Uutinen: 100 % naisista käyttää 3 kokoa liian pieniä kenkiä
"– Oikeastaan sata prosenttia asiakkaistani käyttää liian pieniä kenkiä, kertoo jalkaterapeutti Veera Keltanen Vuosaaren Jalkaterapiakeskuksesta.
Keltasen mukaan suurin syy liian pieniin kenkiin on se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä, millainen kenkä on sopiva.
- Mittaan jalat vastaanotollani, ja naisten yleisimmät kengänkoot ovat ehdottomasti 40–43. Jopa kokoa 39 on oikeasti tosi vähän, Keltanen sanoo."
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001157935.html
Mitä mieltä? Olen huomannut, että vaikka nuorena käytin kokoa 38, nykyään se tuntuu louskuvan ikävästi jalassa? Käytän 36-37, joskus harvemmin 38. En ole laihtunut, päinvastoin. Varmaan pilaan jalkani...
Kommentit (43)
Käytän 39-40 kenkiä. Repeilen täällä ääneen ajatukselle, että lampsisin menemään jossain koon 43 kanooteissa. Voisi kompastella, kun olisi niin huono tuntuma maahan, kun kärjessä olisi niin paljon tilaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hieman koomisen näköistä, kun naiset ovat nykyisin sen 170 senttiä ja yli ja kengät kokoa sirkus-klovni eli yli 39+.
-siro ja pieni n23-
Kiitos. Olenkin jo koko lapsuuteni saanut kärsiä siitä, että joku nauraa koon 42 jaloilleni. Mutta että aikuiset vielä, niin ei enää naurata. Tajuatko, että joillekin, kuten minulle, iso jalka on todella kipeä asia? Arvaa haluaisinko siron ja pienen ja NORMAALIN kokoiset jalat? Arvaa voinko vaikuttaa jalkani kokoon millään tavalla? Voin lihottaa, voin laihduttaa, voin leikata hiukset, voin leikata nenän, voin suurentaa rinnat, voin pienentää pepun, voin muuttaa kehoani ihan miten vain, mutta jalkoja ei voi leikata.
Terveisin sirkus-klovni :(
Tämä on sukupolvijuttu myös. 30-luvulla syntynyt äitini kauhisteli aina koon 40 jalkaani - olihan hän siro 37. Onneksi lopulta löytyi osaava kenkämyyjä hänellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hieman koomisen näköistä, kun naiset ovat nykyisin sen 170 senttiä ja yli ja kengät kokoa sirkus-klovni eli yli 39+.
-siro ja pieni n23-
Kiitos. Olenkin jo koko lapsuuteni saanut kärsiä siitä, että joku nauraa koon 42 jaloilleni. Mutta että aikuiset vielä, niin ei enää naurata. Tajuatko, että joillekin, kuten minulle, iso jalka on todella kipeä asia? Arvaa haluaisinko siron ja pienen ja NORMAALIN kokoiset jalat? Arvaa voinko vaikuttaa jalkani kokoon millään tavalla? Voin lihottaa, voin laihduttaa, voin leikata hiukset, voin leikata nenän, voin suurentaa rinnat, voin pienentää pepun, voin muuttaa kehoani ihan miten vain, mutta jalkoja ei voi leikata.
Terveisin sirkus-klovni :(
Älä nyt tuon huuliveikon mukaan lähde. Oikeasti ei aikuinen ihminen kiinnitä huomiota toisten kengänkokoon.
Kerran töissä valitin kollegalle, kuinka mulla on isot jalat. Hän kysyi, että mistä erikoisliikkeestä tilaan kenkäni. Punastuin vähän tajutessani, että valitin koon 41 jaloistani naiselle, joka oikeasti käytti kokoa 43. En ollut ikinä hänen jalkojaan katsellut eikä hänkään kai minun.
No mitä nyt taas? Olipa huono uutinen :D
Mulla lasten 36 kokona. Aikuisten osastolta kenkiä etsiessä 36 on liian iso.
Mielenkiintoinen näkökulma. Minun kengännumeroni on 35,5. Niinkin tarkka, koska numeron 36 kengissä päkiä on jo väärässä paikassa. Hiertymiä tulee varpaisiin ja kantapäihin ja jalkaholviin alkaa sattua. Jos on tarvetta isommille kengille, en osta pitempiä vaan leveämmät. Mahtuu paksumpi sukka tai kesäinen hikiturvotus.
Mä käytän 43kokosia kenkiä,että onko mun jalka sit oikeesti 46?:D N18
Uutinen? Tähän jos mihin sopii lähdekritiikki.
Kyseessä on siis jalkaterapeutin asiakkaat. Ei kai kukaan tervejalkainen syyttä suotta jalkaterapeutille mene. Ei se ole niin kuin hammaslääkäri tai gyne, jossa käydään vain tarkastuksessa.
Eikö noille iltapäivälehtien otsikoitten laatijoille voisi pitää jo viimein jonkunlaista perehdyttämiskurssia? Naurettaviahan nuo ovat, jokseenkin pirkkaniksien tasoa.
Tässä oli positiivista se, että taustalla oli ihan oikea suomalainen ammattilainen eikä ollut joku amerikkalaisesta akkainlehdestä suoraan käännetty.
Tuon mukaan mun pitäisi käyttää kenkää koossa 32. No en käytä vaan kokoa 36, koska aikuisen naisen kenkää kokoa 35 on ihan älyttömän vaikea löytää mistään. Mutta paksu sukka + 36 kokoinen kenkä on ihan hyvä, kun kengän koko on 35.
Melkoista paskaa suoltaa.
Kyllä mun jalan koko on oikeasti 37/38 ja sen kokoisia kenkiä myös käytän. En tarvitse enää kasvuvaraa
En menisi tämän ulostulon jälkeen tuon terapeutin asiakkaaksi. Luotto ammattitaitoon horjuu.
Tossa kyllä aikapaljon myös totta, että liian pienillä kengillä ihmiset kulkee.
Kaikkein helpoiten omien kenkien mittaus onnistuu niin, että piirtää jalan mallin, silloin kun jalalla on koko paino, vaikka pahville. Sitten leikkaa pahvin viivoja pitkin ja sovittaa omiin kenkiin. Jos pahvi mahtuu kenkään hyvin, niin kengät ovat sopivat, jos taas ei mahdu, niin auttamattomasti liian pienet kengät.
Helppo kaikkien testata vaikka heti, voitte yllättyä =)!
Ikäkysymys kuulostaa kyllä järkevältä selitykseltä, menneinä vuosikymmeninä pientä jalkaa naisella on varmaan pidetty tärkeämpänä. Silti vaikea ymmärtää, miten jalka tungetaan kolme numeroa liian pieneen kenkään.
Ostan tennarit yleensä normaalia kokoani kokoa isompana, jotta ne ovat varmasti mukavat vaikka jalat turpoaisivat väsyneinä, mutta yhtään avonaisemmissa kengissä en voisi ostaa sitä seuraavaa kokoa, koska kengät tippuisivat jalasta tai vähintään tekisivät rakkuloita jalan hölskyessä liikaa kengässä.
No voi hitto. Mistä mä sitten löydän naistenkenkiä kokoa 45, kun koko 42 on jo miltein mahdoton löytää?
Jes, tarkoittaako tämä sitä että voin käyttää koon 37 kenkiä?
-kokoa 34
Vierailija kirjoitti:
"– Oikeastaan sata prosenttia asiakkaistani käyttää liian pieniä kenkiä, kertoo jalkaterapeutti Veera Keltanen Vuosaaren Jalkaterapiakeskuksesta.
Keltasen mukaan suurin syy liian pieniin kenkiin on se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä, millainen kenkä on sopiva.
- Mittaan jalat vastaanotollani, ja naisten yleisimmät kengänkoot ovat ehdottomasti 40–43. Jopa kokoa 39 on oikeasti tosi vähän, Keltanen sanoo."http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001157935.html
Mitä mieltä? Olen huomannut, että vaikka nuorena käytin kokoa 38, nykyään se tuntuu louskuvan ikävästi jalassa? Käytän 36-37, joskus harvemmin 38. En ole laihtunut, päinvastoin. Varmaan pilaan jalkani...
Mitenkähän ne onnistuvat siinä?Mun jalan koko on kengän mallista riippuen 39-41.En osaa kuvitella,miten nämä kanootit saisi tungettua kolme kokoa liian pieniin kenkiin,ellen sitten leikkele ensin jaloista paloja pois Grimmin Tuhkimo-sadun tyyliin.On muuten tosi vaikea löytää suuria naisten kenkiä,kerrankin jossain tavaratalon kenkäosastolla kysyin suurempaa kokoa,niitä on kuulemma miesten osastolla :D
Vierailija kirjoitti:
No voi hitto. Mistä mä sitten löydän naistenkenkiä kokoa 45, kun koko 42 on jo miltein mahdoton löytää?
Et mistään,mä olen hyväksynyt tämän ja käytän miesten kenkiä.Hassua kyllä,että jos isojalkaiset naiset ovat niin yleisiä kuin jutusta voisi päätellä,luulisi että niitä isoja(eli sopivia)kokoja olisi enemmän kaupoissa.
Voisiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että eniten jalkaterapeutin tarpeessa ovat koon 40-43 naiset, jotka kulkevat aivan liian pienissä kengissä. Muita ei sitten vastaanotolla näykään, koska pikkujalkaiset kulkevat liian suurissa kengissä ja keskikoon jaloille löytyy paljon erilaisia kenkiä.
Tämän Al Bundy on aina tiennytkin.