Työpäivä pitäisi lyhentää 6 tunnin pituiseksi
Kuuden tunnin työpäivästä hyötyisivät sekä työntekijä, työnantaja ja yhteiskunta. Työntekijän tuottavuus tuntia kohden olisi 6 tunnin työpäivässä korkeampi kuin 8 tunnin työpäivässä, eli se toisi työpaikalle lisää kokonaistuottavuutta. Lisäksi työpaikkojen määrä kasvaisi 25% nykyisestä, jolloin saataisiin paljon työttömiä töihin. 6 tunnin työpäivä todennäköisesti vähentäisi myös sairaspoissaoloja ja parantaisi muutenkin työntekijöiden terveyttä, jolloin yhteiskunnan hoitokustannukset pienenisivät.
Palkka ehkä putoaisi tuolloin 8 tunnin työpäivään verrattuna, mutta mitä jos Suomessa kevennettäisiin veroja ja alettennaisiin kaikkia hintoja ja kustannuksia, niin silloin palkan ostovoima säilyisi paremmin.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Työpäivän sijaan lähtisin lyhentämään työviikkoa. Nelipäiväinen työviikko käyttöön.
Tää on kyllä aika briljantti ajatus. Asiat etenevät Suomessa vähän liian ripeästi. Oma kuntani on tosin jo menestyksekkäästi siirtynyt tähän suuntaan. Perjantaisin klo 12 jälkeen ei paikalla ole kuin puhelinvaihde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
duunari22 kirjoitti:
Olet laiska vätys.itse teen 10-15t päiviä.en edes pukisi työvaatteita päälle 6t takia.
Minä se vasta laiska vätys olen. Teen 8 tuntia joka arkipäivä ja valmennamme huvikseni vapaa-ajalla junioreiden urheilujoukkuetta. 3 treenit viikossa ja harva se viikonloppu Pelireissuja tai muuta lajiin liittyvää.
Lasket harrastuksesi ikään kuin työnteoksi? Meillä paukkaa pelikonsoli monta tuntia päivässä, onpa tuo ukko ahkera.
Vähän eri juttu pelata pleikkaa tai valmentaa junnuja. Juniorijoukkueen valmennus todellakin käy työstä, helposti neljät treenit viikossa ja pelit päälle.
Ja mä olen lasteni kanssa seitsemänä iltana viikossa, aamut päälle. Mutta silti se ei ole mulle työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen agendana on tuottaa mahdollisimman suuret voitot työnantajille, ei niitä kiinnosta Suomen asiat. Siksipä oikeasti kaikki järkevät toimenpiteet Suomen tilanteen paratamiseksi jätetään huomioimatta ja toimitaan täysin älyvapaalla tavalla. Tarkoituksena on vain ja ainoastaan lisätä yritysten voittoja, kansalaisista viis.
Silloinhan hallituksen linja on ihan oikea, jos tarkoituksena on lisätä yritysten voittoja.
Vain tuottava ja voittoa tuottava yritys voi palkata työntekijöitä.
Mutta jospa seuraavassa hallituksessa olisivat punikit hästäämässä ja lisättäisiin ostovoimaa vaikkapa kaksinkertaistamalla jälleen lääkäreiden palkat.
Ei voiitto ole enää aikoihin ollut mikään syy palkata työntekijöitä. Voittoja ei todellakaan käytetä työllistämiseen. Yrittäjät ovat tässä maassa kaikkein epäisänmaallisimpia. Yritys voi tottaa vaikka kuinka hyvin mutta silti käydään yt neuvotteluja, tehostetaan ja vähennetään työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpäivän sijaan lähtisin lyhentämään työviikkoa. Nelipäiväinen työviikko käyttöön.
Tää on kyllä aika briljantti ajatus. Asiat etenevät Suomessa vähän liian ripeästi. Oma kuntani on tosin jo menestyksekkäästi siirtynyt tähän suuntaan. Perjantaisin klo 12 jälkeen ei paikalla ole kuin puhelinvaihde.
11h päivät, 38,5 tuntia viikossa (11+11+11+5,5), neljä päivää viikossa ja viikonloppulisät pois. kahdella työntekijällä saisi jo firman tai viraston auki 7 päivää viikossa 9-20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
duunari22 kirjoitti:
Olet laiska vätys.itse teen 10-15t päiviä.en edes pukisi työvaatteita päälle 6t takia.
Minä se vasta laiska vätys olen. Teen 8 tuntia joka arkipäivä ja valmennamme huvikseni vapaa-ajalla junioreiden urheilujoukkuetta. 3 treenit viikossa ja harva se viikonloppu Pelireissuja tai muuta lajiin liittyvää.
Lasket harrastuksesi ikään kuin työnteoksi? Meillä paukkaa pelikonsoli monta tuntia päivässä, onpa tuo ukko ahkera.
Vähän eri juttu pelata pleikkaa tai valmentaa junnuja. Juniorijoukkueen valmennus todellakin käy työstä, helposti neljät treenit viikossa ja pelit päälle.
Itse olet harrastuksesi valinnut. Moni harrastaa henkisesti tai fyysisesti vaativaa lajia. Sinä olet päättänyt sitten vielä uikuttaa että muut ei arvosta sitä tarpeeksi että vaivaudut harrastamaan. Taidat olla aika rasittava marttyyri, itketkö aina kaupassa käynnin jälkeen että kukaan ei arvosta miten pelastit perheen nälänhädän kourista? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11h päivät, 38,5 tuntia viikossa (11+11+11+5,5), neljä päivää viikossa ja viikonloppulisät pois. kahdella työntekijällä saisi jo firman tai viraston auki 7 päivää viikossa 9-20.
Eikös täällä just todettu, että ihminen jaksaa olla tehokas sen 6 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen agendana on tuottaa mahdollisimman suuret voitot työnantajille, ei niitä kiinnosta Suomen asiat. Siksipä oikeasti kaikki järkevät toimenpiteet Suomen tilanteen paratamiseksi jätetään huomioimatta ja toimitaan täysin älyvapaalla tavalla. Tarkoituksena on vain ja ainoastaan lisätä yritysten voittoja, kansalaisista viis.
Silloinhan hallituksen linja on ihan oikea, jos tarkoituksena on lisätä yritysten voittoja.
Vain tuottava ja voittoa tuottava yritys voi palkata työntekijöitä.
Mutta jospa seuraavassa hallituksessa olisivat punikit hästäämässä ja lisättäisiin ostovoimaa vaikkapa kaksinkertaistamalla jälleen lääkäreiden palkat.
Ei voiitto ole enää aikoihin ollut mikään syy palkata työntekijöitä. Voittoja ei todellakaan käytetä työllistämiseen. Yrittäjät ovat tässä maassa kaikkein epäisänmaallisimpia. Yritys voi tottaa vaikka kuinka hyvin mutta silti käydään yt neuvotteluja, tehostetaan ja vähennetään työntekijöitä.
Heippa urpo. Ihan sellaisen mysteerin sulle heittäisin, että tiedätkö miksi taantumassa työpaikat vähenevät ja nousukaudella kasvavat?
Tuohon sun itkuvinkunaan ja katkeruuteen auttaa muuten kun hankkii itselleen omaisuutta. Varakkaana vituttaa paljon vähemmän kuin köyhänä. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi neljä, miksei yksi päivä? Tai yksi päivä joka toinen viikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja lapsille 13h hoitopäivät 8-21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
duunari22 kirjoitti:
Itse olet harrastuksesi valinnut. Moni harrastaa henkisesti tai fyysisesti vaativaa lajia. Sinä olet päättänyt sitten vielä uikuttaa että muut ei arvosta sitä tarpeeksi että vaivaudut harrastamaan. Taidat olla aika rasittava marttyyri, itketkö aina kaupassa käynnin jälkeen että kukaan ei arvosta miten pelastit perheen nälänhädän kourista? :D
No voi jeesus. Entä se joka narisi 15 tunnin työpäivistään? Hänhän tämän aloitti. Tuollainen raksapelle vetelehtiin suurimman osan päivästä tekemättä mitään, ei se ole raskasta.
Maksaako yhteiskunta sitten lopun elämiseni? t. matala tuntipalkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä just todettu, että ihminen jaksaa olla tehokas sen 6 h.
Juurihan tuossa joku kehui että alle 15 tunnin työpäiviä ei viitsi edes aloittaa. Ehkä sopimisen vapautta voisi lisätä. Itse ottaisin mielummin kolme vapaapväivää viikkoon ja tekisin pidempiä päiviä. Riippuu aika paljon työstäkin että miten sitä on tehokkainta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako yhteiskunta sitten lopun elämiseni? t. matala tuntipalkka
Hyvinvoinnin jakaminen palkkana ei enää oikein toimi, kun kaikille ei ole tötä eikä kaikkien työpanosta enää tarvita. Siksi järjestelmä tulisi uusia ja mielestäni perustulo on se mitä kautta tämä ongelma tulee lähteä ratkaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuottavuus työtuntia kohden on korkeampi kuusituntisessa päivässä niin sittenhän siinä kuudessa tunnissa saa tehtyä seitsemän tunnin työt. Vähän jos puristaa niin enemmänkin. Johtopäätös: lisää työvoimaa ei tarvi palkata mutta kustannukset putoavat. Hyvä diili!
Tätähän on jo vuosia tehty naisten matalapalkka ja osa-aika töissä. Mm. Kaupoissa ja hoitoalalla. Suurien ikäluokkien 40h/vko eläköitymisen jälkeen palkattu joko yksi uusi/2eläköitynyttä tai jopa se yksikin osa-aikaisena.
Jostain syystä esimerkiksi kaupan alalla työntantajat itse haluavat teettää lyhennettyä työaikaa työntekijöillä. 20-30 viikkotunni sopimukset ovat normi. Miksi näin jos olisi halvempaa teettää 40h viikossa ja ottaa vähemmän työntekijöitä?