G: Mitä kautta sinä sait viimeisimmän työpaikkasi?
Kartoitetaanpa vähän näitä piilotyöpaikkoja moniko niiden kautta työllistyy?
Minun työpaikkani oli auki (viime vuonna eli 2015) työkkärin sivuilla niin kuin julkisella kuuluukin. Sitä edellistä hain lehti-ilmoituksen perusteella vuonna 2005. Ja sitä edelliseen (1999) työllistyin niin, että pomoni oli työkkäristä kysynyt ammattilaisia ja soitti muutaman haastatteluun. Sitä edellinen olikin sitten suhteilla, elämäni ensimmäinen työpaikka (1998).
Kommentit (72)
Tuttava vinkkasi paikasta josta ei ollut ilmoituksia vielä missään. Monesti avoimiin paikkoihin kysellään ensin entiset työntekijät ja tutut läpi ennenkuin aloitetaan työläs julkinen hakuprosessi.
Hain rekryfirmasta yhtä toista työpaikkaa ja kävin sitä varten haastattelussa. En saanut sitä paikkaa mutta hetken päästä minulle soitettiin ja tarjottiin toista työtä, joka ei koskaan tullut julkiseen hakuun ja pääsin sinne (olin ainoa ehdokas) firman haastattelun ja soveltuvuustestien jälkeen.
Olin v.2001-2002 työkkärin kurssilla, johon kuului työssäoppimista (sitä 9€/päivä orjatyötä, tosin siihen aikaan se oli vain 7€ ja markkoina vastaava määrä). Oppimisjakson päätteeksi minut palkattiin sinne vakkariksi ja siellä olen edelleen.
Sitä edellisen paikan (1988) löysin Hesarin avoimet työpaikat-sivuilta. Sitä edellisen (1987) Turun Sanomien vastaavilta sivuilta, kuten myös sitä edellisen (1985). Ja sitä edellisen Hesarista (1984).
Listasin kolme oman alan firmaa paperille ja mietein kenelle soitan ensin (ei ollu missää ilmoitusta että etsivät työntekijöitä). Yks noista pomppas esiin ku oli erilainen nimi, aattelin et soitamapa siihen ja sain töitä.
Entinen opiskelukaveri soitti ja pyysi töihin. 10 vuotta sitten.
Julkisessa haun kautta.
Etsin työtä myös soittelemalla firmoihin, yhteen haastatteluun pääsin myös sitä kautta.
2008 Hesari/Oikotie ilmoituksen kautta asiakaspalvetyöhön, 2007 samoin.
Vuonna 2000 kesätöihin jonka ilmoituksen bongasin yliopiston seinältä, 2004 ja 2005 saman firman sisäisissä hauissa määräaikaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olin palkattomassa harjoittelussa ja sain suoraan jatkaa kyseisessä firmassa palkallisena kun harjoittelu päättyi. Töitä tosin oli vain kahdeksi kuukaudeksi, nyt olen taas työttömänä :(
Millä alalla työskentelit?
Entinen pomo etsi LinkedINin kautta ja pyysi takaisin.
Suhteilla tavallaan. Minyt pyydettiin vanhaan työpaikkaani tekemään 2kk.n pätkä, ja sitä jatkettiin ja nyt siellä jo viidettä vuotta.
Alunperin löysin kyseisen firman niin, että kuulin siitä edellisessä työssäni, otin yhteyttä ja sain töitä (eka pesti kesti kolmisen vuotta). Välissä vuosi ulkomailla kokemuksia keräten ja säästöjä syöden.
Varsinaiset oman alan työt:
1999 vastaus lehti-ilmoitukseen
2004 opiskelukaverin välityksellä
2012 vastaus lehti-ilmoitukseen
2012 mulle soitettiin ja tarjottiin tätä nykyistä paikkaa
.
2004 ja 2012 hain kaikkia mahdollisia vähänkin alaa ja oikeaa kaupunkia liippaavia paikkoja.
Olin ensin työharjoittelussa. Myöhemmin firmasta tarjottiin lyhyttä sesonkipaikkaa, ja suoritin työt ilmeisesti hyvin koska vähän ajan päästä minulle soitettiin perään ja tarjottiin kunnon työsopimusta. Eli joskus ne 9e työtkin siis poikii jotain. Paino vahvasti sanalla joskus.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei varmaan kukaan usko, kun näin ei kuulemma voi saada töitä. Nykyinen työnantajani siis otti minuun yhteyttä työkkärin CV-netin kautta. Ja koulutusta vastaava vakityö kyseessä, eikä mitään puhelinmyyntiä.
Kenelle se cv netti näkyy siellä? Kiinnoistaisi tehdä mutta jos sitä kaikki voi käydä lukemassa niin ei kiva :/
Koulun postituslistalla oli ilmoitus.
Menin henk.koht. käymään yrityksessä, jonne halusin mennä töihin.
Sinne ei haettu sillä hetkellä ketään mutta noin 2 kuukautta meni, kun soitto tuli, että olisinko vielä
valmis / vapaa tulemaan. Jäin kuulemma positiivisesti mieleen reippaudestani. Aikuinen nainen olen (40v.)
Nyt 3 vuotta takana vakituista kokoaikatyötä. Olen viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei varmaan kukaan usko, kun näin ei kuulemma voi saada töitä. Nykyinen työnantajani siis otti minuun yhteyttä työkkärin CV-netin kautta. Ja koulutusta vastaava vakityö kyseessä, eikä mitään puhelinmyyntiä.
Kenelle se cv netti näkyy siellä? Kiinnoistaisi tehdä mutta jos sitä kaikki voi käydä lukemassa niin ei kiva :/
Työnantaja voi käydä katsomassa Katso-tunnuksilla. Kenelle tahansa ne tiedot eivät näy, ja lisäksi cv:n voi julkaista ilman nimeä ja yhteystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi käydä katsomassa Katso-tunnuksilla. Kenelle tahansa ne tiedot eivät näy, ja lisäksi cv:n voi julkaista ilman nimeä ja yhteystietoja.
Kai nyt jonkinlaiset yhteystiedot tarvitaan :-)
Mulle soitettiin kotiin. En siis ollut edes hakenut kyseisestä firmasta mitään töitä. Homma oli määräaikainen ja olisi jatkunut, mutta mulla oli sillon jo sovittu muuta tekemistä. Nyt olen ollut työttömänä jo tovin, eikä hakemuksiini juurikaan vastailla saati kysytä haastatteluun. Viikko sitten kuitenkin soitettiin ja kysyttiin töihin, taas paikasta johon en ollut koskaan hakenut. Homma ei ole vielä varma, mutta olen toiveikas.