Miksi asiointi TE-toimisto kanssa on vaikeaa?
Soitin TE-toimistoon kysyäkseni ohjeita. Vastauksena annettiin että olisi pitänyt soittaa Uudenmaan TE-toimistoon ja puhelin numero lueteltiin luurissa. Soitin numeroon ja puhelu katkesi koska jono oli täysi. Soitin uudestaan ja jätin soittopyynnön.
TE-toimiston sivuilla ei voi oikein tehdä mitään. Yritin etsiä kohtaa josta lähettää päivitysehtotus työllistymissuunnitelmaan. En löytänyt.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuusohjelman takia työkkäristä on vähennetty porukkaa rankalla kädellä. Päättäjät ajattelivat, että työnhakijat osaavat hoitaa itse asiansa verkossa.
Loput siellä töissäolevista työllistyvät 95% pakkobyrokratialla, asiakaspalveluun ei juuri aikaa. Hallitus päätti lakkauttaa työkkärit 31.12.18, joten sekin voi vaikuttaa, ettei soittopyyntöösi vastata saman päivän aikana.
Ehkä päivän paras uutinen!!
Toivottavasti mitään vastaavaa ei tule tilalle. Osaan ihan itse hakea töitä, ja nyt voi hakea jopa niitä oikeasti järkeviä paikkoja. Ei jokaista, jonka toimistontäti keksii laittaa tulemaan.
Minullekin etsittiin 2011 sopivaa koulutusta vastaava työtä. Olin juuri kirjoittanut ylioppilaaksi, joten toivotin kovasti onnea etsintöihin. Onneksi pääsin seuraavana vuonna opiskelemaan. Ei tarvinnut enää etsiä työtä juuri ylioppilaalle...
Tietenkin vastaava tulee tilalle!
Kaikki työkykyiset, koulutetut ja/tai työkokemusta hankkineet työttömät ilmoittautuvat henkilöstövuokrausyrityksiin, jolloin heillä on velvollisuus ottaa töitä vastaan 1 päivän varoitusajalla ja vaikka vain tunnin keikka 30 km päästä kotoa. Työttömyysetuutta haetaan erikseen kassalta ja työttömän on itse huolehdittava siitä, että on oikeutettu etuuteen, työkkäri ei enää anna lausuntoa. Kassalla taas ei ole mitään velvollisuutta neuvoa hakuasioissa, joten jos et tiedä oikeuksiasi, jäät aika äkkiä ilman rahoja. Harmi.
Jos osaamisessa on puutteita, paikallinen oppilaitos (esim. ammattiopisto) testaa osaamisesi ja sen jälkeen pääset jonottamaan koulutukseen. Jonotusajalta ei makseta työttömyysetuutta.
Ja jos ole alkoholisti, mielenterveysongelmainen, laiska tms. niin olet kunnan työvoimapalvelujen asiakas ja päädyt kuntouttavaan työtoimintaan.
Työllistymisasiat siirtyvät maakuntahallinnolle ja kunnille vuoden 2019 alusta alkaen ja apuna voidaan käyttää vuokrafirmoja. Samalla päättyy nykymuotoinen työttömyysetuuksien maksaminen.
Vaikutat tietävän asiasta, oletko valtiolla töissä? Mutta keksitkö ihan itse, että jonotusajalta ei makseta työttömyysetuutta? Kaikillehan ei jatkossa enää riitä opiskelupaikkaa, koska sieltäki säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin saada karenssin puhelinpalvelun toimimattomuuden takia. Postissa tuli siis ilmoitus avoimesta työpaikasta, jota minun piti hakea, ja sen jälkeen ilmoittaa puhelimitse tiettyyn päivämäärään mennessä, että olenko hakenut paikkaa. Silloin ei ollut vielä mahdollista ilmoittaa asiasta sähköisesti, ainoastaan puhelu kelpasi.
Laitoin hakemuksen menemään, ja aloin soittelemaan te-keskukseen. Noh, joka ikinen kerta kun yritti soittaa, puhelimesta kuului automaattivastauksena että kaikki linjat on varattu, ja jonoon ei oteta uusia soittajia. Yritin usean päivän ajan soittaa päivittäin 40-50 kertaa numeroon, mutta en päässyt edes jonoon. Yritin myös käydä työkkärissä paikan päällä ilmoittamassa asiasta, mutta minun käskettiin hoitaa asia puhelimella. Lopulta viimeiseinä ilmoituspäivänä jätin yhteydenottopyynnön, sillä en yksinkertaisesti päässyt ilmoittamaan, että olen hakenut osoitettua paikkaa.
Meni muistaakeseni reilu viikko, että virkailija soitti. Hän alkoi heti ensi töikseen valittamaan, että minun olisi pitänyt ilmoittaa asiasta puhelimella siihen tiettyyn päivämäärään mennessä, ja tässä olisi nyt kyllä annettava jonkinlainen rangaistus. Virkailija alkoi jopa uhkailemaan karenssilla. Totesin siihen, että voin tulla paikan päälle näyttämään puhelimeni soittihistorian, sieltä nimittäin näkee, että olen tavoitellut te-keskusta monta sataa kertaa pääsemattä läpi. Karenssia ei onneksi tullut, ja nykyään olen takaisin työelämässä, joten onneksi ei tuon laitoksen kanssa tarvitse tapella!
Minä olen ilmoittanut työnhaun tuloksesta TE-TOIMISTOON (te-keskusta ei ole, siksi sieltä vaikea vastata) verkkoasioinnin kautta. Muuta asiaa olen hoitanut useimmiten sähköpostin välityksellä. Harvemmin olen soittanut, mutta soitan suoraan vastuuvirkailijalleni, joka soittaa takaisin, jos ei pääse vastaamaan. Ei ole tarvinnut siis karensseilla uhkailla.
Samoin sähköpostilla hoidan aina ilmoituksen. Mulla ollut helppoa kun
osa-aikatyössä niin ei ole häiriköineet mitenkään. Saan soviteltua pr ytkstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuusohjelman takia työkkäristä on vähennetty porukkaa rankalla kädellä. Päättäjät ajattelivat, että työnhakijat osaavat hoitaa itse asiansa verkossa.
Loput siellä töissäolevista työllistyvät 95% pakkobyrokratialla, asiakaspalveluun ei juuri aikaa. Hallitus päätti lakkauttaa työkkärit 31.12.18, joten sekin voi vaikuttaa, ettei soittopyyntöösi vastata saman päivän aikana.
Toivottavasti mitään vastaavaa ei tule tilalle. Osaan ihan itse hakea töitä, ja nyt voi hakea jopa niitä oikeasti järkeviä paikkoja. Ei jokaista, jonka toimistontäti keksii laittaa tulemaan.
Minullekin etsittiin 2011 sopivaa koulutusta vastaava työtä. Olin juuri kirjoittanut ylioppilaaksi, joten toivotin kovasti onnea etsintöihin. Onneksi pääsin seuraavana vuonna opiskelemaan. Ei tarvinnut enää etsiä työtä juuri ylioppilaalle...
Kaikki työkykyiset, koulutetut ja/tai työkokemusta hankkineet työttömät ilmoittautuvat henkilöstövuokrausyrityksiin, jolloin heillä on velvollisuus ottaa töitä vastaan 1 päivän varoitusajalla ja vaikka vain tunnin keikka 30 km päästä kotoa. Työttömyysetuutta haetaan erikseen kassalta ja työttömän on itse huolehdittava siitä, että on oikeutettu etuuteen, työkkäri ei enää anna lausuntoa. Kassalla taas ei ole mitään velvollisuutta neuvoa hakuasioissa, joten jos et tiedä oikeuksiasi, jäät aika äkkiä ilman rahoja. Harmi.
Jos osaamisessa on puutteita, paikallinen oppilaitos (esim. ammattiopisto) testaa osaamisesi ja sen jälkeen pääset jonottamaan koulutukseen. Jonotusajalta ei makseta työttömyysetuutta.
Ja jos ole alkoholisti, mielenterveysongelmainen, laiska tms. niin olet kunnan työvoimapalvelujen asiakas ja päädyt kuntouttavaan työtoimintaan.
Työllistymisasiat siirtyvät maakuntahallinnolle ja kunnille vuoden 2019 alusta alkaen ja apuna voidaan käyttää vuokrafirmoja. Samalla päättyy nykymuotoinen työttömyysetuuksien maksaminen.
