensin tästä toisesta raskaudesta tonne viikolle 13 aamusta iltaan joten tunnen sympatiaa kaikkia niitä kohtaa jotka siitä kärsii....mä olin ihan varma että mä kuolen siihen kakomiseen.
Kiitos liivivinkeistä, mä tilasin viimeksi kaksi sellaista toppia ja ne oli tosi hyvät mutta tarttis varmaan hankkia jotain muutakin.
Täällä on kans pyörryttänyt mulla on muutenkin alhainen verenpaine 110/69 ja perjantaina mitattiin 100/59 joten ei ihme että välillä vähän huimaa.
Kesiskselle onnittelut ja teretulemasta taasen joukkoon huisiin.
On tää kirjottaminen vähän harvempaa kun ekasta, silloin kun oli vielä aikaa johonkin.
Quierolle tsemppiä, hyvä että pääsit tutkimuksiin.
mukavia masunkasvattelu ilmoja kaikille palaillaan taasen !
aa ae ja niilo 18+4 ( vissiin )
En olekaan päässyt kirjautumaan vähään aikaan, joten vähän vähäistä on ollut kirjoittelu. Lukemassa oon kuitenkin käynyt muiden uutisia ja ensiksikin ONNEA QUEENILLE PERHEENLISÄYKSESTÄ! Harmillista, jos poikanen ei unenlahjoiltaan ole deluxe-mallia, mutta varmasti siltikin kultaakin kalliimpi pakkaus :) Eli onnea vielä kerran!
Samoin onnea plussauksista ja tervetuloa PI-KI ja MAMMIS ja KESIS! :)
Nyt en juuri ehdi muuta, ollaan lähdössä mummulaan käymään. Omassa navassa kaikki ok. Hemppa vähän laskusuunnassa, samoin paino ja verenpaineet, mutta muuten ok. Ultrassa käyty, elävä hieno sikiö löytyi ja sydänääniäkin saatu kuunnella lääkärineukussa.
Han, S 1v5kk ja Basisti 12+4