Miten te pienetuloiset selviätte kaikista kevään hankinnoista?
Itselle nyt ei mitään tarvitse, mutta kaikki lasten varusteet tuppaavat jäämään pieniksi edellisestä kesästä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaisevaa :o. Itse kun on lapseton, niin ihmettelin ketjua avatessani että onko tämä joku provo, kuinka "keväällä pitää ostaa uuden muodin mukaiset vaatteet ja kännykkäkin pitäisi uusia". Mutta ei hitsi, lapsiperheet näköjään joutuvat oikeasti uusimaan (lapsen) vaatevaraston joka vuosi! Ja ilmeisesti vielä pari kertaa vuodessa?
Ei tällaista vaan ajattele kun ei ole itsellä lapsia - siis toki tiedän että ne kasvaa, mutta konkreettisesti en ole ikinä ajatellut asiaa että niille joutuu todellakin keväällä ostamaan kaikki kesävaatteet uusiksi. Kamalaa, ei ihmekään että lapsellisilla työkavereilla ei tunnu olevan rahaa mihinkään ja itsellä jää säästöönkin reilusti.
No niinpä, samat ajatukset minullakin. Toisaalta hauskaa, että täällä neuvotaan säästämään pitkin vuotta. Eikö nyt pitäisi pistää pari kymppiä sivuun kesälomaa, koulun alkua, kaverisynttäreitä, vakutuuksia, harrastusmaksuja, koulukuvauksia, opettajien lahjoja, joulua, talvivaatteita ja lomamatkoja varten. Missä välissä "keväthankintojen" rahat on säästetty.
Tietysti ennakointia helpottaisi jos hieman mietittäisiin elatuskykyäkin... Oli miten oli, tällaista ketjua lukiessa ilahtuu, kun itsellä ei ole tuollaisia pulmia.
Tuota kutsutaan budjetiksi. Lasketaan ne vuoden menot yhteen ja jaetaan 12 kuukaudella ja joka kk laitetaan se raha syrjään.... sitten on mistä ottaa kun se tarve tulee kohdalle.
Jos taas budjetin tulo ja meno -sarakkeiden summat ei täsmää, niin asialle on viipymättä syytä tehdä jotain.
Ihan perus aikuisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa on. Pojat 11v ja 14v. Kirpparilta tosi vaikea löytää hyväkuntoista käytettyä tai ylipäätään ton ikäisille pojille mitään. Ehkä löytyisi jos kävis kirppareilla päätyökseen mutta olen töissä. Alesta yritän löytää mutta sekin hankalaa, vanhemman pojan kengänkoko 41, ei löydy lastenosastolta. Ja nuorison vaatteet maksaa! Onneksi vanhemmalta jää jotain vaatteita ehjinä nuoremman käyttöön.
Pidän vaatekaapin molemmilla ihan minimaallisena, korjaan ja paikkaan vaatteita. Ostetaan vain se mitä tarvitaan, molemmilla on esim. vain yksi talvitakki ja yksi takki kevääksi + fleecetakki. Vanhemmalle pojalle en ostanut enää ulkohousuja, saa pärjätä ilman.
Meillä on kolme lasta, 14 v. ja 13 v. tytöt ja 10 v. poika.
Vaikka nuorten vaatteet maksavat ja varsinkin tytöillä tietenkin "tarve" on loputon, niin koen, ettei heidän pakollisiin vaatteisiin kuitenkaan mene ihan samalla lailla rahaa kuin taaperoaikana.
Esim. meillä tytöt eivät käytä koulussa toppahousuja ja edellisvuoden lasketteluhousut menivät vielä tänä talvena hyvin, koska kasvu ei ole enää niin hurjan nopeaa, paitsi jossain vaiheesa tulee se "lopullinen" kasvuspurtti. Myös takit menevät pari vuotta. Nämä olen ennakoinut alesta, eli ostanut urheilukaupasta laadukkaat softshell -takit ja laskettelutakit parhaimmillaan -70 % alesta.
Sitten taas teinien kohdalla kengät ovat aivan järjetön menoerä ja niitä ei saa kirppikseltä mitenkään ja merkkikenkiä alestakin huonosti. Joo, merkkikengät ei ole pakollisia, mutta jotkut Converset on aika tyypillinen teiniunivormu. Lenkkarit onneksi yleensä on löytynyt tosi hyvillä alennuksilla, urheilijat tarvitsevat jo kunnolliset naisten juoksukengät.
10-vuotiaalla toki vielä tarvitaan kouluun ihan kunnon peuhaamisen kestävät talvitamineet, mutta itse koin, että taaperoaikana se ostamisen tarve oli ihan loputon, kun kasvu oli niin hurjaa ja esim. jalan kokoa oli vaikea ennakoida. Vielä kun tytöt olivat niin samanikäiset, että useinkaan ei kierrätäminen onnistunut.
Taaperoilla ja pikkukoululaisilla oli vielä se vaateiden kuluminenkin yksi tekijä, varsinkin kunnon kurakeleillä, kun ollaan polvillaan ja ja peuhataan hiekassa. Melkein itku pääsi kerrankin, kun oli upouusi talvipuku ja syksyllä tyttö kaatui kunnon sepelillä ja molemmat polvet puhki kalliihkosta kosteussuojatusta puvusta. Onneksi riitti housujen uusiminen, kun oli kaksiosainen puku.
Ei nyt olla varsinaisesti pienituloisia, mutta kun on kolme lasta ja heillä kaikilla harastukset ja muut menot, niin pakko katsoa tarkasti mitä ostaa.
En ole erityisen pienituloinen, mutta kylläkin tarkan euron ihminen, joten saan varmaan vastata minäkin. Vastaus: kirpputorilta!
Keskittämällä vaatehankinnat kirpparille säästää ihan mielettömästi. Sieltä todellakin löytää täysin uudenveroista tavaraa ihan muutamalla eurolla. 40 euron lenkkarit tai takki tyyliin 2-4 euroa. Just katselin omien tyttöjeni vaatetusta ja tajusin, että hyvin harvoja vaatteita olen ostanut uutena . Samoin laitan itse tehokkaasti kaksi kertaa vuodessa pieneksi jääneet vaatteet sinne samaiselle kirpparille. Vaatii vähän vaivannäköä, mutta palkitsee monin verroin. Just tällä viikolla viikon kirpparipöydästä jäi käteen 140 euroa ja sillä rahalla kirpparilta saa jo paljon!
Ostan aina alennuksista isoja kokoja kun niitä näen. Kokeilen lapselle ja osaan arvioida mikä koko sopisi esim seuraavana syksynä. Nyt ostin Kappahalin talvipuvun -50% alesta ensi talveksi. Ei ole vaarallista, jos on hieman liian iso. Olen joskus ostanut niin ison, että mennyt kaksi kevättä ja kaksi syksyä yksi puku. Parempi väljä kuin tiukka.
Kirppareilta saattaa myöss löytyä. Itse joskus muutama vuosi sitten vielä löysin paljonkin pihavaatteita kirppiksiltä. Nykyään täälläpäin pyydetään ihan liikaa puvusta, jonka polvet on rikki, yhdestäkin pyydettiin 20€. Polvet voi paikata, mutta rikkinäisestä maksan max 1€.
Uuden puvun sain alennuksesta 20€. Sama merkki vielä kaiken huipuksi!
Niin olen opintotuella ja mies työttömyyspäivärahalla. Enkä ole ottanut edes opintolainaa ja hyvin saadaan kaikki tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa on. Pojat 11v ja 14v. Kirpparilta tosi vaikea löytää hyväkuntoista käytettyä tai ylipäätään ton ikäisille pojille mitään. Ehkä löytyisi jos kävis kirppareilla päätyökseen mutta olen töissä. Alesta yritän löytää mutta sekin hankalaa, vanhemman pojan kengänkoko 41, ei löydy lastenosastolta. Ja nuorison vaatteet maksaa! Onneksi vanhemmalta jää jotain vaatteita ehjinä nuoremman käyttöön.
Pidän vaatekaapin molemmilla ihan minimaallisena, korjaan ja paikkaan vaatteita. Ostetaan vain se mitä tarvitaan, molemmilla on esim. vain yksi talvitakki ja yksi takki kevääksi + fleecetakki. Vanhemmalle pojalle en ostanut enää ulkohousuja, saa pärjätä ilman.
Meillä on kolme lasta, 14 v. ja 13 v. tytöt ja 10 v. poika.
Vaikka nuorten vaatteet maksavat ja varsinkin tytöillä tietenkin "tarve" on loputon, niin koen, ettei heidän pakollisiin vaatteisiin kuitenkaan mene ihan samalla lailla rahaa kuin taaperoaikana.
