Mitä mieltä kätilön käytöksestä? (Abortti)
Sisareni kävi tällä viikolla raskauden keskeytyksessä eräässä sairaalassa. Hän kertoi minulle kokemuksestaan, ja joiltain osin pöyristyin kuulemastani.
Alkuun häntä hoitanut kätilö kuulosti oikein ihanalta ja lämpimältä ihmiseltä. Mitä nyt korvaan hieman jo särähti se, kun sisareni oli kertonut hänellä itsellään olevan jo ennestään kaksi lasta ja sanoi sen määrän tällä hetkellä riittävän, niin kätilö oli kertonut hänellä olevan kuusi lasta ja hänen mielestään se(kään) lukumäärä ei ollut mitenkään vaativa tai haastava. Hän oli kertonut, kuinka hän aina kummastelee kaksilapsisten perheiden voivottelua väsymyksestä ja lapsiperheen raskaasta arjen pyörityksestä, kun hänellä itsellään ei ole edes kuusi lasta tuntunut mitenkään raskaalta.
No, ei tuo vielä mitään. Kun sisareni oli käynyt vessassa siinä metallisella astialla (jonka nimeä en tietenkään nyt muista) ja hänen mielestään kaikki raskausmateriaali oli tullut astiaan, ainakin se olennaisin, niin hän oli kutsunut häntä hoitavan kätilön huoneeseensa. Kätilö oli tullut huoneeseen ja meni vessaan tutkimaan metalliastian sisältöä ja olikin tullut pian pois kädessään jotain. Hän oli ihmetellyt kovaan ääneen, kuinka hänen kädessään olevalla sikiöllä oli jo ollut kaikki varpaat ja sormet ja hän oli vielä kysynyt sisareltani, että arvaa mikä on sikiön sukupuoli! Hän oli oikein puhunut sellaisella ihastelevalla äänellä. Sisareni oli ollut hyvin ihmeissään, että näinkö on käytäntönä tehdä.
Minun korvaani kätilön käytös kuulosti siltä, että hän väen väkisin yritti saada sisareni tuntemaan huonoa omaatuntoa ja suremaan menestystään, itkemään. Sisareni oli kuitenkin onneksi käsitellyt asian mielessään jo monta kertaa ja tiesi tehneensä oikean päätöksen, joten kätilön puheet/toimet eivät häntä ravistelleet.
Mietin vain sitä, jos kyseinen kätilö joskus toimii samalla lailla jossain toisessa tapauksessa, jossa vaikka nainen potee erittäin huonoa omaatuntoa päätöksestään keskeyttää raskaus, tai hänet on vaikka yllytetty/pakotettu siihen, niin miten naisen mieltä voisikaan satuttaa se, jos kätilö tulisi sikiö kädessään ihailemaan sen sormia ja varpaita ja kysellen sukupuolta.
Kommentit (62)
Jos tää ei oo provo niin valitusta sairaalan johtoon, ei tänne
millä viikolla keskeytys tehtiin? Ilmeisesti lääkkeillä? Eikai niin aikasin sukupuoli näy?
Tein 16-vuotiaana abortin ja hoitaja toimi kohdallani samoin. Pidättelin siinä sitten itkua ja heti, kun toimenpide oli saatettu loppuun, ryntäsin kotiin. Meni aikaa ennen kuin tajusin, että ääliö vain vedätti ja sitä sukupuolta ei niin aikaisin pystyisi edes näkemään. Hirveää toimia jo valmiiksi järkyttyneen nuoren kohdalla noin.
Tämä on aivan täyttä totta, valitettevasti.
Hän oli raskausviikolla kymmenen ja lääkkeellisesti tehtiin.
Miten/minne se valitus pitäisi tehdä? Ei ole itselläni ainakaan kokemusta valituksen teosta, enkä usko että sisarellanikaan on.
Mielestäni erittäin asiatonta käytöstä kätilöltä. Abortti on naiselle raskas päätös ja tuollainen keikarointi ei auta yhtään mitään. Vaikka kätilö saisikin pahoitettua naisen mielen ja tuntemaan syyllisyyttä, niin eihän tuossa vaiheessa ole mitään tehtävissä. Kun sikiö on abortoitu, niin se on silloin kuollut. Ei sitä voi takaisin sinne kohtuun laittaa, vaikka sillä olisi kuinka somat sormet ja varpaat. Ja muuttaako se sukupuolikaan asiaa yhtään mitenkään. Ihan niinkuin se nainen olisi vaikka ajatellut, että nyt mä sitten abortoin tämän sikiön, kun musta tuntuu, että se on poika, enkä halua poikaa, mutta abortin jälkeen käykin ilmi, että se onkin tyttö, niin sitten sitä oltaisiinkin tultu katumapäälle. Joo, niin varmaan. Ällöttävää toimintaa kätilöltä.
Se on murha. Se olisi elänyt ja jatkanut kasvua kohdussa, mutta terävä esine työnnettiin sinne.
Tuon ikäisellä on sydän joka lyö.
Vierailija kirjoitti:
Se on murha. Se olisi elänyt ja jatkanut kasvua kohdussa, mutta terävä esine työnnettiin sinne.
Terävä esine? Lääkkeellisessä keskeytyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisellä on sydän joka lyö.Terävä esine? Lääkkeellisessä keskeytyksessä?
Niinpä, eihän nämä abortinvastustajat edes tiedä, miten abortti suoritetaan.
Kun minulle tehtiin raskaudenkeskeytys ollessani 16-vuotias, oli kätilö minunkin kohallani oikein herttainen, aluksi.
Sitten pöydällä haarat levällään, ja kätilö otti ultraa ja suorastaan huokaisi, että "ihan elävä sikiöhän täällä on!" ja heti perään kysyi, haluanko nähdä sikiön ruudusta. Ennen kuin ehdin vastata, oli hän jo kääntänyt monitorin päin pläsiä. Olin pöllämystynyt.
Ja kaiken kruunuksi tuo hoitaja lähtiessäni sanoi, että otanko kuvan mukaan. No en ottanut!
Tämä oli siis ensimmäisessä tutkimuksessa ennen varsinaista toimenpidettä (lääkkeellinen, vaikka olin jo viikolla 12). Voin kertoa, että odotus ja itse operaatio meni täydellisessä sumussa, kun kuva tuosta elävästä olennosta sisälläni välähteli silmissäni tauotta.
Eiks niitä valituksii tehä valviralle tjsp?
Aika monien sairaaloiden sivuilta löytyy nykyisin linkki palautteen antamiseen. Jos ei löydy, soita sairaalan ylihoitajalle. Nimen ja osoitteen saat puhelinkeskuksesta.
Itse olen tehnyt abortin sekavissa tunnelmissa seitsemän vuotta sitten painostuksen alla ja asia ahdistaa vieläkin. Muutamat ekat vuodet olivat tosi rankkoja ja kertomasi kohtelu olisi saanut minut sekoamaan.
Mä mietin, et mitenhän tollasissa tapauksissa uskotaan potilasta, jos ei ole mtn todisteita? Vai uskotaanko potilaan sanaan aina, et otetaan valitukset tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
No sinulla sitä sydäntä ei kirjoittamasi perustella sitten taida löytyäkään.
Vierailija kirjoitti:
millä viikolla keskeytys tehtiin? Ilmeisesti lääkkeillä? Eikai niin aikasin sukupuoli näy?
Ei näy, hyvä jos koko sikiötä voi löytää. Viikko 8 taitaa olla lääkkeellisen takaraja.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulle tehtiin raskaudenkeskeytys ollessani 16-vuotias, oli kätilö minunkin kohallani oikein herttainen, aluksi.
Sitten pöydällä haarat levällään, ja kätilö otti ultraa ja suorastaan huokaisi, että "ihan elävä sikiöhän täällä on!" ja heti perään kysyi, haluanko nähdä sikiön ruudusta. Ennen kuin ehdin vastata, oli hän jo kääntänyt monitorin päin pläsiä. Olin pöllämystynyt.
Ja kaiken kruunuksi tuo hoitaja lähtiessäni sanoi, että otanko kuvan mukaan. No en ottanut!
Tämä oli siis ensimmäisessä tutkimuksessa ennen varsinaista toimenpidettä (lääkkeellinen, vaikka olin jo viikolla 12). Voin kertoa, että odotus ja itse operaatio meni täydellisessä sumussa, kun kuva tuosta elävästä olennosta sisälläni välähteli silmissäni tauotta.
Tuolla ainakin varmistuu, onko miettinyt päätöksensä loppuun saakka. Ei asioita voi hoitaa niin, että sulkee silmänsä todellisuudelta. Jos on sinut asian kanssa, niin ei tuon pitäisi vaikuttaa.
Ainakin kyssillä tehdään lääkkeellisiä vielä noilla ap:n sanomilla viikoilla
Aivan hirveää ja asiatonta käytöstä. Ikävä kyllä olen kuullut raiskauksesta raskaaksi tulleen kokeneen samanlaista. Valitus ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, et mitenhän tollasissa tapauksissa uskotaan potilasta, jos ei ole mtn todisteita? Vai uskotaanko potilaan sanaan aina, et otetaan valitukset tosissaan?
Vaikka juuri tässä yksittäisessä tapauksessa ei olisi mitään seuraamuksia, niin se valitus on silti "pohjalla", ja seuraavalla kerralla seuraamuksia voi jo tullakin. Noin ammattitaidottomasti toimivasta nimittäin saattaa valittaa joku muukin potilas.
Jos tämä on totta, ko. kätilöstä on tehtävä valitus. Noin ei vaan toimita.