Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta OK tarjota vauvalle ruuaksi ranskalaisia?

Vierailija
16.04.2016 |

Ei mitään itsetehtyjä suolattomia, vaan ihan hesestä samaa tavaraa kuin muutkin syö. Äiti dippasit valmiiksi ketsuppiin, kun vauva ei itse vielä osannut. Lisäksi vauva nuoli ainakin majoneesit ja ketsupit hampurilaisen välistä...
Sanoisitko tilanteessa jotain vauvan vanhemmille? Jos saisit selville nimen tekisitkö ls-ilmoituksen? Vauvan vanhemmat ja isoveli oli sen kokoisia, etteivät ihan ensimmäistä kertaa pikaruokaa syöneet. Vieressä olisi myös ollut kauppa, josta olisi saanut vauvalle ruokaa, jos esim salaattipöydän antimet eivät vauvalle kelvanneet.

Selvennykseksi vielä, en mitenkään erityisesti mennyt kyyläämään, mutta istuivat suoraan vastapäätä. Vaikea oli olla näkemättä, vaikka pahaa teki lapsen puolesta. Jäin miettimään olisiko pitänyt jotenkin puuttua tilanteeseen... Tuollainen määrä suolaa on haitallista vauvan munuaisille, verenpaineelle jne. Surkeista ravintoarvoista puhumattakaan.

Myönnän olevani todella tarkka omien lasteni syömisistä. Siksi mietin ylireagoinko, kun tämä asia jäi minua surettamaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan ikä? Jos joskus satunnaisesti ranskalaisen syö, niin eipä tuosta suurta haittaa liene. Ei ole lasun paikka eikä sanomisenkaan.

Jos lapslla (vauvalla) on isoja sisaruksia, haluaa se syödä samaa ruokaa kuin muutkin.

Vierailija
2/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaruokapaikoista ja ravintoloista saa kyllä ranskalaiset ilman suolaakin...

Meillä "vauva" 1,5 vuotias ja ei tasan suostu syömään mitään purkkiruokaa tms jos vieressä muut syövät "kunnon" ruokaa. Joten sen kerran (noin 1 kerran kuukaudessa) kun ravintolaan tai pikaruokapaikkaan mennään syömään, niin pienimmälle otetaan ranskikset.

Eilen käytiin ihan kunnon ravintolassa pitkästä aikaa ja hyvin maistui ranskikset ja ketsuppikupinkin taisi nuolla aina kun silmä vältti :) Lisäksi söi kyllä minun ja isänsä lautaselta tomaattia ja kurkkua sekä leipää.

Ja tuon ikäinen niin kauheesti syö, suurin osa päätyy syliin, lattialle, äitin käsilaukkuun, taskuun, hiuksiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se montaa ranskalaista söi vai oliko ihan oma ateria 😂

Vierailija
4/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnesti nuo vauvat on kyllä jo yli vuoden ikäisiä ja syövät samaa ruokaa muiden kanssa. Kyllä meidänkin vauva saa ranskiksia silloin kun niitä on, joskus jopa hesen ranskalaisia muutaman. Ja ei tuo nyt ainakaan lasun paikka ole :D

Vierailija
5/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa saa antaa soseena jo 3kk vanhalle. Englantilaisnainen oli pistänyt ranskalaiset perunat tehosekoittimeen.

Vierailija
6/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen omia valintoja. Meille hese/mäkki-ruoka tarkoittaa pelkkää hampurilaista. Pelkkää turhaa energiaa ne ranskikset täysin on limuista puhumattakaan. Vesi riittää.

Vierailija
7/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ylireagoit. Meidän vauvalle suositeltiin lääkärin toimesta 10kk:n iästä lähtien sipsiä, ranskalaisia jne ja kyllä käytiin hampurilaispaikoissa syömässä. Kaikki sairaudetkaan ei näy ulospäin.

Mielestäni on itsetutkiskelun paikka jos ls- ilmoitusta tuollaisesta tekemässä. Ihan hyvin voi isomman vauvan antaa maistella ruokia jopa sellaisia, missä on suolaa. Kuten lääkärikin on sanonut ne suolarajat ovat vain suosituksia ja meille sairauden vuoksi myös.suositeltavia.

Vierailija
8/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap siis teit siellä Hesessä?

Vierailija
9/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme etteivät lastensuojelun resurssit riitä mihinkään kun ruuastakin kyylät miettiin lasua tekevänsä. 

Vierailija
10/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhut ensin hesestä ja myöhemmin salaattipöydästä... Tarkkuutta nyt!

Vierailija
11/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9 kk ikäisestä alkaen lapset syöneet samaa ruokaa kuin muu perhe. Jos kerran kuukaudessa on käyty mäkkärissä, on lapsi saanut ranskalaisia mutusteltavaksi.

Vierailija
12/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioisin 6-8kk. Osasi istua ja viedä ranskalaisen suuhun. Omani ovat tosin olleet pitkiä ja sormiruokailleet alusta asti, joten saatoin arvioida iän alakanttiin.

Tiedän hyvin, että lapset haluavat syödä samaa kuin muutkin. Omat lapseni söivät samaa ruokaa kuin me vanhemmatkin - salaattia, perunaa ja lihaa lounaspöydästä. Oli S-ryhmän paikka, missä heset, pitsat ja lounaspöydät vierekkäin, eli ei itse syöty hesestä ;)

ap

Vierailija
13/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisitko samanikäiselle leipää?

Leivässä on yleensä enemmän suolaa kuin hampurilaispaikkojen ranskalaisissa.

Itse kyllä aikoinaan leivoin vielä 1,5-vuotiaallekin itse leivät, jotta sai suolan määrän ihan alas, mutta silti kun ei voi tietää toisilta, että oliko esim. kerran vuodessa tilanne päällä.

Sosiaalitoimistoon voi myöss oittaa ja kysyä, että kun tilanne on tällainen, niin onko lastensuojeluilmoituksen paikka.

Vierailija
14/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se isoveli oli oikeasti huomattavan ylipainoinen, ei mitään "lapsen pyöreyttä". Siitä päättelisin, että saattavat syödä noin useamminkin.

Ja ennen kuin kukaan ehtii viisastella, kyllä tiedän ettei nuo lounaspöytien antimetkaan mitään kovin terveellistä ole, mutta ei käydä mitenkään viikoittain ja syödään kotona sitten terveellisemmin.

Ap

Vierailija
15/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap puhut ensin hesestä ja myöhemmin salaattipöydästä... Tarkkuutta nyt!

Olisikohan ap syönyt ABC:lla?

Vierailija
16/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ylireagoit. Meidän vauvalle suositeltiin lääkärin toimesta 10kk:n iästä lähtien sipsiä, ranskalaisia jne ja kyllä käytiin hampurilaispaikoissa syömässä. Kaikki sairaudetkaan ei näy ulospäin.

Mielestäni on itsetutkiskelun paikka jos ls- ilmoitusta tuollaisesta tekemässä. Ihan hyvin voi isomman vauvan antaa maistella ruokia jopa sellaisia, missä on suolaa. Kuten lääkärikin on sanonut ne suolarajat ovat vain suosituksia ja meille sairauden vuoksi myös.suositeltavia.

Lääkärin toimesta sipsiä ja ranskalaisia 10kk ikäselle ?:D Joko lääkärillä on päässä vikaa tai puhut paskaa.

Vierailija
17/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä aikoinaan leivoin vielä 1,5-vuotiaallekin itse leivät, jotta sai suolan määrän ihan alas, mutta silti kun ei voi tietää toisilta, että oliko esim. kerran vuodessa tilanne päällä.

Sosiaalitoimistoon voi myöss oittaa ja kysyä, että kun tilanne on tällainen, niin onko lastensuojeluilmoituksen paikka.

Kun omani olivat tuon ikäisiä en antanut kaupan leipää. Leivottiin omat leivät ilman suolaa, hiivaa jne. Nämä meidän lasten leivät koostuvat lähinnä aamupuuron jämistä ja porkkanakuidusta (=ne jämät mitä jää mehustuksesta). Kylässä toki saivat syödä kaupan leipää, kun esim isovanhemmat pitävät minua ihan natsina muutenkin :P

Vierailija
18/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 siis ap

Vierailija
19/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun omani olivat tuon ikäisiä en antanut kaupan leipää. Leivottiin omat leivät ilman suolaa, hiivaa jne. Nämä meidän lasten leivät koostuvat lähinnä aamupuuron jämistä ja porkkanakuidusta (=ne jämät mitä jää mehustuksesta). Kylässä toki saivat syödä kaupan leipää, kun esim isovanhemmat pitävät minua ihan natsina muutenkin :P

Koita olla siirtämättä tuota lapsiisi. Kun kotoa muuttavat niin ahmivat kaksin käsin kaikkea mikä oli kotona kiellettyä. Puhun omasta kokemuksesta.

Vierailija
20/36 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin 6-8kk. Osasi istua ja viedä ranskalaisen suuhun. Omani ovat tosin olleet pitkiä ja sormiruokailleet alusta asti, joten saatoin arvioida iän alakanttiin.

Tiedän hyvin, että lapset haluavat syödä samaa kuin muutkin. Omat lapseni söivät samaa ruokaa kuin me vanhemmatkin - salaattia, perunaa ja lihaa lounaspöydästä. Oli S-ryhmän paikka, missä heset, pitsat ja lounaspöydät vierekkäin, eli ei itse syöty hesestä ;)

ap

Ja tuon ikäisen ajattelit syövän salaattia salaattipöydästä?? Tais sittenkin olla vähän isompi "vauva". Nyt pitää vaan selitellä kun porukka ei lähtenytkään mukaan haukkumaan ja kehottanut tekemään lasua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän