Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut avokonttorissa työskentelevät?

Vierailija
13.04.2016 |

Kommunikoitte miten toistenne kanssa avokonttorissa? Raportoitteko tulemiset ja menemiset? Miten otatte muut huomioon yhteisessä tilassa? Onko jokin hyväksi havaittu pelisääntö otettu teillä käyttöön?

Oon nyt kuukauden istunut työpaikan haluaman muutoksen vuoksi viiden henkilön kanssa avokonttorissa. Kaikilla meillä oli ennen omat työhuoneet. Päivät kuuntelen tietokoneen näppiksen nakuttelua, huokailua, kaappien ovien paukuttelua, puhelin soi koko ajan, keskittyminen tipotiessään, jatkuvia keskeytyksiä. Tekisi mieli välillä kiljua! Kiitän hyvistä vinkeistänne

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tarkoitus ,että  kaikki työskentelisi eikä pelaisi pasianssia - sosiaalinen kontrolli . Toinen syy voisi olla me henki ja töiden sujuvuus,  kommunikointi suorempaaa.  Toimii ehkä paperilla mutta käytännössä stressaavaa ja katkoo keskittymistä.

Eiköhän suuri osa laiskureista ole jo yt-neuvotteluissa poistettu? Itse olen ollut vain sellaisissa työpaikoissa, joissa jokaiselle on asetettu tehokkuustavoitteet ja niistä suoriutumattomat on pistetty pihalle. Missä muualla kuin suojatyöpaikoissa enää on aikaa pelata pasianssia?

Vierailija
22/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpisteet 20 hengelle, mutta suurin osa on siirtynyt etätöihin. Mitään palavereja ei enää pidetä 10 min varoitusajalla, koska porukka ei ole paikalla eikä välttämättä reagoi skype-yhteydenottoon. Pomolla on varmaan hankalaa, kun täytyisi pitää yhteyttä alaisiin, mutta iso osa on kotoa käsin palavereissa yhteistyötahoihin ja ne pienet tauot, joita elämässä muuten on, ei kalenterista välity. Ei kukaan laita tiedoksi, että hei, olen 10 min vapaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ottaa päähän ihan sikana kun meidän avokonttorin vanhin työntekijä on keksinyt laittaa itsensä johonkin tiiminvetäjärooliin. Hän ei todellakaan ole sitä vaan on ihan sama rivityöntekijä kuin me muutkin. Nakittaa töitään muille, ohjailee ja puuttuu asioihin. Miten tollasesta voi sanoa tälle joutumatta silmätikuksi?

Kyllä mä sanosin ihan suoraan että tee vaan hommas itte, huolehdi omista töistäs niin minä huolehdin omistani ja tuun kyllä kysymään jos tartten sun apuas jossain

Vierailija
24/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä firma kustansi vastamelukuulokkeet jo aikoja sitten. Työskentelen sermittömässä avokonttorissa /esd tilassa jossa on nykyisellään 78 henkilöä ja meteli on välillä valtava.

Vierailija
25/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta, en vois olla noin huonossa porukassa töissä.  Enkä jaksais istua jossain avossa. Rasittavaa katsoo samaa selkää koko ajan, tai vaikka koko vuoden. Onneksi olen suuressa sairaalassa töissä ja meillä on tosi mukavaa porukassa. Saa liikkua tai touhuta tarpeeksi ja kahvitella silloin tekee mieli.

Vierailija
26/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano moi tullessa enkä lähtiessä koska ei muutkaan.

Käyn yksin syömässä ja kahvit juon työpisteellä kuten muutkin.

Kalenterissa on aina välillä jotain palavereita ja tapahtumia, mutta hetken koittaessa kukaan ei reagoi mitenkään vaan jatkaa hommia tai lähtee ihan normaalisti kotiin niinkuin muulloinkin. En viitsi kysellä perään koska saan jotain perverssiä iloa tilanteen omituisuuden hämmästelystä itsekseni. 

Työterveyshuollosta tai työhöntulotarkastuksesta minulle ei ole kerrottu sanallakaan mitään, lounasetua ei ilmeisesti ole. 

Pidän koko päivän kuulokkeet päässä koska työpistenaapurit pitää todella ärsyttäviä ääniä koko ajan.

Tulen aamuisin yhdeksän pintaan töihin ja saan olla toimistolla yksin johonkin yhteentoista asti. 

Taidan kyllä vaihtaa työpaikkaa kohta, aiemmat ei ole olleet näin ahterista, vasta nelisen kuukautta takana täällä.

Meilläkin on tuollaista, tosin kaikilla on työhuone. Luonnollisesti ovet pidetään kiinni. Meille tuli uusi työntekijä eikä sitä esitelty kellekään. Paria tyyppiä ei ole näkynyt vähään aikaan ja kuulin että olivat lähteneet muualle töihin. Joillakin on puhelinetu, mutta en tiedä millä perusteella sen saa. En tiedä useimpien työnkuvaa enkä tiedä mitä he tekevät, saati nimiä. Yksi nainen käy vain välillä istumassa huoneessaan ja silloinkin aina vain noin klo 10-14. En tiedä mikä hänenkään toimenkuvansa on. En myöskään tiedä kuka on minun esimieheni. Tyyppi, joka otti minut töihin eli joka se esimies kaiketi on, ei ole puhunut minulle kolmeen kuukauteen mitään.

Vierailija
27/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalenterissa on aina välillä jotain palavereita ja tapahtumia, mutta hetken koittaessa kukaan ei reagoi mitenkään vaan jatkaa hommia tai lähtee ihan normaalisti kotiin niinkuin muulloinkin. En viitsi kysellä perään koska saan jotain perverssiä iloa tilanteen omituisuuden hämmästelystä itsekseni. 

Työterveyshuollosta tai työhöntulotarkastuksesta minulle ei ole kerrottu sanallakaan mitään, lounasetua ei ilmeisesti ole. 

Pidän koko päivän kuulokkeet päässä koska työpistenaapurit pitää todella ärsyttäviä ääniä koko ajan.

Tulen aamuisin yhdeksän pintaan töihin ja saan olla toimistolla yksin johonkin yhteentoista asti. 

Taidan kyllä vaihtaa työpaikkaa kohta, aiemmat ei ole olleet näin ahterista, vasta nelisen kuukautta takana täällä.

Meilläkin on tuollaista, tosin kaikilla on työhuone. Luonnollisesti ovet pidetään kiinni. Meille tuli uusi työntekijä eikä sitä esitelty kellekään. Paria tyyppiä ei ole näkynyt vähään aikaan ja kuulin että olivat lähteneet muualle töihin. Joillakin on puhelinetu, mutta en tiedä millä perusteella sen saa. En tiedä useimpien työnkuvaa enkä tiedä mitä he tekevät, saati nimiä. Yksi nainen käy vain välillä istumassa huoneessaan ja silloinkin aina vain noin klo 10-14. En tiedä mikä hänenkään toimenkuvansa on. En myöskään tiedä kuka on minun esimieheni. Tyyppi, joka otti minut töihin eli joka se esimies kaiketi on, ei ole puhunut minulle kolmeen kuukauteen mitään.

Kuulostaa ihan kamalalta! Onko julkisella vai yksityisellä?

Vierailija
28/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan kamalalta! Onko julkisella vai yksityisellä?

Yksityisellä.

Vierailija
29/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni, joka pitää avokonttoria hyvänä ideana, ei itse työskentele sellaisessa.

Yleiseen läpänheittoon ja sosiaalisten suhteiden hoitamiseen avokonttori soveltuu erinomaisesti. Yli 3min yhtäjaksoista keskittymistä vaativa työ alkaa olla mahdotonta.

Vierailija
30/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta siirtyminen etätöihin oli minulle hyvä vaihtoehto. Saan nukkua aamulla tunnin pidempään, syön aamupalan kuunnellessani skypepalaveria (kolmena aamuna talon sisäinen 30 min palaveri, jossa käydään projektipäällikköjen johdolla asioita läpi), voin toisella tietokoneella pelata sitä pasianssia, jos joudun johonkin tylsään pakko-olla-läsnä -palaveriin ja kun teen substanssini töitä, voin tehdä niitä 100% eikä kukaan työkaveri huikkaa, että hei, miten tää meni. Avokonttorissa käyn perjantaina aamuisin matkalla asiakkaan luokse.

Vierailija
31/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On töitä, joihin avokonttori sopii huonosti. Ja on töitä, joissa erittäin huono tulos tulee siitä, että jokainen kököttää omassa huoneessaan tekemässä itsekseen omaa pikku työtään, kun asiakkaan tarvitsema tulos vaatii useiden henkilöiden työpanoksen.

Hyvä konttori sisältää sekä hiljaiseen työhön sopivia alueita, hyviä yhteiseen työskentelyyn kuten kokouksiin ja yhteiseen suunnitteluun sopivia tiloja kuin myös joustavaa avotilaa, jossa voit tehdä normaalia tietotyötä samaan asiaan liittyvien henkilöiden kanssa.

Vierailija
32/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen avokonttorissa (nyt 1,5 v.) ja tykkään. Helppo käydä yhdessä viereisten samaa hommaa tekevien kanssa keskustelua työstä, pyytää ja saada apua. Harvoin kuuluu muuta puhetta kuin töihin liittyvää. Joku radiokanava soi hiljaa taustalla ja kaikki tekee periaatteessa rauhassa omia hommiaan. Pystyn keskittymään.

Ei ilmoitella jokaisesta kahville, palaveriin tai lounaalle menoista, vaan tarpeen mukaan (tyyliin hei olen nyt kolme tuntia muualla palaverissa, jos joku kyselee tai tulee asiaa). Heipat ja muut huikkaillaan päivän päätteeksi lähimpänä istuville / omalle porukalle.

Vierailija
33/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän hyöty yritykselle on avokonttorityöskentelystä, jos kaikki joutuvat käyttämään kuulokkeita pystyäkseen keskittymään työhönsä? Varsinkaan ap:n tapauksessa en ymmärrä, jos aiemmin kaikilla on ollut omat huoneet. Ei avokonttori ainakaan paranna työtehoa ja keskittymistä.

No vähentää kustannuksia, tietenkin.

Vierailija
34/34 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut parikymmentä vuotta tekemään luovaa työtä avokonttorissa. Ihan piinaa! Juu, on meillä neljä hiljaisen työn koppia, parillekymmenelle hengelle, mutta niihin siirtyminen vaatii toisen tietokoneen avaamista edintointiohjelmineen, mikä vie helposti 10 minuuttia.

Ihan piinaa tuo. Eniten minua häiritsee visuaaliset ärsykkeet. Kun joku kävelee ohi, vaistomaisesti nostaa katseen ja tarkistaa, mitä näkökentässä vilahti. Taas katkeaa ajatus!

Kuuloärsykkeitä joudun jatkuvasti rajamaan kuuntelemalla Youtubesta sateen ropinaa. Musiikki hajottaa keskittymistä, mutta luonnonäänet eivät. Suosittelen hankkimaan kunnon kuulokkeet ja kokeilemaan.

Toki, on niistä työkavereista välillä hyötyäkin, kun etsin oikeaa sanaa tai muistelen jotakin faktatietoa. Usein tulee kysyttyä asiaa ääneen, ja vastauskin tulee yleensä heti.

Tuota ei meillä voi oikein katsoa kyttyräänkään, koska joudumme muutenkin puhumaan työasioista siinä tilassa vähän väliä. Minun työpisteeni sattuu olemaan vielä tuottajien pöydän vieressä, joten koko ajan puhelin pärisee tai joku käy juttelemassa jostakin tuottajan kanssa.

T. Toimittaja