Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 temperamenttia -testi, mikä olet?

Vierailija
18.04.2016 |

Vanha jako neljään perustemperamenttiin on pysynyt historian kuluessa pinnalla. Kai jaossa on vinha perä, vaikka ainahan tällaiset karkeat jaot ovat epätarkkoja ja toimivatkin lähinnä ajattelun apuvälineinä ja tapoina kartoittaa luonteenpiirteitä.

4 temperamenttia ovat koleerinen, sangviininen, melankolinen ja flegmaattinen. Osaatko arvioida, mitä näistä olet itse keskeisimmin?

Tässä linkki englanninkieliseen testiin: http://personality-testing.info/tests/O4TS/

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melankolinen.

Vierailija
22/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... testissä ei minun mielestäni edes ollut "kuinka seurallinen olet" -kysymyksiä. Siinä oli kyllä useita "kuinka tunteellinen olet" -kysymyksiä ja vastaavia ja ilmeisesti näistä on tehty johtopäätös, että henkilö on sosiaalinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sangviininen. Mbti:ssä olen ENFP eli aikalailla samantyyppinen tulos.

Vierailija
24/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen introvertti, mutta tunnistan itsessäni monia sangviinikon piirteitä myös.  

Aika ristiriitainen persoona siis. Sangviininen persoonallisuus on nimenomaan extrovertti, juhlissa se kaikkien keskipisteenä oleva kälättäjä.

Vierailija
25/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todennäköisesti saanut flegmaattista eniten siitä syystä, että laitoin näihin kysymyksiin 3. Johonkin saatoin laittaa 4. 

I lose my temper.

I rarely get irritated.

I get angry easily.

Vierailija
26/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavan melankolinen, kolme muuta olivat lähes tasoissa. Vähiten flegmaatinen. Tuloksen arvasin ennalta.

Vierailija
27/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ristiriitainen persoona siis. Sangviininen persoonallisuus on nimenomaan extrovertti, juhlissa se kaikkien keskipisteenä oleva kälättäjä.

Eihän ole. Flegmaatikossa ja sangviinikossa on myös paljon yhteistä, esim. nämä tyypit ovat ihmisläheisempiä kuin nuo muut ja niiden kanssa on yleensä helppo tulla toimeen. 

Vierailija
28/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhykäisyydessään näin:

Sangviinikko: ulospäinsuuntautuva, sosiaalinen, nauttii juhlista, toiminnasta, toisten seurasta, on usein spontaani ja ylitsevuotavaisen rempseä, suorasukainen ja peloton. Voi olla vaikeuksia keskittyä tehtäviin loppuun saakka. Nopeasti kyllästyvä.

Koleerikko: johtajatyyppi, määrätietoinen, kärsimätön, saa aikaiseksi ja on usein menestyvä. Vaativa ja saattaa raivostuessaan olla pelottava. Peloton, puolustava, suojeleva.

Melankolikko: sisäänpäinkääntyvä persoona, syvällinen, joskus hieman pessimismiin taipuvainen. Tarkka, harkitseva, syvästi tunteva ja uskollinen. Joskus taipuvainen raskasmielisyyteen.

Flegmaatikko: hidas, mukavuudenhaluinen, hyväntahtoinen, hyvää tarkoittava. Joksus vaikea päästä liikkeelle ja vaika saattaa loppuun asioita tänään, mielummin vasta huomenna. Ymmärtäväinen ja lempeä, joskus laiska ja saamaton.

Vierailija
29/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla melankolinen ja sangviininen samaan aikaan? Sain sangviinisen tekstin, mutta kuvaajissa melankolinen ja sangviininen olivat ihan tasoissa. Mutta en kyllä voi kiistää tulosta, koska olen kumpaakin, mutta silti ihmettelen, että miten se on mahdollista. :D

Vierailija
30/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flegmaattinen

Vierailija
31/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flegmaattinen. Pitää paikkaansa tosi hyvin. Tokana sanguine ja melancholic saman verran.

Vierailija
32/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rastas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole. Flegmaatikossa ja sangviinikossa on myös paljon yhteistä, esim. nämä tyypit ovat ihmisläheisempiä kuin nuo muut ja niiden kanssa on yleensä helppo tulla toimeen. 

Saan monissa testeissä sagviinisuuspisteitä esim. siitä, että olen pohjimmiltaan iloluonteinen ja pystyn innostumaan itseäni kiinnostavista asioista melko paljon. Olen usein myös joustava, muutokset eivät haittaa minua, pystyn tekemään asioita viimetipassa ja joudun pinnistelemään, että olen paikalla ajoissa. Nykyään pääsen usein paikalle juuri siihen aikaan kun on sovittu, mutta minuttiakaan aikaisemmin minua ei paikalla näy. Joskus olen kyllä myöhässäkin. 

