Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mielestäsi ruoanlaittoon/säilytykseen liittyvää perusasiaa puolisosi ei ymmärrä/tajua/hyväksy?

Vierailija
12.04.2016 |

Mun poikaystävä ei tajua, että leipä säilyy tuoreena vaikka osan siitä laittaisikin pakkaseen ja sulaattaa sieltä sitten käytön mukaan.

Poikaystävän mielestä se on tyhmää pakastaa leipää. Mä itse kyllä mielelläni pakastaisin osan leivästä, ettei menisi niin paljoa leipää hukkaan.

Ei meillä kahden ihmisen taloudessa paljon leipää kyllä ostetakaan, mutta sekin vähä, mitä ostetaan, kerkiää puolet jo kuivahtamaan/menemään huonon makuiseksi pöydällä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jääkaapissa on useampi purkki samaa ainesta (maito, kermaviili, jogurtti), viitsittäisiin nähdä se vaiva, että vilkaistaan päiväys. Ja otettaisiin sitten se, mikä menee ekaksi vanhaksi.

Ai että, kun risoo, kun liian usein on se tänään ostettu kermaviilipurkki avattuna pöydällä, kun jääkaapissa olisi ollut pari vanhempaakin (jotka sitten helposti päätyvät vanhentuneina lopulta roskikseen muutaman päivän päästä).

Meillä ostokset järjetetään kaappiin niin, että juuri ostetut laitetaan takimmaisiksi. Jos ostetaan lihaa, niin laitetaan paketit päivämääräjärjestyksessä pinoon. Pieni vaiva mutta iso säästö, kun ei tule niitä taakse vanhenemaan unohtuneita pakkauksia vastaan ja roskikseen heitettäväksi.

Joo, näinhän meilläkin toimitaan, tai siis MINÄ toimin. Mies nostelee ostokset jääkaappiin mihin sattuu ja päällimmäiseksi tietenkin, että on mahdollisimman helppoa.

Ja kun en pysty millään katsomaan aikuisen ihmisen perään joka välissä, niin sitten ne ostokset jäävät niin. Vesittää tietysti myös minun järjestely-yritykset, kun en voi luottaa onko päällä sittenkin jotain tuoretta. Ja kyllä, tästä on keskusteltu, mutta kun ei viitsi niin ei viitsi.

Vierailija
22/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy sanoa, että en olisi uskonut, että noin tyhmiä voi edes olla. Huhhuh. Tämä siis kommenttina suunnilleen kaikkiin tähänastisiin viesteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies nostaa kastikekattilan kyllä jääkaappiin, mutta hellalle jää muusi/riisi/pasta yms. MIKSI? En käsitä.

Vierailija
24/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies tekee aamu- tai välipalaa, hän nostaa voileipätarvikkeet pöydälle, tekee leivät ja jättää tarvikkeet siihen, koska ei voi tietää haluaako vielä lisää leipiä. Eli paketti juustoa ja leikkelettä saattaa olla jopa pari tuntia päivässä huoneenlämmössä, kunnes mies laittaa ne kaappiin ja sama taas seuraavana päivänä. Kun sanon, että ruuat pilaantuvat huoneenlämmössä, hän vetoaa, että onhan niissä päiväystä jäljellä.

Vierailija
25/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kanaa EI tarjota meediumina. Hänen mielestä kaikki "well done" kypsennys on junttia. Naudan ja joidenkin kalojen osalta hän on oikeassa, mutta herranjestas KANA!

Vierailija
26/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei suostu syömään jauhelihaa, joka on ensin paistettu ja sitten pakastettu. Menee kuulemma pilalle uudelleenlämmittämisestä. Kumma kun sama logiikka ei toimi jääkaapissa säilytettyihin edellisen päivän ruokiin...

Vierailija
27/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa, että en olisi uskonut, että noin tyhmiä voi edes olla. Huhhuh. Tämä siis kommenttina suunnilleen kaikkiin tähänastisiin viesteihin.

No niinpä! Onko kaikki nämä ihmiset naimisissa kehitysvammaisten kanssa, vai onko keskivertoihmiset oikeasti noin älyllisesti vajaita?

Vierailija
28/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies paistaa esim. jauhelihaa, niin mausteet pitää ripotella puolen metrin korkeudelta heilutellen purkkia laajassa kaaressa niin että puolet mausteista on pitkin pöytiä. Menee kuulemma tasaisemmin ruokaan tuolla tyylillä. Sillähän ei ole mitään merkitystä, että sekoittelee sitä lihaa lastalla vielä vaikka kuinka paljon tuon jälkeen.

Vierailija
29/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan vastaa kysymykseen mutta se että kun esim lapselta kaatuu maitoo pöyvälle niin se hangataan puolen pöyvän kokoselle alueelle ja kun se ei enää siinä näy niin sillon se on muka siivottu.Eikä varmasti voi pestä sitä luuttua ja pyyhkiä uusiks.Yääääääk.

Ja sit tää että kaupasta kannetut eväät tungetaan vaan ekaks siihen hyllyn laitaan eikä sinne taakse jollon edelliset ei jäis pilaantumaan.Vaan kun ei.

Ja se kun ei suostuta ymmärtämään että banaanit menee pilalle jos niitä paukoo ja kolhii miten sattuu.

Me käyvää kerran viikossa kaupassa ja jos vknloppuna kauppareissulla niitä moukaroi niin kyllä ne aika mustaa mössöö on puolen viikon kohalla.Pitäs kai syöttää ne pilaantuneet ukolle ja sanoo että lakkaa kohtelemasta kaltoin niitä:D

Vierailija
30/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mies paistaa esim. jauhelihaa, niin mausteet pitää ripotella puolen metrin korkeudelta heilutellen purkkia laajassa kaaressa niin että puolet mausteista on pitkin pöytiä. Menee kuulemma tasaisemmin ruokaan tuolla tyylillä. Sillähän ei ole mitään merkitystä, että sekoittelee sitä lihaa lastalla vielä vaikka kuinka paljon tuon jälkeen.

Hah, onkohan miehesi katapnut Marco Pierre Whiten ohjelmia? Hänellähän on tapana heitellä mausteet tosi korkealta ruokaan ja just viimeksi viime viikolla Master Chef Australiassa perusteli sen sillä, että menevät tasaisemmin :D

Vierailija
31/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tapa "pestä" keittiörätti vain pitämällä sitä hetken kourassaan veden alla ja samalla pusertaen rättiä tiukasti. (Siis silloin, kun ylipäänsä edes yrittää pestä rätin. Saattaa ihan hyvin ottaa rätin, pyyhkiä pöydästä sotkut ja ripustaa rätin suoraan telineeseensä.)

Joka tapauksessa rätti on hänen jäljiltään muruinen, tahmainen ja haiseva.

Olen yrittänyt sanoa, että pesisi rätin niin puhtaaksi, että voisi kuvitella pyyhkivänsä sillä vaikka naamansa, mutta ei mene jakeluun.

Vierailija
32/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että pakkaukset kannattaa avata mahdollisimman nätisti tai silleen harkiten, niin että jäljelle jäänyt ruoka-aine olisi mahdollisimman helppo vielä säilyttää siinä.

Esim. makaronipussi, leikkele- tai juustopaketti, pakastevihannekset, kuivatut luumut, fariinisokeri, ym.

Mutta ei kun pitää raadella alkukantaisesti ne paketit auki, keskeltä, alaosastaan, riekaleiksi. Hirmu kätevää sitten yrittää sulkea uudelleen o_0

Vierailija
33/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, että mun mies availee jatkuvasti uusia maitopurkkeja, vaikka edellisetki on aukastu jo ja käyttämättä. Aina pitää aukasta uus, joka kerta kun jääkaapille menee maitoa hakemaan. Hetken päästä siellä on kaikki maitopurkit avattuina. 

Jos on yksi purkki jo avattu, miksi sitä ei voi ekana käyttää ja sitten vasta avata uusi, kun edellinen loppuu?

Tää on vaan niin rasittavaa.

Vierailija
34/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei tiennyt että...

Kaupan lasgnette ei ole sama kuin itse tehty lasagne.

Kastikkeita voi tehdä myös itse. Kaikki kastikkeet eivät synny lisäämällä valmisjauheeseen vettä ja maitoa.

Jos ruokaa jää vain vähän yli ei koko kattilaa ehkä kannata tunkea jääkaappiin vaan laittaa ruoka esim. pieneen rasiaan.

Kahvinkeittimen kannu pitää tiskata ja mikro joskus pestä.

Vierailija
35/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies keittää perunat aina niin runsaassa vedessä ,että joka kerta hellaa saa kokoajan olla kuivaamassa ,kun vesi kiehuu yli .Jos salaa kaadan vettä pois mestarikokki käy lisäämässä.Ei usko vähemmän veden riittävän.

Vierailija
36/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että VIhreä leikkuulauta on VIhanneksille.

Jaa, minulla on puinen leikkuulauta, jolla pilkon vihannekset ja lihat tarpeen tullen.. en ole vielä kuollut :D

Mieluummin puinen (puu on antibakteerinen, lukekaa netistä), kuin muovinen.. muovisesta voi tulla ohuenohuita muovisuiruja/paloja ruokaan..

Vierailija
37/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että vähemmälläkin roiskimisella saa tehtyä hyvää ruokaa.

