Pikkuveljeäni kiusataan koulussa, äiti on alkoholisti eikä viitsi tehdä mitään, minä teen?
Olen itse 19-vuotias ja veljeni 13-vuotias. Isämme on kuollut. Olen yrittänyt molemmille tolkuttaa että lastensuojeluilmoitus olisi paras, äiti saisi tukea ja veli mahdollisesti turvallisen paikan käydä koulua ja muutenkin elää. Veli sanoo että pelkää joutua vieraiseen laitokseen ja ei häntä haittaa vaikka äiti välillä "nukahtaa"
Itse elin äidin kanssa lapsuuteni ja huolehdin veljestä kun äiti makasi sammuneena ties missä. Isä on jo kuollut keuhkosyöpään. Hänellä todettiin keuhkoahtaumatauti kun olin 5-vuotias mutta jatkoi polttamista sen puoli askia punaista norttia päivässä. Se ei ollut kaunis kuolema.
Veli on nyt ollut muutaman viikon luonani kun äidillä on ryyppyputki päällä. Hän kertoi minulle että häntä kiusataan mm. vaatteiden takia ja kun ei ole älypuhelinta. Älkää heti tuomitko, aion antaa älypuhelimeni hänelle koska itse pärjään ihan nokian vanhalla kapulalla. Ei minullakaan ole siis varaa opiskelijana ostaa hänelle mitään uusinta mallia.
Mutta toivottavasti tuosta on jotain apua? Vai täytyykö olla joku tietty merkki kuten iPhone? Tuo on nyt Nokian Lumia minkä annan.
En ikinä halua antaa rakkaan veljeni kokea sitä mitä minä koin.
Kommentit (31)
Mahtavaa, että huolehdit veikastasi.
Jos teet lastensuojeluilmon, veljesi on oikeassa ja voi tosiaan joutua lastenkotiin. Perhesijoituksiin pyritään, mutya sijoitusperheitä on liian vähän.
Parasta olisi, jos veljesi voisi asua sinun luonasi, mutta se taitaa olla aika raskasta ja kallistakin sinulle? Äitisi tuskin haluaa lapsilisistä luopua, koska niilläkin rahoilla voi vähän ryypätä :-(
Ja siis vaatteita veljelle olemme saaneet sellaisilta sukulaisilta joihin äidiltämme on välit katkenneet. Olen myös ostanut kirpparilta ja alennusmyynneistä muutamia. Mutta kuten sanoin, minulla ei ole varaa elättää häntä jatkuvasti.
Ap
Ota yhteyttä lastensuojeluun tai sitten veljesi koulun koulukuraattoriin. Ihana kun huolehdit veljestäsi <3, mutta muukin apu on tarpeen!
Ota yhteyttä koulun kuraattoriin, terveydenhoitajaan jne. Jos sulla itsellä on voimia, niin tee lastensuojeluilmoitus. Ihanaa, kun jaksat välittää, voimia <3
Ota yhteyttä veljesi opettajaan tai luokanvalvojaan! Kerrottuasi veljesi tilanteesta he pystyvät paremmin puuttumaan koulukiusaamiseen ja osaavat tukea veljeäsi paremmin, ihan siis muutenkin kuin kiusaamiseen liittyen. Veljesi kaipaa varmasti kannustavia aikuisia ympärilleen - ihanaa, että hänellä on sinut! Sinun tuki ja olkapääsi kantavat häntä aikuisuuteen. Olet tosin nuori itsekin, joten muista huolehtia omasta jaksamisestakin :)
1) Kysy, ketkä kiusaavat ja mene koulunnurkalle uhkailemaan niiltä p¨t housuun. Sano myös veljesi opettajalle kiusaamisesta.
2) Mene äitisi luo ja käske ryhdistäytymään. Uhkaa lastensuojelulla ja sossutukien menetyksellä.
3) Nyt on alennusmyynnit meneillään, ostakaa veljen kanssa jotain tarpeellista, esim. Kevättakki ja t- paitoja.
P.S. Olet ihana isosisko!
Tee se lasu. Ei kenenkään tarvitse tietää, että sinä teit sen.
