Miten te muut avokonttorissa työskentelevät?
Kommunikoitte miten toistenne kanssa avokonttorissa? Raportoitteko tulemiset ja menemiset? Miten otatte muut huomioon yhteisessä tilassa? Onko jokin hyväksi havaittu pelisääntö otettu teillä käyttöön?
Oon nyt kuukauden istunut työpaikan haluaman muutoksen vuoksi viiden henkilön kanssa avokonttorissa. Kaikilla meillä oli ennen omat työhuoneet. Päivät kuuntelen tietokoneen näppiksen nakuttelua, huokailua, kaappien ovien paukuttelua, puhelin soi koko ajan, keskittyminen tipotiessään, jatkuvia keskeytyksiä. Tekisi mieli välillä kiljua! Kiitän hyvistä vinkeistänne
Kommentit (34)
Tässä se nyt taas nähdään, mitä tulee, kun kansa ei enää arvosta perinteistä aviokonttoria.
Mut oikeesti, tuo olis niin painajainen. Toivottavasti jollain on antaa vinkkejä!
Ei meillä mitään raportoida tulemisia ja menemisiä eikä erikseen huomioida muita. Avokonttorin plussaa on se, että voi välillä jutella jotain työkaverille paikaltaan, ja ongelmista voi kysyä nopeasti / antaa vastauksia kysymyksiin. Heikkous on se, että keskittymiskyky kärsii ja virheitä tulee helpommin kuin omassa rauhassa työskennellessä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se nyt taas nähdään, mitä tulee, kun kansa ei enää arvosta perinteistä aviokonttoria.
Mut oikeesti, tuo olis niin painajainen. Toivottavasti jollain on antaa vinkkejä!
Joo aviokonttori ois parempi kuin avo-. Turvallisempi.
En sano moi tullessa enkä lähtiessä koska ei muutkaan.
Käyn yksin syömässä ja kahvit juon työpisteellä kuten muutkin.
Kalenterissa on aina välillä jotain palavereita ja tapahtumia, mutta hetken koittaessa kukaan ei reagoi mitenkään vaan jatkaa hommia tai lähtee ihan normaalisti kotiin niinkuin muulloinkin. En viitsi kysellä perään koska saan jotain perverssiä iloa tilanteen omituisuuden hämmästelystä itsekseni.
Työterveyshuollosta tai työhöntulotarkastuksesta minulle ei ole kerrottu sanallakaan mitään, lounasetua ei ilmeisesti ole.
Pidän koko päivän kuulokkeet päässä koska työpistenaapurit pitää todella ärsyttäviä ääniä koko ajan.
Tulen aamuisin yhdeksän pintaan töihin ja saan olla toimistolla yksin johonkin yhteentoista asti.
Taidan kyllä vaihtaa työpaikkaa kohta, aiemmat ei ole olleet näin ahterista, vasta nelisen kuukautta takana täällä.
Vierailija kirjoitti:
Avokonttorin plussaa on se, että voi välillä jutella jotain työkaverille paikaltaan, ja ongelmista voi kysyä nopeasti / antaa vastauksia kysymyksiin.
Onko tuo sun mielestä plussaa? Niiden muiden kollegojen mielestä varmaan ei. Siitähän se häiriö just syntyy, kun kukaan ei vaivaudu nostamaan persettään tuolista, vaan huutelee huoneen poikki toisille. Siinä häiriintyy kaikki, ei pelkästään se työkaveri keneltä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokonttorin plussaa on se, että voi välillä jutella jotain työkaverille paikaltaan, ja ongelmista voi kysyä nopeasti / antaa vastauksia kysymyksiin.
Onko tuo sun mielestä plussaa? Niiden muiden kollegojen mielestä varmaan ei. Siitähän se häiriö just syntyy, kun kukaan ei vaivaudu nostamaan persettään tuolista, vaan huutelee huoneen poikki toisille. Siinä häiriintyy kaikki, ei pelkästään se työkaveri keneltä kysytään.
Jos tietoa vaihdetaan työtehtäviin liittyvistä asioista, avokonttori on erinomainen ratkaisu. Mutta jos tarkoitus on hölistä koko ajan, ei töistä tule mitään. Sopikaa pelisäännöt. Pitäkää kuulokkeita silloin, kun ette halua , että häiritään.
Olen uppoutuja ja työskentelin monta vuotta ihan mielelläni avokonttorissa. Siitä oli oikeastaan hyötyä, että muita oli samassa tilassa, koska pystyin mukautumaan paremmin lyhytaikaista muistia vaativiin tehtäviin sellaisessa ympäristössä. Yksin työskennellessä keskittymiseni oli liian syvää. Jos hälinä vaivaa, voi kuunnella kuulokkeilla musiikkia. Tiedän, ettei kaikille sovi. Kun kysyttävää tai kerrottavaa tulee, voi vain mennä muiden pöytien luo juttelemaan. Tiimityö syvenee, kun työkaverit ovat fyysisestikin helposti tavoitettavissa.
