Jatkuva VÄSYMYS ja mielialaongelmat - hormonit syypäänä?
Tulen kohta hulluksi näiden vaivojeni kanssa. Kuukaudessa on enää muutamia päiviä jolloin en ole hirveän väsynyt, agressiivisen *ttuuntunut tai masentunut. Samat vaivat tuntuvat toistuvan kuukaudesta toiseen, ajankohdat tosin eivät mene yksiin kun kierto on vähän mitä sattuu, mutta voisiko tämä tosiaankin olla hormonaalista?
Tänään olen taas hieman pirteämpi, mutta eilen ja toissapäivänä olin jo herätessä väsynyt ja sekoilin ja sohlasin hajamielisenä koko päivän, iltapäivällä mies jo säikähti kun takeltelin sanoissa ja nukahdin sohvalle. Jonka jälkeen nukuin pari tuntia sängyssä, pakotin itseni ylös hetkeksi ja nukuin taas vajaa kymmenen tunnin yöunet.
Joinakin päivinä taas olen itkuinen, masentunut ja alavireinen tai salamannopeasti raivostuva hirviö, ihan suoraan sanottuna jopa aggressiivinen. Saan toki hillittyä itseni, mutta kyllä nuo paljon silti vaikuttavat elämään kun kaikki joko raivostuttaa tai itkettää suurimman osan ajasta. Iho kukkii, aknea on ollut aina ja siihen ei tunnu auttavan mikään, olen myös omenalihavuuteen taipuvainen. Testosteronia on kai liikaa, olen hyvin vahva ja lihaksikas ja karvaa kasvaa aivan väärissä paikoissa ja paljon kasvaakin. Limakalvot taas ovat rutikuivat ja haavautuvat helposti. Seksiä tekee mieli, mutten kostu. E-pillerit eivät auttaneet hölkäsen pöläystäkään (käytin useita vuosia) ja kaikki merkit aiheuttivat vain sivuvaikutuksia ja latistivat tunteeni puolisoani kohtaan, että se niistä. Munasarjat ovat kuulemma ok ja mitään pcos:ää ei kuulemma ole. Verikokeet muuten ihan ok, mitä nyt testosteronia on liikaa. Liukkaria käskettiin käyttämään, mutta eihän se mitään auta siltikään ja paikat ovat aina haavoilla.
Eikö tällaiseen saa oikeasti mitään apua?! Elämä menee ihan hukkaan hormonihirviönä ja silmät ristissä haahuillessa! Hyvä että töissä jaksaa käydä kun väsyttää aina niin paljon. Ja ikää ei ole edes kolmeakymmentä!
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Mieti, mitä syöt.
Mietin. Ei vaikuta asiaan. Kuten ei painonikaan.
Muilla kokemuksia? Ja toki voihan sitä antaa esimerkkejä hormonitoimintaa tukevasta ruokavaliosta, jos sen ylimaalliseen voimaan uskoo.
Entä kilppari? Onko tutkittu?
Täällä toinen samanlainen. Pakotan itseni ylös aamulla enkä nuku päikkäreitä. Jos nukun olen ihan tokkurassa (humalainen olo) ja entistä väsyneempi. Pidän suht samaa rytmiä arkena ja viikonloppuna.
Endo sanoi että oireet voi johtua kilpparista. Itsellä arvot ylärajoilla. Lääkitys aloitettiin ja kokeillaan helpottaako. 4 viikkoa vasta takana joten enpä juurikaan huomaa eroa voinnissa. Toki minulla nyt erittäin stressaava elämäntilanne joka tekee oman lisänsä oireisiin ja vointiin.
Tuli mieleen kilpirauhanen TAI mielialahäiriö (?)
Raskaus?
Jonkun lääkkeen sivuvaikutus? jos syöt jotain lääkettä, ei tarvi olla hormonilääke edes
Ei ole kilppari, arvoista en kyllä tiedä. Diabetesta olisin itse arvellut (sukurasite) myös kun juon ihan sairaasti kun aina janottaa ja ruokailun jälkeen unettaa aina, ihan aamustakin jo, mutta kai se olisi verikokeissa näkynyt kun hiljan otettiin ne. Mielialasta ei pitäisi olla kun kaikki on hyvin ja olen ennemminkin innostunut siitä, mitä elämässä tapahtuu. Nytkin kiva vapaapäivä ja olin nukahtaa rattiin kyläreissun jälkeen kun väsytti niin paljon ja nukuinkin tunnin ja heräsin äsken. Mihinkään ei jaksa keskittyä ja mitään uutta ei opi.. Ja ihan hirveät pms:ssät taas päällä, ollut jo viikon ja menkat tulee näemmä viiveellä vaihteeksi. (Raskaana en taida olla, mies steriloitu ja tämä on jatkunut kauan.) Mitään lääkettäkään en käytä. Ulkoilu/liikunta auttaa hetkeksi, mutta kostautuu sitten kun olen pian entistäkin väsyneempi, esim. en saa enää puhuttua järkeviä ja torkahtelen. Laihdutinkin itseni normaalipainoon, mutta ei mitään vaikutusta yhtikäs mihinkään.
Tuntuu, että pahenee vain kokoajan.
Niin ja AP tuo edellinen. Olen liian uninen muistamaan tuotakaan...
Tuommoiseen väsymykseen voi olla vaikka kuinka monta syytä. Jos muita oireita ei ole niin lääkärin on todella vaikea löytää syytä.
Itse olin opiskeluaikana yhden syyslukukauden todella väsynyt. Ajattelin sen johtuvan stressistä. Seuraavana syksynä minulle tuli laajoja puutumisia jotka kestivät viikkoja. Luulin että ne johtuisivat hermopinteestä mutta kyseessä olikin ms-tauti. Siitä se väsymyskin johtui.
Sinulla tuskin on sama syy, yritän vain sanoa että syyt väsymykseen voivat olla yllättävät.
Oli syy sitten mikä tahansa niin parhaiten siihen auttaa terveet elämäntavat. Liikunta, hyvä ruokavalio, Alkon ja tupakan välttäminen, stressin välttäminen.
En tupakoi, en käytä alkoholia, liikun kohtuupaljon, syön lihaa maltilla ja vältän kaikkia lisäaineita ja syön vain puhdasta, terveellistä ja monipuolista ruokaa. Talo on satavarmasti homeeton myös. Ahdistavaa kun pitäisi lukea pääsykokeisiin, mutta aivot on puuroa, vain muutamana päivänä kuukaudesta (aina kierron alussa..) jaksaa keskittyä.
Oletko puhunut lääkärille kognitiivisista oireistasi. Siis keskittymisvaikeuksista ja ajattelemisen ongelmista? Miten sulla muisti toimii?
Minulle tuollaisia tuntemuksia ja vieläpä aivan järkyttävässä mittakaavassa aiheutti progesteronivalmiste Primolut. Makoilin vapaa-ajat lamaantuneena sängyllä ja kiristelin hampaitani raivon ja ahdistuksen vallassa ja toivoin, että kello tikittäisi nopeasti ja kuuri loppuisi. Yritin myös tehdä etäpäiviä kuurin aikana mahdollisimman paljon, saikkuakaan kun ei voinut ottaa silkan vitutuksen vuoksi vaikka se olisi ollut varmaan kaikkien etu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko puhunut lääkärille kognitiivisista oireistasi. Siis keskittymisvaikeuksista ja ajattelemisen ongelmista? Miten sulla muisti toimii?
Ei niissä ole mitään ongelmaa silloin kun olen virkeä, no levoton olen luonnostani, mutta siinä kaikki. Opettelen mielelläni uusia asioita/taitoja ja tämä on rasittavaa kun nykyisin väsyttää niin, että on hankalaa, eihän kukaan ole parhaimmillaan väsyneenä. Pääsykokeiden kanssa sama homma, ei ongelmia sisäistää ja oppia asioita kun olen pirteä, muina päivinä luen saman sivun viisi kertaa ja saan ehkä jotain päähäni, unohtelen ja hukkaan kaiken, koti on sotkuinen jne...
Nytkin unohdin ruuan uuniin kun kirjoitin tätä. Voi hemmetti. AP
Minulle tuosta tulee ensimmäisenä mieleen krooninen väsymysoireyhtymä. Se on kuitenkin hyvin harvinainen ja vain villi arvaus.
Kannattaisi ehkä selvittää tuokin.
Et kai vaan vetänyt mitään netin pikadieettiä? Monelle on tullut niistä enemmän tai vähemmän ongelmia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä ole mitään ongelmaa silloin kun olen virkeä, no levoton olen luonnostani, mutta siinä kaikki. Opettelen mielelläni uusia asioita/taitoja ja tämä on rasittavaa kun nykyisin väsyttää niin, että on hankalaa, eihän kukaan ole parhaimmillaan väsyneenä. Pääsykokeiden kanssa sama homma, ei ongelmia sisäistää ja oppia asioita kun olen pirteä, muina päivinä luen saman sivun viisi kertaa ja saan ehkä jotain päähäni, unohtelen ja hukkaan kaiken, koti on sotkuinen jne...
Nytkin unohdin ruuan uuniin kun kirjoitin tätä. Voi hemmetti. AP
Väsymykseen liittyväksi sitä meinasinkin. Lääkäri ehkä paremmin ymmärtäisi väsymyksesi tason ja sen kuinka suuresti se vaikuttaa elämääsi. Osaisi ehkä kohdistaa tutkimuksia oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan vetänyt mitään netin pikadieettiä? Monelle on tullut niistä enemmän tai vähemmän ongelmia...
En. Muutin elämäntavat lopullisesti (eli en karsinut mitään ihmeempiä, herkut ja pikaruuat pois lähinnä, kasvisruokapäiviä lisää ja ruuan laatuun ja täyttävyyteen enemmän huomiota), paino putosi itsestään vuoden aikana ja pysyy samassa tekemättä mitään ihmeempiä. Sokerihimo on ihan järjetön ja sillä saan itseni heti virkeäksi, mutta vastustan kiusausta ja syön ennemmin kunnon ruokaa, mutta aina sekin alkaa väsyttää vaikka söisi mitä ja miten vähän... Esim. herään aamulla suht. virkeänä, syön aamupalan (lautasellinen kaurapuuroa ja teetä muki) ja puoli tuntia siitä olen niin väsynyt, että voisin palata nukkumaan ja nukkua pari tuntia. Loppuäivä meneekin samassa sumussa. Ap
Mieti, mitä syöt.