Miksi kotia ei voi sisustaa miesmäisellä tavalla?
Miksi monella naisella on luulo, että kodin voi sisustaa vain naisen tavalla ja naisen maku on tietysti se Oikea ja Parempi?
Naiset sisustavat valkoiseksi, käyttävät monesti lasia, harmaata, pelkistettyjä uusia huonekaluja. Tavaraa pitää olla suht vähän, mutta kumminkin erilaisia kippoja, vaaseja ja muita turhakkeita pitää olla.
Miksi ihmeessä koti ei voisi olla miesmäinen? Rouheaa massiivisuutta huonekaluissa, ajan patinaa käytettyjen huonekalujen kautta. Väriä ja tapettia seinillä, stereolaitteisto saisi olla kunnollisen kokoinen. Sisustuselementteinä esim. Harrikan moottori tai MM-kisojen virallinen jalkapallo.
Kommentit (37)
Tummat värit pienentävät kämppää. Raskaat huonekalut voivat olla hankalia.
Mäkään en ymmärrä tuikkukippojen ja koristetyynyjen päälle, mutta se moottori on aika vaikea puhdistaa pölystä, vai ajattelitko siivouspäivinä roudata ulos ja vedellä painepesurilla?
Oma kokemukseni on, että monesti miehiä ei kiinnosta sisustus. Nykyiseni on poikkeus ja ollaankin sisustettu yhdessä koti molempien mieleiseksi - otettu teemaa mm. miehen musiikkiharrastuksesta ja asetettu miehen pienoismalleja näkyvälle paikalle. Mutta tämä vaatii molempien panostusta, jos yksin saisin kotia 'rakentaa' niin tulisihan siitä tottakai pääosin omannäköiseni.
Vierailija kirjoitti:
Eivät miehet sisusta, he läjittävät tavaroita. Käy katsomassa missä vaan sinkkumiehen kämpässä.
Aika kiireinen taidat olla kun olet kaikkien sinkkumiesten kämpät käynyt tarkastamassa.
Ihan tarkistuskäyntejäkö teet , vai puuhaatko muutakin siellä sinkkumiesten asunnoissa?
Vierailija kirjoitti:
Tummat värit pienentävät kämppää. Raskaat huonekalut voivat olla hankalia.
Mäkään en ymmärrä tuikkukippojen ja koristetyynyjen päälle, mutta se moottori on aika vaikea puhdistaa pölystä, vai ajattelitko siivouspäivinä roudata ulos ja vedellä painepesurilla?
Ei kämppä mihinkään pienene väreistä. Se on juuri sen kokoinen kuin on. Ja mikä oletus on, että sen pitäisi olla ilmava ja avara?
Raskaat huonekalut ovat tukevia ja kestäviä.
Totta kai voi sisustaa. Miehilläkin tosin on makuja monia. Moni mieskin tosin tykkää juuri valkoisesta, harmaasta, mustasta ja yksinkertaisesta, mutta pikkuesineitä ja sisustustyynyjä ei harrasteta yleensä siinä määrin kuin naiset harrastaa.
Itselleni moni on sanonut, että sisustukseni on jotenkin miesmäinen, vaikka minusta ei ole. Rakastan puhtaita perusvärejä ja selkeyttä: mun olohuoneen ja keittiön värit on musta, valkoinen, punainen ja hopea. Pikkuesineitä ei löydy eikä mitään kaarevaa tai pehmeän näköistä: tykkään selkeistä geometrisistä linjoista.
Niin. Varmaan ajattelit kuitenkin että nainen etsii ne rouheat huonekalusi, vertaa hintoja ja suunnittelee shoppailureissun yksityiskohdat? Hakee tapettikirjat ja valitsee ne miestapetit, korkeintaan hyväkstyttää sinulla kun makaat sohvalla kaljaa juoden.
Miehekkäässä kodissa ei ole sisustuselementtejä vaan pelkästään hyödyllistä käyttötavaraa. Moottorit kuuluu autotalliin.
Minä olen teinitytöstä eli 80-luvulta lähtien halunnut vanhan herrainkerhon tyylisen sisustuksen. Olen aika hyvin tavoittanutkin ajan hengen, mutta kun asun yksin pääkaupunkiseudulla enkä ole hirveän rikas, tällainen takka on vielä vain unelma:
http://img.locationpartnership.com.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/d…
Vierailija kirjoitti:
Miehekkäässä kodissa ei ole sisustuselementtejä vaan pelkästään hyödyllistä käyttötavaraa. Moottorit kuuluu autotalliin.
Totta, mutta miksi kovin harvoilla nykyään on esim. kaiuttimet sen kokoiset että niistä kuuluu hyvin? Kaiuttimia ja muita laitteistoja ei saa ollu kuin korkeintaan TV ja tulitikkuaskin kokoiset kaiuttimet nurkissa.
Miehinen tyyli on joko musta-valkoinen back to the 80' tyyli tai sitten tummanruskeita huonekaluja ja isoja kaiuttimia yms. massiivista elektroniikkaa. Ja led-valoja paljon joka paikkaan. Vastasinko kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Varmaan ajattelit kuitenkin että nainen etsii ne rouheat huonekalusi, vertaa hintoja ja suunnittelee shoppailureissun yksityiskohdat? Hakee tapettikirjat ja valitsee ne miestapetit, korkeintaan hyväkstyttää sinulla kun makaat sohvalla kaljaa juoden.
Juuri näin.
Moottori olis just hyvä. Sen voi putsata pölyhuiskalla ihan yhtä hyvin kuin muutkin koriste-esineet. Tietenkin se pitää ensin pestä ja kiillottaa sisätiloihin sopivaksi. Massiviset kalusteet mahtuu harvaan kämppään, mutta jos residenssissä on kokoa, niin sitten. Valkoinen päävärinä asunnossa antaa valoa tässä sivusiperiassa, mutta muutenhan väriä saa käyttää. Miesten suosimat värit usein muistuttavat vanhasta pubista, esim tummat ruskeat ja punaiset. Seinille mielummin steampunk-taidetta kuin tapettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta miksi kovin harvoilla nykyään on esim. kaiuttimet sen kokoiset että niistä kuuluu hyvin? Kaiuttimia ja muita laitteistoja ei saa ollu kuin korkeintaan TV ja tulitikkuaskin kokoiset kaiuttimet nurkissa.
Ehkä esimerkiksi siksi että naapurit ei tykkää niistä jättisuurista tumpstumpstumps-laatikoista? Sitä paitsi nykyään on tosi hyviä pieniä kaiuttimia.
Jos mies ei oma-aloitteisesti osallistu sisustamiseen, pitää tyytyä siihen mitä saa.
Oman makunsa jokainen tuntee, mutta ymmärtääkseen jonkun toisen makua pitää olla jo jonkun verran lahjakkuutta ja kokemusta. Kaikilla ei ole. Silloin ei jaksa alkaa niin hirveästi miettiä mistä toinen tykkäisi. Vertaa vaikka siihen jokavuotiseen painajaiseen kun vaimolle on ostettava joululahja. Mistä iheestä se vaimo oikein tykkäisi? Kuvittele, että joudut miettiä sitä joka ikisen huonekalun, kipon ja kupin kohdalla.
No, meidän talo on tuollainen. Tosin moottoripyörät ja autot osineen pysyvät tallissa. Möksä on sitten enempi vaalea ja pelkistetty.
Anteeksi, mutta mun mieheni käsitys kodin viihtyisyydestä eli sisustamisesta..... oli tavatessa lastulevyinen kirpparin hylly, jossa oli hänen urheilupalkintonsa. Siitä ei suostu luopumaan, vaikka hylly notkuu hajoamispisteessä ja olen ehdottanut siivoa vitriiniä vaikka Ikeasta - ei, kyllä tuo vanha teippikoristeineen saa välttää. On takaa vahvistanut sitä ilmastointiteipillä. Mitäpä noita kulmarautoja siihen porailemaan. Pölyjä ei palkinnoista ikinä pyyhi, ja lisäksi pitää olla maattava sohva ja tauluteevee, sohva voi olla kirpparilta ostettu ja haista edellisten pieruille. Seinällä on roskiksesta löydetty Clint Eastwood-juliste ilmastointiteipillä korjatuissa kehyksissä. Lisäksi miesluolassa on punttipenkki, erittäin vanha ja kulunut 60-luvun myrkynvihreä matto ja soutulaite sekä kaljajääkaappi. Valaisimena on massiivinen tuuletinlamppu, vain nakukalenteri puuttuu. Miehen sisustuskäsitys käy ilmi talon viidennestä huoneesta ja oven saa kiinni. On suoraan tunnustanut, ettei kiinnosta, miltä näyttää.
Ehkä kuitenkin parempi, että minä sisustan muun kodin ja hän vain kaivaa siihen osuutensa lompsastaan. Minä pidän puusta, varsinkin valkoiseksi maalatusta, antiikin ja nykyajan yhdistelemisestä. Meillä on ilmavaa ja valoisaa. Tuikkukupit ja koriste-esineet on minulle ei ei...
Miten tapetit liittyvät miehiin? Minulla on viidellä seinällä tapetit, olenko miesmäinen? No, joka tapauksessa. Minä olen melko vahvojen kontrastien ystävä, esimerkiksi minulla on pari tummaa seinää ja vastapainoksi paljon vaaleaa, keittiö on hyvin vaalea mutta vastapainona on monien kammoksumat rosterilaitteet (<3). Tykkään, että pohja on vaalea ja kontrastina on tummempaa.
Lipsuin ohi aiheenkin. Niin mistäs me puhuttiinkaan? Jaa niin, no monen (ei kaikkien, monen) miehen "sisustus" on sekalaista ja rumaa krääsää, kasoja ja johtoja pitkin asuntoa. Kun vertaan omaan asuntooni, jossa ei ole turhaa roinaa, on puhdasta, valoisaa ja vaaleaa ja kaikki sopii yhteen, niin mieluummin asustelen näin kuin epämääräisen, ruman rojun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät miehet sisusta, he läjittävät tavaroita. Käy katsomassa missä vaan sinkkumiehen kämpässä.
Miksi jotain vuokrayksiötä pitäisi sisustaa? Miehet tajuavat tämän. Joku höperö Trendi-Anna tosin voi kantaa vaikka omat laminaatit johonkin vuokrakomeroon. Totta helvetissä miehetkin sisustavat kun tekevät oman talonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä esimerkiksi siksi että naapurit ei tykkää niistä jättisuurista tumpstumpstumps-laatikoista? Sitä paitsi nykyään on tosi hyviä pieniä kaiuttimia.
Isoja kaiuttimia ei tarvitse kuunnella täysillä. Huomaa, että et juuri ymmärrä äänestä vaikka totta että hieman ovat kaiuttimet menneet eteenpäin.
Pieni ei silti voita isoa.