Laihduttaako Voxra?
Mulla määrättiin add oireisiin Voxraa ja Efexor pitäisi lopettaa. Olen kuullut että yksi positiivinen sivuvaikutus on laihtuminen. Onko kenelläkään niin käynyt? Kokemuksia!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Efexor eli venlafaksiini on yleensä se, joka vie ruokahalua pois ja laihduttaa. Voxra eli bupropioni myös viedä ruokahalua pois, mutta vaikutus ei ole ilmeisesti kovin pysyvä. Niitä monesti syödään yhdessä. Bupropioniahan käytetään myös esim. tupakoinnin lopettamiseen ja sen onnistumisprosentit ovat aika hyviä.
Ai syödään monesti siis yhdessä? Miten toi Efexor ns täydentää, mitä se tekee? Jos pyytäisin sen tähän lisäksi lääkäriltä.
Efexoria useammin Suomessa ilmeisesti tarjotaan Venlafaxinia (samaa kamaa). Bupropioni ei ole niinkään masennuslääke, vaan hieman piristävä. Jos masennusta on alla, venlafaksiini mahdollisesti auttaa siinä. Se ei kuitenkaan ole mikään lääke, jota pitäisi määrätä heppoisin perustein. Sillä on aika isoja sivuvaikutuksia mm. libidoon, verenpaineeseen, kognitiivisiin kykyihin, näköön yms.
Minun dg on pitkäaikainen vaikeatasoinen masennustila tms ja käytössä vain voxra 150mg annoksella, näin menty viisi kuukautta ja tilanne ei ole kauheasti edennyt, vähän olen pirteämpi ja tasapainoisempi enkä pelkää niin paljon käydä ruokaostoksilla. Saisin varmaan tuon uuden lääkkeen pyytämällä mutta alkoi kyllä nyt sivuvaikutukset pelottaa..!
Aluksi kannattaa varmaan koittaa ihan perinteisiä SSRI-lääkkeitä bupropionin kanssa ja jos ne eivät toimi, niin sitten vasta siirtyä SNRI-lääkkeisiin, kuten venlafaksiini. SSRI:t ovat yleensäottaen paremmin siedettyjä, kuin SRNI:t. Mutta, sanon kuitenkin, että olen nähnyt aika comebackejä joita venlafaksiinilla on tehty vakavasta masennuksesta.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Efexor eli venlafaksiini on yleensä se, joka vie ruokahalua pois ja laihduttaa. Voxra eli bupropioni myös viedä ruokahalua pois, mutta vaikutus ei ole ilmeisesti kovin pysyvä. Niitä monesti syödään yhdessä. Bupropioniahan käytetään myös esim. tupakoinnin lopettamiseen ja sen onnistumisprosentit ovat aika hyviä.
Ai syödään monesti siis yhdessä? Miten toi Efexor ns täydentää, mitä se tekee? Jos pyytäisin sen tähän lisäksi lääkäriltä.
Efexoria useammin Suomessa ilmeisesti tarjotaan Venlafaxinia (samaa kamaa). Bupropioni ei ole niinkään masennuslääke, vaan hieman piristävä. Jos masennusta on alla, venlafaksiini mahdollisesti auttaa siinä. Se ei kuitenkaan ole mikään lääke, jota pitäisi määrätä heppoisin perustein. Sillä on aika isoja sivuvaikutuksia mm. libidoon, verenpaineeseen, kognitiivisiin kykyihin, näköön yms.
Minun dg on pitkäaikainen vaikeatasoinen masennustila tms ja käytössä vain voxra 150mg annoksella, näin menty viisi kuukautta ja tilanne ei ole kauheasti edennyt, vähän olen pirteämpi ja tasapainoisempi enkä pelkää niin paljon käydä ruokaostoksilla. Saisin varmaan tuon uuden lääkkeen pyytämällä mutta alkoi kyllä nyt sivuvaikutukset pelottaa..!
Aluksi kannattaa varmaan koittaa ihan perinteisiä SSRI-lääkkeitä bupropionin kanssa ja jos ne eivät toimi, niin sitten vasta siirtyä SNRI-lääkkeisiin, kuten venlafaksiini. SSRI:t ovat yleensäottaen paremmin siedettyjä, kuin SRNI:t. Mutta, sanon kuitenkin, että olen nähnyt aika comebackejä joita venlafaksiinilla on tehty vakavasta masennuksesta.
Cipralexia söin joskus mut otti liikaa pattiin suun kuivuus, orgasmikyvyttömyys ja jatkuva pahoinvointi. Silloin muuten laihduinkin 8 kiloa mikä ei tullut takaisin. Mutta olin aika zombie. Siksi halusin nyt Voxran kun luin ettei vaikuta seksielämään, itselläni jopa ehkä parantanut.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Cipralexia söin joskus mut otti liikaa pattiin suun kuivuus, orgasmikyvyttömyys ja jatkuva pahoinvointi. Silloin muuten laihduinkin 8 kiloa mikä ei tullut takaisin. Mutta olin aika zombie. Siksi halusin nyt Voxran kun luin ettei vaikuta seksielämään, itselläni jopa ehkä parantanut.
Venlafaksiini vie useasti orgasmit kokonaan pois ja vaikuttaa muutenkin libidoon. Voxra yleensä lisää. Ja jos siedit SSRI:tä huonosti, niin mahdollisuudet siihen, että siedät SNRI:tä paremmin ovat melko hatarat. Juttele lääkärisi (osaavan sellaisen) kanssa oireista kunnolla.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Venlafaksiini vie useasti orgasmit kokonaan pois ja vaikuttaa muutenkin libidoon. Voxra yleensä lisää. Ja jos siedit SSRI:tä huonosti, niin mahdollisuudet siihen, että siedät SNRI:tä paremmin ovat melko hatarat. Juttele lääkärisi (osaavan sellaisen) kanssa oireista kunnolla.
Siis onko tämä ihan vittuilua että mulle määrätään vielä libidoa nostava lääke. Mä olen just eronnut.
Mulla voxra lisäsi ahdistusta ihan helvetisti, ja nälkää. Jouduin lopettaan, koska en kestänyt niitä aloitusoireita. Pari viikkoa käytin muistaakseni. Se ahdistus oli kauheaa. En kyllä tiedä, vaivaisko mua ennemmin ahdistuneisuushäiriö vai masennus vai näiden yhdistelmä.
Auttoiko add-oireisiin? Kuinka nopeasti?
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Millaisia?
Ei mulla voxra libidoa mun mielestä ole lisännyt, mutta ei ole vähentänytkään niin kuin SSRI-lääke, jota kokeilin. Eikä muutenkaan tee oloa mitenkään oudoksi vaan tunnen itseni ihan normaaliksi. Sitä en osaa sanoa, onko vaikuttanut ja miten paljon. Joskus saan asioita tehdyksi ja joskus en.
Laihtunut en ole erityisemmin mutta enpä kai lihonutkaan. Ruokahalu on varsinkin viime aikoina ollut hyvä. Voihan tuo vaikuttaa niinkin, että saa paremmin aikaiseksi käydä kaupassa, laittaa ruokaa ja syödä.
Kun olen yrittänyt nostaa annosta kahteen pilleriin (2 x 150), on tullut univaikeuksia. Ehkä sattumaa, muutenkin on välillä uniongelmia. Enimmäkseen en kyllä edes muista sitä toista pilleriä, kun se pitäisi ottaa keskellä päivää. Jos jää ottamatta kokonaan vaikka useampanakin päivänä, eipä sekään oikein missään tunnu.
En oikeasti tiedä, onko tuolla erityisemmin vaikutusta mihinkään, mutta syön voxraa paljon paljon mieluummin kuin SSRI- saati SNRI-lääkkeitä, koska ei siitä vaikuta mitään erityistä haittaakaan olevan. Tunnen olevani oma itseni enkä joku ihan muu, kiinnostun samoista asioista kuin ennenkin ja seksi sujuu, jos sattuu kiinnostamaan.
Olen syönyt Masennukseen Vokraa yli 7 kuukautta ja laihtunut sen avulla noin 5kg. Jos lopetan lääkkeen syönnin niin pelkään, että painoni tulee takaisin.
Mulle määrättiin 2014 essitalopraamia jota söin masennukseen ja lievään ahdistukseen paniikkeihin vuoden verran. Mieli kirkastui viikossa ja elämä hymyili ja silleen.. Haittavaikutuksina tuli tinnitus, näköhäiriöt, raajojen tahattomat liikkeet.. Loppujen lopuksi kun 20mg ei enää vaikuttanut toivotulla tavalla niin lääkäri ehdotti venlaflakseenia.
Auttoi ehkä vähän mutta ne viekkarit mitä tuli jos pillerin otto myöhästyi puolella tunnilla edes oli jäätävät. Epätodellinen olo, säkärit päässä ja ahdistus. Loppujen lopuksi vierotin itseni niistä rae kerrallaan(kapselin sisällä pieniä rakeita) viikkojen ajan ja lopetin. Olin muutaman viikon ilman mitään ja alkuperäiset oireet tuli takaisin.
Jatkettiin essitalopraamilla ja nyt 2018 alkuvuodesta lääkäri ehdotti voxraan siirtymistä. Depressio hoitaja taas oli sitä mieltä että ei suosittelisi voxraa mulle vaikkei olla hänen kanssaan vielä koskaan tavattukkaan. Sanoi puhelimessa tämän kun soitin varatakseni ajan hänelle. On kuulemma "trendi lääke" tämä voxra(?)
Silti mietin että pitäisikö kokeilla kuitenkin.. Ylipainoakin on 30kg ja päätöksistä kiinni pitäminen on hankalaa kun ei huvita vaikka kuitenkin haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin 2014 essitalopraamia jota söin masennukseen ja lievään ahdistukseen paniikkeihin vuoden verran. Mieli kirkastui viikossa ja elämä hymyili ja silleen.. Haittavaikutuksina tuli tinnitus, näköhäiriöt, raajojen tahattomat liikkeet.. Loppujen lopuksi kun 20mg ei enää vaikuttanut toivotulla tavalla niin lääkäri ehdotti venlaflakseenia.
Auttoi ehkä vähän mutta ne viekkarit mitä tuli jos pillerin otto myöhästyi puolella tunnilla edes oli jäätävät. Epätodellinen olo, säkärit päässä ja ahdistus. Loppujen lopuksi vierotin itseni niistä rae kerrallaan(kapselin sisällä pieniä rakeita) viikkojen ajan ja lopetin. Olin muutaman viikon ilman mitään ja alkuperäiset oireet tuli takaisin.
Jatkettiin essitalopraamilla ja nyt 2018 alkuvuodesta lääkäri ehdotti voxraan siirtymistä. Depressio hoitaja taas oli sitä mieltä että ei suosittelisi voxraa mulle vaikkei olla hänen kanssaan vielä koskaan tavattukkaan. Sanoi puhelimessa tämän kun soitin varatakseni ajan hänelle. On kuulemma "trendi lääke" tämä voxra(?)
Silti mietin että pitäisikö kokeilla kuitenkin.. Ylipainoakin on 30kg ja päätöksistä kiinni pitäminen on hankalaa kun ei huvita vaikka kuitenkin haluaisin.
Vaihdoitko Voxraan? Miten Voxran kanssa sujui? Ruokahalu, seksi, mieliala ym?
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin lääkärille itse kun oma tilanne oli jo tosi pohjalla että nyt tarvin mielialalääkkeen tai kuolen tähän mut ainoa minkä suostun ottaan on Voxra ja se sit kirjotti mulle sen. Alotin joulukuun lopussa, tammikuussa laihduin kuusi kiloa kun ruokahalu oli poissa mutta helmikuussa se palasi ja on ollut nyt kolme kuukautta pahempi mitä muistin, mulla on jatkuvasti nälkä ja paino on tullut takaisin. Kamppailen ettei nousisi enään, mutta on vain niin nälkä. Vaikutus joka vei ruokahalun ei ollut pitkäkestoinen. Mua piristää paljon, aiemmin en päässyt sängystä ylös koko päivänä, nyt pääsen viimeistään puolen päivän aikoihin. Saan laskut maksettua kerran kuukadessa mikä aiemmin tuntui mahdottomalta urakalta. Painajaisia toki toi, näin niitä pari kuukautta joka ikinen yö.
Tuo painon lähteminen nousuun johtunee ns nälkävelasta. Varsinkin jos olet ottanut kaikkesi tuosta näläntuntemisen puutteesta etkä ole syönyt. Keho ottaa kyllä nopeasti takaisin,varsinkin jos laihtuminen ollut nopeaa.
Eli syö vaikka voxra veisikin ruokahalun täysin.
Voxra eilen aloitettu. Hieman pelottaa. Jotkut sanoo, että vaikuttaa heti jajotkut käskee odottelemaan sen "muutaman kuukauden". Ainakin edelleen olen itkuherkkkä eikä ne itsariajatuksetkaan ole ainakaan liventyneet.
Ruokahaluun ei toistaiseksi vaikuttanut, kun multa menee ruokahalu muutenkin jos masentaa tai ahdistaa. Mulla on myös itsetuhotaustaa ja hetkittäin hyvin vahvat impulssit itsensä satuttamiseen, en myöskään meinaa jaksaa ihmisiä ja tunnun ottavan kaikkien kanssa yhteen pahasti.
Ei mulla ainakaan, nyt kolmisen vuotta syönyt ja paino vain nousee. Tosin syön Voxran kanssa myös Peratsinia ja Ketipinoria. Painoa tullut ainakin 20 kg lisää. Ruokahalu on pohjaton.