Pari vuotta ulkomailla, mitä omaisuutta myisit pois odottamasta?
Meidän perhe lähtee parin vuoden työkomennukselle ulkomaille ja tarkoitus olisi sitten palata Suomeen. Meillä on melkein maksettu omistusasunto (omakotitalo) pääkaupunkiseudulla ja paljon kaikkea tavaraa, minkä myyminen tai pois antaminen lienee viisainta.
Ajattelimme laittaa talon myyntiin hyvissä ajoin ja jos ei mene, tarjoamme sitä vuokralle vaikka vuokravälitysfirmojen kautta. Minulla on velaton pari vuotta vanha auto, jonka myyn, sillä ei ole järkeä sitä säilöä. Kalusteet, kuten sohvat ja nojatuolit, hyllyt, omat ja lasten sängyt ja muut kannattaa varmaan myydä tai lahjoittaa pois. Samoin paljon omia ja lasten vaatteita kannattanee lahjoittaa pois ja säilöä varastokonttiin (Pelikaani tms) loput. Astioista säilyttää vain merkkikamat (Villeroyt, Arabia, iittala, Hackmann) ja loput eteenpäin?
Mitä te myisitte, lahjoittaisitte ja säilyttäisitte, kun tosiaan ottaa huomioon paluun parin vuoden päästä ja silloin joko väliaikaisesti vuokralle jos talo on poissaollessa myyty, tai muutto takaisin tähän taloomme? Säilytystila on kallista ja harva varmaan vuokraa omakotitaloa kalustettuna? Talomme sijaitsee erittäin hyvien liikenneyhteyksien luona kasvualueella, joten luulisi löytyvän vuokralaiset suht helposti (tarkoitus on lähinnä maksaa lainaa sillä vuokratulolla, joten vuokran taso on matala). Myyntiajasta on vaikeaa tietää, ne kun on pitkät lähes kaikkialla.
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen.
Kommentit (29)
Tässä olisi siis samalla tarkoitus tehdä suursiivous, talo kun pitää jokatapauksessa olla tyhjä vuokralaisille / ostajalle. Ja turhaa tavaramäärää ei kannata säilyttää maksullisessa varastossa. Vanhempien luokse säilöntämahdollisuutta ei ole. -Ap
Ite kans säilöisin just arvokkaammat ( sekä tunne- että hinta-arvoltaan) astiat, huonekalut ja taiteen (taulut, esineet). Mitään petivaatteita, kuteita tai pyyhkeitä ei kantsi jemmata, sillä niitähän ostetaan uusia kun vanhat kuluneet.
Myöskään en säilö mitään lapsuuden aikaisia piirustuksia tai koulujuttuja, niillä on tunnearvoa vaan itselle, ei omat muksutkaan niitä osaa arvostaa ja onko se nyt niin siistiä katella vanhoja juttuja kasikymppisenä.
Lapset varmaankin haluavat uusia leluja kasvaessaan, dvdt ja kirjat eteenpäin.
Minä en sitä taloakaan myisi parin vuoden komennuksen takia.
En varmaan myisi mitään. Kamala työ ja kallista ostaa uudet palattua. 2 vuotta on lyhyt aika.
Autot myisin itse ja ehkä jotain elektroniikkaa.
Enpä oikeastaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
2-vuotta on lyhyt aika. Ei minusta kannata lahjoittaa tai myydä tavaraa pois. Minä olen asunut ulkomailla 25 vuotta ja vieläkin on tavaraa vanhempien luona säilössä.
Samaa mieltä. Selvitä ensin varastoinnin hinta, myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Joudut kuitenkin pakkaamaan tavarat muuttoautoon, niin siinä tilanteessa on jokseenkin sama, ajatko ne varastoon 15 vai 100 km päähän. Etenkin kun tarkoituksenasi ei ole hakea varastoinnin aikana tavaraa varastosta.
Selvitä myös, onko teillä mahdollisuutta saada muuttokonttia mukaan kokonaan tai osittain firman piikkiin. Uusien kalusteiden, astioiden, liinavaatteiden, lelujen, kodinkoneiden jne osto kohdemaassa on nimittäin kallista sekin.
Itse varmasti ensisijaisesti yrittäisin vuokrata asunnon. Ymmärtääkseni asuntokauppa Suomessa on tällä hetkellä hiljaista, hinnat alhaalla ja etenkin omakotitalon myyntiajat pitkiä. Tarkoituksenne on kuitenkin palata parin vuoden päästä. Paluumuutossa on omat kommervenkkinsä ja sopeutumisensa ilman asunnonetsintähässäkkääkin heti kärkeen. Lisäksi pahimmillaan voitte saada taloudellisesti takkiin paljonkin, jos myytte nyt halvalla, ja parin vuoden päästä asuntojen hinnat ovat lähteneetkin nousuun, kun olette ostamassa uutta asuntoa.
Me vuokrasimme vastaavassa tilanteessa talomme Suomessa niin, että yksi huone jäi vuokrasopimuksen ulkopuolelle. Varastoimme sinne ne tavarat ja kalusteet, joita emme ottaneet mukaamme. Tätä vaihtoehtoa kannattaa myös harkita. Yhteen huoneeseen saa mahtumaan yllättävän paljon, kun pakkaa sen hyvin.
Yksi ystäväpariskunta lähti kahden-kolmen vuoden työkomennukselle ulkomaille. Heillä oli ehtona, että työnantaja kuljettaa heidän omaisuutensa uuteen maahan. Vuokrasivat vain talon, johon sitten kannettiin kaikki heidän tavarat sohvasta lusikoihin. Ovat vissiin tykänneet ratkaisusta.
Me ei säästetä kuin ns paremmat astiat ja osa kirjoista. Nuo varastot ei ole halpoja ja vanhempien luo en todellakaan kehtaisi tunkea romujani. No hyvät talvivaatteet he varmaan ottaa kaappiinsa. Kalusteet on sekalaista ja ikeaa joten ei ole iso menetys. Toinen menee lasten kans lentokoneella ja toinen tulee autolla perässä elektroniikan, vaatteiden ja lasten tärkeiden lelujen kanssa, autolautalla Eurooppaan. Joku jenkkilä olis eri juttu pitäis myydä auto pois.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväpariskunta lähti kahden-kolmen vuoden työkomennukselle ulkomaille. Heillä oli ehtona, että työnantaja kuljettaa heidän omaisuutensa uuteen maahan. Vuokrasivat vain talon, johon sitten kannettiin kaikki heidän tavarat sohvasta lusikoihin. Ovat vissiin tykänneet ratkaisusta.
Puhutkohan meistä? 😀
Sen auton myisin ja ostaisin ulkomailta uuden halvemmalla. Tekniikan tv, tietokone yms. myisin myöskin, koska ne vain vanhenevat säilytettynä.
Ei mitään järkeä myydä taloa näillä hinnoilla ja etenkin myyntiajoilla. Jos myyntiaika on vaikka 6 kk, tai enemmänkin, niin ette talotta kauhean pitkää aikaa kerkeä olemaan kun jo palaatte takaisin. Siihen sitten vuokra-asunnon etsintä ja uuden talon osto. En lähtisi tuollaiseen rumbaan lainkaan.
Emme siis lähde komennukselle vaan itse hankittu määräaikainen työpaikka. Eli työnantaja ei järkkää mitään. Koti menee vuokralle. Jos joku haluaa sen saa toki vuokrata myös kalustettuna. T:10
SouthernGrove kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutkohan meistä? 😀
Niin, kenenkään muun työnantajahan ei koskaan ole maksanut tavaroiden muuttoa asemapaikkaan. Hei haloo, se on hyvin yleinen käytäntö.
Ei ole mitään järkeä parin vuoden työkeikan takia myydä omaisuutta pois. Tai siis kaiken krääsän tyyliin tähtikuvioiset tyynynpäälliset voi myydä, mutta muuten ona paljon, paljon edullisempaa pakata koti laatikkoihin ja laittaa varastoon. Jos irtaimistosta saisit nyt vaikka 15000 e, niin palattuasi Suomeen joutuisit maksamaan samasta määrästä tavaraa vähintään 50 000 e. Harva tyytyy palattuaan siihen, että ostaa käytettynä kodin kalustuksen ja tarpeiston.
Myisin auton, loput käyttötavarat varastoisin. Mutta todellakin ne sisustustarrat, kynttilälyhdyt ja muut turhat tilpehöörit kiikuttaisin kierrätykseen
Vierailija kirjoitti:
SouthernGrove kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutkohan meistä? 😀
Niin, kenenkään muun työnantajahan ei koskaan ole maksanut tavaroiden muuttoa asemapaikkaan. Hei haloo, se on hyvin yleinen käytäntö.
Ei kai? Luulin että olimme ainutlaatuinen tapaus!
Ps. Huumorintaju on monessa tilanteessa ihan näppärä ominaisuus 😉
Vierailija kirjoitti:
En varmaan myisi mitään. Kamala työ ja kallista ostaa uudet palattua. 2 vuotta on lyhyt aika.
Kaksi vuotta on niin lyhyt aika, että en edes vuokraisi taloa sillä välin. Hommaisin vain jonkun käymään katsomassa, että kaikki on OK kerran tai korkeintaan pari kertaa kuukaudessa. Kukat ym. antaisin hoitoon jollekin tutulle ja jos ei ole sellaisia tuttuja niin sitten vain muuten pois, ne ei kestä ellei niitä hoideta vähintään viikottain. Maksaisin mökkitalkkarille joka kävisi hoitamassa pihaa ja tarkastamassa kevät- ja syystyöt, ajamassa nurmikkoa aina välillää ettei piha villiinny.
Olin itse pari vuotta ulkomailla, asun tosin kerrostalossa, mutta aika on nopeasti se aika meni. Jos olisin jäänyt pidemmäksi aikaa, niin olisin sitten tullut lomalle suomeen ja samalla hoitamaan asunnon tyhjennyksen ja myynnin vasta sitten, kun tiedän että en aio palata. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten palasin asumaan suomeen ja olen ihan hyvilläni että en luopunut asunnosta ja omaisuudestani niin lyhyen ajan vuoksi. Muuttaminen ja elämän uudelleen aloittaminen lähes alusta on aina raskasta, ei sitä viitsi montaa kertaa ja aivan turhan takia mielestäni tehdä.
SouthernGrove kirjoitti:
Puhutkohan meistä? 😀
En tainnut puhua! Muutama osuus ois kyllä uponnut, mutta siinä kohtaa tyssäsi, kun mainitsit jossain, että teistä molemmat ei ole työelämässä siellä uudessa maassa 😀
Vierailija kirjoitti:
SouthernGrove kirjoitti:
Puhutkohan meistä? 😀
En tainnut puhua! Muutama osuus ois kyllä uponnut, mutta siinä kohtaa tyssäsi, kun mainitsit jossain, että teistä molemmat ei ole työelämässä siellä uudessa maassa 😀
Haha 😀 Olispa ollut veikeää törmätä tuttuihin täällä 😀
2-vuotta on lyhyt aika. Ei minusta kannata lahjoittaa tai myydä tavaraa pois. Minä olen asunut ulkomailla 25 vuotta ja vieläkin on tavaraa vanhempien luona säilössä.