Auttakaa liikennesäännöissä, olin jäädä kuorma-auton alle ja haluan oppia kerrasta
Kyseessä oli iso risteys, joka suuntaan myös pyörätiet ja joka ylityksessä liikennevalot. Olin pyörällä, minulle vaihtui vihreä valo ja aloin ylittämään tien, en taluttaen vaan pyöräillen. Minun vasemmalta puolelta kääntyi kuorma-auto samaan aikaan ja ajoi niin että ehdin juuri suojatien puoliväliin alta pois, ilmeisesti tälle kuorma-autollekkin oli vihreä valo. Ehdin koko valoissa vain suojatien puoliväliin kun vihreä jo vaihtui pois ja säikähdin pahanpäiväisesti. Minulla itsellä ei ole ajokorttia enkä kauheasti liikennesääntöjä tunne, toki sen millä puolella tietä tulee kulkea milloinkin ja että suojatiet tulisi taluttaa. Olen ollut käsityksessä että vihreillä valoilla suojatiellä kävelijät ja pyöräilijät menee ensin.. Auttakaa, haluan tosiaan oppia kerrasta jos oli oma moka sillä meinasi käydä pahasti.
Kommentit (36)
Kääntyvän on aina väistettävä, eli mikäli rekka kääntyi eteesi niin oli väärässä!
Autot väistää jalankulkijaa, ei pyöräilijää.
Kääntyvä väistää eli sun tapauksessa auto, mutta se tuskin lohduttaa, jos kolaroitte.
Jos olet pyörätienjatkeella (eli "suojatie", jonka jälkeen jatkuu kevyenliikenteenväylä tai pyörätie) ja auto kääntyy, auto väistää. Jos ei käänny vaan tulee suoraan, sinä väistät riippumatta siitä tuleeko auto vasemmalta tai oikealta.
Kääntyjä väistää, oli sitten kyse pyörästä tai autosta, mutta tossa on se syy miksi pyörä TALUTETAAN tien yli.
Molemmille jää enemmän aikaa reagoida, kun kummatkin ei ole vauhdilla liikkeessä.
Kiitä luojaa, että selvisit säikähdyksellä ja ensi kerralla silmät mukaan ja kävellen yli.
Autoilijan näkökulmasta siihen tien ylitykseen menee kauemmin aikaa, kun lähdet ajamaan sitä pyörää kuin jos talutat sen, koska pyörällä liikkeelle lähtö kestää hyvän tovin ja vaatii säätämistä!
Joo auto kääntyikin minun takaa vasemmalta puolelta eteeni tai oikeastaan melkein päälle. Järkytyksen jälkeen tuli vain kauhea häpeän tunne itselle, kun katsoin ennen kun lähdin ylittämään että autoja ei tule mutten tajunnut että se kuorma-auto sieltä ns takaa tulisi.. -ap
Kääntyvä väistää, mutta toisaalta kääntyjän pitää huomata sut, jotta väistäminen olisi mahdollista. Kuskit ovat ihmisiä nekin, ja välillä liikenteessä tekee virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Kääntyvä väistää, mutta toisaalta kääntyjän pitää huomata sut, jotta väistäminen olisi mahdollista. Kuskit ovat ihmisiä nekin, ja välillä liikenteessä tekee virheitä.
Olin paikallaan pyörän kanssa odottamassa vihreiden vaihtumista ja oon tällänen pitkä nainen niin kyllä sen olisi täytynyt minut huomata, uskon että oli vain kiire päästä ensin.
Jos rekka kääntyi oikealle, on sen väistettävä jalankulkijoita, vaikka olisi siis vihreät hälle.
Vierailija kirjoitti:
Kääntyjä väistää, oli sitten kyse pyörästä tai autosta, mutta tossa on se syy miksi pyörä TALUTETAAN tien yli.
Molemmille jää enemmän aikaa reagoida, kun kummatkin ei ole vauhdilla liikkeessä.
Kiitä luojaa, että selvisit säikähdyksellä ja ensi kerralla silmät mukaan ja kävellen yli.
Autoilijan näkökulmasta siihen tien ylitykseen menee kauemmin aikaa, kun lähdet ajamaan sitä pyörää kuin jos talutat sen, koska pyörällä liikkeelle lähtö kestää hyvän tovin ja vaatii säätämistä!
Tiedän että tulisi taluttaa, mutta tuossa tilanteessa en taluttaessa olisi ehtinyt alta pois. -ap
Kannattaa opetella nuo pyörän väistämissäännöt. En ole käynyt autokoulua, mutta opin ne päivässä netistä opiskelemalla. Esimerkiksi "kolmioton" T-risteys on sellainen, jonka väistämissääntöjä edes kaikki ajokortilliset (!) kaverini eivät tienneet.
Vierailija kirjoitti:
Kääntyvän on aina väistettävä, eli mikäli rekka kääntyi eteesi niin oli väärässä!
Tämä lohduttaa ihan helvetisti siellä pyörien alla liiskaantuneena. Miksi lapsille opetetaan, että isosta autosta/työkoneesta on mahdoton nähdä 360 astetta ympäri, mutta aikuiset ei tätä mitenkään ymmärrä.
Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien vastuulla, myös tien ylittäjän on katsottava, että hänet on havaittu!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntyjä väistää, oli sitten kyse pyörästä tai autosta, mutta tossa on se syy miksi pyörä TALUTETAAN tien yli.
Molemmille jää enemmän aikaa reagoida, kun kummatkin ei ole vauhdilla liikkeessä.
Kiitä luojaa, että selvisit säikähdyksellä ja ensi kerralla silmät mukaan ja kävellen yli.
Autoilijan näkökulmasta siihen tien ylitykseen menee kauemmin aikaa, kun lähdet ajamaan sitä pyörää kuin jos talutat sen, koska pyörällä liikkeelle lähtö kestää hyvän tovin ja vaatii säätämistä!Tiedän että tulisi taluttaa, mutta tuossa tilanteessa en taluttaessa olisi ehtinyt alta pois. -ap
Olisitko alunperin edes joutunut vaaraan mikäli olisit liikkunut taluttaen??
Vierailija kirjoitti:
Jos rekka kääntyi oikealle, on sen väistettävä jalankulkijoita, vaikka olisi siis vihreät hälle.
Joo juuri oikealla kääntyikin. SÄikähdyksen jälkeen tuli kauhea häpeän tunne että mokasinko itse tuossa, vaikka mitään tuollaista ei ole sattunut ennen. Hui. Kiitos kaikille kommenteista, jospa saan tän asian päätäni vaivaamasta! -ap
Se kumpi oli oikeassa ja väärässä on aika pieni lohtu silloin, kun jää sen kuorma-auton alle. Eli riippumatta tästä niin kuorma-autojen ollessa kyseessä kannattaa myös muistaa se, että kuorma-autosta ei hirveän hyvin näe taakse sivulle.
Sitten noihin väistämisiasioihin niin autot väistävät jalankulkijaa. Pyöräilijää väistetään jos hän on pyörätiellä. Osa suojateistä on pyörätien jatkeita ja osa ei. Tämä selviää maalauksista. Tietysti kukaan tuskin ajaa tarkoituksella kenenkään päälle ihan siitä ilosta, että ei ole virallisesti oma vika. Mutta jos katsotaan miten ne säännöt menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntyjä väistää, oli sitten kyse pyörästä tai autosta, mutta tossa on se syy miksi pyörä TALUTETAAN tien yli.
Molemmille jää enemmän aikaa reagoida, kun kummatkin ei ole vauhdilla liikkeessä.
Kiitä luojaa, että selvisit säikähdyksellä ja ensi kerralla silmät mukaan ja kävellen yli.
Autoilijan näkökulmasta siihen tien ylitykseen menee kauemmin aikaa, kun lähdet ajamaan sitä pyörää kuin jos talutat sen, koska pyörällä liikkeelle lähtö kestää hyvän tovin ja vaatii säätämistä!Tiedän että tulisi taluttaa, mutta tuossa tilanteessa en taluttaessa olisi ehtinyt alta pois. -ap
Jos olit pyörätien jatkeella, ei tarvitse taluttaa, vaan voit ajaa yli. Jos olit suojatiellä, pitää taluttaa. Itse kyllä usein ruuhkaisissa risteyksissä jalkaudun ja talutan, jotta saan etukävelyoikeuden, muuten voi joutua venaamaan vartin ylitystä...
Pyörätien jatke siis tarkoittaa, että ennen jatketta on pyörätie/kevli ja se jatkuu myös sen jälkeen. Tosin ihan lain kirjaimen mukaan riittää, että kevli/pyörätie löytyy risteyksen jommalta kummalta puolelta.
Tavallisella valolla autoilijat menevät samaan aikaan yli kuin pyöräilijät/kävelijät.
Nuolivalolla ainoastaan yhdet kääntyjät menevät. Ja inssissä tulee hylkäys, jos ei katso että tuleeko pyöräilijöitä samaan aikaan suojatien yli, vaikka pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli, niin ei silti yli saa ajaa ja autoilijankin pitäisi katsoa ettei pyöriä tule. Tästä ei tosin ole paljon apua ruumishuoneella, joten lienee järkevämpää taluttaa suojatien yli jos et muuten osaa lukea liikennettä.
Kaverini jäi auton alle fillarilla ja tuli lujaa mäen päältä suojatielle. Autoilija ei kerennyt reagoimaan mitenkään. Kuskasi kaverini kuitenkin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo auto kääntyikin minun takaa vasemmalta puolelta eteeni tai oikeastaan melkein päälle. Järkytyksen jälkeen tuli vain kauhea häpeän tunne itselle, kun katsoin ennen kun lähdin ylittämään että autoja ei tule mutten tajunnut että se kuorma-auto sieltä ns takaa tulisi.. -ap
Sinun takaa, vasemmalta eteen?? Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne! Olitko oikeassa paikassa ylittämässä tietä?
Ei ollut oma moka. Onneksi ei käynyt mitään <3