Miksei oppilaitoksilta vaadita kunnollisia parkkipaikkoja?
Ärsyttävää, kun oppilaiden autot sitten täyttävät kaikille muille tarkoitettuja paikkoja.
Tampereella esim yliopistossa ja siinä vieressä (sairaanhoito?) opiskelevien autot täyttävät kaikki hautausmaan käyttäjille tarkoitetut paikat niin, että hautajaisvieraille ei olekaan paikkoja.
Tampereen uintikeskuksessa on piha koko päivän täynnä läheisen koulun autoja niin, että uimari.joutuvat etsimään paikat hevon kuusesta.
Ongelma on myös, että sairaalassakaan ei ole tarpeeksi tilaa parkissa (ja niistä tappelee vielä viereisen amk:n oppilaat)
Mikse vaadita kunnollisia parkkitiloja?
Kommentit (41)
Kiitos vinkeistä. Olenkin miettinyt, että minne hemmettiin saan autoni jos pääsen yliopistoon.
Niinpä... opiskelijat aina naukuu opintotuen pienuutta ja opiskelijan surkean köyhää elämää... ja sitten niiden autot tukkivat kaikki parkkipaikat. Mikä tässä yhtälössä ei täsmää?
Tampere-talossakin on vain jotain 8 paikkaa taviksille. Sen rakentamisesta on vasta vähän aikaa, eikä autoilevia huomioitu mitenkään.
2 siihen on nyt hautuumaalle laitettu 2 tunnin rajoitus, joten suunnitelmasi ei ole hyvä.
Ei siellä hautausmaan parkissa ole opiskelijoiden autoja, koska siellä on 2h pysäköintiaika. Yliopiston opiskelijat jättää autonsa lähemmäs yliopistoa siihen Tampere-talolle viitoitetulle alueelle.
Käyttäkää ju lkisia. Keskustaan ei missän voi rakentaa hirveästi prkkitilaa. Kai siellä on parkkihalleja jossain?
En ole kyllä Hellsigin yliopiston opiskelijoiden valittavan parkkitilojen puutetta, vaikkei niitä ole keskusta kampuksella ollenkaan. Kai ne kaupunkilaiset osaa kävellä.
Äänestäkää vihreitä ja vasemmistoa niin tuo pelleily vaan jatkuu ja jatkuu.
Ostoskeskuksissa pysäköinnistä on huolehdittu ja kas kummaa: kauppa käy.
Opiskelijoiden parkkipaijat ovat iian kallis investointi. Tontit maksavat hunajaa ja niille mieluummin rakennetaan jotain tuottavampaa kuin parkkipaikat. Sama ongelma on varmasti jokaisessa kaupungissa.
Jos menot hautausmaalle, uimahallille tai sairaalaan rajoitettu ja este on on ilmiselvä voisi kysyä ihan viralliselta taholta miksi näin on. Olisikohan Tampereen julkisissa jotain vikaa vai miksei suunnittelijat voi vähentää koululle varattua maan päällystettä?
Kaupunkisuunnittelun kannalta on tietenkin olennaista että paikat joihin ihmisillä on menoja ei tuppautuisi tunkemaan yhteen samaan paikkaan. Koulujen osalta niukka parkkeeraus palvelee opiskelijoiden tuppaamista julkisen liikenteen linjoille busseihin mutta esimerkissäsi parkkipaikat pitäisi olla siis toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää ju lkisia. Keskustaan ei missän voi rakentaa hirveästi prkkitilaa. Kai siellä on parkkihalleja jossain?
En ole kyllä Hellsigin yliopiston opiskelijoiden valittavan parkkitilojen puutetta, vaikkei niitä ole keskusta kampuksella ollenkaan. Kai ne kaupunkilaiset osaa kävellä.
En asu Tampereella, joten julkisten käyttö on hankalaa. Oma auto on kätevämpi ja siinä yliopiston lähellä on muutama maksutonkin paikka, kunhan ne tietää. Helsingissä käydessä voi auton jättää jonnekin juna-asemalle ja jatkaa matkaa julkisilla, mutta Tampereella ei ole yhtä simppeliä systeemiä.
Paikallisen kirjaston naapurissa on lukio. Näin ollen kirjaston parkkipaikka on täynnä mopoja ja erityisesti mopoautoja, turha yrittääkään päiväaikaan saada autoa sinne. Kirjastolla on kahden tunnin kiekkopaikkoja, joten lukiolaiset käyvät välitunneilla siirtämässä kiekkoa eteenpäin.
Jos kaupunkien keskustat rakennettaisiin niin väljästi, että sinne mahtuisi kaikkien autot, niin keskusta lakkaisi olemasta keskusta. Välimatkat kävisivät liian pitkäksi järkevään liikkumiseen. Haluattekko Suomeen Los Angeles tyylin, jossa jokapaikkaan tulee mennä autolla. Ja vietätte sitten kolmanneksen päivästänne ruuhkissa?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä... opiskelijat aina naukuu opintotuen pienuutta ja opiskelijan surkean köyhää elämää... ja sitten niiden autot tukkivat kaikki parkkipaikat. Mikä tässä yhtälössä ei täsmää?
Se, ettet ymmärrä, ettei yliopistossa ole pelkästään opintotuella eläviä. Siellä on pelkästään henkilökuntaa noin 2000 henkilöä. Läheskään kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä, vaan siellä on myös työssä käyviä vanhempia opiskelijoita, jotka eivät edes saa mitään tukia, mutta ostavat autonsa omalla rahallaan. Yliopistoissa järjestetään myös paljon tapahtumia yliopistojen ulkopuolisille, joten siellä kulkee paljon muitakin kuin opiskelijoita ja henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää ju lkisia. Keskustaan ei missän voi rakentaa hirveästi prkkitilaa. Kai siellä on parkkihalleja jossain?
Käytän heti kun niitä on mielekäs käyttää. Autolla pääsen tuonne tunnissa, julkisilla menee pahimmillaan kolmatta tuntia ja lähin pysäkki kotoa on usean kilometrin päässäkin vielä (mikä ei sinällään olisi ongelma jos muuhun matkaan ei menisi jo muutenkin puolta elämää). Jos on opiskelun lisäksi muuta elämää (=töitä) niin ei tuo vain käy.
-2
En voi ymmärtää, miksi lukion oppilaat tulevat mopoautoilla ja autoilla, vaikka julkisilla pääsee yhtä hyvin. Paitsi tietenkin ne jotka asuvat kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupunkien keskustat rakennettaisiin niin väljästi, että sinne mahtuisi kaikkien autot, niin keskusta lakkaisi olemasta keskusta. Välimatkat kävisivät liian pitkäksi järkevään liikkumiseen. Haluattekko Suomeen Los Angeles tyylin, jossa jokapaikkaan tulee mennä autolla. Ja vietätte sitten kolmanneksen päivästänne ruuhkissa?
Tai sitten kävisi kuten Lahdessa, jossa keskustasta haluttiin mahdollisimman autoton. Lopputulos on hieno: ostavat asiakkaat eivät enää tule keskustaan vaan jäävät reuna-alueiden kauppakeskuksin, joissa on isot hyvät ilmaiset parkkipaikat. Työpaikat alkavat hiljalleen siirtyä reuna-alueille, koska työntekijät tarvitsevat autoilleen parkkipaikkoja. On hankala lähteä asiakkaan luokse, jos auto on parkissa 5 km päässä. Lisäksi Lahdessa ei enää pääse julkisilla liikennevälineillä suoraa keskustaan, vaan matkakeskuksessa pitää vaihtaa paikallisbussiin. Huvittaa maksaa matkasta Turku-Lahti esim. 3 euroa ja sitten paikallisbussille 3.40 e, että pääsee kotiin. Matkakeskuksessa ei tietenkään ole parkkipaikkoja varattuna liityntäliikenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä... opiskelijat aina naukuu opintotuen pienuutta ja opiskelijan surkean köyhää elämää... ja sitten niiden autot tukkivat kaikki parkkipaikat. Mikä tässä yhtälössä ei täsmää?
Se, ettet ymmärrä, ettei yliopistossa ole pelkästään opintotuella eläviä. Siellä on pelkästään henkilökuntaa noin 2000 henkilöä. Läheskään kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä, vaan siellä on myös työssä käyviä vanhempia opiskelijoita, jotka eivät edes saa mitään tukia, mutta ostavat autonsa omalla rahallaan. Yliopistoissa järjestetään myös paljon tapahtumia yliopistojen ulkopuolisille, joten siellä kulkee paljon muitakin kuin opiskelijoita ja henkilökuntaa.
Opiskelijoiden autoistahan tuossa aloituksessa puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää, miksi lukion oppilaat tulevat mopoautoilla ja autoilla, vaikka julkisilla pääsee yhtä hyvin. Paitsi tietenkin ne jotka asuvat kaukana.
Valtaosalle mopo/skootteri/mopoauto on enemmän huvitteluväline ja statussymboli kuin tarpeellinen kulkuneuvo.
Harmittaa tuo TAYS:n parkkipula lähialueiden omakotiasukkaitakin.
Mikään yrittäjä ei perustaisi yritystä, jossa ei ole asiakkaille parkkipaikkoja. Sairaala, yliopisto ja teku eivät välitä asiakkaistaan. Ei ilmeisesti myöskään Tampere-talo.
Näin on. Suurempi ongelma vielä tuo sairaaloiden parkkipaikkapula. Ei voi ola varma saako paikan tai kuinka kaukaa sen saa. Turussakin rakennettiin juuri valtava sairaalarakennus ja siihen parkkitalo vain hennilökunnalle. Pihalla on muutama paikka, jotka eivät riitä. Miksei voinut rakentaa riittävän suurta parkkia, että potilaidenkin autot mahtuisivat'