Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt6.5.2015

Mikä on sopivasti ja mikä liikaa rahapelaamista? Mistä tietää, että rahapelaaminen on ongelma? Mitä voi tehdä, jos haluaisi puuttua toisen pelaamiseen? Mistä saa lisätietoa? Jätä kysymyksesi kommentteihin! Ehyt ry:n asiantuntijat vastaavat kysymyksiin keskiviikkona 20. huhtikuuta klo 13–15 vauva.fissä. ***Tämä ketju siis vain kysymyksille ja Ehyt ry:n vastauksille***

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Kaikki rahapelit "taloa" vastaan ovat liikaa. Niissä pitkän juoksun häviö on matemaattinen väistämättömyys.

Vierailija

Mulla ongelmana miten rajoittaa miehen pelaamista. Laitettiin esto ohjelmat koneisiin, kännykkä vaihdettiin malliin nakki. Silti rahaa nostettiin tililtä salaa. Valehtelua mihin raha menee..kyllähän sen tietää. Nyt omat rahat säilössä. En anna pankkikorttia (on myös ottanut kortin salaa) enkä lainaa rahaa. Miehen äiti huolehtii miehen rahat, koska itse en jaksa olla "äitinä". Nyt on kyllä sellanen olo et pelatkoon, mut sanois suoraan. Valehtelu ja salailu on raastavampaa. Suhde tietenkin huonossa kunnossa vielä ja vauva tulossa. Tuskin yhteistä taloutta tulee olemaan pitkään aikaan. Luottamus valehtelun takia mennyt täysin.

Vierailija

Onko teillä tietoa siitä, kuinka paljon nuoret pelaa verrattuna vanhempiin ikäpolviin?

Entä mitä nuoret erityisesti pelaavat?

Mitä naiset pelaavat?

Kiinnostaa tama ilmiö yleensäkin.

Vierailija

Poikani pelaa nettipokeria ja minusta hän kuvittelee liikoja siitä, että pelillä voisi "tienata", jos vain on taitava.

Onko nettipokeri taitopeli vai onko se enemmän onnea?

Vierailija

Mihin peliin jää helpoiten koukkuun?

Mieheni pelaa rahapelejä minusta aika paljon, mietin että olisiko joku peli "turvallisempi" kuin toinen. Onko jotain yleistä raja sille million pelaaminen on ongelma? Parisuhdeongelma se jo meillä on.-

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Poikani pelaa nettipokeria ja minusta hän kuvittelee liikoja siitä, että pelillä voisi "tienata", jos vain on taitava.

Onko nettipokeri taitopeli vai onko se enemmän onnea?

Jos ei ole taitoa niin se on onnea. Ehkä 1-5% pelaajista on riittävän taitavia pelatakseen pitkällä aikavälillä voitollisesti ja muut rahoittaa näiden elämää häviämällä rahansa.

Voitollisesti pelaaminen on täysin mahdollista eikä mikään harhakuvitelma, mutta harva sitä koskaan pystyy oppimaan koska se vaatii melkoista itsekuria. Vaikka teoriat tuntisikin, on aika helppoa sortua suutuspäissään, väsyneenä tai muuten impulsiivisuuden myötä pelaamaan "väärin" ja ottamaan tyhmiä riskejä.

Kysy paljonko sillä on bb/100 ja montako buyiniä sillä on bankrollia nykyiseen leveliin. Jos vastaus on "emmä tiiä", sano että lopettaa. Jos vastaus ensimmäiseen on negatiivinen tai jälkimmäiseen alle 50 niin sano että lopettaa. Käytännössä kaikki tosissaan pelaavat seuraa kehitystään ja analysoi virheitään Poker Trackerillä, Hold'em Managerilla tai vastaavilla. Jos tilasto-ohjelman tuottama käyrä näyttää tältä niin anna pelata, jos se näyttää tältä tai sellaista ei "ole näyttää" niin pelit pois. 

Jos puolessa vuodessa ei ole oppinut voittavaksi pelaajaksi, ei sellaiseksi todennäköisesti tule koskaan muuttumaan joten parempi lopettaa.

T: liikaa pokeria melko tosissaan vuosia pelannut ja tappiollisuutensa viimein hyväksynyt.

M90
Seuraa 
Liittynyt9.12.2015

Isälläni on peliriippuvuus. Kun asuin vielä vanhempieni luona, isä otti joka tilistäni rahaa ”yhteisiin menoihin” niin paljon, ettei itselleni jääny paljon mitään. Tilistä jäi itselle noin 100 euroa. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Saan siis työmarkkinatuen + 9€ päivältä.

Laitoin huhtikuussa 2012 pankkiin säästötilin. Sinne säästin rahaa omilleen muuttoa varten isältä salaa. Joitain tavaroita ostint valmiiksi. Kattiloita, paistinpannuja, lautasia yms. Osan ostin käytettynä kierrätyskeskuksesta, jossa olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Osan ostin uutena kaupasta.

Kesällä 2015 laskin, että säästössä on tarpeeksi, että saan takuuvuokran, huonekalut yms maksetuksi. Aloin katselemaan asuntoilmoituksia. Viime heinäkuun lopulla löysin asunnon netistä. Isä on joskus väittänyt, ettei voi saada ilman palkkatyötä vuokra-asuntoa. Kun kerroin tehneeni vuokrasopimuksen, isäni kysyi, että miten voi ilman palkkatyötä saada asunnon. Väitti, etten saa vuokraa maksetuksi pienillä tuloilla. Kerroin saavani asumistukea.

