Mitä mieltä kätilön käytöksestä? (Abortti)
Sisareni kävi tällä viikolla raskauden keskeytyksessä eräässä sairaalassa. Hän kertoi minulle kokemuksestaan, ja joiltain osin pöyristyin kuulemastani.
Alkuun häntä hoitanut kätilö kuulosti oikein ihanalta ja lämpimältä ihmiseltä. Mitä nyt korvaan hieman jo särähti se, kun sisareni oli kertonut hänellä itsellään olevan jo ennestään kaksi lasta ja sanoi sen määrän tällä hetkellä riittävän, niin kätilö oli kertonut hänellä olevan kuusi lasta ja hänen mielestään se(kään) lukumäärä ei ollut mitenkään vaativa tai haastava. Hän oli kertonut, kuinka hän aina kummastelee kaksilapsisten perheiden voivottelua väsymyksestä ja lapsiperheen raskaasta arjen pyörityksestä, kun hänellä itsellään ei ole edes kuusi lasta tuntunut mitenkään raskaalta.
No, ei tuo vielä mitään. Kun sisareni oli käynyt vessassa siinä metallisella astialla (jonka nimeä en tietenkään nyt muista) ja hänen mielestään kaikki raskausmateriaali oli tullut astiaan, ainakin se olennaisin, niin hän oli kutsunut häntä hoitavan kätilön huoneeseensa. Kätilö oli tullut huoneeseen ja meni vessaan tutkimaan metalliastian sisältöä ja olikin tullut pian pois kädessään jotain. Hän oli ihmetellyt kovaan ääneen, kuinka hänen kädessään olevalla sikiöllä oli jo ollut kaikki varpaat ja sormet ja hän oli vielä kysynyt sisareltani, että arvaa mikä on sikiön sukupuoli! Hän oli oikein puhunut sellaisella ihastelevalla äänellä. Sisareni oli ollut hyvin ihmeissään, että näinkö on käytäntönä tehdä.
Minun korvaani kätilön käytös kuulosti siltä, että hän väen väkisin yritti saada sisareni tuntemaan huonoa omaatuntoa ja suremaan menestystään, itkemään. Sisareni oli kuitenkin onneksi käsitellyt asian mielessään jo monta kertaa ja tiesi tehneensä oikean päätöksen, joten kätilön puheet/toimet eivät häntä ravistelleet.
Mietin vain sitä, jos kyseinen kätilö joskus toimii samalla lailla jossain toisessa tapauksessa, jossa vaikka nainen potee erittäin huonoa omaatuntoa päätöksestään keskeyttää raskaus, tai hänet on vaikka yllytetty/pakotettu siihen, niin miten naisen mieltä voisikaan satuttaa se, jos kätilö tulisi sikiö kädessään ihailemaan sen sormia ja varpaita ja kysellen sukupuolta.
Kommentit (62)
Abortti sosiaalisin perustein pitäisi kieltää lailla, ainakin vko 6+0 jälkeen. Sairasta toimintaa, kun nykyään on niin tehokkaita ehkäisymenetelmiä saatavilla.. Se ei todellakaan ole mikään "solumöykky", joka abortoidaan, vaan pieni ihmisenalku. Jos et halua lapsia, et harrasta seksiä. Tai ainakin pidät tarkkaa kalenteria kuukautisista ja teet välittömästi testin ja mahdollisen abortin. Eikä odotella sinne vko 7 ja päälle!! *itkee menetettyjen puolesta*
Vierailija kirjoitti:
Abortti sosiaalisin perustein pitäisi kieltää lailla, ainakin vko 6+0 jälkeen. Sairasta toimintaa, kun nykyään on niin tehokkaita ehkäisymenetelmiä saatavilla.. Se ei todellakaan ole mikään "solumöykky", joka abortoidaan, vaan pieni ihmisenalku. Jos et halua lapsia, et harrasta seksiä. Tai ainakin pidät tarkkaa kalenteria kuukautisista ja teet välittömästi testin ja mahdollisen abortin. Eikä odotella sinne vko 7 ja päälle!! *itkee menetettyjen puolesta*
Niinniin, lisää velvollisuuksia vain naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millä viikolla keskeytys tehtiin? Ilmeisesti lääkkeillä? Eikai niin aikasin sukupuoli näy?
Ei näy, hyvä jos koko sikiötä voi löytää. Viikko 8 taitaa olla lääkkeellisen takaraja.
Lääkkeellinen keskeytys tehdään nykyään aina kun mahdollista. Alle 12 vkolla on mahdollisuus imukaavintaan esim potilaan toiveesta. Aina yli 12 viikkoiset keskeytetään lääkkeillä. Suomessa ei jenkkilän tapaan kaavita ja silvota isoja sikiöitä.
Hoitava kätilö toimi täysin asiattomasti.
Terv. Naistentaudeilla työskentelevä kätilö
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin miehiltä voisi sukukypsyyden koittaessa ottaa spermapankkiin talletuksen ja steriloida sen jälkeen. Päästäisiin aborteista ja raskaudenehkäisystä helposti kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa piti odotella ennen kuin pääsin kättärille nielemään ne pillerit, mielelläni olisin mennyt samana päivänä kun testin tein mutta ei sinne ainakaan silloin 16 vuotta sitten noin vaan paikan päälle marssittu. En toki tiedä mikä on käytäntö ja asiajärjestys nykyään, mun mielestä ne pillerit ois kuka vaan apteekkari voinut antaa mutta tais olla silloin ensimmäinen kevät kun lääkkeellinen keskeytys oli Suomessa mahdollista. Perseestä se odottelu oli, toivottavasti enää ei tarvitse odotella.
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu itsestään siskona
Ap on oikeesti se sikiö.
Eiku ap on se kätilö ja nyt se pelkää xD
Ja annas kun arvaan, abortti on murha ja sosiaalisin perustein kiellettävä- ihmiset kuitenkin vastustavat myös sterilisaatioiän laskua ja itse mukamas pystyisivät elämään elämänsä kokonaan ilman seksiä jos eivät lapsia haluaisi. Vaikka eihän niiden tekeminen nyt hei niin paha asia edes ole ja ei niitä edes huomaa siinä jaloissa pyörimässä.
Kätilö oli asiaton (sekaisin päästään sanoisin) ja valitusta menemään vain.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo asenne tulee että naisen pitää synnyttää lapsi rangaistuksena seksistä? Minä ainakin harrastan tasan tarkkaan niin paljon seksiä kuin huvittaa, ja ehkäisyn pettäessä raskaus keskeytetään koska en halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsetko psykiatrista apua kun itket abortoitujen sikiöiden puolesta, jotka eivät edes ole sinun?
En nyt jaksa olla kyseenalaistamssa kaikkea täällä, mutta ei minulla ollut lääkkeelisessä keskeytyksessä mitään huonetta tai metallista astiaa johon "tyhjennyin".
Odotushuoneen tapaisessa minä ja kymmenen muuta istuttiin muutama tunti kauheissa kivuissa (aika nöyryyttävää loppupeleissä) ja yleisessä vessassa joutui käydä oksentelemassa ja valuttelemassa. Ei sitä tuotosta kukaan tutkinut.
Tää on provo. Ei lääkkeellisessä keskeytyksessä, saati kaavinnassa, sikiötä turauteta mihinkään astiaan, eikä kätilöt sitä tarkastale vessassa! Aivan ääliömäinen stoori.
🇺🇦🇮🇱
No mihinkähän se sitten turautetaan? Itselle tehty kaksi keskeytystä, koska sikiö ei ollut elinkelpoinen ja kyllä ne todellakin valutettiin sellaiseen metalliastiaan. Pytyllä ei saanut asioilla käydä, ettei sikiö olisi mennyt sinne.
Kaffepulla kirjoitti:
Tää on provo. Ei lääkkeellisessä keskeytyksessä, saati kaavinnassa, sikiötä turauteta mihinkään astiaan, eikä kätilöt sitä tarkastale vessassa! Aivan ääliömäinen stoori.
Kyllä mä ainakin tein semmoseen metalliseen pottaan tai mikä lie. Kyseessä tosin oli keskenmeno, joka hoidettiin niillä lääkkeillä.
Portatiivi, olisko ollut se metallinen astia? Anyway, jos kätilö on noin toiminut, niin potilasasiamies voisi olla yksi osoite tehdä se valitus.
Tuota...minulle tehtiin keskeytys reilu 10 vuotta sitten eikä sitä raskausmateriaalia mihinkään kerätty?? Ihan vessanpöntölle ohjeistivat ja sanoivat vielä "älä sitten katso perään". Olin viikolla 8 tms.
Mä kävin helmikuussa keskeyttämässä raskauteni ja kyllä vain annettiin ohjeeksi tehdä kaikki pissat ja kakatkin siihen portatiiviin eli siihen samaiseen metalliseen astiaan, josta apkin varmaan puhui. Ja kätilö kävi aina katsomassa että oliko raskausmateriaali tullut ulos. Ja oma huone oli, ei ollu viereisessä pedissä ketään.
Eipä ap:n siskolla ole varaa valittaa muiden käytöksestä kun kerran itse oli aborttia tekemässä.
Palaute ehdottomasti. Vaikka kätilölle ei yhdestä palautteesta mitään tulekkaan niin, kun on useampi niin silloin on esimiehenkin toimittava. Ehdottoman törkeää käytöstä kätilöltä.