Vierailija kirjoitti:
Viet pojan klopin vaikka brasilian jujitsu tunneille tai ostat vaan nyrkkeily säkin.
Terveisin Pena
Miksi ala peukut? Kyllä siinä kun tappelu taidot kasvavat nousee möys pojan itsetunto ja kiusaavat aistivat heikon itsetunnon jo kaukaa. Lisäksi kun kerran vähän näpäyttää takaisin niin arvostus nousee kiusaajien silmissä ja jättävät hänet rauhaan .
Pena
Vierailija kirjoitti:
lupaa jakaa pillua niille kiusaajille jos lopettaa.
Lupaapa sinä hankkia aivot ja lopeta AP:kiusaaminen. Olet todella surkea yksilö.
Ota yhteyttä myös muihin sukulaisiinne ja kerro heille tilanteesta. Ehkä joku sieltäkin osaa neuvoa ja auttaa.
Voisitko ottaa veljesi virallisesti huollettavaksesi?
Silloin voisitte saada ehkä rahallista ja muutakin apua kunnalta. En siis tiedä onko se mahdollista, mutta..
Olet ihana sisko!
Voisi se toki olla ajatuksena mahdollista että huolehtisin hänestä, mutta opintotuki on ihan naurettavan pieni. Mitä rahaa voisin saada? Sillä elää ihan juuri ja juuri vaikka teen siivoustöitä ohessa. Ja yksiössä ei hirveästi hurrata, tuon ikäinen kaipaa jo omaa tilaakin.
Ap
Kannatan myös koulukuraattorin tai terveydenhoitajan puoleen kääntymistä. Hän on ammattilainen ja varmasti tietää sosiaaliavun tarjonnan. Ehkä perhetilanteeseen on olemassa jokin muu vaihtoehto kuin lastenkoti ja se, että joudut teini-ikäisenä elättämään veljeäsi?
Myös koulukiusaamistilanteen käsittelemiseen on hyvä värvätä lisää ihmisiä, taakka kevenee. Jo se, että veljesi on saanut sinulle kerrottua siitä, on varmasti helpottanut hänen oloaan ratkaisevasti. Olet hyvä sisko.
No olisiko se nyt ihan kauheeta, jos veli PÄÄSISI sijoitukseen? Siellä on paremmat olot kuin kotona, jossa hänen perustarpeista ei näköjään huolehdita. Ja sinä et ole velvollinen hänestä huolehtimaan. Tukena voit olla ja vaikka viedä ostamaan vaatteita, mutta ei sinun niitä ja puhelinta ja muuta pidä maksaa.
Sossuun, mars.
Veljesi paikka ei todellakaan ole äitinne luona. Tee lasu niin saavat ainakin tukitoimia ja mahdollisessa huostaanotossa varmasti otetaan huomioon läheinen suhde siskoon eli sijoitus lähelle tai jopa sinun luoksesi. Jälkimmäiseen saisit varmasti jotain avustusta sillä tulee kuitenkin "laitospaikkaa" halvemmaksi sijoittaa sukulaiselle.
Nyt vaan viet asian eteenpäin niin siitä se lähtee. Tsemppiä!
(Ja ohita nuo ihmisten provot ja vittuilut, olet oikealla asialla!)
Veli pelkää myös sitä että äidille tulee ongelmia, rakastaa kuitenkin äitiä ja on tietyllä tavalla takertunutkin häneen kaikesta huolimatta.
Ap
Saisit rahallista apua varmasti jos veljesi sijoitettaisiin sinulle! Myös muutakin tukea saisit kuten esim. Tukihenkilön veljellesi. Voisi olla hyväkin ratkaisu. Mutta olet tosiaan nuori ja veljesi murrosiän kuohunta edessä joten se voi olla sinulle vielä liian raskas tehtävä.
Teenkö lasun, koska sisareni perheellä ei ole autoa ja naapurin lapset kiusaa siitä asiasta.
Viet pojan klopin vaikka brasilian jujitsu tunneille tai ostat vaan nyrkkeily säkin.
Terveisin Pena