Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI HALUATTE VANHENTAA TIETOISESTI LAPSENNE??

Vierailija
21.02.2006 |

Miksi täällä niin moni ei anna lapsensa olla LAPSI??? Tuntuu että kaikkea arvostellaan iän mukaan " ei sen ikäinen enää saa tehdä niin ja niin" , ei pukeutua kuin lapsi ja käyttäytyä kuin ikätasoisensa kuuluisi.

Kaikkeen on asetettu " määrä-iät" . Koska pitää lopettaa imetys, koska luopua tutista, koska tuttipullosta, koska nukkua omassa huoneessa, koska pukeutua tyylikkäästi kauppaan..

Miksi teidän lapsenne TÄYTYY olla jo iso tyttö tai poika, vaikka on pieni kuin lintu? Miksi annatte liikaa vastuuta ja vaaditte niin paljon? miksi haluatte että 2-3 vuotiaanne oppivat öky aikaisin lukemaan tai laskemaan? Mitä te itse siitä hyödytte että menette sotkemaan lapsen oikean lapsentahtisen kehityksen? se on tärkeää mitä lapsi itse pystyy suodattamaan ja mihin hänellä on oikeasti valmiuksia.

Yhteiskunta pursuaa esimerkkejä kuinka tehdään lapsesta isompi kuin mitä hän on. Muistelkaapa omaa lapsuuttanne. Miten pukeuduitte 2, 5 tai vielä jopa 11 vuotiaana? Tällä hetkellä lapsi saa näyttää lapselta vain muutaman vuoden.

Esimerkkejä riittäisi loputtomiin... lapsia käskytetään ja komennetan tällä hetkellä ihan pienimmissäkin asioissa mielestäni liikaa, siis aivan turhista asioista. Samaan aikaan mediassa puhutaan lasten ja nuorten paineista velvollisuuksiaan kohtaan... Milloin me vanhemmat todella heräämme, että lapsena saatu pohja on pohja koko elämälle. ja että ihan jokaisella LAPSUUS vuodella on merkityksensä, ei lapsuutta ja sen ns. huoletonta aikaa kannata ohittaa tai nopeuttaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi osoittaa kiinnostusta lukemiseen ja laskemiseen, niin miksi häntä pitäisi estää oppimasta niitä? Jotkut lapset oppivat lukemaan jopa ihan itsekseen opettamatta!

Vierailija
2/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leikin nukeilla 13-vuotiaaksi asti ja mulla oli collegepuku yläasteellakin (jossa kuvina koiranpentuja) ja olen muuten vm 1980.

Omat lapseni menevät kouluun, joka antaa lasten kehittyä omaan tahtiin ja tietotekniikka ei ole pääosassa. Lapsillani on lasten vaatteet ja olen ostanut ensi talveksi toppapuvun esikoiselle, vaikka on sitten jo eskari. Elokuvien ikärajoista pidetään kiinni ja lapseni katsovat vain lempeitä lastenohjelmia, ei hirviöjuttuja, vaan Sinisen talon nallea, puuha peteä, himpuloita jne.

Leikkivät nukkekodilla, vauvanukeilla, piirtävät, tekevät palapelejä jne. Pelikonsolia tai tietokonepelejä ei meillä ole, harkitaan niitä sitten isompana, jos löytyy muutakin kuin väkivaltapelejä.

Aakkosia tms en ole väkisin opettanut, lastentahtisesti ollaan menty. Olen katsonut hyödyllisemmäksi opetella kuinka oma peti pedataan, kuin oppia kertotaulua näin nuorena.

Vierailija
4/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapsi osoittaa kiinnostusta lukemiseen ja laskemiseen, niin miksi häntä pitäisi estää oppimasta niitä? Jotkut lapset oppivat lukemaan jopa ihan itsekseen opettamatta!

Vierailija
5/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten huoneen leluongelmat on selvitetty yhdellä tai kahdella säilytyslaatikolla ja koko huone on sisustettu valkoiseksi.. :)

Miten kummassa lapsi voi toteuttaa maailmaansa sillälailla???

ap

Vierailija
6/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun että leikkisi muiden lasten kanssa ulkona tai touhuisi muuta...jos ei itse jaksa lapsiaan hoitaa niin jättäis tekemättä,ei niitä sisarruksien hoidettavaksi ole tehty...

Vierailija
7/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun huonessa oli lapsena valkoinen martelan sohvakalusto ja valkoinen työpöytä, 2 valkoista pikkupöytää ja iso karvainen valkoinen matto, ja vielä valkoinen riisipaperi lamppu. No seinässä oli sentään tapetit jossa oli isoja oransseja kukkia ja ikkunassa oli tumman ruskeat paperiverhot.

Mutta oon kyllä aina tiettyt että kaikki on äidin syytä, se perkule vielä lukikin avotakkoja ja makasiineja.

Vierailija
8/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 3, jonka 3-vuotias lapsi on vielä vaipoissa ja syö tuttia mutta jolla on pohjaton halu oppia.

Vierailija
9/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Minun 2,5-vuotias ei osaa värejä, numeroita, eikä kirjaimia. Tunnistaa kyllä että värit ovat värejä ja koukerot, joita äiti kirjoittaa ovat numeroita tai kirjaimia. Osaa sanoa sininen ja punainen, mutta ei tiedä kumpi on kumpi. Osaa sanoa kaksi ja kolme, mutta ei tiedä montako siinä on. Enemmän kuin yksi on hänen sanastossaan ' monta' .

Käyttää sukkahousuja, bodyja ja toppahaalaria, koska ne ovat mielestäni käytännöllisiä. Joskus puen hänelle jopa punaiset sukkahousut (on siis poika), koska ei se väri tai muoti lämmitä vaan se materiaali.

Minä haluan ehdottomasti, että lapseni ovat lapsia niin kauan kuin mahdollista. Heillä on koko loppuelämä aikaa olla aikuisia!

Vierailija
10/10 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen pitäisi sitten olla vauva vielä 3-vuotiaana? Tutin syöminen sitä paitsi aiheuttaa ikäviä purentavikoja ja on muutenkin täysin turhaa yli yksi vuotiailla, samoin tuttipullosta juominen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän