Kuinka moni teistä vaati avioliiton ilman avioehtoa todistuksena puolison rakkaudesta?
Kommentit (26)
Tällä palstalla uskomattoman moni.
Täällä ei mene jakeluun se, että jokaikinen avioliitto päättyy joskus.
Meillä ei ole avioehtoa enkä luultavasti olisi sellaiseen suostunut. Me solmimme avioliiton nimenomaan siksi, että jaamme kaiken emmekä enää laske, mikä on kenenkin. Takana oli pitkä avoliitto, jonka aikana molemmat huolehdimme tarkasti omista rahoistamme, mikä oli työlästä ja hankalaa. Omaisuutta minulla oli hieman enemmän, miehellä taas sillä hetkellä paremmat tulot. Suurista summista ei tosin ole kyse.
Minä vaadin avioehdon. Tosin eipä sitä nyt vaatimalla tarvinnut vaatia, miehelle se oli ihan jees kun oli jo kertaalleen avioeronnut ilman avioehtoa ja ymmärsi kyllä pointin. Päivitin samalla testamenttini.
No meillä on avioehdon tilalla avoliitto. Ja kuoleman varalle testamentti, jotta se köyhempi avoleski saa fyrkkaa lasten kasvattamseen aikuiseksi.
Eli jos kuolen, ilomielin jätän miehelleni osan omaisuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole avioehtoa enkä luultavasti olisi sellaiseen suostunut. Me solmimme avioliiton nimenomaan siksi, että jaamme kaiken emmekä enää laske, mikä on kenenkin. Takana oli pitkä avoliitto, jonka aikana molemmat huolehdimme tarkasti omista rahoistamme, mikä oli työlästä ja hankalaa. Omaisuutta minulla oli hieman enemmän, miehellä taas sillä hetkellä paremmat tulot. Suurista summista ei tosin ole kyse.
Meillä on avioehdosta huolimatta yhteiset rahat ja ennakoitani on käytetty yhteiseen hyvään. Avioehto on laadittu avioeron varalta (ja kuoleman), ei sillä ole merkitystä avioliiton aikana meidän tapauksessamme. Emme laske mikä on kenenkin.
1.
28 vuotta yhdessä, joista 13 v naimisissa. Monta vuotta kotiäitinä. Ei avioehtoa ja nyt on ero laitettu vireille. Aika tyhjän päälle jäisin jollen saisi puolta asunnostamme. Kaikkea ei tarvitse laittaa tasan. Minulle riittää se että saan sen mikä on oikeudenmukaista.
Vaimo yritti avioehtoa minun omaisuuteni suojaamisesi, mutta kieltäydyin siitä ehdottomasti. En olisi mennyt naimisiin jos olisin ollut sitä mieltä, että sellainen tarvitaan.
Johan on taas asenteellinen kysymys. Vai että todistuksena rakkaudesta.... ja kotiäidin "ura".
:D
Aivan kuin avioehdon tekeminen tarkoittaisi että ei oikeasti rakasta toista.
Eikös avioehto voi olla nimenomaan todistus rakkaudesta? Mies on sanonut että jos menee naimisiin kanssani niin hän vaatii avioehdon. Hän on tyhjätasku ja luottotiedoton ja minulla on n. 150000. Hän haluaa osoittaa olevansa kanssani tosissaan eikä koe tarvetta että täytyisi päästä omaisuuteeni kiinni.
Minä ehdotin avioehtoa, mies ei suostunut. Hänen puoleltaan on perintöä tullut ja tulossa, mun puolelta ei latinkiakaan. Mutta en ole ollut päivääkään myöskään kotirouva, kolmen lapsen kanssa olen ollut kotona, yhteisellä sopimuksella jonkin aikaa kustakin, nyt taas ollut töissä jo ueamman vuoden.
Ei otettu, eikä edes keskusteltu asiasta toiseen suuntaan. Ollaan molemmat suhteellisen köyhiä ja köyhistä suvuista, joten mitä väliä. Materia on vain materiaa, varmasti saisimme nämä vähäiset ihan hyvin jaettua puoliksi jos ero tulisi. Ei ole myöskään aietta koskaan hankkia omaa taloa/asuntoa, haluamme pitää omaisuuden vähissä ja olla vapaita kulkemaan.
T. 4 vuotta naimisissa
En kyllä voisi ajatella meneväni avioon miehen kanssa, joka haluaisi avioehdon. Minun täytyy pystyy luottamaan mieheen, että hän rakastaa minua 100% myötä ja vastoinkäymisissä. Avioliitto, jossa on avioehto, ei ole minusta oikea avioliitto samoin kuin avioliitto, jota ei ole solmittu kirkossa. Minun moraali vain anna periksi, haukkukaa vaan vanhanaikaiseksi.
Monellako on henkivakuutus, jonka tarkoituksena on turvata esim. asuntolainan maksu? Eli moniko aikoo kuolla ennen kuin asunto on maksettu?
Avioliiton vaadin, mutta en ilman avioehtoa.
Avioliitto on juridinen sopimus, ihmisen elämän oleellisimpia sellaisia. Avioehto on tuon sopimuksen täsmennys tai lisäliite. On hyvä keskustella yhdessä sen tarpeellisuus tai tarpeettomuus ja miettiä mahdollinen sisältö tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös avioehto voi olla nimenomaan todistus rakkaudesta? Mies on sanonut että jos menee naimisiin kanssani niin hän vaatii avioehdon. Hän on tyhjätasku ja luottotiedoton ja minulla on n. 150000. Hän haluaa osoittaa olevansa kanssani tosissaan eikä koe tarvetta että täytyisi päästä omaisuuteeni kiinni.
Sit se vaan jotenkin mystisesti jää tekemättä....
Asiasta ei edes puhuttu aikoinaan. Aviossa ilman avioehtoa jo 15 vuotta ja avioliiton päättyessä toivottavasti kuolemaan, kuolleen omaisuus jaetaan ihan prikulleen perintökaaren mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Monellako on henkivakuutus, jonka tarkoituksena on turvata esim. asuntolainan maksu? Eli moniko aikoo kuolla ennen kuin asunto on maksettu?
On henkivakuutus. Sen summalla maksaa velat pois ja elää pari vuotta. Edunsaajana aviopuoliso.
1.
Olen ollut 14 vuotta kotiäitinä. On avioehto, minun aloitteesta. Tosin sillä suojataan ensisijaisesti suuri tuleva perintöni ja jo tulleet ennakkoperinnöt/lahjat. Ehdimme elää avoliitossa 12 vuotta ennen avioliittoa.