Isä laski kelan asumistukilaskurilla, paljonko saan asumistukea. Väitti, etten saisi yhtään asumistukea. Menin koneelle katsomaan, niin siellä oli tiedot laitettu väärin. Isä oli laittanut tuloihin mukaan ylläpitokorvauksen, vaikkei se vaikuta asumistukeen. Asumistuki niillä tiedoilla olisi ollut 229 euroa, ja isä väitti etten saa sitä. Täytin itse tiedot oikein, ja näytin isälle, että saan asumistukea 289 euroa. Kysyi, että mistä mä sen muka näen.

Vierailija

Avomiehni pelaa pitkävetoa minusta aivan liikaa ottaen huomioon meidän pienet tulot. Sanotaan että pelaa max 100e kk välillä enemmänkin ja välillä lainaa jopa rahaa joltain jotta voi pelta koska uskoo voittavansa rahamäärä jota lainaa on 10-20e mutta kun se on meiltä pois kun tottakai se pitää maksaa takaisin. Usein hän myös huijaa minus paljonko on pelannut sanoo että ihan 20e sitten kun katson tiliä onkin pelannut lähemmäs 100e. Olen puhunut asiasta hänen kanssaan ja sanonut että se on aina molemmilta pois tuntuu ettei hän ymmärrä vaikka niin sanookin ja puolustelee että no se on vain 10e joo mutta meille sekin on rahaa jolla saa ostettua päivän ruuat. Välillä sanoo että ymmärtää mutta useimmiten hermostuu. Miten voisin saada avomiheni ymmärtämään että 20e on liikaa meidän pienistä tuloista? Ja miksi hän valehtelee pelaamiaan summia kun saan ne kuitenkin selville. Ei ole kiva miettiä mitä laskuja joudun siirtämää tai syödäänkö mitään miehen pelaamisen takia. Kerran hän on jopa jättänyt vuokranki maksamatta ja siitä sentään poti jonkunlaista syyllisyyttä.

Vierailija

Mitkä on teistä tärkeimmät merkit siitä että pelaa liikaa? esim. 5 merkkiä.

Arvaan että tuo ketjussa mainittu että valehtelee summista. Mitä muuta?

Vierailija

Olen miettinyt että onko pelaaminen samanlainen riippuvuus kuin muutkin riippuvuudet, esimerkiksi alkoholiin. Jos on yksi riippuvuus, onko usein sitten myös joku muu? Tai johtaako pelaamisen loepttaminen esimerkiksi alkoholin käytön kasvuun.

Tämä tulee mieleen kun katson veljeäni. Hän on perheenisä, mutta tuntuu jäävän "kiinni" erilaisiin asioihin, pelaamisen lisäksi alkoholiin, avioliiton ulkopuolisen suhteen jännitykseen tmv.

Ö

Minullakin on lähtenyt pelaaminen aivan käsistä, tässä ei ole enää mitään järkeä. Vihoviimeinen juttu on tullut tästä lähimaksamisesta kortilla, rahaa menee ihan huomattavan paljon, kun sitä ei konkreettisesti näe. Viimeisen vuoden ajalta olen kortilla pelaamisella miinuksella yli 1500€, siihen päälle vielä käteisellä pelaaminen. Haluaisin pelaamisen hallintaan, mutta en lopettaa kokonaan. Vai alkaako pelaamisen totaalinen lopettaminen olla ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa? Onnistun aina huijaamaan itseäni tässä asiassa, enkä voi kontrolloida pelaamistani enää.

Vierailija

Mieheni jäi minulle kiinni pelaamisestaan vuosia sitten, silloin hän saattoi pelata jopa koko palkkansa parissa päivässä! Ja sitten siirtää luotolta tai laitanata kavereiltaan lisää rahaa peleihin ja elämiseen. Asian minulle tullessa ilmi vaadin saada seurata hänen tilitietojaan, ja kielsin käteisnostot, koska en voi tietää mihin käteinen menee, pitkään luulin, että asia on kunnossa, mutta tämä nilkki olikin hommannut itselleen toisen pankkitilin ja luottokortin,josta sitten siirsi itselleen rahaa ja hävisi peleihin (hänellä oli jo entuudestaan yksi luottokortti ja tili toisessa pankissa, niin en huomannut mistä pankista siirrot tulivat, ja mihin pankkeihin menivät) Olen siis koko ajan luullut, että vanhat peli velat vähenevät, mutta niitä onkin tullut lisää :( vaikka pelaaminen onkin huomattavasti vähentynyt, enään ehkä n. 100€ /kk, mutta tällä hetkellä ei siihenkään varat riitä! Tämän seurauksena otin häneltä myös maksukortit ja pankkitunnukset pois. Hänellä on vain yksi maksukortti meidän yhteiselle taloustilille, jonne siirrän sitten vähän käyttövaraa jos rahaa johonkin tarvitsee ja jota voin tarkkailla jatkuvasti, ettei siellä rahaa turhuuksiin liiku. Kysymykseni kuuluukiin, toiminko ollenkaan oikein? vai ajanko mieheni syvemmälle salailuun ja rahapelien kierteeseen?, miten voin olla varma, ettei uusia salatilejä tai jotain muuta yllätyksiä ole tulossa?, ja onko jotain millä voisin "kannustaa" miestäni pysymään poissa peleistä?, terapioita yms, hän ei suostu käymään, pitäisikö minun pakottaa häntä? Nämä asiat ahdistavat minua nyt vielä enemmän koska olen raskaana ja pelkään miten lapsen tulo muuttaa miestäni, miten voin turvata tulevan lapsemme tulevaisuuden, ettei pelaaminen taas pahene?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat