Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vuokrasopimuksen saada kotiin tarkastettavaksi ennen allekirjoittamista?

Vierailija
18.04.2016 |

Tyttäreni on muuttamassa pois kotoa (19v) ja menossa katsomaan asuntoa, jota sille on tarjottu. Asunto on toisella paikkakunnalla. Voiko tyttäreni tuoda vuokrasopimuksen kotiin tarkastettavaksi vai pitääkö se allekirjoittaa heti?

Tyttö on innoissaan omilleen muuttamisesta, eikä tunnu ajattelevan sopimusasioita ollenkaan. Haluaisin käydä sopimuksen läpi, ettei siinä vain ole mitään typerää pikkupränttiä, josta myöhemmin tulisi ongelmia.

Miten nämä yleensä menevät?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi pyytää. Mutta jos alatte vaikuttaa hankalilta vuokralaisilta, niin on siellä jonossa paljon sellaisiakin jotka allekirjoittavat sen pikalukaisulla paikanpäällä.

Vierailija
2/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kyseessä ei ole yksityinen vuokranantaja vaan joku isompi isännöitsijäyritys niin mun mielestä sillon siinä sopparissa ei kauheesti ole mitään tarkasteltavaa paitsi se, että jos tyttösi tulee saamaan asumistukea niin kannattaa katsoo maksetaanko tuki suoraan vuokranantajalle vai tyttösi tilille ettei sitten myöhemmin tarvitse sitä ihmetellä. Myöskin suurimmalla osalla noista isoista yrityksistä on nykyään sopparit sähköisessä muodossa elikkä mitään konkreettista paperiversiota ei edes saa, vaan sopimus lähetettän sähköpostiin ja siinä on sit joku kirjautumisen vaativa "allekirjoitus".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä yksityinen vuokranantaja ja pikkupaikkakunnalla. Ehkä teroitan tytärtäni katsomaan sopimuksesta tietyt asiat etukäteen, niin ei tule sitten mitään yllätyksiä.

ap

Vierailija
4/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä yksityinen vuokranantaja ja pikkupaikkakunnalla. Ehkä teroitan tytärtäni katsomaan sopimuksesta tietyt asiat etukäteen, niin ei tule sitten mitään yllätyksiä.

ap

No siinä tapauksessa joo kannattaa sanoa tytölle, että lukee ajatuksella läpi. Tosin ei niillä yksityisilläkään ole oikeutta laittaa ihan mitä tahansa niihin sopimuksiin ja on niitä yleisiäkin säädöksiä vuokrasuhteita koskien esim. vuokran korotuksesta ja irtisanomisajasta.

Vierailija
5/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt niin, että kun sopiva vuokralainen on valittu, laitan sopimusluonnoksen hänelle sähköpostiin luettavaksi. Sopimukseen kirjaan jotain tyyliin "vuokralainen on saanut sopimuksen sähköpostilla luettavakseen 18.4.2016". Olen ajatellut, että hän voi halutessaan lukea ja tutustua sopimukseen etukäteen, mutta toisaalta ei voi sanoa, että olisi joutunut allekirjoittamaan lukematta. Minusta tällainen on reilua kumpaakin kohtaan.

Vierailija
6/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt niin, että kun sopiva vuokralainen on valittu, laitan sopimusluonnoksen hänelle sähköpostiin luettavaksi. Sopimukseen kirjaan jotain tyyliin "vuokralainen on saanut sopimuksen sähköpostilla luettavakseen 18.4.2016". Olen ajatellut, että hän voi halutessaan lukea ja tutustua sopimukseen etukäteen, mutta toisaalta ei voi sanoa, että olisi joutunut allekirjoittamaan lukematta. Minusta tällainen on reilua kumpaakin kohtaan.

Sama. Tosin en kirjaa mihinkään  tuota, että saanut sopimuksen luettavaksi, mut laitan s.postiin, että voivat tutustua rauhassa.

Vierailija
7/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokranantaja ei anna mahdollisuutta tutustua sopimukseen rauhassa, se on aika epäilyttävää. Se viittaa vahvasti siihen, että siellä on jotain, mitä hän ei halua vuokralaisen huomaavan.

Vierailija
8/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä vaiheessa, kun opetellaan itsenäistä elämää niin olisi hyvä opetella myös lukemaan ne sopparit.

Seuraavaksi joku sanoo, ettei vakuutusyhtiöiden sopimuksia tartte lukea kun ovat isoja yrityksiä, niin eipä niissä mitään ihmeellistä ole . Työsopimuksista puhumattakaan.

Kaikki sopimukset on helppo sivuuttaa, että eihän mulle voi käydä huonosti.

Sit ollaanki korvia myöten veloissa ulkomaisessa sairaalassa.

Vierailija
9/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä vaiheessa, kun opetellaan itsenäistä elämää niin olisi hyvä opetella myös lukemaan ne sopparit.

Seuraavaksi joku sanoo, ettei vakuutusyhtiöiden sopimuksia tartte lukea kun ovat isoja yrityksiä, niin eipä niissä mitään ihmeellistä ole . Työsopimuksista puhumattakaan.

Kaikki sopimukset on helppo sivuuttaa, että eihän mulle voi käydä huonosti.

Sit ollaanki korvia myöten veloissa ulkomaisessa sairaalassa.

Totta. Voisitte katsoa läpi, mitä asioita sopimuksessa on sovittu ja tarkistaa joltain viralliselta nettisivustolta, että kaikki "pakolliset" asiat on sopimukseen kirjattu. Hyvää oppia jatkoa varten!

Ilmeisesti tätä, että sopimuksia ei "kukaan" lue, on paljon liikkeellä. Itselleni pankissa toimihenkilö painotti opintolainaa hakiessa, että "tämä laina on sitten aikanaan maksettava takaisin". Ehkä tämäkin on tullut jollekin yllätyksenä.