Naapuri luvannut antaa teinille ihan älyttömän summan koiran lenkityksestä
Naapuri on lääkäri ja oletan, että palkka on suhteellisen hyvä. Hän peri oman äitinsä koiran ja pitää siitä kuulemma kovasti, mutta tarvitsisi muutaman kerran viikossa lenkitysapua omien työvuorojen johdosta. Oli tarjonnut teinille 20e/lenkki ja sanoi vartin lenkin riittävän.
Hyvä asia tässä on se, että teini joutuu väkisin urheilemaan. Oli hyvin iloinen summasta ja näyttää pitävän koirasta. Mutta askarruttaa rahan arvoon suhtautuminen. Ei noin helppoa rahaa ole kovin usein tarjolla ja mielestäni pitäisi ainakin tiedostaa saaneensa harvinaisen onnenpotkun. Toisin sanoen tulevaisuudessa keskinkertaisella koulutuksella on turha kuvitella saavansa vartista kahtakymppiä. Miten te suhtautuisitte?
Kommentit (24)
Sanoisin tytölle, että ko summa on sitten ihan hirvittävän paljon aika helposta hommasta, että kiittää koiran omistajaa. Ja kerro, että yleensä vastaavasta työstä maksetaan x euroa.
No maksakoon naapuri tuollaisen summan jos pystyy ja haluaa, onhan se teinillekin kiva. Itse voit vielä halutessasi vaikka keskustella teinin kanssa ja kertoa hänelle saman, mitä kirjoitit tähän aloitukseen. :)
Anna teinin mennä. Eiköhän se rahan arvon oppiminen tule myöhemmin. Oppii sitten ymmärtämään kuinka helppoa oli tienata tässä hommassa.
Ja koira kyllä tarvitsee pidempiä lenkkejä kuin 15min. Toivottavasti omistaja tekee sitten niitä pidempiä.
Soittaisin verottajalle ja ilmiantaisin naapurin pimeän työn teettämisestä.
Luulin, että minun teinini saa työstään huippusumman (25 euroa/tunti lastenhoidosta). Mutta tässä laitetaan kyllä vielä paremmaksi.
Ps. ei tuo nyt vielä teinin "liikunnasta" käy, jos vartin löntystelee koiraa pissattamassa. En puhuisi koirankaan kohdalla lenkistä.
Mutta anna lääkärin maksaa, mitä maksaa. Ei tuo nyt mikään sellainen summa ole, joka rahantajun hämärtää.
No itse en kyllä kelpuuttais vartin lenkkiä, jos siitä kakskymppiä saa ja se koirankin kyllä ansaitsee sen tunnin päivässä edes
Mä ulkoilutin 12-vuotiaana tutun mummon 2-3 koiraa muutaman kerran viikossa ja sain 2e/lenkki... :D
Mäkin sanoisin että on koiran kanssa ulkona vaikka tunnin. Naapurillekin voisi mainita että koiralle ei vartin lenkitys riitä. Vai hoitaako naapuri itse kuitenkin pidemmät lenkit?
Koira voi olla vanha tai sairas. Omani lenkittäjälle on annettu ohjeet lukea koiraa ja sen halua ja saa tuoda sisään vartissa, mutta mielellään puoli tuntia tai yli. Tämän ulkoilutus ei myöskään ole urheilua, koska sitä ei saa juoksuttaa.
Mun pikkusisko 17v ei persettään nostais tosta summasta. Tarjosin sille 10e jos tekee mun puolesta päivän kotityöt (tässä tapauksessa ainoastaan astianpesukoneen tyhjennyt), koska olin kipeä. Mutta ei.
Ymmärsiköhän teinisi oikein? Ettei ollut 20 euroa kuussa kun lenkittää x kertaa vartin verran?
Siis tottakai omistaja käyttää koiran aamulla lenkillä ja heti kun on päässyt kotiin ja varmaan illallakin. Sanoi teinille että tekee tunnin lenkin kerran päivässä, mutta tuon lenkin ideana olisi ihan pissatus.
Juu, no eiköhän se totuus elämän varrella iske vielä vasten kasvoja. Sanoin teinille että paras pistää rahaa säästöön, ymmärtää tämän varmaan olevan harvinaisen helppoa rahaa ja jatkossa todennäköisyys yhtä hyvään tuuriin on todella pieni. Sanoi ymmärtävänsä ja oli kuulemma sanonut naapurille että voi sillä hintaa tehdä pidempiäkin lenkkejä.
Jos koira on terve niin 15 min. ei ole riittävä. 30-60 min. taas olisi. Varsinkin kun saa noin hyvän rahan. Mulla on 15v teini, joskus laiska ja saamaton. Uskon että silti veisi koiraa tunnin lenkin. Ei tarvitsisi edes sanoa asiasta. Mutta eläimiä rakastaa ja haluaa ne hyvin hoitaa. Ja jos ei näin tapahtuisi, olisin hyvin, hyvin pettynyt ja ennenkaikkea itseeni kasvattajana/vanhempana.
Teini sanoi että "Maija" oli juurikin sanonut 20e per lenkki. Ei tuo sitten näköjään niin huikea summa kerta kaikkien lapset eivät sillä persustaan nostaisi, omiin tuloihin suhteutettuna kuulostaa kuitenkin jo liiankin hyvältä. Mutta tällä mennään toistaiseksi. Minäkin lähtisin enemmän kuin mielelläni lenkittämään koiraa tuosta summasta, vaikka sille tunnin lenkille. Pidän koirista kovasti, mutta koira joutuisi olemaan päivittäin niin pitkään yksin että ei raski omaa hankkia. Eikö Ruotsissa ole ihan laissa määritelty koiran yksinolon maksimiajaksi 6h? Tiedä sitten kuinka tuota valvotaan.
No onhan siinä hyvä tuntipalkka, mutta toisaalta tuskin kukaan nostaisi peppua penkistä vaikka 5 eurolla. 10 euroakin on semmoinen raha, että mielummin lukee kokeisiin. 20 on raha jolla lähtee mielellään, mutta 15 minuuttia on liian vähän tuohon rahaan nähden.
Minä kyllä vien koiraani lenkille 3-4 kertaa päivässä yhteensä 2-4 tuntia ja tämä koira on pieni seurakoira. En oikeestaan koskaan vie koiraa vain vartin lenkille. Ehkä joskus kun on törkeän kiire jonnekin, mutta musta aina tuntuu että koiralle jää vaan paska maku suuhun pienistä pyrähdyksistä. Ei se koira ymmärrä jos sille sanoo, että sori kun pääsit vaan nopeesti käväseen ulkona, mullon pikkasen kiire! Toki koirakin joutuu välillä pettymään, mutta itse yritän vältellä sitä kun muutenkin inhoaa olla yksin kotona. Varmaan joku kaveri sille hommattava. .
Meidän teini saa 5e kun lenkittää naapurin kahta koiraa, ja minusta sekin on jo paljon!
Ei toi kaksikymppinen mun mielestä mikään päätähuimaava palkkio ole, kun ottaa huomioon, että teini sitoutuu lenkittämään koiran tiettyinä aikoina pidemmällä ajalla. Hänellä on niiden aikana vastuu eläimestä. Hän ei voi varata mitään muuta tekemistä noiden lenkkien ajaksi. Sen lisäksi hän menee asiakkaansa luokse hakemaan koiran. Joku ammattimainen firma, jos sellaisia olisi, laskuttaisi varmaan kerrasta vähintään 50 e, (verot) jos riittäisikään.
Uskon, että tuo lääkäri lenkittää koiraansa itse enemmän, mutta ei ilkeä vieraalta pyytää pidempää lenkkiä, vaikka maksaakin ihan mukavasti.
Sanoisin, että koiran kanssa ollaan ulkona kauemmin kuin se 15 min. Yhdellekään koiralle ei kyllä riitä mikään vartin ulkoilu, pikapissatus on erikseen.