Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mielestäsi ruoanlaittoon/säilytykseen liittyvää perusasiaa puolisosi ei ymmärrä/tajua/hyväksy?

Vierailija
12.04.2016 |

Mun poikaystävä ei tajua, että leipä säilyy tuoreena vaikka osan siitä laittaisikin pakkaseen ja sulaattaa sieltä sitten käytön mukaan.

Poikaystävän mielestä se on tyhmää pakastaa leipää. Mä itse kyllä mielelläni pakastaisin osan leivästä, ettei menisi niin paljoa leipää hukkaan.

Ei meillä kahden ihmisen taloudessa paljon leipää kyllä ostetakaan, mutta sekin vähä, mitä ostetaan, kerkiää puolet jo kuivahtamaan/menemään huonon makuiseksi pöydällä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mieheni ei ymmärrä eikä hyväksy, että ruuanlaitto ja siihen liittyvät oheistoiminnot ruokalistan suunnittelusta tiskikoneen tyhjentämiseen ovat jatkuvaa työtä, joka ei lopu tekemällä.

Vierailija
2/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juntti vielä syö jotain leipää. Pula-ajan ruokaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä nyt äkkiseltään tullut mieleen mitään, mutta se voi kyllä johtua siitäkin, että mä rakastan laittaa ruokaa ja käydä kaupassa niin keittiö on oikeastaan mun valtakuntani, jossa mies ei juurikaan käy muuta tekemässä kuin viemässä tyhjät astiat takaisin ja hakemassa ruuan. Lisäks meillä on tosi pikkuinen keittokomero ja mielellään laitan siellä iltapalatkin meille molemmille yksin,kun siellä ei kahdestaan mahdu tekeen mitään.

Vierailija
4/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että VIhreä leikkuulauta on VIhanneksille.

Vierailija
5/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolisoni ei meinaa ymmärtää tällaisia seikkoja:

-kraanasta ei oteta lämmintä vettä ruoanlaittoon, uskoi vasta kun työkaverit sanoi samaa

-kaikkina vuodenaikoina ei todellakaan saa kaikkia tuoreita ruoka-aineita, kyllästyin ja linkitin sille satokausikalenterin niinkuin vinkiksi

-ruoanlaiton aikana tulee tiskiä, jotka voisi laittaa koneeseen, ja kaikkia kuiva-aineita varten ei joka kerta tarvitse ottaa uutta astiaa

-jotkin ruoka-aineet ovat kalliita ja välillä on aiheellista suunnitella, mistä mitäkin ostaa ja minkä kokoisissa pakkauksissa

-hedelmiä ja vihanneksia voi tarkastella ennen punnitusta, ei tarvi ostaa mätiä

-kun pastat kaadetaan kauniisti purkkeihin, jonkun täytyy muistaa, kuinka kauan mitäkin laatua keitetään

Ja tämä puoliso on siis ihminen, joka on aika hyväkin laittamaan ruokaa.

Vierailija
6/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kaupasta ostetun vakuumilihapakkauksen viimeinen käyttöpäivä ei tarkoita päivää, milloin kypsennetyn ruuan pitää olla syötynä. Se tarkoittaa päivää jolloin ruoka täytyy viimeistään valmistaa. Ei meinaa millään uskoa, tästä väännetään aina... toki en muutenkaan pidä kypsennettyä lihaa jääkaapissa kolmea päivää pidempään.

Vierailija
7/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jokin on kohta loppumassa, se laitetaan kauppalistalle, ei vasta sitten kun se on jo loppunut. Kauppaan on 13 km matkaa, joten ihan jatkuvasti ei viitsi rampata yhtä asiaa hakemassakaan.

Vierailija
8/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lisää: niin, ja piti jankuttaa, ennenkuin uskoi, että paistettua ja raakaa lihaa ei laiteta vierekkäin samalle lautaselle

Vierailija
9/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ruokavarastossa ei tarvitse aina olla IHAN KAIKKEA eikä varsinkaan vuoden tarpeiksi. 

Mies on ihan kuin sota-aikana kasvanut, hamstraa ihan hulluna ruokaa. Mulle riittää, että on jotain jogurtin kanssa - pähkinöitä, mysliä, muroja... Miehellä täytyy olla aina jokaista vaihtoehtoa varastossa, mysliä ja murojakin useampaa sorttia.

Sama säilykkeissä. Meillä on aina varmaan 10 purkkia tomaattimurskaa ja sitten 3-4 kpl kaikkia muita säilykkeitä, joita joskus HYVIN HARVOIN käytetään. Pastaa kaikissa eri muodoissaan, riisiä kaikkia eri sortteja... Pakasteista puhumattakaan.

Kaappitila ja pinna tässä loppuu.

Vierailija
10/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tekee useimmiten hyvää ruokaa, nykyään.

Kun ruvettiin seurustelemaan niin saatoin saada eteeni jauhelihakastiketta joka oli tehty niin että raaka jauheliha laitettiin kastikkeeseen kypsymään, tai j-lihasoppaa johon se liha oli myös laitettu raakana.. Ei siis paistanut jauhelihaa paitsi jos teki pihvejä tai lihapullia.

Miehen motto oli tuolloin että kaikki vaan pataan sekaisin ja hyvä tulee. Ihmetteli sitten mun tekemää ruokaa kuinka olikin hyvää.

Nyt jo 20v yhdessä olleena on oppinut tuo jauhelihan paistamisen.

Vierailija
11/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä nyt äkkiseltään tullut mieleen mitään, mutta se voi kyllä johtua siitäkin, että mä rakastan laittaa ruokaa ja käydä kaupassa niin keittiö on oikeastaan mun valtakuntani, jossa mies ei juurikaan käy muuta tekemässä kuin viemässä tyhjät astiat takaisin ja hakemassa ruuan. Lisäks meillä on tosi pikkuinen keittokomero ja mielellään laitan siellä iltapalatkin meille molemmille yksin,kun siellä ei kahdestaan mahdu tekeen mitään.

Eikun tulipa sittenkin mieleen, mies ei ymmärrä sitä, että maitotuotteissa oleva parasta ennen päiväys ei ole sama, kuin lihatuotteissa oleva viimeinen käyttöpäivä ja aina jääkaapilla käydessään, jos esimerkiksi huomaa maustamattomassa jogurtissa (jota muuten syön vain minä) menneen parasta ennen päivän muutamalla päivällä ohi alkaa päivittely, että kyllä meillä taas on pilaantunutta ruokaa täällä :D

Vierailija
12/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ruokavarastossa ei tarvitse aina olla IHAN KAIKKEA eikä varsinkaan vuoden tarpeiksi. 

Mies on ihan kuin sota-aikana kasvanut, hamstraa ihan hulluna ruokaa. Mulle riittää, että on jotain jogurtin kanssa - pähkinöitä, mysliä, muroja... Miehellä täytyy olla aina jokaista vaihtoehtoa varastossa, mysliä ja murojakin useampaa sorttia.

Sama säilykkeissä. Meillä on aina varmaan 10 purkkia tomaattimurskaa ja sitten 3-4 kpl kaikkia muita säilykkeitä, joita joskus HYVIN HARVOIN käytetään. Pastaa kaikissa eri muodoissaan, riisiä kaikkia eri sortteja... Pakasteista puhumattakaan.

Ja mä ajattelin marista siitä, että mies ei ymmärrä ostaa ruokaa tarpeeksi varastoon. ;)

Vierailija
13/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vähemmälläkin roiskimisella saa tehtyä hyvää ruokaa.

Vierailija
14/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mahdollisesti äitini? Kuulosti tutulta :D

Vierailija
15/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsuuden kodissa ei ollut ja ei yhäkään ole uunia (rasvakeitin löytyy haha).

Tämän voi varmaan laskea kulttuurierojen piikkiin, mutta ei että kun kun mulla on kiehunut, kun mies on tunkenu makkaroita tai kanaa sinne uuniin suoraan ritilälle ja kaikki rasvat sit sinne uunin pohjalle!

Vierailija
16/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ymmärrä, että jääkaapin hyllyt eivät puhdistu itsekseen. Saattaa lykätä sinne vaikka savustetun kalan, jonka pakkaus on avattu ja josta valuu lientä hyllylle. Sitten ihmettelee, miksi hyllyt on tahmeat ja väittää, että vika on minussa.

Vierailija
17/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että arjen ruoanlaitossa kannattaisi edes yrittää käyttää jääkaapissa jo olevia aineksia ja edellisiltä päiviltä jääneitä aineksia.

Esim. avatut rasiat loppuun, nopeammin vanhaksi menevä lihapaketti ensin (tyyliin tänään kanaa possusuikaleiden sijaan, koska ei ole väliä milloin possu käytetään, mutta siten kanat eivät ehdi pilaantua), eiliseltä jäänyt tomaattimurskan loppu, ylimääräisten keitettyjen perunoiden hyödyntäminen, pian nahistuvan parsakaalin käyttö pikimmiten, jne..

Joo, se on monesti vaivalloisempaa, mutta mielestäni taloudellisista ja ekologisista syistä tärkeää ja minulle normaali rutiini.

Silloin kun mies joutuu itse pohtimaan, että hmmm, mitähän ruoaksi, kurkkaa jääkaappiin, ei "inspiroidu", kipaisee lähikaupassa ja laittaa tortillaletut lisukkeineen pöytään. Ja lisukkeina ei siis vahingossakaan ole hyödynnetty niitä jääkaapissa jo olleita aineksia (kanat, tomaattimurska, ym)..

Vierailija
18/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jääkaapissa on useampi purkki samaa ainesta (maito, kermaviili, jogurtti), viitsittäisiin nähdä se vaiva, että vilkaistaan päiväys. Ja otettaisiin sitten se, mikä menee ekaksi vanhaksi.

Ai että, kun risoo, kun liian usein on se tänään ostettu kermaviilipurkki avattuna pöydällä, kun jääkaapissa olisi ollut pari vanhempaakin (jotka sitten helposti päätyvät vanhentuneina lopulta roskikseen muutaman päivän päästä).

Vierailija
19/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jääkaapissa on useampi purkki samaa ainesta (maito, kermaviili, jogurtti), viitsittäisiin nähdä se vaiva, että vilkaistaan päiväys. Ja otettaisiin sitten se, mikä menee ekaksi vanhaksi.

Ai että, kun risoo, kun liian usein on se tänään ostettu kermaviilipurkki avattuna pöydällä, kun jääkaapissa olisi ollut pari vanhempaakin (jotka sitten helposti päätyvät vanhentuneina lopulta roskikseen muutaman päivän päästä).

Meillä ostokset järjetetään kaappiin niin, että juuri ostetut laitetaan takimmaisiksi. Jos ostetaan lihaa, niin laitetaan paketit päivämääräjärjestyksessä pinoon. Pieni vaiva mutta iso säästö, kun ei tule niitä taakse vanhenemaan unohtuneita pakkauksia vastaan ja roskikseen heitettäväksi.

Vierailija
20/48 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pieni juttu, mutta se että mies repäisee talouspaperista AINA automaattisesti 2 palaa paperia yhdessä (siis niitä normaaleja kokonaisia arkkeja, ei puolitettuja - niitä ottaisi varmaan neljä...). Oli sitten pienenpieni roiske tai maitolasi kaatuneena pöydällä. Aina kaksi, ei tarpeen mukaan arvioiden, vaan kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän