G: Mitä kautta sinä sait viimeisimmän työpaikkasi?
Kartoitetaanpa vähän näitä piilotyöpaikkoja moniko niiden kautta työllistyy?
Minun työpaikkani oli auki (viime vuonna eli 2015) työkkärin sivuilla niin kuin julkisella kuuluukin. Sitä edellistä hain lehti-ilmoituksen perusteella vuonna 2005. Ja sitä edelliseen (1999) työllistyin niin, että pomoni oli työkkäristä kysynyt ammattilaisia ja soitti muutaman haastatteluun. Sitä edellinen olikin sitten suhteilla, elämäni ensimmäinen työpaikka (1998).
Kommentit (72)
Työkkärin työtarjouksen kautta pääsin haastatteluun, en saanut paikkaa, mutta kysyivät harjoitteluun. Harjoittelun jälkeen sain työn, olin talossa 4 vuotta. Nyt pitkäaikaistyötön, muutaman kerran on mielessä käynyt jo pois lähtö.
Laitoin työnantajalle sähköpostia ja kysyin olisiko tarvetta työntekijälle. Tämä terveysalalla.
Ainoa työpaikka, jonka olen löytänyt MOL:n välityksen kautta oli ensimmäinen kesätyöpaikkani mansikanpoimijana 2000 -luvun alussa.
Ensimmäinen työpaikka lukion jälkeen löytyi viemällä avoimia hakemuksia yrityksiin kaupungissani. Yhdestä soitettiin, pyydettiin haastatteluun ja sain ensiksi kesätöitä ja sitten vakinaisen paikan. Nykyään tuossa firmassa ei oteta paperisia hakemuksia edes vastaan, vaan työpaikkaa tulee hakea netissä ja jossain Helsingissä sitten päätetään keitä kutsutaan haastatteluihin ihan eri kaupunkeihin. Ei voi enää tehdä vaikutusta livenä vaan paperilla pitää näyttää hyvältä, että pääset jatkoon.
Nykyisellä alallani minut on rekrytoitu täysin puskaradion kautta, ensimmäinen työpaikka irtosi hyvin menneen harjoittelun perusteella ja sen jälkeen työnantajat ovat suositelleet minua toisilleen ja uusi paikka on löytynyt aina sitä kautta.
Oman kokemukseni perusteella uskon, että hyvin suuri osa työpaikoista on näitä piilotyöpaikkoja. Tosi harmillista, että nykyään rekrytointi on siirtynyt sähköiseksi nettiin. En tiedä miten olisi käynyt jos näin olisi ollut silloin ensimmäistä työpaikkaa hakiessani, kaikkien persoona ja osaaminen ei vain pääse paperilla oikeuksiinsa.
Soittamalla 2001. Oli tarve päästä poikakaveria lähemmäksi, kun välimatkaa oli 400 km.
Miehellä yritys, joten hän ei "voinut" tulla asumaan minua lähemmäksi. Tai se juna ois varmaan jättänyt.
Nyt ollaan oltu 15 v aviossa ja molemmilla samat työpaikat. Minun työpaikalla organisaatio uudistus mylläsi, mutta työpaikka säilyi.
Äitini silloinen työkaveri kertoi, että hänen entisessä työpaikassaan on tarvetta työntekijälle. Häntä oli pyydetty sinne takaisin ja hän ei ollut suostunut. Soitin tähän työpaikkaan ja siellä sanottiin, ettei juuri nyt ole tarvetta. Sitten tämä työnantaja oli jälleen soittanut tälle äitini työkaverille ja pyytänyt tätä töihin ja sanonut, ettei saa tähän hätään ketään muutakaan. Tämä henkilö sitten sanoi, että eikö eilen ole yksi ihminen kysynyt töitä. Tällöin työnantaja oli käskenyt äitini työkaveria kertomaan minulle, että minun pitää soittaa uudestaan seuraavana päivänä. Siis todella salainen piilotyöpaikka, kun ei auttanut edes, että soitin juuri oikealla hetkellä. Ilman suhteita en olisi tätä paikkaa saanut.
Näin ilmoituksen monster.fi:ssä ja hain. Muutaman haastattelukierroksen ja soveltuvuustestien jälkeen sain paikan.
Henkilöstövuokrausfirman omat sivut vuonna 2015. Tein videohaastattelun, kävin paikan päällä haastateltavana sekä asiakasyrityksessä. Sijaisuuksista toistaiseksi voimassaolevaan.
Työharjoittelun kautta pääsin töihin.
Kun edellisessä työssä tuli yt:t ja sovittiin milloin työni loppuu, soitin heti tälle nykyiselle työnantajalleni, että olisiko jotain mahdollista järjestää. Olisin saanut aloittaa vaikka seuraavana päivänä. Ensialkuun tein määräaikaisuuksia, mutta kun vakituisia paikkoja tuli avoimeksi, hain ja sain vakituisen työn. Asiaa varmaan helpotti se, että olin pomoille tuttu, koska olin jo opiskeluaikoina heittänyt keikkaa silloin tällöin opintojen ohessa.
Edelliseen työpaikkaani päädyin siten, että minulle soitettiin ja tarjottiin työtä, vaikka en ollut hakenut. Olin heillä ollut työharjoittelussa ja harjoittelun jälkeen tehnyt keikkaa myös. Ahkeruuteni, joustavuuteni ja kykyni omaksua nopeasti uutta oli pantu merkille.
mollin kautta vakituinen.
terkuin viiskymppinen
Rekrykoulutuksen kautta pääsin. Ensin puoli vuotta koulutettavana 9 eurolaisena ja sen jälkeen vakituisena nyt kolmatta vuotta. Koulutukseen hain 40+ alanvaihtajana ilman tämän alan työkokemusta, joten koin paikan saamisen suoranaiseksi lottovoitoksi.
Edellisen pidemmän pätkätyörupeaman ( melkein8 v erilaisia pätkiä) sain hakemalla yrityksen omilta nettisivuilta avointa paikkaa, jota olin tehnyt jo vuokrafirman kautta. Sitä paikkaa en saanut, mutta saman firman toiseen yksikköön pääsin edellisen paikan esimiehen suosituksella. Ilmeisesti olin vuokratyöläisenä onnistunut näyttämään asenteeni ja taitoni.