Mielipiteitä parhaista vaunuista/ rattaista!?
Auttakaa tietämätöntä... Olen ostamassa kuomurattaita sisäkopalla. Vaatimuksina olisi isot pyörät koska asumme metsän keskellä ja tarkoitus olisi kulkea tulevaisuudessa metsäteillä ja vastaavilla. Toisena vaatena olis toki, että naisena jaksaisi autoon siirrellä ym.
Pyytäsin nyt kokemuksianne eri merkeistä, että tiedän mitkä kannattaa ostaa? Olen tutustunut saksan markkinoihinkin ja tällä hetkellä kuitenkin olen kääntymässä emmaljungaan mut ovat kyllä kalliita..
Kiitos etukäteen!
Kommentit (11)
Tallinnasta on ostettu, ja valikoima siellä myös päätähuimaava nykyään tossakin merkissä. Ja hintaa vain 200 euroa uutena kaikin varustein (ainakin vielä viime kesänä). Vastaavat ominaisuudet taitaa olla kuin parhaassa Teunoniassa, ehkä eri toteutus, tai materiaalit saattaa olla jotani muuta, mutta toimivat on olleet meistä, jo toisella lapsellakin.
Meillä meni vaunuostokset pieleen: kolmipyöräiset kärryt (eikä olleet halvimmasta päästä) eivät kulkeneeet lumessa kunnolla ja tärisivät vähänkin epätasaisella tiellä. Niinpä olen nyt tilannut Emmaljunga Ceroxit, niitä odotellaan kauppaan saapuviksi. Pehmeä kantokoppa on myös ostettu.
Emmaljunga on kyllä hinnakas, mutta kulkee tasaisesti, on kevyt työnnettävä, ratasosa on tilava, samoin ainakin pehmeä kantokoppa on tilava. Ei nitise eikä natise. Kärryjä hankittaessa kannattaa kiinnittää huomiota kantokopan tilavuuteen, joissakin merkeissä koppa on todella ahdas. Kannattaa myös ottaa selvää, saako kärryihin varaosia, jos joku osa sattuu hajoamaan.
Kiinnitä myös huomiota siihen, mahtuvatko rattaat autoonne, jos kuljette autolla. Teutonia kait menee kasattaessa pienempään tilaan kuin Emmaljunga. Hyvää olen kuullut myös Teutonia-merkistä.
En tiedä parhaista, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen Gessleinin vaunuihin, joissa on kantokoppa, jonka saa myös makuupussiksi, sitten, kun ei enää mahdu koppaan. Meillä esikoinen mahtui nukkumaan näissä vaunuissa 1,5vuotiaaksi asti, vaikka oli pitkä tyttö. Tai olisi mahtunut edelleenkin, mutta siirryin tuolloin nukuttamaan sisällä. Nyt samoja vaunuja käyttää meidän pikkuherra ja yhtä tyytyväinen olen edelleen. Käyttöikä näillä yhdistelmävaunuilla on pitkä, koska menevät myös hyvinä rattaina, kun ei enää tarvita vaunuja.
Ovat mielestäni kevyet nostella autoon ja menevät todella pieneen tilaan, koska pyörät ovat helposti irrotettavat.
Kaikki materiaalit ovat lisäksi pestäviä, mikä on myös tärkeä huomioida.
Vaunuissa on myös pitkä työntöaisa, joten pitkäjalkaisen vaunuttelijankaan ei tarvitse kävellä vaunujen sivussa vaan voi työntää vaunuja ihan normaalisti.
Pyörät ovat myös hyvät, olen tehnyt kävelylenkkejä mäkisellä pururadalla ja hyvin toimivat.
Hintavat ovat toki, mutta kun vaunuja käyttää joka päivä, niin niihin on kyllä valmis satsaamaankin.
Kiitokset teille kun olette kysymykseeni vastanneet ja kiitokset myös vinkeistä!
Täytyy melkein käydä vielä liikkeissä kaikkia merkkejä testaamassa ja ostaa parhaan tuntoiset vaikka rahallisesti kirpaisiskin :). Onhan totta, että niitä päivittäin käytetäänkin eli kannattaa satsata parhaisiin...
Jos aiot käydä vaunujen kanssa kaupassa, niin kiinnitä huomiota alakorin suuruuteen. Meillä päädyttiin lopulta Emmaljungan Crosswayhin siitä syystä, että metalliseen alakoriin saa mahtumaan kolme muovikassillista kauppatavaroita.
Asutaan maalla ja meillä on koira, joka vaatii paljon lenkkeilyä. Vaatimuksena vaunuille olikin, että kulkee kelillä kuin kelillä ja myös metsäpoluilla. Ostettiin Gessleinit ja ollaan oltu todella tyytyväisiä!! Lumen seassa metsässä kulkee hyvin ja on jousituksen ansiosta mukava epätasaisella.
Jos kauppa-asioita pitää hoidella, niin näihin ei kyllä juuri mitään mahdu, mutta me käydään kaupassa aina autolla.
Hullua vaikka asumme pääkaupungin keskustassa, niin täälläkin tarvitaan talvella leveä renkaiset ja hyvin jousitetut vauvvojen kuljetusvälineet. Meillä päin kun usein joutuu työntelemään ylämäkiä ajoradalla (vieressä jalankulkijoille portaat) ja niitä kun aurataan ehkä pari kertaa talvessa, kun ovat sivukatuja. Meillä nuo brion novat toimineet hyvin. Pehmeä kantokoppa on meillä jo muunneltu makuupussiksi ja on tosi lämmin. Novat ovat kuomurattaat johon saa kovan tai pehmeän kantokopan, heitto aisalla on varmasti käyttöä enemmän ratas aikana. Mielestäni ihan yhtä hyvät, kuin emmaljungat. Mutta maku asioista ei sovi kiistellä! Onnea vaunu/ratas ostoksille. Hintoja kannattaa vertailla ja halvalla ei välttämättä saa hyvää ja kestävää.
Tämä on minun mielipiteeni, mutta listaan tähän vaunu- / ratasmerkkejä, joista olen kuullut positiivisia kommentteja:
Emmaljunga, Teutonia, Brio (Nova ja Kombi), Gesslein, Hartan. Nämä ovat kaikki suht hinnakkaita, mutta kuten joku jo aiemmin viisaasti kirjoitti, että kun niitä kärryjä joka päivä lykkii, niin kyllä niihin kannattaa satsatakin.
On varmasti muitakin hyviä merkkejä, halvempiakin mahdollisesti. Mutta nämä nyt ovat selllaisia, joita olen usein kuullut kehuttavan.
Hei!
Yritin etsiä googlesta hakusanalla ARO-lastenvaunut mutta ei löytynyt. Tiedätköhän, löytyiskö esim. kansainvälisiä sivuja. Onko merkki virolainen vai joku muu??
Ollaan oltu erittäin pettyneitä kyseisiin rattaisiin. Puoltaa vasemalle lykätessä ja kuomuosa putoaa alas vähäkin kuoppaisella tiellä. Ihan karmeet. Voisin heittää metsään ne jo nyt.
Teutonia merkkiset vaunut kopalla. Ovat tosi hyvät. Menevät kätevästi kasaan. Minä ainakin jaksan hyvin nostaa autoon. Isot kunnon pyörät, on meinaa joutunut joskus tarpomaan kunnon sössölumessa =)). Meillä olleet kovassa käytössä ja ovat hyvin kestäneet.
T.äippä ja Eetu 4kk 4pv