Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Vaihdevuodet(ko) 25-vuotiaana!

Vierailija
18.04.2016 |

Minulla on aina ollut säännölliset, tasan 28 päivän välein tulevat kuukautiset. Ne alkoivat kun olin 15-vuotias ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Ei isompia kipuja tai muutakaan, pillereitä en syö.

Nyt viimeisen vuoden aikana kierto lyheni 21 päivään ja runsastui. Myös muita oireita kuten kuiva iho, huonot kynnet, väsymys, unettomuus ja hikoilupuuskat on ilmennyt. Viime viikolla taas kierto venähti 35 päivään yllättäen ja kuukautiset oli kivuliaat.

Pikaisen Googlen selaamisen jälkeen oireet viittaavat vaihdevuosien alkuun. :( ei kai tämä voi olla totta? Olen tosiaan lapseton, 25-vuotias ja minulla on terveelliset ja säännölliset elämäntavat. Treenaan 4-6 kertaa viikossa eikä ylipainoa ole (168cm, 54kg). Pelottaa...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko treenata liikaa ja painaa liian vähän? Ne voi aihettaa myös hormonien sekoamista.

Vierailija
2/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee aika epätodennäköistä  ...mutta mun vaihdevuodet alkoi kolmekymppisenä ..diagnoosi on POF (premature ovarian failure) ja mitään selitystä tähän ei ole. Eli ei se nyt ihan täysin mahdotonta ole. Käväise gynellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten oo tullut mieleen mennä lääkäriin?

Mitä luulet että me voimme asialle? Tehdä diagnoosin tuon kirjoituksen perusteella?

Jotenkin jaksaa aina vaan älistyttää tämä ihmisten avuttomuus. Jos joku asia vaivaa , miksi avun hakeminen on niin hiton vaikeaa.

Turha miettiä ja saada pääkipeeksi random tyyppien mutu vastauksista. Kun lääkäri labrakokeiden ja tutkimusten jälkeen pystyy antamaan sulle faktaa!

Vierailija
4/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää. Luoja tai evoluutio on kaikessa viisaudessaan päättänyt, että alipainoiset ja liian pienen rasvaprosentin omaavat naiset, joilla ei ole edellytyksiä kestää raskauden ja synnytyksen aiheuttamaa rasitusta eivät tule raskaaksi.

Hormonitoiminnaltasi muutut mieheksi, lihakset kasvavat ihan silmissä ja kuukautiset jäävät kokonaan pois, parhaassa tapauksessa loppuiäksi.

Vierailija
5/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ovat vaihdevuodet. Kuulostaa pikemminkin kilpirauhasongelmalta, joka on suht helposti hoidettavissa, riippuen siitä onko liika-vai vajaatoiminta. Mutta mars lääkäriin, he kyllä tietävät mitä testata.

Vierailija
6/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia oireita on kilpirauhasen liikatoiminnassa.

Vierailija
7/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep,kilppari tai stressi.Vaatii kuitenkin lääkärikäyntiä.Huom.todennäköisemmin nämä,kuin vaihdevuodet.

Vierailija
8/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kyseessä sitten "vain" kilppari. Lapset on yksi elämän suurista haaveista joten en ole uskaltanut mennä lääkäriin jos kuulen, että pelkoni osoittautuu todeksi. :/

Ja mitä painoon ja treenien tulee - tällainen olen ollut aina. Itseasiassa painoa on tässä kuukautisten alkamisesta (15-v.) lähtien tullut lisää 4-5kg. Treenien teho toki noussut

-AP

Vierailija
9/9 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on mahdollisesti liian alhainen rasva% että kehon hormonitoiminta pystyisi toimimaan normaalisti. Tuolla pituus/painosuhteella ja kovalla treenauksella tämä on enemmän kuin todennäköistä. Kova treeni yhdistettynä pieniin rasvoihin tarkoittaa elimistölle sitä, että elimistösi ei ole valmis raskaudelle. Kevennä treenejä ja nosta tarkoituksella hieman rasvoja, niin uskon että tilanne palautuu normaaliksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi