Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukutus, APUA

Vierailija
14.04.2016 |

Nielurisaleikkaus tulossa ja nukutuksessa tehdään.

Mutta siis, minua ei ole koskaan nukutettu enkä tiedä yhtään mitä pitäisi odottaa? Sattuuko nukutus? Tehdäänkö se yleensä piikillä suoneen, vai maskilla? Missä herään, olenko nielurisaleikkauksen jälkeen jossain letkuissa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki muukin kokemus nielurisaleikkauksista tervetullutta, kipu yms

Vierailija
2/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat ennen operaatioon lähtöä pillerin, et tajua siitä varsinaisesta nukutuksesta enää yhtään mitään. Heräät ihan tavallisessa sairaalasängyssä ja henkilökuntaa saat juttuseuraksesi heti, kun alat osoittaa heräämisen merkkejä. Pelko pois. Minua pelotti hirveästi, mutta ei olisi tarvinnut.

Jäätelöä ja muuta helposti nieltävää sitten kotiin odottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nukutus tuntuu kivalta. Kivempi jos laitetaan suoneen kuin maskilla. Mut siis tulee semmonen rento olo ja taju menee alle 10 sekunnissa. Mut sen leikkauksen jälkeen voi varmaan tuntua karmealta, ei niinkään nukutuksen takia.

Vierailija
4/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on vuoden aikana nukutettu kaksi kertaa, näitä kertoja ennen ei koskaan. Käteen sattui kun nukutusaine lähti verisuonia pitkin vaikuttamaan mutta sitten simahdin. Maskia pidettiin mutta siitä tuli vain happea. Heräsin happimaski naamalla. Itse voin huonosti heräämössä mutta onneksi on pahoinvointilääkkeet.

Kokemusta hieman pitemmästä leikkauksesta joka kesti 7h ja tämä toinen kesti vain 1,5h.

Vierailija
5/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräämössä heräät. Nukutus ei satu. Hengität vaan semmosesta happijutusta sisään ja pian jo nukahdat. Esilääkityksenä rauhoittavaa. Toimenpide ei ollut paha. Mutta jos minulta kysyttäis uudemman kerran menenkö leikkaukseen niin en menis!! Tähän syynä se että 3 kertaa rupes nielu vuotamaan verta kotona leikkauksen jälkeen! Ja ei muutakuin lanssilla sairaalaan. Noista jälkimainingeista pitäis lekurin puhua enemmän!!!!!

Vierailija
6/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kivuton homma ja oikeestaan aika jännä. Mua pyydettiin laskemaan ykkösessä kymppiä kun se aine laitettiin. En muista moneen pääsin mutta sitten heräsin heräämässä. Tuntui kun siinä olisi mennyt muutama sekunti vaikka leikkaus kesti tunteja.

Vierailija
7/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan mitään pillereitä ennen nukutusta saanut enkä olisi kyllä halunnutkaan,en halua olla missään lääketokkurassa.

Itse nukutus ei tuntunut miltään mutta leikkaussalissa oli tosi kylmä mutta sai maata lämpimän alustan päällä.

Vierailija
8/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kivuton homma ja oikeestaan aika jännä. Mua pyydettiin laskemaan ykkösessä kymppiä kun se aine laitettiin. En muista moneen pääsin mutta sitten heräsin heräämässä. Tuntui kun siinä olisi mennyt muutama sekunti vaikka leikkaus kesti tunteja.

Siis ykkösestä kymppiin

Vierailija
9/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni tulee muutamassa sekunnissa.

Pahoinvointiin on helppo vaikuttaa ohjeita noudattamalla -eli vatsalaukun on oltava tyhjä.

Kuulostaa pelottavalta mutta kun sen kerran on kokenut niin eipä pelota enää.

Vierailija
10/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain jotain esilääkitystä suoneen, ja minulla oli tosi hauskaa. Haluaisin tietää mitä se oli, sitten sain nukutusainetta, ja pyydettiin laskemaan sadasta alaspäin. Varmaan pari kerkesin kun taju meni. Heräsin 5 h myöhemmin heräämössä. Ei ollut ongelmia.

Vierailija
11/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saat ennen operaatioon lähtöä pillerin, et tajua siitä varsinaisesta nukutuksesta enää yhtään mitään.

Minut on nukutettu leikkausta varten kaksi kertaa, eikä kummallakaan kerralla esilääkitys kyllä vaikuttanut niin etten olisi tajunnut nukutuksesta mitään. Olin molemmilla kerroilla täysin normaali, tajuissani sekä ihan normaalisti ympäristöä havaitseva. Toisella kerralla jopa kävelin ihan itse leikkaussaliin (pienehkö yksityissairaala).

Ekalla kerralla nukutus laitetiin kanyylin kautta, toisella kerralla maskilla. Pidin enemmän kanyylista, nukahdin sillä paljon nopeammin kuin maskilla. Maskilla vaivuin asteittain uneen, kanyylilla uni tuli samantien. Tai no, kerkesin kommentoida anstesiologille jotain kun hän oli laittanut nukutteen, hän kysyi minulta jotain johon vielä vastasin ja sitten filmi meni poikki. Kanyylilla huone alkoi pyöriä, toisin kuin maskilla, mutta se oli tosiaan hyvin lyhyt hetki minkä olin hereillä nukutusaineen laitosta nukahtamiseen. Eli ei haitannut, ei ollut pelottavaa tms.

Vierailija
12/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus ei tunnu millekään, heräämisen jälkeen ongelmia ilaantuu jos on ilmaantuakseen.

Hauska juttu hetken hereillä oltuani hoitaja kysyi haluanko kahvia halusinhan minä, hoitsu toi kahvia ja pullaa hyvää oli kun 12 tuntia oli kulunut edellisestä kerrasta kun jotai suuhuni olin laittanut.

Toiset oksentaa ellei kirjaimellisesti noudata ohjeita, päiväkirurgiasta sain ohjeen olla 6 tuntia syömättä juomatta tupakoimatta ennen leikkaukseen kotoa lähiessä, herätessä ei ollut mitään ongelmia vähän tokkurainen olo, nukutettuna tosin olin 2.5-3 tuntia.

Ei sittenkään kaikki mennyt aivan niikuin stömsöössä mulla ei pissaaminen onnistunut vaikka rakko oli täynnä, kerran piti katetrilla tyhjentää rakko senjälkeen homma alkoi sujua. Yö sairaalassa ja seuraavana päivänä kotiin ja ensimmäinen tupakka huuleen, hitto että meni päähän jäi tupakka polttamatta, oli vähän tokkurainen olo kotona ensimmäisenä päivänä.

Hö, mukava reissu mun mielestä mitään kielteistä ei jäänyt mieleen, uusi kokemus ja mielenkiintoinen.

Vierailija
13/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani tuli myös tuo että leikkaushaava vuoti ja hän oksenteli verta pari viikkoa. Vatsaan ei saa mennä paljon verta, on jostain syystä vaarallista.

Vierailija
14/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oksettaako heräämisen jälkeen? 

Kamala ajatus oksentaa heti kun nielurisat on leikattu.

Vierailija
15/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain esilääkityksen joka jo sinällään meinasi saada minut nukkumaan. Salissa sitten laitettiin tippa ja sitä kautta nukutuslääke. Jonkun hoitohenkilökuntaan kuuluvan kanssa jutusteltiin kunnes simahdin.

Vierailija
16/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin oksentelin nielurisaleikkauksen jälkeen. Oli aika häävin väristä oksennusta kun oli verta seassa.

Vierailija
17/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pahoinvointitaipumusta, niin kannattaa pyytää pahoinvointilääkettä jo nukutuksen yhteydessä. Itselleni laitettiin kanyylin kautta ennen nukutusta. Oli lyhyt nukutus noin 1-1,5 tuntia. Hieman oli etova olo kun pääsin osastolle, mutta tais johtua syömättömyydestä.

Tokkurainen olo kesti iltaan asti.

Vierailija
18/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei oksettanut kummankaan leikkauksen jälkeen. Toisella kerralla kurkussa tuntui metallinen maku ja kurkku oli vähän karkea (hengitysputkesta johtuvaa).

Vierailija
19/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitenkään mahdollista herätä kesken leikkauksen, tai että nukutuksen ajalta jäisi muistikuvia esim. kivusta? Joskus kuullut kauhutarinoita siitä että joku tuleekin tajuihinsa kesken leikkauksen ja tuntee kivun, mutta lihakset ovat lamautuneet eikä pysty kommunikoimaan kivusta. Hyhh.

Vierailija
20/39 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitenkään mahdollista herätä kesken leikkauksen, tai että nukutuksen ajalta jäisi muistikuvia esim. kivusta? Joskus kuullut kauhutarinoita siitä että joku tuleekin tajuihinsa kesken leikkauksen ja tuntee kivun, mutta lihakset ovat lamautuneet eikä pysty kommunikoimaan kivusta. Hyhh.

Ei, jos kyseessä on asiansa osaava anestesiologi mitä ne tuppaavat näillä leveysasteilla olemaan.

Minulta nukutuksen ajalta ei jäänyt yhtään mitään muistikuvia, mitään unia en myöskään nähnyt. Filmi meni ihan täysin poikki. Kun heräsin, tuntui, että olisin juuri vasta nukahtanut, vaikka leikkaus kesti kolmisen tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi