Miten päästä syyllisyydestä
Aiheellisesta sellaisesta. Kai sitä omaa elämää pitää jatkaa eteenpäin, vaikka ansaitsisi kärsiä.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Jäikö pysyviä seurauksia..? Vai oletko vain häpeissäsi?
Sinun pitää ajatella ja käsitellä asia läpi perusteellisesti, joko yksin tai jonkun kanssa. Tuos jäikö pysyviä seurauksia määrittää sitten lopun eteenpäin menostasi.
Jäi pysyviä seurauksia
No kaikki me mokaillaan ennemmin tai myöhemmin. Itse oon myös mokaillut, ei tullut tosin seuraamuksia mutta virheistä pitää oppia. Itse ainakin pyrin olemaan kävelevä varoitus ;D Kerron tilanteen tullen omasta menneisyydestäni avoimesti, kerron sen tuomasta häpeästä ja kerron myöskin jotta en suosittele kenellekkään samaa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi vaan menneisyyden kanssa on opittava tulemaan toimeen. Ihmiset suhtautuvat ymmärtäväisesti ja rakkaudellisesti minuunja ehkä mokailuni lievittää heidän syyllisyyttään "pienemmissä murheissa" jos sellaisia on. Samoja kokeneelle olen hyvä vertaistuki ja aina joku tekee asiat vielä hurjemminkin. Ihmisiä täällä vaan ollaan. Eilistä ei oo enää, huomista ei oo luvattu joten on elettävä tätä päivää
Vierailija kirjoitti:
No kaikki me mokaillaan ennemmin tai myöhemmin. Itse oon myös mokaillut, ei tullut tosin seuraamuksia mutta virheistä pitää oppia. Itse ainakin pyrin olemaan kävelevä varoitus ;D Kerron tilanteen tullen omasta menneisyydestäni avoimesti, kerron sen tuomasta häpeästä ja kerron myöskin jotta en suosittele kenellekkään samaa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi vaan menneisyyden kanssa on opittava tulemaan toimeen. Ihmiset suhtautuvat ymmärtäväisesti ja rakkaudellisesti minuunja ehkä mokailuni lievittää heidän syyllisyyttään "pienemmissä murheissa" jos sellaisia on. Samoja kokeneelle olen hyvä vertaistuki ja aina joku tekee asiat vielä hurjemminkin. Ihmisiä täällä vaan ollaan. Eilistä ei oo enää, huomista ei oo luvattu joten on elettävä tätä päivää
Jos minä kertoisin "mokailustani", niin varmaan paras ystäväkin ottaisi hatkat. Silkkaa pahuutta
Minun "mokailuni" myös vahingoittivat pysyvästi toista ihmistä. Tunnustin syntini Herralle, kaduin niitä vilpittömästi ja sain ne anteeksi Jeesuksen sovintoveren ansiosta. Nyt elän parannuksessa.
T. uskovainen
syyttämällä muita ja urhiutumalla.
Nöyrry, tunnusta, pyydä anteeksi ja kadu. Vasta sitten olet vapaa.
Vierailija kirjoitti:
En paljon muuta ole tehnytkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tunnustanut tekosi vääryyden uhrille ja pyytänyt häneltä anteeksi? Onko hän antanut anteeksi?
Tiffany (ei kirjautuneena) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tunnustanut tekosi vääryyden uhrille ja pyytänyt häneltä anteeksi? Onko hän antanut anteeksi?
Kyllä olen. Ei ole antanut. Vääryyden uhri on katkaissut välit minuun täysin ja lopullisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Ei ole antanut. Vääryyden uhri on katkaissut välit minuun täysin ja lopullisesti. Ap
Vaikuttaako tekosi uhrin elämään nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako tekosi uhrin elämään nykyään?
Toivon että ei. En osaa sanoa tarkemmin, kun en tiedä. Tulevaisuudessa ainakin vahvasti tunnetasolla ja uusissa ihmissuhteissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että on katkaissut välit. Nyt pysyt kaukana hänestä. Sinun kuuluu kärsiä syyllisyydestä. Uhristasi on tuntunut todennäköisesti paljon pahemmalta kuin sinusta.
Minä hoen itselleni iltaisin: annan sinulle anteeksi, annan sinulle anteeksi...en tiedä auttaako. Kokeilen, näin terapeutti neuvoi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että on katkaissut välit. Nyt pysyt kaukana hänestä. Sinun kuuluu kärsiä syyllisyydestä. Uhristasi on tuntunut todennäköisesti paljon pahemmalta kuin sinusta.
Tottakai hänestä on tuntunut pahemmalta. Tässä on kärsitty aika kauan jo, jossain vaiheessa on jatkettava eteenpäin. Ap
Et sä voi enempää tehdä kuin pyytää anteeksi. Monet ei tee sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei hyödy syyllisyyden kärsimisestä, kun hän kerran sanoo sen, eikä toinen osapuoli lepy, asia ei ole enää ap:n kontolla.
Kyllä minusta pahantekijän kuuluu kärsiä aina, etenkin jos kyseessä on esim. ollut ihan oikea henkilöön kohdistuva rikos. Miksi pitäisi päästä syyllisyydestä eroon? Parempi on kärsiä tekojensa seurauksista, ettei tulisi tehtyä enää samaa uudestaan. Joku syyllisyyttä tuntematon psykopaattihan olisi heti valmis tekemään saman uudelleen. Jos sentään kykenee tuntemaan syyllisyyttä, on ehkä edes jotain toivoa siitä, ettei toista samaa virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta pahantekijän kuuluu kärsiä aina, etenkin jos kyseessä on esim. ollut ihan oikea henkilöön kohdistuva rikos. Miksi pitäisi päästä syyllisyydestä eroon? Parempi on kärsiä tekojensa seurauksista, ettei tulisi tehtyä enää samaa uudestaan. Joku syyllisyyttä tuntematon psykopaattihan olisi heti valmis tekemään saman uudelleen. Jos sentään kykenee tuntemaan syyllisyyttä, on ehkä edes jotain toivoa siitä, ettei toista samaa virhettä.
Eli loppuelämän syyllisyys on hyvä asia. Ap taitaa puhua ihan kunnon syylisyydestä, ei pelkästään katumisesta. Syylisyys on tuhoavaa
Jäikö pysyviä seurauksia..? Vai oletko vain häpeissäsi?
Sinun pitää ajatella ja käsitellä asia läpi perusteellisesti, joko yksin tai jonkun kanssa. Tuos jäikö pysyviä seurauksia määrittää sitten lopun eteenpäin menostasi.