Toivottavasti työllistyn tuota ennen. -ap
Sopii toivoa. Olen nähnyt muutoksia niin paljon, etten usko niiden enää johtavan parempaan. Kun säästää pitää, niin asiakas kärsii viimesijassa. Myös te-toimiston väestä tulee asiakkaita.
Kannattaa mielistellä tekopirteänä kieli ruskeana ja hymy korvissa niitä virkailijoita, tarvii hiukan näyttelijän lahjoja. Muuten karenssia pamahtaa. Ja aina vaan lippua ja lappua vetämään, joka työpaikkaan vaikkei olisi ammattitaitoa kyseiseen työhön tai terveydelliset syyt esteenä. Ja vaikka samaa työpaikkaa hakisi 170 paremmin koulutettua.
Niille naisille on pidetty varmaan joku KGB-tyylinen koulutus, ja opetettu että sana EI johtaa karenssiin. Negatiivinen asenne- karenssia. Yrittäjäkielteisyys - karenssia. Epäilee omia kykyjään - karenssia. Terveysongelmia - karenssia. Tyyliin "tee niinkuin minä sanon" tai et saa pennin jeniä ja perheesi näkee nälkää. Ja naurua päälle buhhahahahaha. Ne akat on niin saatanallisia, mistä ne on löydetty?
> Työllistymisasiat siirtyvät maakuntahallinnolle ja kunnille vuoden 2019 alusta alkaen ja apuna voidaan käyttää vuokrafirmoja. Samalla päättyy nykymuotoinen työttömyysetuuksien maksaminen.
Onko tuo fakta? Mitä työttömyystukea tulee tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat tietävän asiasta, oletko valtiolla töissä? Mutta keksitkö ihan itse, että jonotusajalta ei makseta työttömyysetuutta? Kaikillehan ei jatkossa enää riitä opiskelupaikkaa, koska sieltäki säästetään.
Netissä on paljon tietoa aluehallintouudistuksesta. Opiskelupaikka ei tietenkään ole mikään tavallinen paikka vaan erikseen jokaiselle osaamattomalle räätälöity paketti. Työttömyysetuuksia ei makseta enää niille, jotka eivät ole oikeasti työttömiä (eli osaaminen kunnossa, mutta ei töitä), joten tuohon suuntaan asiaa ollaan hyvää vauhtia linjaamassa. Miksi maksaa työttömyysetuutta ihmiselle, jolla ei esim. ole päivänkään työkokemusta?
Vierailija kirjoitti:
> Työllistymisasiat siirtyvät maakuntahallinnolle ja kunnille vuoden 2019 alusta alkaen ja apuna voidaan käyttää vuokrafirmoja. Samalla päättyy nykymuotoinen työttömyysetuuksien maksaminen.
Tilalle tulee toimeentulotuki, jos et ole aidosti työtön eli osaaminen kunnossa, työkokemus kunnossa, mutta ei työpaikkaa. Ihan turha maksaa työttömyysetuutta ihmisille, jotka eivät ole koskaan olleet töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mielistellä tekopirteänä kieli ruskeana ja hymy korvissa niitä virkailijoita, tarvii hiukan näyttelijän lahjoja. Muuten karenssia pamahtaa. Ja aina vaan lippua ja lappua vetämään, joka työpaikkaan vaikkei olisi ammattitaitoa kyseiseen työhön tai terveydelliset syyt esteenä. Ja vaikka samaa työpaikkaa hakisi 170 paremmin koulutettua.
Niille naisille on pidetty varmaan joku KGB-tyylinen koulutus, ja opetettu että sana EI johtaa karenssiin. Negatiivinen asenne- karenssia. Yrittäjäkielteisyys - karenssia. Epäilee omia kykyjään - karenssia. Terveysongelmia - karenssia. Tyyliin "tee niinkuin minä sanon" tai et saa pennin jeniä ja perheesi näkee nälkää. Ja naurua päälle buhhahahahaha. Ne akat on niin saatanallisia, mistä ne on löydetty?
Tulihan se sieltä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain vastaavaa kyykytystä tulossa tilalle? Vai luotetaanko siihen, että aikuinen ihminen osaa itse hoitaa oman työnhakunsa?
Tuskin kenenkään intresseissä on työnsä menettäneiden kyykytys... Toivottavasti tällä lakkautuksella saadaan paljon hyvää aikaan eli paljon vähemmän lakeja, mitä seurataan. Suunnitelmissa on että ne asiakkaat, jotka todellakin hoitavat työnhakunsa itse, siirtyvät henkilöstövuokrausyritysten asiakkaaksi (yrityksillä tarkoitus takoa rahaa, kuka kuvittelee sieltä mitään palvelua saavansa?). Muiden "työnhakijoiden" asiat hoidetaan kunnissa. Jokainen kunta hoitaa sinne jäävien asiakkaiden työnvälityksen itse - varmaankin poistuu velvollisuus ottaa työtä vastaan muista kuin omasta kunnastaan..?
Mitä eroa on
ne asiakkaat, jotka todellakin hoitavat työnhakunsa itse
ja
Muiden "työnhakijoiden"
?
Et kai vaan vihjaa jotain ilkeämielistä meistä pitkäaikaistyöttömistä?
Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata. Noille jakoryhmille ei ole vielä oikeita määritelmiä. Mutta kyllähän se pitkäaikaistyöttömyys saattaa olla kriteerinä kunnan palveluun "joutumiselle". Kunnathan joutuvat maksamaan "sakkoa" valtiolle niistä, joille on maksettu työmarkkinatukea 300, 500 tai 1000pv - ehkä he siirtyvät kunnalle..? En usko siihenkään, että asiakkaat saisivat itse päättää kumpaan menevät. Jakoon on vielä pari vuotta aikaa...
Todellakin olet oikeilla jäljillä.
Itse olen saanut työkkärissä ihan hämmentävän hyvää palvelua aina. Kerran virkailija jopa keksi puolestani valkoisen valheen joka auttoi tilanteessani ratkaisevasti ja jota en olisi itse tullut ajatelleeksikaan. Mutta ihmisiähän sielläkin on, työssä johon ei ole olemassakaan varsinaista koulutusta, ja käytännön vaihtelevat toimistoittain vaikka linjaukset valtakunnallisia ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tässähän se tuli. Luulen, että tulee vielä vanhoja aikoja kamaline työkkäritäteineen ikävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilalle tulee toimeentulotuki, jos et ole aidosti työtön eli osaaminen kunnossa, työkokemus kunnossa, mutta ei työpaikkaa. Ihan turha maksaa työttömyysetuutta ihmisille, jotka eivät ole koskaan olleet töissä.
Entä jos on ollut töissä?
Vierailija kirjoitti:
Jäätä yhteydenottopyyntö. He soittavat sinulle.
Mihin se muka jätetään? En ole löytänyt numeroa tai linkkiä jossa kerrottaisiin "jätä yhteydenottopyyntö".
Teen pätkätöitä. Kaikki yli 2 viikkoa kestävät työsuhteet on ilmoitettava työkkäriin. Sen voi tehdä netissä. Kun työsuhde on päättynyt, tulisi työkkärin antaa lausunto liitolle. Ei onnistu automaattisesti, vaikka olen jo aikaisemmin ilmoittanut työsuhteen päättymispäivän. Ei voi tehdä netissä. Soitan.
Puhelinpalvelu rikki. Soitan seuraavana päivänä. Takainsoittopalvelu toimii. Kaksi tuntia puhelua odoteltuani saan vihdoin asian hoidettua. Asian, jonka luulisi nykypäivänä hoituvan parilla klikkauksella netissä. Raivostuttavaa ja turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se muka jätetään? En ole löytänyt numeroa tai linkkiä jossa kerrottaisiin "jätä yhteydenottopyyntö".
Oma asiointi -palvelussa on
Koska heidän tärkein tehtävänsä on säästää valtion rahaa eli määrätä karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin teet hakemuksen kassalle ja yrität itse selvittää, millä perusteella saisit rahat. Työkkäri ei enää tee lausuntoa, sinä teet, ja jos valitset väärin, maksat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
löytyy oma asiointi palvelusta, palvelulupaus muistaakseni 5 arkipäivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin teet hakemuksen kassalle ja yrität itse selvittää, millä perusteella saisit rahat. Työkkäri ei enää tee lausuntoa, sinä teet, ja jos valitset väärin, maksat takaisin.
Jotenkaan en usko vapaamuotoisiin hakemuksiin...
Toivottavasti työllistyn tuota ennen. -ap