Tämä. Siis mikä tässä mättää? Aina kun mies kokkaa joudun tekemään suursiivouksen keittiöön sen jälkeen :/ ei auta jos laitan hänet siivoamaan koska puhdasta ei tule. Miten sen pastakastikkeen saa seinälle ja kattoon keittiön toiselle puolelle? Astiasta toiseen kaadot tehdään tietysti lattian päällä, ei tiskialtaan. Sitten sukilla levitetään mähmä pitkin keittiön lattiaa ja joudun luutuamaan lattiat. Kaikki kaapinovet ja lieden/uunin nupit tahmeat. Kaaos on aivan kamala. En halua että mies enää kokkaa kun en jaksa suursiivota aina sen jälkeen koko keittiötä :( kaivelee myös likaisilla lusikoilla oliivi, pesto- tms purkit jolloin ne homehtuu alta aikayksikön. Itse otan pestoa aina puhtaalla pikkulusikalla ettei mene pöpöjä purkkiin.

Vierailija
38/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, aioin itsekin kirjoittaa tästä. Ei siinä periaatteessa ole mitään, jos noin huiskii, mutta kun mies ei koskaan siivoa jälkiään. Miehen kokkailujen jälkeen hellalla on aina öljyä ja mausteita.

Mies ei huuhdo käyttämäänsä pöytäluutua vaan jättää sen yhtenä myttynä hanan päälle kuivumaan. Sitten mies ihmettelee, että miksi se haisee. Olen kyllä kertonut syyn, mutta vielä ei ole tapa muuttunut.

Vierailija
39/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kotoaan oppinut aivan hysteerisen suhtautumisen päivämääriin! KAIKKI tuotteet kaupassa täytyy pengastaa, jotta löytää sieltä jostain takaa sen, jossa on pisin päiväys. Ja tosiaan suurin osa näistä on PARASTA ENNEN, hän ei vain sitä suostu tajuamaan, vaan noudattaa orjallisesti päiväyksiä, eikä suostu syömään enää mitään missä tämä parasta ennen- päiväys on lähellä. Jos minä olen ollut viikonlopun yksin kotona, hän katsoo melkein suurennuslasin kanssa jokaisesta tuotteesta päivämäärän jonka ottaa jääkaapista, koska minä syön "vanhaa ruokaa"...  Leivässä hänellä on joku ihme päiväraja, jonka jälkeen hän heittää vaikka kokonaisen leipäpussillisen roskiin, siitä huolimatta ettei siinä olisi vielä mitään vikaa, mutta kun tämä hänen mystinen rajansa on ylittynyt jolloin leipä kuin leipä on ehdottomasti jo saastunut!

MUTTA, itäneitä perunoita tämä hysteerisyys ei koske, tämäkin on kotoa opittua, että itäneitä perunoita voidaan kyllä syödä.

Kaikki tuotteet täytyy olla "nimetty" käyttötakoituksen mukaan, muuta ei voi käyttää. Esim. ruokakerman on pakko olla sitä RUOKAkermaksi nimettyä, ei tajua että kerma on kermaa, voi käyttää muutakin kuin sitä ruoka-sanalla varustettua. Leivonnassa väänsimme kättä, kun hän ei millään suostunut käyttämään ihan tavallista rasvaa, kun sen olisi pitänyt olla LEIVONTAmargariinia, kun "äitikin tekee aina niin" ja muutahan vaihtoehtoa ei ole.. jne.

Myös jos jotain on uusi ja vanha, hän katsoo oikeudekseen ottaa siitä uudesta, eikä käytä vanhaa ensin loppuun. Ihan sama mistä on kyse. Jos kaapissa on esim. pala juustoa, mutta olen ostanut jo valmiiksi uuden, hän ihan muitta mutkitta vain avaa sen uuden juuston ja ottaa siitä. Ruokaa menisi varmasti aivan valtavat määrät hukkaan, jos hän asuisi yksin.

Hän on aikuiseksi ihmiseksi aivan helvetin nirso ruoan suhteen, en ole ikinä käsittänyt. Hänellä on ne tietyt, kotoa opitut muutamat ruoat, joita hän syö, kaikkeen muuhun suhtaudutaan helvetin epäluuloisesti. Hän hyvä ettei juokse karkuun ja hyppää ikkunasta, jos jotain uutta pitäisi maistaa. Eikä edes tajua miten epäkypsää on käyttätyä kuin 3-vuotias nyrpistellen ja yökkien. Helvetin rasittavaa olla tuollaisen vauvan kanssa.

JOKA KERTA kun juo jotain, ottaa uuden lasin. Tiskimäärä nykyään, verrattuna siihen kun asuin yksin, on oikeasti kymmenkertaistunut, vaikka ihmismäärä on vain tuplaantunut. Itse pidän samaa lasia yhden päivän, huuhtelen sen ruokailujen välissä.

Vierailija
40/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies nostaa kastikekattilan kyllä jääkaappiin, mutta hellalle jää muusi/riisi/pasta yms. MIKSI? En käsitä.

Riisi on oiva alusta ruokamyrkytykselle jos sitä ei viilennä nopeasti ja laita jääkaappiin. Riisissä voi olla  cereus suvun bakteerin lepoitiöitä, jotka keitettäessä heräävät ja sitten kun riisi jätetään pöydälle, jatkaa kasvuaan ja tekee bakteeritoksiineja = ruokamyrkytys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi