Miksi asiointi TE-toimisto kanssa on vaikeaa?
Soitin TE-toimistoon kysyäkseni ohjeita. Vastauksena annettiin että olisi pitänyt soittaa Uudenmaan TE-toimistoon ja puhelin numero lueteltiin luurissa. Soitin numeroon ja puhelu katkesi koska jono oli täysi. Soitin uudestaan ja jätin soittopyynnön.
TE-toimiston sivuilla ei voi oikein tehdä mitään. Yritin etsiä kohtaa josta lähettää päivitysehtotus työllistymissuunnitelmaan. En löytänyt.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Työllistymisasiat siirtyvät maakuntahallinnolle ja kunnille vuoden 2019 alusta alkaen ja apuna voidaan käyttää vuokrafirmoja. Samalla päättyy nykymuotoinen työttömyysetuuksien maksaminen.
Onko tuo fakta? Mitä työttömyystukea tulee tilalle?
Tilalle tulee toimeentulotuki, jos et ole aidosti työtön eli osaaminen kunnossa, työkokemus kunnossa, mutta ei työpaikkaa. Ihan turha maksaa työttömyysetuutta ihmisille, jotka eivät ole koskaan olleet töissä.
Entä jos on ollut töissä?
Silloin teet hakemuksen kassalle ja yrität itse selvittää, millä perusteella saisit rahat. Työkkäri ei enää tee lausuntoa, sinä teet, ja jos valitset väärin, maksat takaisin.
Jotenkaan en usko vapaamuotoisiin hakemuksiin...
Nettilomake, josta valitset oikeat perustelut. Ja vastaat siitä, että hankit tarvittavat liitteet jne. Koska kyseessä ei enää ole hallinnollinen päätös, ei tule mitään oikaisumahdollisuutta vaan sen on oltava kerrasta oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Työllistymisasiat siirtyvät maakuntahallinnolle ja kunnille vuoden 2019 alusta alkaen ja apuna voidaan käyttää vuokrafirmoja. Samalla päättyy nykymuotoinen työttömyysetuuksien maksaminen.
Onko tuo fakta? Mitä työttömyystukea tulee tilalle?
Tilalle tulee toimeentulotuki, jos et ole aidosti työtön eli osaaminen kunnossa, työkokemus kunnossa, mutta ei työpaikkaa. Ihan turha maksaa työttömyysetuutta ihmisille, jotka eivät ole koskaan olleet töissä.
Entä jos on ollut töissä?
Silloin teet hakemuksen kassalle ja yrität itse selvittää, millä perusteella saisit rahat. Työkkäri ei enää tee lausuntoa, sinä teet, ja jos valitset väärin, maksat takaisin.
Jotenkaan en usko vapaamuotoisiin hakemuksiin...
Nettilomake, josta valitset oikeat perustelut. Ja vastaat siitä, että hankit tarvittavat liitteet jne. Koska kyseessä ei enää ole hallinnollinen päätös, ei tule mitään oikaisumahdollisuutta vaan sen on oltava kerrasta oikein.
Kuulostaa epämääräiseltä. Luulen, että kyseessä on ennemminkin kokkarin märkä uni.
Vierailija kirjoitti:
Teen pätkätöitä. Kaikki yli 2 viikkoa kestävät työsuhteet on ilmoitettava työkkäriin. Sen voi tehdä netissä. Kun työsuhde on päättynyt, tulisi työkkärin antaa lausunto liitolle. Ei onnistu automaattisesti, vaikka olen jo aikaisemmin ilmoittanut työsuhteen päättymispäivän. Ei voi tehdä netissä. Soitan.
Puhelinpalvelu rikki. Soitan seuraavana päivänä. Takainsoittopalvelu toimii. Kaksi tuntia puhelua odoteltuani saan vihdoin asian hoidettua. Asian, jonka luulisi nykypäivänä hoituvan parilla klikkauksella netissä. Raivostuttavaa ja turhauttavaa.
Työkkäriin ei tarvitse ilmoittaa työssäolojaan, vaan maksajalle (Kela tai kassa). Työkkäri ei enää pyydä mitään todistuksiakaan (paitsi oleskelulupa), paitsi jos on aihetta epäillä asiakkaan kertomusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen pätkätöitä. Kaikki yli 2 viikkoa kestävät työsuhteet on ilmoitettava työkkäriin. Sen voi tehdä netissä. Kun työsuhde on päättynyt, tulisi työkkärin antaa lausunto liitolle. Ei onnistu automaattisesti, vaikka olen jo aikaisemmin ilmoittanut työsuhteen päättymispäivän. Ei voi tehdä netissä. Soitan.
Puhelinpalvelu rikki. Soitan seuraavana päivänä. Takainsoittopalvelu toimii. Kaksi tuntia puhelua odoteltuani saan vihdoin asian hoidettua. Asian, jonka luulisi nykypäivänä hoituvan parilla klikkauksella netissä. Raivostuttavaa ja turhauttavaa.Laita ministeriöön valitusta, että henkilökuntaa täytyy lisätä eikä vähentää. Mitäpä lottoot mistä johtuu, että asiasi ei hoidu "parilla klikkauksella"?
Varmaan juu henkilökuntaa lisätään, kun koko homma lakkautetaan?
Siellä töissäolevat ovat joskus vähän pihalla, mutta monesti ystävällisiä ja vaikuttavat yrittävän parhaansa. Näin omien rajallisten kokemusteni perusteella. Tosin Uudellamaalla on käytännössä mahdotonta saada mitään suoraa yhteyttä paikallisiin toimistoihin, joten oikeastaan ainoa asiointirajapinta ovat nettipalvelut ja kansalliset neuvontanumerot. Sitten jos Uudeltamaalta joku jotain tekee, niin sen kyllä huomaa että se on tehty valtavassa kiireessä.
Tämä ei tietenkään poista sitä, että TE -toimistojen kanssa asiointi on aivan uskomattoman vaikeaa, turhauttavaa ja aikaa- sekä vaivaavievää. Arvelisin itse vain syyn tuohon olevan hallituksen säätämissä laeissa joita toimistojen pitää vain noudattaa. Eli syytän hallitusta ja TEM:iä enemmän kuin yksittäisiä virkailijoita.
Yksi uskomaton pieni juttu on se, että kun valtakunnalliseen neuvontanumeroon soittaa, niin jo jonottaminen on maksullista! Ei luulisi tuon tuovan valtiolle paljon säästöjä mutta työttömälle sekin voi olla iso raha (sinne kun joutuu aina jonottamaan). Ja kaikkein eniten se on kuin keskisormi pystyyn työnhakijalle!
Vierailija kirjoitti:
Siellä töissäolevat ovat joskus vähän pihalla, mutta monesti ystävällisiä ja vaikuttavat yrittävän parhaansa. Näin omien rajallisten kokemusteni perusteella. Tosin Uudellamaalla on käytännössä mahdotonta saada mitään suoraa yhteyttä paikallisiin toimistoihin, joten oikeastaan ainoa asiointirajapinta ovat nettipalvelut ja kansalliset neuvontanumerot. Sitten jos Uudeltamaalta joku jotain tekee, niin sen kyllä huomaa että se on tehty valtavassa kiireessä.
Tämä ei tietenkään poista sitä, että TE -toimistojen kanssa asiointi on aivan uskomattoman vaikeaa, turhauttavaa ja aikaa- sekä vaivaavievää. Arvelisin itse vain syyn tuohon olevan hallituksen säätämissä laeissa joita toimistojen pitää vain noudattaa. Eli syytän hallitusta ja TEM:iä enemmän kuin yksittäisiä virkailijoita.
Yksi uskomaton pieni juttu on se, että kun valtakunnalliseen neuvontanumeroon soittaa, niin jo jonottaminen on maksullista! Ei luulisi tuon tuovan valtiolle paljon säästöjä mutta työttömälle sekin voi olla iso raha (sinne kun joutuu aina jonottamaan). Ja kaikkein eniten se on kuin keskisormi pystyyn työnhakijalle!
Kiitos :)
Olen hoitanut työllistymiseni aina itse. Ollut yrittäjänä ja työntekijänä, opiskellut omatoimisesti useita ammatteja. "Työkkäri" ja myöhemmin TE-keskus on toiminut aina kuten kiusaaja ja kyykyttäjä.
Kun määräaikainen työsopimukseni viimeksi loppui, ilmoitin asiasta TE:n nettipalvelussa, sekä keskustelin puhelimitse asiakaspalvelijan kanssa. Hänelle kerroin jo hankkineeni töitä kausityöntekijänä, eli osa-aikaiseen työhön verrattavaa työtä. Minulle lähetetään siitä huolimatta velvoittavia työpaikkailmoitusten kopioita, jotka kyllä itsekin olen nähnyt netissä. Jos en hae kyseisiä töitä tämänhetkisen työni ohella, saan karenssia!
Olen kassan jäsen ja haen sieltä etuutta työttömyyspäiviini. Kaikki liitteet lähetettynä, kassa odottaa TE-keskuksen lausuntoa siitä, olenko oikeutettu etuuteen. Ensimmäinen "työkkärin" yhteydenotto saapui 22 päivää työttömäksi jäämisestä, jolloin halusivat työtodistuksesta kopion. Seuraavat 30 päivää kulunnee pullakahvien kera, kunnes saavat lausunnon päivänselvästä asiasta eteenpäin kassaan tiedoksi.
TE-keskus estää toiminnallaan etuuden saamista ja normaalia elämääni. Osa-aikaista työtä tekevänä saan edes jostain rahaa, miten on työttömien laita?!
TE-kiusaamiskeskus suojatyöpaikkoineen todellakin on matkansa päässä!
Sama ongelma täälläkin että TE-keskuksen puhelin jonoon ei oteta uusia jonottajia, joten sinne SUOMALAISEEN numeroon ei kannata soittaa. Soita heidän ruotsinkieliseen numeroon, siellä ei nimittäin jonoa ole ja saatkin palvelua myös suomeksi... Siis tämä on aivan mieletöntä!
Sinulla ei olekaan täysiä oikeuksia tuonne OmaPalvelu työllistymissuunnitelmaan, siitä syystä et voi muuttaa sitä etkä myöskään voi ilmoittaa ja todistaa liitteillä että olet toteuttanut suunnitelman eri osia.
Minullakin oli käynyt näin, eli työkkäritäti oli joskus aikoinaan unohtanut laittaa heidän tietokoneohjelmaansa riittävät käyttöoikeudet OmaPaveluun, jolloin en ihan konkreettisesti ole pystynyt vahvistamaan suunnitelman eri kohtia 31.12.2017 määräpäivään mennessä (eikä missään edes näkynyt että minun olisi pitänyt ilmoittaa työkkärille yhtään mitään..).
Ja tästä työkkäritädin kämmistä johtuen minä olen nyt sitten Selvityksen alaisena ollut jo 1.5kk, ilman rahaa tai muita tukia. Ja työkkärihän voi näissä Selvittelyissä viivästyttää päätöstään vaikka kuinka pitkään (joku oli ollut ilman päätöstä ja tukia jo vuoden päivät). Ja olen viipymättä lähettänyt työkkärille liuta todistusaineistoa vastauksena heidän Selvityspyyntöönsä, ja pitäisi olla läpihuutojuttu (eli en ole toiminut millään tavalla väärin), mutta arvaankin että ei päätöstä tule vaikka YTK'kin jo yrittää painostaa työkkäriä, joten seuraavat pysäkit ovatkin Sossu ja sitten Oikeusasiamies. Ilmeisesti en tule saamaan Sossusta mitään, joten alan tässä nyt sitten myydä itseäni kadulla kun ei muuta vaihtoehtoa ole, mutta sekin taitaa olla veronalaista toimintaa ja siitäkin minun sitten pitäisi työkkärille ilmoittaa työtunnitkin jotta ei tule Selvityspyyntöä siitä että minulla onkin osa- tai täysipäiväinen työ.
Kyllä elämä on ihanaa...
