Onko sinusta OK tarjota vauvalle ruuaksi ranskalaisia?
Ei mitään itsetehtyjä suolattomia, vaan ihan hesestä samaa tavaraa kuin muutkin syö. Äiti dippasit valmiiksi ketsuppiin, kun vauva ei itse vielä osannut. Lisäksi vauva nuoli ainakin majoneesit ja ketsupit hampurilaisen välistä...
Sanoisitko tilanteessa jotain vauvan vanhemmille? Jos saisit selville nimen tekisitkö ls-ilmoituksen? Vauvan vanhemmat ja isoveli oli sen kokoisia, etteivät ihan ensimmäistä kertaa pikaruokaa syöneet. Vieressä olisi myös ollut kauppa, josta olisi saanut vauvalle ruokaa, jos esim salaattipöydän antimet eivät vauvalle kelvanneet.
Selvennykseksi vielä, en mitenkään erityisesti mennyt kyyläämään, mutta istuivat suoraan vastapäätä. Vaikea oli olla näkemättä, vaikka pahaa teki lapsen puolesta. Jäin miettimään olisiko pitänyt jotenkin puuttua tilanteeseen... Tuollainen määrä suolaa on haitallista vauvan munuaisille, verenpaineelle jne. Surkeista ravintoarvoista puhumattakaan.
Myönnän olevani todella tarkka omien lasteni syömisistä. Siksi mietin ylireagoinko, kun tämä asia jäi minua surettamaan.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vauvan vanhemmat ja isoveli oli sen kokoisia, etteivät ihan ensimmäistä kertaa pikaruokaa syöneet. Vieressä olisi myös ollut kauppa, josta olisi saanut vauvalle ruokaa, jos esim salaattipöydän antimet eivät vauvalle kelvanneet.
Eli ABC:llä on käyty syömässä. Miksi vauvalle olisi tarjottu salaattipöydän antimia, jos muut syövät hamppisaterian? En usko, että vauva oli niin nuori kuin oletit, joten muutama ranskalainen ei ole pahasta. Toki fiksumpaa olisi tarjota jotain sosettaa ja sen lisäksi sitten muutaama ranskis. Näin meillä tehtiin.
Voi ap, tee äkkiä, ihan välittömästi lasu!
Ja ala keräämään rahaa jemmaan, jos tarvii omia joskus alkaa käyttään terapiassa, yksityinen tie on teille paras.
No kyllä meidän taapero (2v) silloin tällöin ranskalaisia syö. Mutta eipä jaksa muutamaa enepää syödä.
Ja kun sinä et voi olla varma, etkä edes TIEDÄ mitä tuo vieras lapsi normaalisti syö, niin musta olis huvittavaa mitään lasuja lähteä tekemään. Ja millä tavalla ne kaupan valmiit lastenruoat, jotka ovat purkissa, ovat sen terveellisempiä.
Jos teet lasun, niin tee se sitten helvetti asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioisin 6-8kk. Osasi istua ja viedä ranskalaisen suuhun. Omani ovat tosin olleet pitkiä ja sormiruokailleet alusta asti, joten saatoin arvioida iän alakanttiin.
Tiedän hyvin, että lapset haluavat syödä samaa kuin muutkin. Omat lapseni söivät samaa ruokaa kuin me vanhemmatkin - salaattia, perunaa ja lihaa lounaspöydästä. Oli S-ryhmän paikka, missä heset, pitsat ja lounaspöydät vierekkäin, eli ei itse syöty hesestä ;)
ap
Ja tuon ikäisen ajattelit syövän salaattia salaattipöydästä?? Tais sittenkin olla vähän isompi "vauva". Nyt pitää vaan selitellä kun porukka ei lähtenytkään mukaan haukkumaan ja kehottanut tekemään lasua.
Miksi 6kk ei voisi syödä salaattia? Omani ainakin söi. Yleensä 6kk on jo aloittanut kiinteät maidon rinnalle. Ja aloituksessani kysyin tekisitkö sinä ls-ilmoituksen. Itse en siis tehnyt. Enkä ole koskaan kenestäkään tehnyt, jos sillä nyt o nmerkitystä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioisin 6-8kk. Osasi istua ja viedä ranskalaisen suuhun. Omani ovat tosin olleet pitkiä ja sormiruokailleet alusta asti, joten saatoin arvioida iän alakanttiin.
Tiedän hyvin, että lapset haluavat syödä samaa kuin muutkin. Omat lapseni söivät samaa ruokaa kuin me vanhemmatkin - salaattia, perunaa ja lihaa lounaspöydästä. Oli S-ryhmän paikka, missä heset, pitsat ja lounaspöydät vierekkäin, eli ei itse syöty hesestä ;)
ap
Ja tuon ikäisen ajattelit syövän salaattia salaattipöydästä?? Tais sittenkin olla vähän isompi "vauva". Nyt pitää vaan selitellä kun porukka ei lähtenytkään mukaan haukkumaan ja kehottanut tekemään lasua.
Miksi 6kk ei voisi syödä salaattia? Omani ainakin söi. Yleensä 6kk on jo aloittanut kiinteät maidon rinnalle. Ja aloituksessani kysyin tekisitkö sinä ls-ilmoituksen. Itse en siis tehnyt. Enkä ole koskaan kenestäkään tehnyt, jos sillä nyt o nmerkitystä.
ap
Miten sun 6 kk sormiruokailija sai pupellettua sen salaatin kurkusta alas? Hampaita ei tuossa vaiheessa yleensä ole niin paljoa, että ruuan pureminen onnistuu ja ainakin minä välttelin salaatteja siksi, että vain itse kotona kasvatettu on turvallinen. Syksyllä syntyneelle lapselle en kaupasta olisi suostunut ostamaan mitään kevään kasvihuonesalaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se isoveli oli oikeasti huomattavan ylipainoinen, ei mitään "lapsen pyöreyttä". Siitä päättelisin, että saattavat syödä noin useamminkin.
Ja ennen kuin kukaan ehtii viisastella, kyllä tiedän ettei nuo lounaspöytien antimetkaan mitään kovin terveellistä ole, mutta ei käydä mitenkään viikoittain ja syödään kotona sitten terveellisemmin.
Ap
Eli silloin kun sinä viet lapsesi syömään epäterveellisesti lounaspöytään, niin se ei haittaa ollenkaan. Mutta varjele jos joku toinen vie niin se on heti lasun paikka :)
Olisko ihan pikkasen tekopyhää touhua, olisko?
Olisko ihan pikkasen eri asia tarjota 5- ja 2-vuotiaille salaattia, perunaa ja lihaa (vaikka se onkin jossain pussikastikkeessa), kuin alle vuoden ikäiselle ranskalaisia, olisko? :D
ap
Arvioitko pelkän koon perusteella? Meillä 2v käytti 74/80 kokoisia vaatteita, eli oli tosi pieni.
Tietysti se muukin käytös antaa jotain viitettä iästä, meillä 2v puhua pajatti minkä ehti. Mutta jotkut 1v/1,5v voivat olla vielä todella vauvamaisia ja pieniä. Että ei ehkä kannata hirveästi tuomita kun voit vain arvella iän.
Matkustin 12 kk ikäisen lapseni kanssa British Airwaysillä mantereiden välisellä lennolla. Lapsella oli oma paikka ja tilasin vauva-aterian lennolle. Kysyivät tarkkaan lapsen ikää. Ateria sisälsi ranskalaisia ja paksussa kuorrutteessa paistettuja kalanpaloja, eli fish and chips, jälkkärinä suklaamuffini. Onneksi oli itsellä muuta eväänä.
Vierailija kirjoitti:
Arvioitko pelkän koon perusteella? Meillä 2v käytti 74/80 kokoisia vaatteita, eli oli tosi pieni.
Tietysti se muukin käytös antaa jotain viitettä iästä, meillä 2v puhua pajatti minkä ehti. Mutta jotkut 1v/1,5v voivat olla vielä todella vauvamaisia ja pieniä. Että ei ehkä kannata hirveästi tuomita kun voit vain arvella iän.
On totta, että olen voinut arvioida iän väärin. Omani on käyttänyt tuota mainitsemaasi kokoa 74 joskun puolivuotiaana... Tuo ei kyllä puhunut mitään ja oli muutenkin ihan vauva vielä.
Mutta joka tapauksessa, suolan käyttöä tulisi rajoittaa alle 3-vuotiailta! Ja muutenkin kun näki sen isoveljen... olisin hänestäkin huolissaan, vaikka jo koululainen :(
ap
Ei noin pienet saa syödä ranskalaisia. Toinen seikka on se että jo vauvalle opetetaan mässy-ja hampurilaiskulttuuri!
Järkeä ei tosiaan ole ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ylireagoit. Meidän vauvalle suositeltiin lääkärin toimesta 10kk:n iästä lähtien sipsiä, ranskalaisia jne ja kyllä käytiin hampurilaispaikoissa syömässä. Kaikki sairaudetkaan ei näy ulospäin.
Mielestäni on itsetutkiskelun paikka jos ls- ilmoitusta tuollaisesta tekemässä. Ihan hyvin voi isomman vauvan antaa maistella ruokia jopa sellaisia, missä on suolaa. Kuten lääkärikin on sanonut ne suolarajat ovat vain suosituksia ja meille sairauden vuoksi myös.suositeltavia.
Lääkärin toimesta sipsiä ja ranskalaisia 10kk ikäselle ?:D Joko lääkärillä on päässä vikaa tai puhut paskaa.
Jep, juuri näin. Ihan Lastenklinikan ohjeistuksella. Ymmärrän kyllä, että neuvolassa peruslääkäri ei varmaan näin ohjeisteta, mutta erityssairaanhoidon piirissä kylläkin jos tarvetta sille on. Ymmärrän, että et voi ymmärtää, sillä sen olen huomannut, että suurin osa ei ymmärrä lapsen sairauteen liittyviä tilanteita kun katselevat vain omasta näkökulmastaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ylireagoit. Meidän vauvalle suositeltiin lääkärin toimesta 10kk:n iästä lähtien sipsiä, ranskalaisia jne ja kyllä käytiin hampurilaispaikoissa syömässä. Kaikki sairaudetkaan ei näy ulospäin.
Mielestäni on itsetutkiskelun paikka jos ls- ilmoitusta tuollaisesta tekemässä. Ihan hyvin voi isomman vauvan antaa maistella ruokia jopa sellaisia, missä on suolaa. Kuten lääkärikin on sanonut ne suolarajat ovat vain suosituksia ja meille sairauden vuoksi myös.suositeltavia.
Lääkärin toimesta sipsiä ja ranskalaisia 10kk ikäselle ?:D Joko lääkärillä on päässä vikaa tai puhut paskaa.
Jep, juuri näin. Ihan Lastenklinikan ohjeistuksella. Ymmärrän kyllä, että neuvolassa peruslääkäri ei varmaan näin ohjeisteta, mutta erityssairaanhoidon piirissä kylläkin jos tarvetta sille on. Ymmärrän, että et voi ymmärtää, sillä sen olen huomannut, että suurin osa ei ymmärrä lapsen sairauteen liittyviä tilanteita kun katselevat vain omasta näkökulmastaan elämää.
Ja tähän voin vielä jatkaa, että vieläkin tuntuu pahalta kohdata ao kaltaisia kommennteja. Vstsinkin lasten ruoka aiheuttaa kuumia tunteita ja niitä ap kaltaisia kommentteja olen saanut kuulla. Tämä on vähän sama juttu kuin rintasyöpää sairastava saa pitää uimapukua uimahallin saunassa kun muut ei saa tosin tällä syömisellä jopa sipsin tai tanskalaisenon positiivinen terveysvaikutus lapseemme kun taas uimapuvulla peitellään arpia...
Mä suutuin kaverille kun antoi ranskalaisen alle 1v. Lapsen äidiltä pitää kysyä lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on itsetutkiskelun paikka jos ls- ilmoitusta tuollaisesta tekemässä. Ihan hyvin voi isomman vauvan antaa maistella ruokia jopa sellaisia, missä on suolaa. Kuten lääkärikin on sanonut ne suolarajat ovat vain suosituksia ja meille sairauden vuoksi myös.suositeltavia.[/quote
Ja tähän voin vielä jatkaa, että vieläkin tuntuu pahalta kohdata ao kaltaisia kommennteja. Vstsinkin lasten ruoka aiheuttaa kuumia tunteita ja niitä ap kaltaisia kommentteja olen saanut kuulla. Tämä on vähän sama juttu kuin rintasyöpää sairastava saa pitää uimapukua uimahallin saunassa kun muut ei saa tosin tällä syömisellä jopa sipsin tai tanskalaisenon positiivinen terveysvaikutus lapseemme kun taas uimapuvulla peitellään arpia...
Älä välitä tuosta kuspäästä. Olen tavannut vaikeasta sairaudesta toipuvan lapsen, jolle oli sairauden takia kehkeytynyt syömishäiriö. Hän söi vain ja ainoastaan tietynmerkkisiä nakkeja. Ja tälle oli erityislääkärin lupa ja suorastaan kehoitus. Tärkeintä oli, että lapsi syö. Lääkäri oli sanonut, että mietitään sitten ravintoarvoja ja kolesterolia, kun akuutti tilanne on ohi.
Lapsi oli silloin reilusti alle kouluikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on pieni lapsi on oikeasti 1.5v ihmiset pitää häntä nippa nappa vuoden ikäisenä.
Ap, lasten ruoka on tärkeä asia, mutta ei satunnainen epäterveellinen raskisten syöminen ole mikään lastensuojeluilmoituksen paikka!
Muutenkin tuntuu, että ainakin täällä av-palstalla mammat ovat jo ulkoistaneet kaiken viranomaisille. Naapuri metelöi, soitetaan poliisi. Viereisen taloyhtiön talkoissa viedään risuja joutomaalle, soitetaan ympäristökeskukseen. Joku antaa taaperolle muutaman ranskiksen, tehdään lasu.
Oikeasti, niitä lastensuojelun työntekijöitä on ihan liian vähän. Annettaisiin heidän nyt keskittyä OIKEISIIN laiminlyönteihin, esimerkiksi vanhempiin, jotka hakkaavat lapsiaan tai lähtevät baariin dokaamaan ja jättävät kaksivuotiaansa yksi kotiin. Niitäkin perheitä ikävä kyllä on.
Ja jos törmää johonkin hölmöön asiaan, voidaan ihan itse sanoa se kritiikki ääneen. Että "anteeksi, että puutun, mutta eikö tuo ole aika epäterveellistä syötävää vauvalle, noissa on suolaa ja rasvaa melkoisesti..."
JOS se vauva nyt oli edes vauva eli alle vuoden ikäinen.
Eli silloin kun sinä viet lapsesi syömään epäterveellisesti lounaspöytään, niin se ei haittaa ollenkaan. Mutta varjele jos joku toinen vie niin se on heti lasun paikka :)
Olisko ihan pikkasen tekopyhää touhua, olisko?