Esim. meillä tytöt eivät käytä koulussa toppahousuja ja edellisvuoden lasketteluhousut menivät vielä tänä talvena hyvin, koska kasvu ei ole enää niin hurjan nopeaa, paitsi jossain vaiheesa tulee se "lopullinen" kasvuspurtti. Myös takit menevät pari vuotta. Nämä olen ennakoinut alesta, eli ostanut urheilukaupasta laadukkaat softshell -takit ja laskettelutakit parhaimmillaan -70 % alesta.
Sitten taas teinien kohdalla kengät ovat aivan järjetön menoerä ja niitä ei saa kirppikseltä mitenkään ja merkkikenkiä alestakin huonosti. Joo, merkkikengät ei ole pakollisia, mutta jotkut Converset on aika tyypillinen teiniunivormu. Lenkkarit onneksi yleensä on löytynyt tosi hyvillä alennuksilla, urheilijat tarvitsevat jo kunnolliset naisten juoksukengät.
10-vuotiaalla toki vielä tarvitaan kouluun ihan kunnon peuhaamisen kestävät talvitamineet, mutta itse koin, että taaperoaikana se ostamisen tarve oli ihan loputon, kun kasvu oli niin hurjaa ja esim. jalan kokoa oli vaikea ennakoida. Vielä kun tytöt olivat niin samanikäiset, että useinkaan ei kierrätäminen onnistunut.
Taaperoilla ja pikkukoululaisilla oli vielä se vaateiden kuluminenkin yksi tekijä, varsinkin kunnon kurakeleillä, kun ollaan polvillaan ja ja peuhataan hiekassa. Melkein itku pääsi kerrankin, kun oli upouusi talvipuku ja syksyllä tyttö kaatui kunnon sepelillä ja molemmat polvet puhki kalliihkosta kosteussuojatusta puvusta. Onneksi riitti housujen uusiminen, kun oli kaksiosainen puku.
Ei nyt olla varsinaisesti pienituloisia, mutta kun on kolme lasta ja heillä kaikilla harastukset ja muut menot, niin pakko katsoa tarkasti mitä ostaa.
Luulen että meillä ei tulleet pienet lapset kalliimmaksi sillä silloin löytyi kirppareilta tosi hyvää vaatetta ja edullisesti käytettyinä. Jopa niitä kenkiäkin. Kengät on nykyään suurin kustannus ja kyllä minä sen ymmärrän ettei lapsi enää suostu käyttämään cittarin halvimpia lenkkareita. Ne pitää olla tietynlaiset tennarit. Etukäteen en uskalla ostaa, poikien kasvu on epätasaista ja todennäköisesti olisin ostanut alesta joko liian pientä tai liian suurta. Ei mene enää toppatakit kahta vuotta.
Eikö teitä kammota ja harmita se tavara- ja rojumäärä ja jäte mitä tuollaisesta kulutuksesta tulee? Joku kertoi miten ihan haalarit ja kumpparitkin on "kertakäyttökamaa". Kun mietin että olen aikuisiällä ostanut tasan yhdet kumpparit ja ne on vieläkin hyvät, tuntuu kamalalta jos olisi vuosien mittaan joutunut hankkimaan ja hävittämään useat kumpparit. Saatika sitten kaikki muu roina, joka lasten käytössä kuluu ja hajoaa. Ihan hirveää luonnon kannalta, itsellä kun tulee vähän huono omatunto heittää 3 vuotta vanhat puhkikuluneet sukatkaan roskiin...
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisen pienituloinen, mutta kylläkin tarkan euron ihminen, joten saan varmaan vastata minäkin. Vastaus: kirpputorilta!
Keskittämällä vaatehankinnat kirpparille säästää ihan mielettömästi. Sieltä todellakin löytää täysin uudenveroista tavaraa ihan muutamalla eurolla. 40 euron lenkkarit tai takki tyyliin 2-4 euroa. Just katselin omien tyttöjeni vaatetusta ja tajusin, että hyvin harvoja vaatteita olen ostanut uutena . Samoin laitan itse tehokkaasti kaksi kertaa vuodessa pieneksi jääneet vaatteet sinne samaiselle kirpparille. Vaatii vähän vaivannäköä, mutta palkitsee monin verroin. Just tällä viikolla viikon kirpparipöydästä jäi käteen 140 euroa ja sillä rahalla kirpparilta saa jo paljon!
Saanko kysyä, mistä päin olet? Itse olen koittanut kirppiksiä kiertää mutta ne 2-4€ kengät ovat niin loppuun käytettyjä ettei mitään järkeä ostaa. Ja siis ihan vilpittömästi kysyn. On aika paljon sukua eri kaupungeissa ja aina silloin tällöin käydään sukulaisten luona. Voisi välillä kirppiksilläkin pyörähtää, jos tietäisi jonkun hyvän :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä kammota ja harmita se tavara- ja rojumäärä ja jäte mitä tuollaisesta kulutuksesta tulee? Joku kertoi miten ihan haalarit ja kumpparitkin on "kertakäyttökamaa". Kun mietin että olen aikuisiällä ostanut tasan yhdet kumpparit ja ne on vieläkin hyvät, tuntuu kamalalta jos olisi vuosien mittaan joutunut hankkimaan ja hävittämään useat kumpparit. Saatika sitten kaikki muu roina, joka lasten käytössä kuluu ja hajoaa. Ihan hirveää luonnon kannalta, itsellä kun tulee vähän huono omatunto heittää 3 vuotta vanhat puhkikuluneet sukatkaan roskiin...
No miksi heität roskiin? Tulisi minullekin tunnontuskia heittää roskiin. Rikkinäisiä vaatteita vartenkin on keräyksiä. Meillä on aina vaatehuoneessa kassi, johon nakataan rikkinäiset vaatteet. Tulee niitä meillä aikuisillakin, vaatteet myös ajan mittaan menettää muotojaan jne ettei ole mitään mieltä loputtomiin parsia.
Toiseksi, minulla hajosi 3v vanhat kumpparit. Alkoi vesi tulemaan pohjasta läpi, ei ole vain lasten ongelma. Kenkiä menee minulla enemmän rikki kuin lapsillani, kävelen joka paikkaan, myös työssäni olen jaloillani koko ajan.
Kumppareissakin on lapsillekin eroja, meillä on hajonnut 3 Lassien kumpparit vuoden sisällä ja ovat vasta alta vuoden käytössä olleet. Mutta esim Cirafin kumpparit on säilynyt hyvinä eteenpäin annettavaksi. Lapsillakin voi kierrättää, eli ei tule niin paljoa jätettä. Veikkaan, että lapset tuottavat vaatteissa, kengissä jne vähemmän jätettä kuin aikuiset. Meillä kiertää jo neljännelle vaatteet kun jää meillä pieniksi. Monet (huom! Ei kaikki) aikuiset käyttävät samaa vaatetta hetken ja pistävät roskiin sen jälkeen. Eli syntyy suurempi jäteongelma. Tämä on vain minun lähipiiristäni kokemus, ei mikään fakta/tilasto. Olisi kyllä mielenkiintoista, jos asiasta tehtäisiin jonkinlainen tutkimus.
Meillä ei tämän kevään ostoksiin olisi oikeasti ollut rahaa. Rahat ihan lopussa. Itselle en luonnollisesti osta mitään, mutta kasvavalle lapselle oli pakko. Tilasin lapselle takin ja housut nettikaupasta osamaksulla. Kengät ostin lapselle visalla. Maksan niitä nyt vähitellen pois. Paitsi että kohta pitäisi ostaa myös kesäksi sandaalit. Pakko myöntää että rahatilanteen huonous hävettää ja ahdistaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, mistä päin olet? Itse olen koittanut kirppiksiä kiertää mutta ne 2-4€ kengät ovat niin loppuun käytettyjä ettei mitään järkeä ostaa. Ja siis ihan vilpittömästi kysyn. On aika paljon sukua eri kaupungeissa ja aina silloin tällöin käydään sukulaisten luona. Voisi välillä kirppiksilläkin pyörähtää, jos tietäisi jonkun hyvän :)
Espoosta olen. Kantikseni on Akselin kirppis Mankkaalla. Toinen hyvä on Nella & Nuttu Olarissa (vai Matinkylääkö se?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi heität roskiin? Tulisi minullekin tunnontuskia heittää roskiin. Rikkinäisiä vaatteita vartenkin on keräyksiä. Meillä on aina vaatehuoneessa kassi, johon nakataan rikkinäiset vaatteet. Tulee niitä meillä aikuisillakin, vaatteet myös ajan mittaan menettää muotojaan jne ettei ole mitään mieltä loputtomiin parsia.
Toiseksi, minulla hajosi 3v vanhat kumpparit. Alkoi vesi tulemaan pohjasta läpi, ei ole vain lasten ongelma. Kenkiä menee minulla enemmän rikki kuin lapsillani, kävelen joka paikkaan, myös työssäni olen jaloillani koko ajan.
Mihin voi kierrättää rikkinäiset vaatteet? Esim. ne puhkikuluneet sukat? Kumma kun juuri on monta sivua juttua kuinka lapsille pitää olla koko ajan hankkimassa vaatetta, ja nyt niiltä ei tulekaan yhtään jätettä :D. Vaikka se lasten paita kestäisi viidelle lapselle, niin silti se on sen jälkeen jäte joka menee roskiin. Vaikka kaikkea voisi kierrättää viiden lapsen kautta, niin voi laskea että joka viiden lapsen vaate on sun kohdalla se, jolla on viimeinen käyttökerta menossa. Aikuisperheessä tällaista jätettä ei synny yhtään. (Joo, aikuisillakin kuluu tosiaan vaatteet, mutta pelkässä aikuistaloudessa vain ne aikuisten vaatteet, teillä aikuisten JA lasten vaatteet).
En osaa säästää, tarvittaessa vingutan visaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin voi kierrättää rikkinäiset vaatteet? Esim. ne puhkikuluneet sukat? Kumma kun juuri on monta sivua juttua kuinka lapsille pitää olla koko ajan hankkimassa vaatetta, ja nyt niiltä ei tulekaan yhtään jätettä :D. Vaikka se lasten paita kestäisi viidelle lapselle, niin silti se on sen jälkeen jäte joka menee roskiin. Vaikka kaikkea voisi kierrättää viiden lapsen kautta, niin voi laskea että joka viiden lapsen vaate on sun kohdalla se, jolla on viimeinen käyttökerta menossa. Aikuisperheessä tällaista jätettä ei synny yhtään. (Joo, aikuisillakin kuluu tosiaan vaatteet, mutta pelkässä aikuistaloudessa vain ne aikuisten vaatteet, teillä aikuisten JA lasten vaatteet).
Esim hm sekä muutamat muut keräävät tekstiilijätettä. Siitä tehdään mm uutta kangasta, eristettä, öljyn imeytystekstiiliä jne. Tekstiilijätettä ei saa heittää kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim hm sekä muutamat muut keräävät tekstiilijätettä. Siitä tehdään mm uutta kangasta, eristettä, öljyn imeytystekstiiliä jne. Tekstiilijätettä ei saa heittää kaatopaikalle.
Mitä ne "muutamat muut" on? Paikkakunnalla ei ole h&m:ää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltettava sekajäte ei men kaatopaikalle.
Meillä ne ainakin ekana menee miehelle autotalliin paitsi jotkut rintsikat ja muut imukyvyttömät.
No voi yhyy, kyl nyt kaduttaa että oon tehny lapsia ku niistä tulee tekstiilijätettä, :'(
Vierailija kirjoitti:
No voi yhyy, kyl nyt kaduttaa että oon tehny lapsia ku niistä tulee tekstiilijätettä, :'(
On se jännä kun minä, jolla ei ole lapsia, olen enemmän huolissani maapallon tulevaisuudesta kuin sinä, jonka jälkeläiset siinä tulevaisuudessa joutuvat elämään :).
Meillä on vain yksi lapsi, ei autoa eikä lemmikkejä. Ostamme kaiken uutena, mutta ennakoimme ostamalla alesta edellisen seasonin malleja. Tilataan myös paljon ulkomailta, kun postikuluineen kaikkineen tulee halvemmaksi. Meillä harva vaate ehtii kulua käyttökelvottomaksi tai mennä rikki. Lähes kaikki vaatteet saan myytyä käytännössä uudenveroisena kaverille ja tämän ainokaiselle eteenpäin. Ja siitä kaveri myy ne sitten eteenpäin jne. Ei tule juurikaan tekstiilijätettä. Vähän joutuu kyllä näkemään vaivaa löytääkseen halvalla, kun lapsi on aika kuikelo ja suurin osa vaatteista on tarkoitettu pumpeloille. Vain tietyt merkkien/kauppojen vaatteet pysyvät tytön päällä.
Ostan paljon kirppareilta.
Viimeksi löysin lapselle kolme kesämekkoa 3e, sandaalit 2e ja kahdet kangaskengät 3e.
Kevättakit on ostettu jo talvella, nekin kirpparilta. Hintaa taisi olla yhteensä kymppi.
Fillarikin odottaa jo varastossa, sekään ei maksanut juuri mitään.
Nämä esimerkkeinä.