Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä kätilön käytöksestä? (Abortti)

Enlyc
16.04.2016 |

Sisareni kävi tällä viikolla raskauden keskeytyksessä eräässä sairaalassa. Hän kertoi minulle kokemuksestaan, ja joiltain osin pöyristyin kuulemastani.

Alkuun häntä hoitanut kätilö kuulosti oikein ihanalta ja lämpimältä ihmiseltä. Mitä nyt korvaan hieman jo särähti se, kun sisareni oli kertonut hänellä itsellään olevan jo ennestään kaksi lasta ja sanoi sen määrän tällä hetkellä riittävän, niin kätilö oli kertonut hänellä olevan kuusi lasta ja hänen mielestään se(kään) lukumäärä ei ollut mitenkään vaativa tai haastava. Hän oli kertonut, kuinka hän aina kummastelee kaksilapsisten perheiden voivottelua väsymyksestä ja lapsiperheen raskaasta arjen pyörityksestä, kun hänellä itsellään ei ole edes kuusi lasta tuntunut mitenkään raskaalta.

No, ei tuo vielä mitään. Kun sisareni oli käynyt vessassa siinä metallisella astialla (jonka nimeä en tietenkään nyt muista) ja hänen mielestään kaikki raskausmateriaali oli tullut astiaan, ainakin se olennaisin, niin hän oli kutsunut häntä hoitavan kätilön huoneeseensa. Kätilö oli tullut huoneeseen ja meni vessaan tutkimaan metalliastian sisältöä ja olikin tullut pian pois kädessään jotain. Hän oli ihmetellyt kovaan ääneen, kuinka hänen kädessään olevalla sikiöllä oli jo ollut kaikki varpaat ja sormet ja hän oli vielä kysynyt sisareltani, että arvaa mikä on sikiön sukupuoli! Hän oli oikein puhunut sellaisella ihastelevalla äänellä. Sisareni oli ollut hyvin ihmeissään, että näinkö on käytäntönä tehdä.

Minun korvaani kätilön käytös kuulosti siltä, että hän väen väkisin yritti saada sisareni tuntemaan huonoa omaatuntoa ja suremaan menestystään, itkemään. Sisareni oli kuitenkin onneksi käsitellyt asian mielessään jo monta kertaa ja tiesi tehneensä oikean päätöksen, joten kätilön puheet/toimet eivät häntä ravistelleet.

Mietin vain sitä, jos kyseinen kätilö joskus toimii samalla lailla jossain toisessa tapauksessa, jossa vaikka nainen potee erittäin huonoa omaatuntoa päätöksestään keskeyttää raskaus, tai hänet on vaikka yllytetty/pakotettu siihen, niin miten naisen mieltä voisikaan satuttaa se, jos kätilö tulisi sikiö kädessään ihailemaan sen sormia ja varpaita ja kysellen sukupuolta.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi ihmisille, jotka ovat raskaaksi tulleet vapaaehtoisesti harrastamastaan seksistä pitää myöntää abortti. Se ei ole mikään ehkäisykeino. Ja jos ei seksiä harrastaessaan ymmärrä että siitä voi tulla raskaaksi, ei pitäisi sitä harrastaa ollenkaan.

Vierailija
42/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kätilö toimi oikein. Kätilön täytyy varmistaa, että nainen on oikeasti varma päätöksestään. Jos kuvan näyttäminen saa epäilemään aborttia, niin sitä tulisikin vielä miettiä lisää. Ettei myöhemmin kaduta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti sosiaalisin perustein pitäisi kieltää lailla, ainakin vko 6+0 jälkeen. Sairasta toimintaa, kun nykyään on niin tehokkaita ehkäisymenetelmiä saatavilla.. Se ei todellakaan ole mikään "solumöykky", joka abortoidaan, vaan pieni ihmisenalku. Jos et halua lapsia, et harrasta seksiä. Tai ainakin pidät tarkkaa kalenteria kuukautisista ja teet välittömästi testin ja mahdollisen abortin. Eikä odotella sinne vko 7 ja päälle!! *itkee menetettyjen puolesta*

Mistä tuo asenne tulee että naisen pitää synnyttää lapsi rangaistuksena seksistä? Minä ainakin harrastan tasan tarkkaan niin paljon seksiä kuin huvittaa, ja ehkäisyn pettäessä raskaus keskeytetään koska en halua lapsia.

Mistä on tullut käsitys, että lapsi on rangaistus? Lapsi on luonnollinen seuraus yhdynnästä. Sitä varten seksi on. Miksi toisaalta sitä lasta pitäisi rangaista kuolemalla vanhempien seksin takia?

Vierailija
44/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti sosiaalisin perustein pitäisi kieltää lailla, ainakin vko 6+0 jälkeen. Sairasta toimintaa, kun nykyään on niin tehokkaita ehkäisymenetelmiä saatavilla.. Se ei todellakaan ole mikään "solumöykky", joka abortoidaan, vaan pieni ihmisenalku. Jos et halua lapsia, et harrasta seksiä. Tai ainakin pidät tarkkaa kalenteria kuukautisista ja teet välittömästi testin ja mahdollisen abortin. Eikä odotella sinne vko 7 ja päälle!! *itkee menetettyjen puolesta*

Mistä tuo asenne tulee että naisen pitää synnyttää lapsi rangaistuksena seksistä? Minä ainakin harrastan tasan tarkkaan niin paljon seksiä kuin huvittaa, ja ehkäisyn pettäessä raskaus keskeytetään koska en halua lapsia.

Että mä vihaan tollasta minäminäminä-asennetta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että JOS ET OLE VALMIS SAAMAAN LASTA NIIN SILLOIN ET OLE YHDYNNÄSSÄ KOSKA SELLAISESTA VOI SEURATA RASKAUS VAIKKA KUINKA EHKÄISISIT.

Vierailija
45/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä siinä oli ongelma? Sillä lapsella oli kaikki mitä elämiseen olisi tarvinut. Samanlainen kuin sisaruksensa, jotka saivat elää. Voi sitten kertoa, että teillä olis pilkuveikka kun äiti ja isi ei osaa käyttää kortsua, mut äiti otti sen päiviltä. Jos abortin tekee niin sit sen kanssa eletään eikä aleta herkistelemään, kun murha on tehty.

Vierailija
46/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi ihmisille, jotka ovat raskaaksi tulleet vapaaehtoisesti harrastamastaan seksistä pitää myöntää abortti. Se ei ole mikään ehkäisykeino. Ja jos ei seksiä harrastaessaan ymmärrä että siitä voi tulla raskaaksi, ei pitäisi sitä harrastaa ollenkaan.

Sinun avioliitossasi/parisuhteessasi seksi ei ilmeisesti ole tärkeä asia, mutta minulle/meille se on, vapaaehtoinen lapsettomuus ei liity mitenkään rakkauteemme ja seksihaluihin. Harrastamme seksiä, vaikka aina on mahdollisuus, että sterilisaatio pettää. Se on ikävää ja sitten teen abortin. Voi voi. Paljon pahempi olisi elämä ilman seksiä ja mahdollisesti ilman parisuhteitakaan/rakkautta kun ei sitä kestäisi ilman seksiä.

Mutta nämä jeesustelijathan eläisivät koko elämänsä helposti selibaatissa tietenkin, ei tekisi edes tiukkaa. Tai lasten haluamattomuushan on niin sairasta näiden ihmisten mielestä, että siitä sietääkin kärsiä.

Vierailija
47/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti sosiaalisin perustein pitäisi kieltää lailla, ainakin vko 6+0 jälkeen. Sairasta toimintaa, kun nykyään on niin tehokkaita ehkäisymenetelmiä saatavilla.. Se ei todellakaan ole mikään "solumöykky", joka abortoidaan, vaan pieni ihmisenalku. Jos et halua lapsia, et harrasta seksiä. Tai ainakin pidät tarkpkaa kalenteria kuukautisista ja teet välittömästi testin ja mahdollisen abortin. Eikä odotella sinne vko 7 ja päälle!! *itkee menetettyjen puolesta*

Että mä vihaan tollasta minäminäminä-asennetta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että JOS ET OLE VALMIS SAAMAAN LASTA NIIN SILLOIN ET OLE YHDYNNÄSSÄ KOSKA SELLAISESTA VOI SEURATA RASKAUS VAIKKA KUINKA EHKÄISISIT.

Et vihaa minäminäminä-asennetta vaan naisia...

Vierailija
48/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä miten erilaisia stooreja. Mä olen se lähes keski-ikäinen kättärillä 16 vuotta sitten asioinut ja nielin vastaanotolla pillerit ja piti odottaa kaksi tuntia odotustilassa "ettei tule komplikaatioita". Odotin siinä ja kurja oli olla mutta missään vessassa tai astian päällä en käynyt koko aikana. Lähdin kotiin heti kun sain luvan ja systeemi tuli pönttöön kotona. Rv oli kai 7 tai 8.

Vierailija
49/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huono provo, -99999/100000000.

Kyllä minä vaan sen solumössön "turautin" ihan vessanpyttyyn, mitään kannettavaa metallista pyttyä ei näkynyt mailla halmeilla. Oli meillä aborttiin tulleilla naisilla sentään oma huone ja sen yhteydessä vessa. Neuvottiin käyttämään vessaa. Eli aika vähän tarkistettiin "tuotoksia". Näin keski-suomen ainoassa isossa sairaalassa toimittiin 10 vuotta sitten.

Vierailija
50/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vee.....koittakaa nyt ymmärtää että eri sairaaloissa toimitaan eri tavalla!!! Ja jos on jopa kymmenen vuotta välissä niin...... Mun kaveri kävi kans keskeytykses ja aika samanlainen stoori oli ku ap:lla paitsi et oli saanu hyvää kohteluu ei tollasta ku ap........

Vierailija
51/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehny abortin painostettuna ja olin pitkään siitä sekaisin ja kielsin koko tapahtuman. Mun päässä se oli keskenmeno ei muu,kunnes lopulta uskalsin kohdata asian. Abortti on herkkä tilanne ja vaatii henkilökunnalta erittäin suurta hienotunteisuutta. Ja miksei isät ikinä joudu vastuuseen,vaan nainrn kantaa kaiken syyllisyyden ja häpeän?Isä mukaan aborttiin pitäisi vaatia!

Vierailija
52/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi ap:n kertoma kätilö kuulostaa ihan joltain lestadiolaiselta, kun on noin monta lastakin. Ja uskovaiselta voisi jotenkin tuollaista käytöstä odottaakin, kun abortti kyseessä, jota uskovaiset eivät oikein tahdo hyväksyä. Itse en aborttia kovin pienin perustein hyväksy, mutta tuollaista käytöstä en missään tilanteessa kätilöltä kuitenkaan hyväksyisi. Itse olisin kätilöinä onnellinen ap:n siskon puolesta, kun hän on sinut asian kanssa. Ei kukaan ansaitse sitä, että ei hyväksyisi tapahtunutta ja syyllistäisi itseään ja tekoaan loppuikänsä ja olisi vaikka itsetuhoinen. Ja kätilön pitäisi olla tukena. Onhan ne vauvojen syntymät varmasti paljon ihanempia tapahtumia kuin raskauden keskeytykset kätilöiden mielestä, mutta niin ne vaan abortitkin kuuluu heidän työnkuvaansa, halusivatpa he sitä tai eivät.

Vierailija
53/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun avioliitossasi/parisuhteessasi seksi ei ilmeisesti ole tärkeä asia, mutta minulle/meille se on, vapaaehtoinen lapsettomuus ei liity mitenkään rakkauteemme ja seksihaluihin. Harrastamme seksiä, vaikka aina on mahdollisuus, että sterilisaatio pettää. Se on ikävää ja sitten teen abortin. Voi voi. Paljon pahempi olisi elämä ilman seksiä ja mahdollisesti ilman parisuhteitakaan/rakkautta kun ei sitä kestäisi ilman seksiä.

Mutta nämä jeesustelijathan eläisivät koko elämänsä helposti selibaatissa tietenkin, ei tekisi edes tiukkaa. Tai lasten haluamattomuushan on niin sairasta näiden ihmisten mielestä, että siitä sietääkin kärsiä.

Kyllä se on ihan tärkeä asia meilläkin, mutta käytämme ehkäisyä. Totuus on, että asiallisesti käytetty ehkäisy pettää hyvin harvoin ja silloinkaan ei mielestäni tule tehdä aborttia ellei siihen ole järkevää syytä (esim. terveydelliset syyt). Elämän lopettaminen ei ole mikään oikeus eikä siitä keskustelu jeesustelua.

Vierailija
54/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehny abortin painostettuna ja olin pitkään siitä sekaisin ja kielsin koko tapahtuman. Mun päässä se oli keskenmeno ei muu,kunnes lopulta uskalsin kohdata asian. Abortti on herkkä tilanne ja vaatii henkilökunnalta erittäin suurta hienotunteisuutta. Ja miksei isät ikinä joudu vastuuseen,vaan nainrn kantaa kaiken syyllisyyden ja häpeän?Isä mukaan aborttiin pitäisi vaatia!

Tein myös painostettuna abortin, päivääkään ei kulu etten ajattelisi asiaa. Mulla sairaanhoitaja kertoi koko huoneelle mitä olin tulossa tekemään, muuttui huonekavereidenkin asenne samalla. Olisin todella halunnut pitää lapsen mutta lapsen isä ilmoitti ettei halua olla tekemisissä ja rahatilanteeni ja töydellinen tukiverkoston puute ajoi tähän ratkaisuun. Asia ahdistaa edelleen vaikka ymmärrän etten mitenkään olisi pystynyt palaamaan töihin vauvan ollessa 2kk kun mikään tarhakaan ei ota sen ikäistä.

Vierailija
55/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos totta, niin kätilö teki väärin. Mutta jos nuo sanat eivät sisartasi hätkähdyttäneet, niin aika kylmä ihminen on siskosi. Joten taisi hyvin tehdä päätyessään aborttiin.

Vierailija
56/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti sosiaalisin perustein pitäisi kieltää lailla, ainakin vko 6+0 jälkeen. Sairasta toimintaa, kun nykyään on niin tehokkaita ehkäisymenetelmiä saatavilla.. Se ei todellakaan ole mikään "solumöykky", joka abortoidaan, vaan pieni ihmisenalku. Jos et halua lapsia, et harrasta seksiä. Tai ainakin pidät tarkpkaa kalenteria kuukautisista ja teet välittömästi testin ja mahdollisen abortin. Eikä odotella sinne vko 7 ja päälle!! *itkee menetettyjen puolesta*

Et vihaa minäminäminä-asennetta vaan naisia...

En vihaa. Oon itekin nainen.

Vierailija
57/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu niitä jotka panee ilman että ois valmis kantamaan vastuuta mahdollisesta raskaudesta (myös miehet!!!).

Se on musta yhtä tyhmää ku sellanen että panee kerran kuussa ovulaation aikaan vain lastenteko mielessä naama peruslukemilla varovasti peiton alla pimeässä niin ettei kummallakaan ole kivaa edes vahingossa.

Vierailija
58/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minun pitäisi olla harrastamatta seksiä koko elämäni koska en halua lapsia? Älä naurata. Aion edelleen panna juuri niin paljon kuin mieli tekee ja jos ehkäisystä huolimatta tulen raskaaksi niin abortin teen. Ei kiinnosta pätkäkään jonkun moraalipoliisin vinkunat.

Vierailija
59/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minun pitäisi olla harrastamatta seksiä koko elämäni koska en halua lapsia? Älä naurata. Aion edelleen panna juuri niin paljon kuin mieli tekee ja jos ehkäisystä huolimatta tulen raskaaksi niin abortin teen. Ei kiinnosta pätkäkään jonkun moraalipoliisin vinkunat.

Erityisesti kun Suomessa ei tuosta vain sterilisaatiota saakaan.

Vierailija
60/62 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä on tullut käsitys, että lapsi on rangaistus? Lapsi on luonnollinen seuraus yhdynnästä. Sitä varten seksi on. Miksi toisaalta sitä lasta pitäisi rangaista kuolemalla vanhempien seksin takia?

Kyllä se on rangaistus kun sitä lasta ei ole alunperinkään haluttu. Tälläkin palstalla tulee säännöllisesti vastaan kommentteja joissa ollaan valmiita kieltämään naiselta abortti kun itsepähän on haaransa avannut, siinäpähän kärsii huoraamisestaan mokomakin lortto. Ei tuollaisten kommenttien laukojat niitä lapsia ajattele.