Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakritsin syöminen raskaana?

Vierailija
15.04.2016 |

Söin äsken kaksi palaa lakritsia, voiko olla vaarallista?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin muutama päivä sitten metrilakun. Ja oon siis raskaana. Varmaan olis ollu fiksumpaa jättää syömättä mutta ainaki viel ollaan vauvan kans molemmat elossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin syönyt nyt raskausaikana lakritsia ja salmiakkia välillä pieniä määriä kun verenpaineet ovat olleet koko ajan hyvät. Alussa varoin enkä uskaltanut syödä mutta nyt en jaksa niin varoa kun pari kuukautta sitten sai vielä sen 50g päivässä syödä. Nyt olen viikolla 20.

Vierailija
4/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt kaikkien kolmen raskauden aikana melko surutta (eli ehkä kerran kuussa pidemmän automatkan aikana miehen kanssa pussin täytelakuja puoliksi), ei niissä silloin mainostettu kuin riskiä verenpaineelle mut mulla oli niin alhaiset etten siitä stressannut. Nykyään kai siinä oli joku muukin syy.. Mut ihan hyvin kaikki mennyt lakuista huolimatta.

Vierailija
5/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni laku (ja salmiakki) sisältää ainesosia, jotka mm. muuntavat istukan toimintaa väliaikaisesti. Siksi niitä ei pitäisi syödä ainkaan isoja määriä ja jatkuvasti. Mutta eikös tämä "totaalikielto" tullut raskausajan ravintosuosituksiin ihan vastikään? Ainakin vielä mun raskausaikoja (viimeisin 2v sitten) pienet määrät oli sallittuja. Ja eihän sikiöt/raskaudet ole sen jälkeen mihinkään muuttuneet, suositukset vaan tarkentuneet. Joten järki käteen, ei pari lakupalaa kertaluontoisesti ole tietenkään vaarallista! :)  

Vierailija
6/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ainakin silloin pari kk sitten kun tää uusi suositus tuli, puhuttiin uutisissa että runsas lakritsin syöminen saattaisi aiheuttaa lapsille tarkkaavaisuushäiriöitä. Mutta tuokin oli vain suositus, ei siis kielto. :) Joten ei hätää ap!

5

Vierailija
7/11 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsin syönti aiheuttaa varman keskenmenon.

Vierailija
8/11 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa lakritsia käytetään abortin tekemiseen.

Vierailija
9/11 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/11 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tuossakin linkissä kerrottiin, että RUNSAS lakritsinsyönti saattaa heikentää kognitiivisia taitoja etc. Siinä ei sanottu, että pari lakua satunnaisesti nautittuna tekee lapsestasi debiilin.

Minä imeskelin alkuraskaudessa väkeviä salmiakkeja, kun auttoivat pahoinvointiin. Sitten tuli tuo uutinen, ja lopetin kyllä, mutta edelleen satunnaisesti nautin hyvin pieniä määriä lakua/salmiakkia.

Joku asiantuntija tästä aiheesta kirjoitti mielestäni fiksusti, että tärkeämpää kuin lakun&salmiakin täyskielto, olisi puuttua raskaana olevien tupakointiin, Suomessa se on edelleen ongelma. Tottakai kannattaa välttää lakritsiakin, kun kerran näin on ohjeistettu.

Vierailija
11/11 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa lakritsia käytetään abortin tekemiseen.

Voisitko laittaa lähteen? Hollannissa asuvana tämä kiinnostaisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi