Ulkomailla ei ongelmia vehnän kanssa, Suomessa en siedä yhtään
Ulkomailla reissatessa vehnätuotteet eivät aiheuta minkäänlaista ongelmaa, kun taas kotosuomessa yksikin vehnäsämpylä saa vatsan täysin sekaisin. Mitä Suomessa tehdään vehnäjauhoille? Muilla samoja havaintoja?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tuotteet sisältävät enemmän gluteenia? Luin joskus, että sitä lisätään täällä taikinaan paremman sitkon saamiseksi.
Olen kuullut samaa, että lisättäisiin gluteenia. Harmin paikka :(
Ja miksiköhän tätä tehtäisiin vain Suomessa, eikä missään muualla?
Siinäpä onkin miettimistä. Suomalainen ruokateollisuus osaa ruuan pilaamisen. Eikä koske pelkästään leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tuotteet sisältävät enemmän gluteenia? Luin joskus, että sitä lisätään täällä taikinaan paremman sitkon saamiseksi.
Koska täkäläisessä lajikkeessa sitä on vähemmän kuin ulkomaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska täkäläisessä lajikkeessa sitä on vähemmän kuin ulkomaisissa.
vehnägluteeni kuohkeuttaa leipää eli lisää sen tilavuutta, jolloin leivästä tulee suurempi ja myyvempi. Eli ostetaan huonoa viljaa ja korjataan se lisäämällä vehnägluteenia.
Kannattaa kokeilla ihan perus vehnäpaahtoleipää, jossa ei lue mitään ruista tai täysjyvää, jos muualla maailmassa vehnä passaa.
Minulla nimenomaan kaikki leivät, joihin on sekoitettu jotain ruista tai täysjyvää aiheuttaa vatsaoireita. Puhdas vehnäpaahtoleipä ei aiheuta mitään. Teen itse pääasiassa leivät, jolloin on alkanut huomaamaan paremmin mille oma vatsa reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sisältävät nimenomaan LISÄTTYÄ ja prosessoitua gluteenia. Muuten Suomessa käytetään aika paljon tuontivehnää siksi, että se ei tuota täällä kylmässä pohjolassa yhtä hyvin kuin esim. ohra, kaura, ruis.
Miten ne ulkomailla leivotut "suomalaiset" vehnätuotteet, joita meillä myydään mm. paistopisteissä, aiheuttavatko ne oireita?
On muuten todella vaikea löytää sellaista leipää, jossa ei ole lisätty prosessoitua vehnäproteiinia / gluteenia- Miksi juuri vehnästä tehtyä, vaikka onhan gluteenia muissakin viljoissa?
Itse kärsin nuorempana vatsakipuilusta, mutta juuri ulkomaan reissuilla niitä ei ollut. Pohdin silloin itsekin oliko syynä ulkomaiden erilaiset leipä tai maitotuotteet vai mikä..
Oletko kokeillut kauppojen paistopisteiden leipiä? Ne on monesti ulkomaisia.
Vai paremman pitkon saamiseksi?
Vai käytetäänkö pitkon onnistumista jonkinlaisena standardina; jos ei tule kunnon pitkoa, niin huonot jauhot!