Mikähän hyöty yritykselle on avokonttorityöskentelystä, jos kaikki joutuvat käyttämään kuulokkeita pystyäkseen keskittymään työhönsä? Varsinkaan ap:n tapauksessa en ymmärrä, jos aiemmin kaikilla on ollut omat huoneet. Ei avokonttori ainakaan paranna työtehoa ja keskittymistä.
Tehokkaat kuulosuojaimet korvilla, puhelimessa valovilkku soiton saapuessa, selässä lappu "työskentelen, älä häiritse". Kommunikoin muiden kanssa sitten kahvitauolla.
Vierailija kirjoitti:
Tehokkaat kuulosuojaimet korvilla, puhelimessa valovilkku soiton saapuessa, selässä lappu "työskentelen, älä häiritse". Kommunikoin muiden kanssa sitten kahvitauolla.
Mitä järkeä avokonttorissa???
Vierailija kirjoitti:
Mikähän hyöty yritykselle on avokonttorityöskentelystä, jos kaikki joutuvat käyttämään kuulokkeita pystyäkseen keskittymään työhönsä? Varsinkaan ap:n tapauksessa en ymmärrä, jos aiemmin kaikilla on ollut omat huoneet. Ei avokonttori ainakaan paranna työtehoa ja keskittymistä.
Hyöty tulee säästyneiden neliömetrien vuokrista. Avotilaan saa mahdettua paljon enemmän ihmisiä kuin omiin huoneisiin. Siivouskuluissakin säästetään silloin.
Mä olen ollut 11 hlön avokonttorissa puolisen vuotta ja viihdyn hyvin. Meillä on hyvä porukka ja rankkaa huumoria. Teemme kaikki eri duuneja ja jokaisen ns. oma yksikkö on toisessa kaupungissa, joten varsinaisista työasioista keskustellaan vähän.
Kaikki käy kahvilla, kertoo menoistaan ja toivottelee hyvät viikonloput jne. Käymme yhdessä syömässä lounaalla ja joskus ulkona oikein pitkän kaavan mukaan eli alkaen illallisesta päätyen yökerhoon. Ikähaitari on n. 25-55 v ja miehiä ja naisia saman verran. Ihan tylsiä toimistorottia ollaan, inssejä suurin osa.
Onko minulla nyt vaan käynyt hyvä tuuri vai löytyykö (toivottavasti) tällaisia porukoita muitakin?
Olen koko päivän luurit korvilla kuuntelen musiikkia, rentoutusnauhoja, radiota, podcasteja ja luentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyöty tulee säästyneiden neliömetrien vuokrista. Avotilaan saa mahdettua paljon enemmän ihmisiä kuin omiin huoneisiin. Siivouskuluissakin säästetään silloin.
Se mikä tehokkuudessa säästetään, se kuluissa voitetaan. Kustannusloikka?
Onkohan tarkoitus ,että kaikki työskentelisi eikä pelaisi pasianssia - sosiaalinen kontrolli . Toinen syy voisi olla me henki ja töiden sujuvuus, kommunikointi suorempaaa. Toimii ehkä paperilla mutta käytännössä stressaavaa ja katkoo keskittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut 11 hlön avokonttorissa puolisen vuotta ja viihdyn hyvin. Meillä on hyvä porukka ja rankkaa huumoria. Teemme kaikki eri duuneja ja jokaisen ns. oma yksikkö on toisessa kaupungissa, joten varsinaisista työasioista keskustellaan vähän.
Kaikki käy kahvilla, kertoo menoistaan ja toivottelee hyvät viikonloput jne. Käymme yhdessä syömässä lounaalla ja joskus ulkona oikein pitkän kaavan mukaan eli alkaen illallisesta päätyen yökerhoon. Ikähaitari on n. 25-55 v ja miehiä ja naisia saman verran. Ihan tylsiä toimistorottia ollaan, inssejä suurin osa.
Onko minulla nyt vaan käynyt hyvä tuuri vai löytyykö (toivottavasti) tällaisia porukoita muitakin?
Sulla on käynyt tosi hyvä tuuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä avokonttorissa???
Ei mitään, mutta ne on halvempi rakentaa ja layouttia voidaan muokata helpommin. Tutkimusten mukaan työteho pienenee ja sairaspoissaolojen määrä kasvaa. Mutta eihän tämä kiinnosta siinä rakennusvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työntekijöiden kustannukset kasvavat. Eli todennäköisesti mennään miinukselle.
Mua ottaa päähän ihan sikana kun meidän avokonttorin vanhin työntekijä on keksinyt laittaa itsensä johonkin tiiminvetäjärooliin. Hän ei todellakaan ole sitä vaan on ihan sama rivityöntekijä kuin me muutkin. Nakittaa töitään muille, ohjailee ja puuttuu asioihin. Miten tollasesta voi sanoa tälle joutumatta silmätikuksi?
Mulla on kuulokkeet korvilla ja kuuntelen musiikkia, ei tartte kuunnella kenenkään tilitystä yksityiselämästään