Vierailija
33/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla melankolinen ja sangviininen samaan aikaan? Sain sangviinisen tekstin, mutta kuvaajissa melankolinen ja sangviininen olivat ihan tasoissa. Mutta en kyllä voi kiistää tulosta, koska olen kumpaakin, mutta silti ihmettelen, että miten se on mahdollista. :D

Se on mahdollista. Olet silloin ns. ristikkäinen persoonallisuus, jossa eri piirteet tavallaan taistelevat toisiaan vastaan.

Tuollainen persoonallisuus esim. (sangviinikkona) suunnittelee upeat juhlat, tilaa tarjoilut, puuhaa ja toihuaa niiden eteen.... kunnes seuraavana päivänä katuu kaikkea (melankoolikkona) ja peruu koko jutun.

Vierailija
34/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koleerinen ja lähes yhtä vahvana melankolinen.

Vierailija
35/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rastas kirjoitti:

Rastas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan monissa testeissä sagviinisuuspisteitä esim. siitä, että olen pohjimmiltaan iloluonteinen ja pystyn innostumaan itseäni kiinnostavista asioista melko paljon. Olen usein myös joustava, muutokset eivät haittaa minua, pystyn tekemään asioita viimetipassa ja joudun pinnistelemään, että olen paikalla ajoissa. Nykyään pääsen usein paikalle juuri siihen aikaan kun on sovittu, mutta minuttiakaan aikaisemmin minua ei paikalla näy. Joskus olen kyllä myöhässäkin. 

Ai niin, yleensä saan sangviinisuuspisteitä myös siitä, että joskus saatan suuttua helposti, mutta myös unohdan ja annan anteeksi aika nopeasti. Itselleni en anna anteeksi niin helposti kuin muille, vaan jään miettimään omia tekosiani pidempään. Flegmaatikko ei juuri koskaan suutu muille. Minulla on vielä vähän kehittettävää itsehillinnän kanssa. 

Vierailija
36/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melankolinen, melkein yhtä paljon flegmaattinen. Pitää aika hyvin paikkansa

Mulla sama! Testi meni just kuten arvelinkin.

Vierailija
37/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flegmaattisuudessa olennaisinta on tyytyväisyys. "Ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan."

Melankolisuudessa olennaisinta on pohtivaisuus. "Ollako vai eikö olla?"

Sangviinisuudessa olennaisinta on spontaanius. "Ilmoittaudun mukaan!"

Koleerisuudessa olennaisinta on kilpailullisuus. "Oliko tuo haaste?"

Vierailija
38/49 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flegmaatikoissa on paljon hyviä puolia ja olen lukenut, että he ovat kaikkein onnellisimpia tyyppejä mm. sisäisen rauhan ansiosta. En ole vielä löytänyt sisäistä rauhaa, mutta se on kuitenkin tavoitteena ja ehkä saavutan sen jonain päivänä, aikaa on. Flegmaattisuuspisteitä saan hyvin paljon siitä, että olen introvertti ja viihdyn hyvin itsekseni, mutta ihmisten seurassa olen usein ystävällinen, kohtelias ja sovitteleva. 

Flegmaatikkojen ja sangviinikkojen heikkoutena on valitettavasti hyvin suuri mukavuudenhaluisuus. He pitävät helposta ja makeasta elämästä, viihtyvät vähän liiankin hyvin ruokapöydän äärellä ja vähät välittävät liikunnasta. Monet heistä ovatkin melko pullukoita. 

(Pohdin asiaa lisää ja tein päivityksen. Mainitsin mukavuudenhalusta aikaisemmin esimerkin hyvästä ruoasta nauttimisen (joskus vähän liikaakin) ja liikunnan välttämisen. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon. Toinen tällainen voisi olla pitkään nukkuminen eli haluttomuus nousta aamulla sängystä (jos esim. vapaa aamu). Sänkyyn jääminen on siis laiskuutta. Nyt huomasin, että sorrun itsekin mukavuudenhalukkuuteen.) :/

Vierailija
39/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sangviininen ja koleerikko.

Vierailija
40/49 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koleerikko. Kaikki muut kolme tasoissa, mutta ei mitenkään kovin kaukana tuosta ykkösestäkään. Olen kyllä pitänyt itseäni aina ennemminkin melankolisena ja vähän flegmaatikkona, mutta ilmeisesti tulinen temperamentti sitten tekee minusta koleerikon tuon testin mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi