Tytärpuolen vaateraivarit aamuisin.
Miehelläni on pian yhdeksän vuotias tytär.
Tyttö on asunut äitinsä luona, käynyt vain viikonloppu vierailuilla ja joskus arkipäivisin viettänyt muutaman tunnin luonamme.
Tytön äiti kuitenkin sairastui vuoden lopussa ja tyttö muutti tammikuussa meille.
Tyttö on sopeutunut hyvin ja on innoissaan meillä asumisesta.
Mies lähti reilu viikko sitten työmatkalle ja palaa vasta kahden viikon päästä (ellei projekti valmistu aiemmin).
Meillä on muuten mennyt tosi hyvin, mutta nyt ongelmaksi on ilman lämmetessä tullut ulkovaatteiden pukeminen.
Tästä taistellaan joka aamu. Hän ei millään suostuisi laittamaan ulkovaatteita, mutta en aio antaa periksi. Aamuisin on vain pari astetta lämmintä.
Pukemaan pitää alkaa jo puolta tuntia ennen kouluun lähtöä, koska muuten tyttö myöhästyisi. Huutaa ja paiskoo ovia. Lähtee joka aamu itkien kouluun ja minullekkin tulee todella kurja olo. Tuntuu että teen jotain väärin. Minulla ei ole kovin paljon kokemusta tuon ikäisistä lapsista.
Päivällä kun tulee koulusta niin on taas oma aurinkoinen itsensä. Tulee halaamaan ja pyytää anteeksi, jutellaan asiasta ja hän sanoo ymmärtävänsä ettei vielä voi ilman ulkovaatteita olla ulkona. Silti sama toistuu seuraavana aamuna.
Tämä alkoi viime keskiviikkona. Naapurin lapset olivat tiistaina pihallamme leikkimässä ja heillä oli vain t-paidat päällä.
Miten saisin noista aamuista helpompia?
Olen neljännellä kuulla raskaana ja kärsin edelleen aamupahoinvoinnista. Tuntuu ettei voimat riitä joka aamuisiin kiukkukohtauksiin.
Kommentit (7)
Kokeilepa sellaista, että sanot huomenna, että ottaa takin käsivarrelle tai reppuun. Pukee sitten itse kun tulee kylmä.
Paras neuvo minkä olen kuullut lapsen kanssa tappeluun on se että aikuisen kuuluu olla se turvallinen kallio johon hakata päätään. Ja noin ison lapsen ollessa kyseessä oli hyvä neuvo tuo että jos ei pue niin ottaa kuitenkin mukaansa.
Onko sulla pienempikin lapsi, vai odotatko esikoista?
Ei sillä nyt niin väliä, mutta pukeminen on nimenomaan semoinen taisteluareena ollut meilläkin - nelivuotiaan kanssa. Aiemmin enemmän, tuntuu että olemme molemmat oppimassa että yhteispeli on kivempaa.
Pakatkaa ne mukaan. Tai anna joku päivä mennä ihan vähän liian keveissä niin että palelee ja oppii.
Koko tuo vaateshow voi myös olla ihan oireilua hänen elämänsä isoista muutoksista. Eli älä tee siitä liian suurta numeroa!!! Pidä huoli että tytöllä on turvallinen fiilis.
No kokeillaan huomenna että ottaa mukaan. Tuskin kovin pitkälle ilman ulkovaatteita kävelee, aamuisin on niin kylmä. Tai sitten jääräpäisesti on koko päivän ilman ja loppuviikon flunssassa.
Esikoista odotan. Tyttö on kovin innoissaan tulevasta pikkusisaruksesta. Luulen kyllä että salaa jännittää muuttuuko hänen asemansa perheessä vauvan syntymän jälkeen.
Sekin voi olla syynä kiukutteluun.
Ollaan kyllä siitäkin juteltu useasti.
Tyttö tietää olevansa meille rakas, eikä se muutu vaikka lapsia lisää tuleekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No kokeillaan huomenna että ottaa mukaan. Tuskin kovin pitkälle ilman ulkovaatteita kävelee, aamuisin on niin kylmä. Tai sitten jääräpäisesti on koko päivän ilman ja loppuviikon flunssassa.
Esikoista odotan. Tyttö on kovin innoissaan tulevasta pikkusisaruksesta. Luulen kyllä että salaa jännittää muuttuuko hänen asemansa perheessä vauvan syntymän jälkeen.
Sekin voi olla syynä kiukutteluun.Ollaan kyllä siitäkin juteltu useasti.
Tyttö tietää olevansa meille rakas, eikä se muutu vaikka lapsia lisää tuleekin.Ap
Aivan niin. Muistakaa antaa hänenkin olla pieni! Ja huomioikaa paljon. Kaikki se on kotiin päin ja helpottaa omaa elämäänne.
Jotkut ovat aamuihmisiä, monet eivät.
On jo niin iso tyttö, että tajuaa kyllä itsekin että milloin tarvitsee mitäkin vaatteita. Anna mennä ilman ulkovaatteita vaan. Itsekin olen kulkenut jo jonkin aikaa pelkällä pitkähihaisella puserolla ja hyvin tarkenee.