Kiusaus koulutaksissa
Maalaistyttö, vielä 8 v., kulkee koulutaksissa, jossa kulkevat lapset 30 km alueelta esikoululaisista lukiolaisiin. Koulussa käynti sujuu hyvin, iltaharrastuksiin tyttö ei halua lähteä. Hän on iloinen, lihavahko rempseä tyttö. Lihavuus ehkä lähettää koulutaksissa väärän viestin: jos 8-9v tyttö on lihava, myös rinnat ja ajattelu kasvavat ja on käynyt kiertoteitä ilmi että koulutaksissa yläasteen pojat esittävät eri lailla rakastunutta tähän pieneen tyttöön "muheva, seksikäs, kuuma mimmi". ...Ei varmaan tarvi selostaa yläastepoikien hormonielämää. Pahaa on, jos pojat ovat liian tungettelevia. Voiko olla mahdollista että koulutaksissa tapahtuu seksuaalista häirintää pikkutyttöjä kohtaan? Tyttö ei uskalla protestoida: varmaa tietoa on että kiusaus usein syyllistää. Luulee että on oma syy. On ehkä kerran hymyillyt pojalle tms. Lapsi ei osaa käsitellä tilannetta.
On kyse Koulutaksin ammattikunnasta. Jos Koulutaksin ajaja kertoisi koululle tai kunnalle joka kilpailuttaa koulutaksit että juuri HÄNEN taksissaan tapahtuu henkistä väkivaltaa ja että Isot Pojat taksissa lähentelevät ja kiusaavat pikkutyttöjä, niin olisi riski että taksiyrittäjä ei enää saisi sopimusta kunnan kanssa. Valittajista ei kukaan pidä.
Teille jotka ette tiedä minkälaisia koulutaksit ovat, tiedoksi että siellä on koululaisia vieri vieren kolmessa neljässä rivissä ja koska taksin kuljettajan tehtävä on sataprosenntisen turvallisesti ajaa taksia eteenpäin liikenteessä, hän ei todellakaan voi tietää mitä taksissa tapahtuu. Se on fyysisesti mahdotonta. Hän voi pysähtyä aina kun kuuluu valitusta. Mutta silloin ei voi pitää aikatauluja. Ja seuraavan syksyn kilpailutuksessa ei myöhästelevä taksi saa sopimusta.
Epäilen että koulutakseissa tapahtuu joskus huonoja asioita joista ei mitenkään raportoida. Pienet lapset ovat turvattomia. Kommunikaatioongelma on myös että koulutaksissa kulkevat juuri haja-asutusseudun lapset. Heidän vanhemmillaan ei välttämättä ole ketään toista vanhempaa jolle puhua epäilyksistään.
Suurin osa suomalaisista lapsista ei asu maaseudulla. Tämä on vähemmistö josta vain harvat välittävät.
Kommentit (2)
Ok. Siis viette itse. Se on tietenkin ratkaisu. Meillä se olisi outoa jos alkaisimme kuskaamaan lasta itse vaikka kunnan taksikin vie. Maaseutukunnissa ei ole niin helppoa vaan itse päättää. Perinteellisesti täältä kyläkunnalta on aina kaikki lapset kuljetettu kouluun.
Ihan tuttu juttu. Viemme tytön itse kouluun.