Jouduin muuttamaan kerrostaloon :(
Asumuseron myötä jouduin muuttamaan kerrostaloon asuttuani omakotitalossa kahdeksan vuotta; mies ja lapset jäivät sinne asumaan ja itse muutin kuun alusta tänne kolmannen kerroksen vuokrakolmioon. Alapuolellani haukkuu koira kaikki illat, välillä öisinkin. Yläkerran lapset tömistävät vielä kymmenen jälkeenkin. Rappukäytävä on epäsiisti ja jotkut säilyttävät siellä rattaita, vaikkei saisi. Asunto kuitenkin sijaitsee lähellä työpaikkaani (alle 2km, pyöräilen töihin) ja lapset asuvat isänsä kanssa okt:ssa lähistöllä n. 4km päässä. Tottuuko tähän kerrostaloasumiseen jossain vaiheessa? Koska okt on meillä yhteinen voisin ehdottaa asuvani siellä lasten kanssa vuoroviikot jolloin mies asuisi täällä vuokrakolmiossani. Vuokrakulut jaettaisiin ja näkisimme lapsia tasapuolisemmin. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta järjestelystä? Entä voiko kerrostaloasumisesta saada jotenkin edes siedettävää?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kun muuttaa kerrostaloon, kannattaa valita vain ja ainoastaan ylin kerros.
No en uskalla jos lapset kuitenkin viettävät aikaa luonani. Muuten varmasti hyvä neuvo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun muuttaa kerrostaloon, kannattaa valita vain ja ainoastaan ylin kerros.
Tai alin.
Kuvottavaa ihmisten itsekkyys nykyisin. Noin vaan jätetään perhe ja avioliitto, koska minäminäminä. Taisi olla liikaa lapsia! Ja sitten uusperhekuviot seuraava valitusaihe. Herregud.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kerrostaloasuminen on kivaa. Uudehko asunto, eli hyvä äänieristys (2006 rakennettu). Aurinkoinen lasitettu parveke, ei lumitöitä tai muuta kurjaa puuhaa, kivat naapurit jotka ei kuitenkaan utele liikoja, kaunis ympäristö, lenkkipolut, meri ja palvelut vieressä, helppo lähteä reissuun (kukkien kastelija naapurissa, ei tarvii pelätä varkaita tai muutakaan).
Niin, onhan noita hyviäkin puolia. Saisi vaan jotenkin vähemmälle tuon koiran haukunnan ja lasten myöhäiset juoksutöminät kun itsellä on aikaiset herätykset. Ap
Ensin jätät omat lapsesi ja sitten valitat naapurin lasten äänistä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kerrostaloasuminen on kivaa. Uudehko asunto, eli hyvä äänieristys (2006 rakennettu). Aurinkoinen lasitettu parveke, ei lumitöitä tai muuta kurjaa puuhaa, kivat naapurit jotka ei kuitenkaan utele liikoja, kaunis ympäristö, lenkkipolut, meri ja palvelut vieressä, helppo lähteä reissuun (kukkien kastelija naapurissa, ei tarvii pelätä varkaita tai muutakaan).
Niin, onhan noita hyviäkin puolia. Saisi vaan jotenkin vähemmälle tuon koiran haukunnan ja lasten myöhäiset juoksutöminät kun itsellä on aikaiset herätykset. Ap
Eli mielestäsi lasten kuuluu saada juosta ja tömistää kerrostalossa klo 22.00 jälkeen? Ap
Ihanko oikeasti se kerrostaloon muuttaminen on sun suurin huolen aihe. Ei se että lapset ei asu sun kanssa. Siellä vaan odottelet kiimasena uutta ukkoa. Yäk. Onneksi lapset saa olla isänsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti se kerrostaloon muuttaminen on sun suurin huolen aihe. Ei se että lapset ei asu sun kanssa. Siellä vaan odottelet kiimasena uutta ukkoa. Yäk. Onneksi lapset saa olla isänsä kanssa.
Eiku on se nyt järkky elämänmuutis muuttaa kerrostaloon, pahempaa ku se avioero ja lasten hylkääminen xD Pitää nyt hei vähän ymmärtää :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi lasten kuuluu saada juosta ja tömistää kerrostalossa klo 22.00 jälkeen? Ap
Ei se ole lasten eikä koirien vika, jos olet muuttanut kerrostaloon jossa on huono äänieristys. Oikea osoite valituksille on taloyhtiö, jonka on tehtävä tarvittavat korjaukset mikäli arjen äänet kantautuvat häiritsevästi asunnosta toiseen. Meidän yläkerrassamme haukkuu koira päivisin, mutta koska siellä asuu myös sokea lapsi, niin olen ihan ok tilanteen kanssa. Toisessa yläkerran asunnossa on pieniä lapsia ja sieltä kuuluu sitä samaa töminää ja älämölöä mitä meilläkin, eikä minua haittaa lasten äänet. Eri perheillä voi olla erilaisia vuorokausirytmejä, kaikki eivät laita lapsiaan nukkumaan iltakahdeksalta ja herätä aamukuudelta päiväkotiin. Aikuisen tahallista mekkalaa en siedä pitkään, mutta kertaluontoisesti sitäkin.
Sinuna laittaisin energiaa ennemmin asunnon sisustamiseen ja omista lapsista huolehtimiseen, kuin naapureiden äänien vahtimiseen. Kerrostalo"tuomio" on vain oman pääsi sisällä, joten jonkinlainen ajatuskuvion muutos on myös tarpeen.
Onko kellään kokemusta äänieristävistä sisustuslevyistä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole lasten eikä koirien vika, jos olet muuttanut kerrostaloon jossa on huono äänieristys. Oikea osoite valituksille on taloyhtiö, jonka on tehtävä tarvittavat korjaukset mikäli arjen äänet kantautuvat häiritsevästi asunnosta toiseen. Meidän yläkerrassamme haukkuu koira päivisin, mutta koska siellä asuu myös sokea lapsi, niin olen ihan ok tilanteen kanssa. Toisessa yläkerran asunnossa on pieniä lapsia ja sieltä kuuluu sitä samaa töminää ja älämölöä mitä meilläkin, eikä minua haittaa lasten äänet. Eri perheillä voi olla erilaisia vuorokausirytmejä, kaikki eivät laita lapsiaan nukkumaan iltakahdeksalta ja herätä aamukuudelta päiväkotiin. Aikuisen tahallista mekkalaa en siedä pitkään, mutta kertaluontoisesti sitäkin.
Sinuna laittaisin energiaa ennemmin asunnon sisustamiseen ja omista lapsista huolehtimiseen, kuin naapureiden äänien vahtimiseen. Kerrostalo"tuomio" on vain oman pääsi sisällä, joten jonkinlainen ajatuskuvion muutos on myös tarpeen.
Taloyhtiön säännöt hiljaisuuden alkamisesta koskevat ymmärtääkseni myös niitä lapsiperheitä joilla on "erilainen vuorokausirytmi". Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Taloyhtiössämme hiljaisuus alkaa klo 22. Ap
Tuossa tilanteessa kaipaisin lapsiani niin valtavasti etten pystyisi nukkumaan missään. Ihan hyvä jos tuo on suurin ongelma tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön säännöt hiljaisuuden alkamisesta koskevat ymmärtääkseni myös niitä lapsiperheitä joilla on "erilainen vuorokausirytmi". Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Taloyhtiössämme hiljaisuus alkaa klo 22. Ap
Hiljaisuus klo 22.00 ei tarkoita sitä, että kaikki elämä loppuu silloin. Se tarkoittaa sitä, että mahdollisuuksien mukaan on vältettävä mekkalan aiheuttamista ja huomioitava naapurit. Ihan voit itse mennä kertomaan sen pienelle lapselle, jos välttämättä haluat. Lapsiperheen äänet ovat osa normaalia elämää, samoin vessassa tai suihkussa käyminen tai satunnaiset juhlat. Se, että taloyhtiö kehottaa rajoittamaan mekkalaa klo 22.00 jälkeen on ihan vain ohje. Jos olet tottunut asumaan umpihiljaisessa omakotitalossa keskellä ei-mitään, niin ehkä sinun on nyt opeteltava elämään muiden ihmisten kanssa. Ei ole naapureiden vika, että sinä olet muuttanut taloon.
Lue vaikka tästä lisää: http://www.uusisuomi.fi/asuminen/83031-lehti-ei-taloyhtiosi-ei-voi-kiel…
"Rakastelun ääni illalla ja television yöllä. Kun yksi naapuri hyväksyy kerrostalon äänet, toinen takoo seinää. Mitä sanovat järjestyssäännöt?
Sääntöjen mukaan hiljaisuus taloyhtiöissä alkaa kello 22 tai 23 ja kestää aamuseitsemään.
- Tällöin asunnoista ei saa kuulua ylimääräistä meteliä, mutta normaalia elämää saa viettää, Isännöintiliiton lakimies Marina Furuhjelm linjaa.
Mitä on sitten tämä kuuluisa normaali elämä?
- Olen saanut yhteydenottoja esimerkiksi siitä, että naapurit harrastavat liian kovaäänistä seksiä, Furuhjelm nauraa.
- Normaaliin elämään ei voi kuitenkaan puuttua. Kovaääninenkin nauru tai puhe hiljaisuuden aikaan on sallittu. Lapset saavat leikkiä aikaisin aamusta ja yöllä saa katsoa televisiota tai kuunnella musiikkia, kunhan volyymitaso on kohtuullinen. Yöllä töistä palaava saa käydä suihkussa, eikä siihen voi puuttua taloyhtiön omilla määräyksillä.
Yörauha ei siis tarkoita täyshiljaisuutta.
- Jopa koira saa haukkua, jos se on satunnaista ja lyhytkestoista. Myös yksittäiset juhlat ovat sallittuja, vaikka ne jatkuisivat yli kymmeneen.
Tarkkaa linjaa ei ole ja asiasta on käräjöity usein. Yöaikaan ei saa remontoida tai aiheuttaa kovaa meteliä. Häirikköasukille voidaan antaa varoitus ja ottaa asunto-osake jopa taloyhtiön haltuun.
Normaalikin elämä voi häiritä naapureita, jos seinän äänieristykset eivät ole nykytasoa.
Jos puhe kuuluu läpi seinistä, koska taloyhtiön äänieristys ei ole riittävä, on taloyhtiön vastuulla vahvistaa asunnon äänieristystä. Jos yhden osakkaan äänieristystä parannetaan, myös muut osakkaat ovat oikeutettuja vastaavaan. Luvassa olisi siis kallis remontti koko taloyhtiöön.
Tahallinen metelöiminen on rikosoikeudellinen asia.
- 2000-luvun alussa oli käräjillä tapaus, jossa pariskunta hakkasi pattereita, koska naapurin askeleet häiritsivät. Heidät tuomittiin kotirauhan rikkomisesta, Furuhjelm muistuttaa."
Kerrostaloja on monenlaisia, eivätkä kaikki suinkaan ole levottomia. Koeta selvittää, onko alueellasi rauhallisempia vaihtoehtoja.
Eli kenenkään mielestä vanhempien ei ole tarpeen rajoittaa lasten juoksemista kerrostaloasunnossa klo 22 jälkeen? Olen nähtävästi kasvattanut omia lapsiani keskivertoa tarkemmin sillä minulle on aina ollut itsestään selvää kohteliaisuutta ottaa huomioon muut ihmiset eri asioissa. Mutta hyvä kun tämä tuli selväksi, eipä tarvitse ottaa muita huomioon kun voi vain toimia toisinkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli kenenkään mielestä vanhempien ei ole tarpeen rajoittaa lasten juoksemista kerrostaloasunnossa klo 22 jälkeen? Olen nähtävästi kasvattanut omia lapsiani keskivertoa tarkemmin sillä minulle on aina ollut itsestään selvää kohteliaisuutta ottaa huomioon muut ihmiset eri asioissa. Mutta hyvä kun tämä tuli selväksi, eipä tarvitse ottaa muita huomioon kun voi vain toimia toisinkin. Ap
Hyvähän sieltä on huudella, kun et ole vaivautunut tutustumaan ko. lapsiin ennen leimaamista. Meillä yksi lapsista (kohta 5-vuotias) on ihan helvetin allerginen ja näin keväisin siitepölyaikaan kroppa on tosi kovilla. Ennen kuin ihottumat puhkeavat, alkaa oireilu käytöksellä: lapsesta tulee todella levoton, hiiriä pöksyissä, ei pysy sekuntiakaan paikallaan ja nukkumaanmenokin on ihan helvetin hankalaa, kun lapsi vain pomppii sängystä pois. Sitten nousevat iho-oireet ja ihoon sattuu, jota lapsi kompensoi liikkumalla jatkuvasti. Olen pahoillani naapureiden puolesta, mutta ei minusta ole myöskään ok tropata pientä lasta puolitajuttomaksi ihan vain sen takia, että yhtä naapuria vituttaa lapsen äänet. Sinähän et käsittääkseni tiedä millainen perhe yläpuolellasi asuu, eli onko siellä erityislapsia, onko siellä masentunut ja väsynyt yksinhuoltajavanhempi, onko siellä ero menossa ja lapset oireilevat iltaisin(kin) tai onko siellä ihan vain tavallinen lapsiperhe ja valitsemassasi kerrostalossa on ihan hemmetin huono äänieristys (mikä ei edelleenkään ole yhdenkään lapsiperheen vika). Kerää ittes.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloja on monenlaisia, eivätkä kaikki suinkaan ole levottomia. Koeta selvittää, onko alueellasi rauhallisempia vaihtoehtoja.
Luulen että näin teen. Ap
Onko ap trolli? Tunne-elämä vaikuttaa niin erikoiselta. Ilmeisesti jotkut seilaa halki elämän autuaan huolettomina..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän sieltä on huudella, kun et ole vaivautunut tutustumaan ko. lapsiin ennen leimaamista. Meillä yksi lapsista (kohta 5-vuotias) on ihan helvetin allerginen ja näin keväisin siitepölyaikaan kroppa on tosi kovilla. Ennen kuin ihottumat puhkeavat, alkaa oireilu käytöksellä: lapsesta tulee todella levoton, hiiriä pöksyissä, ei pysy sekuntiakaan paikallaan ja nukkumaanmenokin on ihan helvetin hankalaa, kun lapsi vain pomppii sängystä pois. Sitten nousevat iho-oireet ja ihoon sattuu, jota lapsi kompensoi liikkumalla jatkuvasti. Olen pahoillani naapureiden puolesta, mutta ei minusta ole myöskään ok tropata pientä lasta puolitajuttomaksi ihan vain sen takia, että yhtä naapuria vituttaa lapsen äänet. Sinähän et käsittääkseni tiedä millainen perhe yläpuolellasi asuu, eli onko siellä erityislapsia, onko siellä masentunut ja väsynyt yksinhuoltajavanhempi, onko siellä ero menossa ja lapset oireilevat iltaisin(kin) tai onko siellä ihan vain tavallinen lapsiperhe ja valitsemassasi kerrostalossa on ihan hemmetin huono äänieristys (mikä ei edelleenkään ole yhdenkään lapsiperheen vika). Kerää ittes.
Ap voi haukkua monesta muusta mutta sorry, ei tosta. Nimittäin kyllä vanhemmilla on velvollisuus vahtia pentujaan niin etteivät juokse ja tömistä hiljaisuuden alettua se on nimittäin helvettiä asua alakerrassa ja koittaa nukkua. Ja tollanen erityislapsi nyt ei kuulu muuhun kun ekaan kerrokseen, muutoin on vanhemmilla päässä vikaa.
Miesystävän vaimo tietää meistä ja he asuvat myös erillään, mutta järjestelevät vielä lasten asioita. Miesystäväni muutti tänne Turkuun, vaimo asuu eri paikkakunnalla. Ap