Ja työllisyysmäärärahoja on siis viime vuodelta Orpon mukaan käyttämättä 70 000 000 euroa, joista osa voidaan nyt käyttää aktiivimallin sekasotkun paikkausyrityksen tekeleeseen. Kyllä, tässä näkee mistä viime vuonna on säästetty.
TE keskus ja niiden IT "palvelut"on vihoviimeinen helvetti, jota ainakin itse aion vältellä viimeiseen saakka. Edes tavallinen työnhakua(ilman tukia!!) ei onnistu, kun OmaPalvelu ei anna korjailla työnhakuilmoitusta jälkikäteen vaikka tunnistauminen on vahva eli omat pankkitunnukset jne. aivan käsittämätöntä. Jotkut kysymykset ovat ihan älyttömiä ja niihin on mahdotonta vastata ei tai kyllä.
Kuka tuon IT- puolen on suunnitellut ja kuinkahan paljon siihenkin paskaan on tuhlattu veronmaksajien rahoja? Eihän tämä tietenkään ole niiden asiakasrajapinnasssa olevien toimistotyöntekijöiden syy, mutta he kyllä saavat tyytymättömien asiakkaiden raivon kestettäväkseen. Ei ihme, että ovat varmasti kuormittuneita.
Aktiivimallin ongelma on sama kuin hoitotakuun. Eduskunnasta annetaan määräys, mutta koska kauhalla ei voi ottaa, kun on lusikalla annettu, on valmistelu vajavaista ja asiantuntematonta. Byrokratia kasvaa, kun vanhoja rakenteita ei pureta ja vaihdeta. Ei hoideta kuntoon toimintaketjua palvelun tarvitsijalle/ kuluttajalle. Ketjusta puuttuu ikäänkuin palanen ja TE- keskus on se heikoin lenkki.
Itse olen tehnyt määräaikaisia sijaisuuksia kolmen vuoden ajan. Kaikki työpaikkani olen hankkinut itse.Tuki ja liikunta elin sairauden vuoksi olen ollut muutaman kuukauden työttömänä. Jo nyt on tullut työtarjous mihin mulla ei ole pätevyyttä. Lukutaito ei ole virkailijoilla aina hallussa. Toisinaan koko toiminta on käsittämätöntä. Eräälle tutulle lähettivät työtarjouksen autonkuljettajaksi. Tutulla ei vain ollut ajokorttia, joten ei päässyt töihin.
Johtuu siitä, että koko heidän systeemi on rakennettu työntekijöiden suojaksi. Ei työnhakijoiden ehdoilla. Sivut hankalat ja vaikeaselkoiset. "Asiantuntijat" piilossa ja kiinni saa vain soittopyynnöin. Ei todellakaan ole kyseessä mikään palvelulaitos vaan byrokraattinen suojapalatsi suojatyöpaikassa oleville.
Määräaikainen kirjoitti:
Itse olen tehnyt määräaikaisia sijaisuuksia kolmen vuoden ajan. Kaikki työpaikkani olen hankkinut itse.Tuki ja liikunta elin sairauden vuoksi olen ollut muutaman kuukauden työttömänä. Jo nyt on tullut työtarjous mihin mulla ei ole pätevyyttä. Lukutaito ei ole virkailijoilla aina hallussa. Toisinaan koko toiminta on käsittämätöntä. Eräälle tutulle lähettivät työtarjouksen autonkuljettajaksi. Tutulla ei vain ollut ajokorttia, joten ei päässyt töihin.
Soita sinne ja pyydä päivittämään tiedot. Niin mä tein.
PRkl. Odotin koko viikon pyydettyä puhelua ja kun se tuli olin syömässä ja puhelin oli takin taskussa, enkä ehtinyt riittävän nopeasti siihen vastaamaan. Yritin soittaa takaisin ja numero oli tietenkin varattu. Nyt sitten uusi odottelu viikon että missä veetun välissä ne soittaa ja pystyykö siihen vastaamaan riittävän nopeasti. Surkeata toiimintaa TE- "palvelusta"
Laita ministeriöön valitusta, että henkilökuntaa täytyy lisätä eikä vähentää. Mitäpä lottoot mistä johtuu, että asiasi ei hoidu "parilla klikkauksella"?