En tajua miten Lidl voi olla niin halpa
Esimerkiksi spagetti maksaa Prismassa 1.15 €/kg ja Lidlissä 0.70 €/kg, vaikka molemmat spagetit on sitä samaa vettä ja vehnäjauhoa ja molemmissa kaupoissa on pieni henkilökuntamäärä, ovat hyvin ankeita ja volyymit ovat suuria.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä oikein puhut? Bonuskortit ja -järjestelmät maksavat asiakkaille enemmän kuin, jos niitä ei olisi. Tämä on fakta.
Tämä. Ihmiset eivät ymmärrä että juuri bonusjärjestelmä tekee kaupasta kalliimman. Ei kai kukaan luule että kauppa huvikseen maksaa ihmisille rahaa? Hinnassa on huomioitu tämä eli tuotteet ovat kalliimpia. Tästä extrasta sitten kertyy rahaa joka vain palautetaan asiakkaalle. Mutta järjestelmän ylläpito maksaa. Huvittaa aina kun joku kehuu saaneensa vaikka 700 e bonusta vaikka ite on sen verran maksanu alunperinkin liikaa..
Meitä huvittavia on Suomessa n.1,8 miljoonaa.
Niin? Ei se, että 1,8 miljoonaa on hölmöjä, todista tuota esitettyä vastaan.
En kai missään niin väittänytkään. Mutta onneksi sinä olet osannut valita oikein.
Te jotka pyritte syömään terveellisesti (välttämään haitallisia lisäaineita, vehnähöttöä ja sokeria, ostamaan luomutuotteita) ja tuon lisäksi tukemaan ostoksillanne kotimaisia tuottajia, niin löydättekö te kaikki Lidlistä tarvitsemanne? Minä aina kerran puolessa vuodessa päätän alkaa säästämään ja keskittämään ostokseni Lidliin, kunnes parin ostoskerran jälkeen joudun kuitenkin palaamaan Prisman asiakkaaksi. Lidlissä tuntuu olevan todella paljon valmisruokia (lisäaineineen) ja erilaisia snackseja muuhun valikoimaan nähden, tai sitten en vaan osaa etsiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievästi sanoen huvittavaa, kun Lidlin valikoiman sanotaan olevan suppea. Ihan kaikki tarvittava sekatavarakaupan tavara siellä on. Miksette sano valikoiman olevan suppea Siwassa, Valintatalossa, Alepassa, Salessa... Ihan hurjaa valikoimaa en ole niistä bongannut. Sitä paitsi, kun on asunut Saksassa, niin tietää, että siellä on kauppoja, joissa valikoima ihan oikeasti on suppea (Pennymarkt, Minimarkt...). Siis kolmea juustoa, kahta leipää, lihapullia, kinkkua ja salamia liha"osastolla". Ihan tosi.
Niimpä. Mutta voisko näissä olla paikkakohtaisia eroja? Ne lidlit missä minä käyn (mm kamppi) on minusta riittävän laaja valikoimaltaan. En tiedä mitä muuta jäisin kaipaamaan. No, okei, maustehylly on surkea, mutta ne saa muualta ja niitä tarvii ostaa aika harvoin. Ostan ne muutenkin maustekaupoista.
Minä kulutan tosi vähän, olen opetellut säästämään, joten siinäkin lidl on hyvä. Lidliin siirtymisen jälkeen minulla on pari sataa säästössä kk enemmän säästössä. Olisko sitten just halpuuden ansioista vai sen, ettei tule ostettua mitään turhaa mihin muualla sortuu? (Ei ole sitä ovelaa tuotesijoittelua ja turhien tarpeiden luomista). Vaiko siksi, että tuotevalikoima on suppea? Jännässä kulutusharhassa elellään me ihmiset, kauppa on ihan täynnänsä kaikkea ja lisää pitäisi olla.
Joskus on jäänyt sellaisest luvut mieleen että Lidlissä on myynnissä 2.000 tuotetta ja Prismassa 40.000.
Ihan turha väittää että Lidilin valikoima ei olisi suppea. Ei siellä todellakaan ole monessa tuoteryhmässä kuin pari vaihtoehtoa., kun hypermarketissa vastaavia tuotteita voi olla kymmeniä.
Ei kai siinä mitään jos löytää itselleen mieleiset tuotteet, kyllähän se silloin riittää. Enkä nyt oikein tiedä siitä hinnastakaan, ero Prismaan on mitätön.
Prisman valikoimissa on mm. valaisimia, vaatteita, kotitaloustarvikkeita, elektroniikkaa, kodinkoneita. Reiluinta olisi tietenkin verrata vaikka Lidlin ja S-marketin artikkeleita.
Minusta on vapauttavaa käydä kaupassa, jossa ei ole 50 metrin mittaista (kertaa kaksi) maitotuotetiskiä. Vähemmän valintoja, enemmän vapautta.
Tämä! Mitä järkeä on kymmenissä eri tomaattimurskissa ja kolajuomissa. Ja monta eri merkin pussia perussipsejä plus samat eri mausteisille sipseille. Mut itsepähän maksatte tämän kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä oikein puhut? Bonuskortit ja -järjestelmät maksavat asiakkaille enemmän kuin, jos niitä ei olisi. Tämä on fakta.
Tämä. Ihmiset eivät ymmärrä että juuri bonusjärjestelmä tekee kaupasta kalliimman. Ei kai kukaan luule että kauppa huvikseen maksaa ihmisille rahaa? Hinnassa on huomioitu tämä eli tuotteet ovat kalliimpia. Tästä extrasta sitten kertyy rahaa joka vain palautetaan asiakkaalle. Mutta järjestelmän ylläpito maksaa. Huvittaa aina kun joku kehuu saaneensa vaikka 700 e bonusta vaikka ite on sen verran maksanu alunperinkin liikaa..
En kai missään niin väittänytkään. Mutta onneksi sinä olet osannut valita oikein.
Jos et tuota väittänyt, niin mikä oli pointtisi 1,8 miljoonasta huvittavasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti lidl on halvempi koska tuotteet laitetaan pahveissa hyllyyn, niitä tilataan tietty määrä kulloiseenkin päivään. Heillä ei ole takavarastossa yhtään elintarviketta iltaisin vaan joka aamu tulee uusi kuorma. Ja ei väkisin pidetä hyllyssä vaikka grillihiiliä keskellä talvea vaan mennään sesongin mukaan. Myöskin tuotetta voi tilata kerralla enemmän ku normaali kauppa koska hyllyyn menee enemmän.
Suurin osa lidlin suomalaisista tuotteista tulee atrialta, satakunnan maidolta, vipiltä yms isoilta ketjuilta, joille on tehty tarjoukset ja he tuottaa sitte koskikartanoa ja milbonaa yms.
Työntekijät opetetaan hyvällä tavalla tehokkaiksi, reippaiksi ja ilo palvella asenteen mukaisesti, palkassa on pieni lisä. Lidlissä ei oo erikseen kassoja tai hyllyttäjiä, on vaan myyjiä jotka tekee kaikkea. Tällön kukaan ei istu turhanpäiten kassalla eikä asiakkaiden myöskään tarvi jonottaa. Säästyy henkilöstökuluissa ja työntekijöiden motivaatio säilyy koska työ on vaihtelevaa.
Ei oo mitää kanta-asiakaskorttia tai muuta, joka nostaa hintoja.
Myymälöitten layoutit eli järjestykset on kaikissa samat, ei mee aikaa jokaisen suunnitteluun.
Työntekijät siivoo itse myymälät, ei tarvi maksaa erikseen siivousfirmalle.
Mitäs vielä. Paras työpaikka missä ikinä oon ollu, edelleen muistelen haikeana :)
Eli kyllä ässässä ja kookaupassa on vielä paljon parantamisen varaa. Ensimmäiseks voi aloittaa vaikka siitä että siellä ei istu 7 kassaa tyhjillään tavallisena aamuna...Täällä kyllä Lidlissä täytyy aina asiakkaiden jonottaa kassalle. Liian vähän on työntekijöitä kun aina on kassalle jonoa meni sitten aamulla, iltapäivällä tai illalla. Usein jonossa menee reilusti yli 15 minuuttiakin.
Tuon kassajonon takia Lidliin ei myöskään viitsi mennä jos ei tiedä varmasti onko mitään ostettavaa. Siitä kassajonon ohi kun ei mahdu menemään pois kaupasta kun kassojen väliset käytävät on niin kapeat ja ostoskärryjä aina jonossa.
Ihan mielenkiinnosta: mikä sinusta on kassalle jonottamista? Montako ihmistä pitää olla jonossa, että katsot tilanteen toivottomaksi? Minä asioin säännöllisesti kahdessa eri Lidlissä. Siellä avataan uusi kassa jos muilla kassoilla on 4-5 henkilön jono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että meitä typerästä ja kalliista bonusjärjestelmästä tykkääviä on 1.8 miljoonaa. Meidän huvittavuutemme takaa sen, että S-kaupan myynti on Suomen suurin. Ylivoimaisesti. Toki itse olen s-kauppauskollinen siksi, että olen pienestä pitäen kasvanut siihen, perheemme yrityksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pyritte syömään terveellisesti (välttämään haitallisia lisäaineita, vehnähöttöä ja sokeria, ostamaan luomutuotteita) ja tuon lisäksi tukemaan ostoksillanne kotimaisia tuottajia, niin löydättekö te kaikki Lidlistä tarvitsemanne? Minä aina kerran puolessa vuodessa päätän alkaa säästämään ja keskittämään ostokseni Lidliin, kunnes parin ostoskerran jälkeen joudun kuitenkin palaamaan Prisman asiakkaaksi. Lidlissä tuntuu olevan todella paljon valmisruokia (lisäaineineen) ja erilaisia snackseja muuhun valikoimaan nähden, tai sitten en vaan osaa etsiä?
Osaisiko joku Lidl-kävijä vastata tähän? Voisin lauantaina aamupäivästä yrittää taas hoitaa ostokset siellä, iltapäivisin Lidlistä on turha enää hyvälaatuisia tuotteita etsiä HeVi-osastolta kun kaikki on viety jo aamusta.
Vierailija kirjoitti:
Vihannekset. Hedelmät. Liha eri muodoissaan. Kala (no tässä on valikoima aika suppea, mutta harva marketin kalatiskikään varsinaisesti mikään tuoreuden temppeli on, siksi mieluummin ostan vakuumikalaa - ja vakuumistahan ne markettien tiskikalatkin sinne tiskiin vapautetaan). Maitotuotteet (jos käyttää).
Eikös terveysruokahenkilö rakenna näistä aineksista toimivan ruokavalion? Mitä muuta pitäisi olla?
S ja K haluavat kunnon katteen. Ellei suomalainen yritys tai kauppa saa 25% katetta niin ei sitä kannata tehdä.
Kaikki tietää miten ahneelle käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku Lidl-kävijä vastata tähän? Voisin lauantaina aamupäivästä yrittää taas hoitaa ostokset siellä, iltapäivisin Lidlistä on turha enää hyvälaatuisia tuotteita etsiä HeVi-osastolta kun kaikki on viety jo aamusta.
En ole ajatellut, että kyse olisi ostoksen ajankohasta. Mutta nyt kun mietin, niin meillä käydään ostamassa viikon ruoat kerralla, ja yleensä käyn Lidlissä lauantaina aamupäivällä. Eli en ole puutteeseen törmännyt.
Osta vaikka paprikaa ja jauhelihaa - täytetyt paprikat. Sitten vaikka joku broilerleike ja uunivihannekset/perunamuusi (jos se ei ole paskaruokaa sinun listallasi), turskaleike ja salaatti... Kyllähän näitä löytyy. En juuri törmää siihen, että kaupasta ei löytyisi aineksia, ongelma on keksiä ja innostua miettimään ja toteuttamaan noin kymmenen perusateriaa viikossa.
Jos ei olis pieniä lapsia, varmaan jaksais sukkuloida s ja lidlin välillä. mut nyt on tilanne se, et työ-/tarhapäivän jälkeen ei enää kahteen kauppaan kahden väsyneen muksun kanssa lähdetä. Siksi s. saa kaikki kerralla. ja bonukset päälle ;)
vkl ei käydä kaupalla. sitä voi vapaansa viettää mukavamminkin kun siellä helv**tissä sadan muun kanssa.. mennää mieluummin ulkoilemaan - mukana ne viikolla ostetut pillimehut ja kabanossit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että meitä typerästä ja kalliista bonusjärjestelmästä tykkääviä on 1.8 miljoonaa. Meidän huvittavuutemme takaa sen, että S-kaupan myynti on Suomen suurin. Ylivoimaisesti. Toki itse olen s-kauppauskollinen siksi, että olen pienestä pitäen kasvanut siihen, perheemme yrityksen vuoksi.
Yritit siis kuitenkin väittää, että bonusjärjestelmä olisi asiakkaalle halvempi kuin ilman bonusjärjestelmää. Voi jeesus sun kanssas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen Lidl tuollainen on? Kyllä joskus Lidlissä joitain hevejä on loppunut, mutta aika harvinaista se on. Periaatteessa kaiken tarvitsemansa saa Lidlistä, mutta itse käyn Prismassa ja Sittarissa kollaamassa tarjoukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtunee siitä, että ostavat maailmalta tavaraa isoissa erissä, koko Euroopan/maailman Lidlien tarpeeseen kerralla, kyllä siinä varmaan saa vähän eri hinnan säilykepurkkitehtaalta puristettua. Lidl on isoimpien kauppaketjujen joukossa koko maailmassa vs. suomalaiset ketjut maailmalla ovat kooltaan kuin kärpäsenkakki Atlantissa. Lidl on suuri - mutta ei ne nyt ihan voittoa tavoittelemattomia taida olla - taitaa se omistajasuku olla kuitenkin aika rikkaita :) Itsellä tulee harvoin käytyä kuitenkin vaikka joskus tekee ihan hyviä löytöjä kun kuitenkaan kaikkea mitä tarttee, ei sieltä saa vaan pitää mennä sen jälkeen "oikeeseen kauppaan" vielä päälle - ei jaksa.
En tiedä käytkö edes suomalaisissa lidleissä saatikka oletko käynyt muiden maiden, mutta vain melkoisen pieni osuus tuotteista on eri maiden liikkeissä samoja. Eri maissa ostetaan erilaisia tuotteita ja huomaahan sen jo lähimmässä lidlissä että tosi moni tuote on suomalainen - tuskin siis ostavat suomalaisiakaan tuotteita kerralla "koko maailman lidlien tarpeeseen".
Juuri kävin työmatkalla ollessani kreikkalaisessa lidlissä useamman kerran. Kylllä vaan niitä samoja tuotteita, mitä Suomessa myydään niin myytiin sielläkin, suomalaisilla pakkausselosteillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihannekset. Hedelmät. Liha eri muodoissaan. Kala (no tässä on valikoima aika suppea, mutta harva marketin kalatiskikään varsinaisesti mikään tuoreuden temppeli on, siksi mieluummin ostan vakuumikalaa - ja vakuumistahan ne markettien tiskikalatkin sinne tiskiin vapautetaan). Maitotuotteet (jos käyttää).
Eikös terveysruokahenkilö rakenna näistä aineksista toimivan ruokavalion? Mitä muuta pitäisi olla?
No nuo perusaineet taitavat olla isommissa kaupoissa (marinoimattomina) yhtä halpoja kuin Lidlissäkin plus erilaisia luomukasviksia on suurempi valikoima. Syön kuitenkin lämpimän ruoan lisäksi välipaloja, aamiaisen ym. joita varten juuri mietin epäillen sitä Lidlin suppeampaa valikoimaa ja kaikkea vehnä- ja sokerihöttöjä joita siellä tuntuu hyllyissä aika paljon olevan. Kiitoksia vastauksesta kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen Lidl tuollainen on? Kyllä joskus Lidlissä joitain hevejä on loppunut, mutta aika harvinaista se on. Periaatteessa kaiken tarvitsemansa saa Lidlistä, mutta itse käyn Prismassa ja Sittarissa kollaamassa tarjoukset.
Helsingissä Maunulan Lidl, Vantaalla Tammiston Lidl, kerran yritin käydä Itäkeskuksen Lidlissä iltapäivällä/alkuillasta mutta siellä sama juttu, iltaisin vain jäljellä nahistuneita/pilaantuneita yksilöitä laatikoiden pohjalla. Tai sitten minulla on vaan käynyt useaan otteeseen todella huono tuuri.
Käytiin pitkästä aikaa Lidlissä ja en kyllä ymmärrä sen halpuuden hypetystä. Tavallisesti käydään Prismassa ka tehdään ruoka itse, jalostettuja tuotteita käytetään hyvin vähän.
Nopealla silmäilyllä tuntui, että Lidllissä oli edullista juurikin jalostettu tuotteet ja jotkut perusjutut: jogurtti, juustot, valmisruoat, makkarat, leikkeleet, paistopisteen tuotteet, mehut ym.
Kasvikset ja hedelmät oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta samoissa hinnoissa tai jopa kalliimpia kuin prismassa. Lihoja en huomannut katsoa.
Mutta joko en osaa "ostaa" Lidlistä tai sitten meidän perheen kulutustottumuksilla se edullisuus ei tule ilmi? Meillä jää jokurtit, leikkeleet, valmisruoat, makkarat, sipsit, mehut ym kauppaan, joten ainakaan niistä sitä eria ei tule.
Mielellään pienentäisin ruokalajeja ja kävisin Kielissä joa se todella auttaisi asiaa, mutta ainakaan viime reissun perusteella ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo perusaineet taitavat olla isommissa kaupoissa (marinoimattomina) yhtä halpoja kuin Lidlissäkin plus erilaisia luomukasviksia on suurempi valikoima. Syön kuitenkin lämpimän ruoan lisäksi välipaloja, aamiaisen ym. joita varten juuri mietin epäillen sitä Lidlin suppeampaa valikoimaa ja kaikkea vehnä- ja sokerihöttöjä joita siellä tuntuu hyllyissä aika paljon olevan. Kiitoksia vastauksesta kuitenkin!
On halvempia Lidlissä. Ja miksi Lidlin pitäisi luomua erityisesti myydä (kyllä se muuten sitäkin myy), kun av-palstan mahtailevan valehtelun vastaisesti luomua ostaa jotain 0,2 % ihmisistä?
Rehellisesti: liian vähän työntekijöitä joka vuorossa, ihan minimimiehityksellä mennään. Järkyttävä teho täytyy olla verrattuna muihin kauppaketjuihin, aamuisin puretaan järkyttävällä tahdilla hiki hatussa ja tavoitepurkuajat on todella tiukat. Kaikki siivotaan itse, lattiat pestään yms, ettei tarvitse maksaa ulkopuoliselle siivousfirmalle.
Paljon on varmaan parantuneet työntekijöiden olot vuosituhannen alusta, mutta edelleen päivittäin saa kyllä hammasta purra järkyttävässä kiireessä, ja miettiä miten suostuu tällaiseen. Kyllä vaativuus ja paine työntekijöitä kohtaan on iso syy hintojen edullisuuteen.
T. Lidlin työntekijä