Kumpaan enemmän rahaa kuukaudessa: liikkumiseen vai ruokaan?
Anne Bernerin mukaan liikkuminen on kotitalouksien suurin menoerä ruuan jälkeen. Niinkö? Meillä ainakin menee enemmän rahaa ruokaan (lomamatkojen lentolippuja en laskenut mukaan). Miten teillä?
Kommentit (21)
Ruokaan menee noin 130 euroa kuukaudessa, liikkumiseen 0-60 euroa kuukaudesta riippuen.
Ilman muuta liikkumiseen! Jo pelkät bensat maksaa meille 400 e/kk (kaksi autoa), siihen vakuutukset, huollot jne. ja päälle junaliput. Aika helposti meillä menee 600 e/kk liikkumiseen ja 300 e/kk ruokaan.
No Berner nyt on muutenkin ihan pihalla ja päästelee koko ajan mitä käsittämättömämpiä aivopieruja. Kuten se, että hän on kovalla työllä ihan itse saanut kaiken mitä hänellä on. Sivuuttaen esim. sen faktan, että Vallila tipahti suoraan hänen syliinsä hänen vanhemmiltaan.
Kun on syntynyt kultalusikka suussa, ei ole mitään tajua arkipäivän realiteeteista.
Liikkumiseen menee meidän peheessä 0 euroa kuussa, ellei kuluneita kengänpohjia tai satunnaista fillarin kumin paikkaamista lasketa. Ruokaan taas n. 500-600 e/naama. En haluaisi elää elämää, missä kuluttaisin liikkumiseen enemmän kuin ruokaan. :x
Bensat 200-250 e kk, lyhennys 530e, vakuutuksia en jaksa laskea kuukausikohtaiseksi. Ruokaan 600-800e kuukaidessa. Aika tasan ne menee.
Mulla menee noin 0 euroa kuukaudessa liikkumiseen, käytän polkupyörää tai omia jalkojani, mutta asunkin keskisuuren kaupungin ydinkeskustassa, joten tarvetta julkiselle liikenteelle tai omalle autolle ei oikein ole. Eri asia sitten tietysti jos asuu jossain periferiassa mistä on tunnin ajomatka lähimpien palvelujen ääreen.
(Joskus harvoin tulee tosin ajeltua bussilla ja sekin on silloin sen noin 3 euroa/kerta.)
500-600e ruokaan per naama?? Mitä ihmettä te syötte :O
Vierailija kirjoitti:
Liikkumiseen menee meidän peheessä 0 euroa kuussa, ellei kuluneita kengänpohjia tai satunnaista fillarin kumin paikkaamista lasketa. Ruokaan taas n. 500-600 e/naama. En haluaisi elää elämää, missä kuluttaisin liikkumiseen enemmän kuin ruokaan. :x
Miten te saatte kulumaan yhden ihmisen ruokiin yhtä paljon kuin meillä menee 2 aikuisen ja 3 lapsen ruokiin ja hygieniatuotteisiin?
Onhan tämä pieni järkytys havaita kuinka paljon peltilehmän ylläpito maksaa. Ja vielä kun laskee pakollisten vakuutusten, polttoainekulujen ja huoltojien jälkeen auton arvon alenemisen niin kyllä helposti saattaa autoon valuvat menot mennä syömisiä suuremmaksi/ kuukaudessa. - Toki tähän varmasti vaikuttaa kotitalouden koko. - Sinkkuna todennäköisesti maksan suhteessa enemmän, kuin moni lapseton pariskunta.
Ruokaan menee ehkä 500e ja autoiluun 1500e, lisäksi muijan bussikortti. En tiedä mitä se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan menee ehkä 500e ja autoiluun 1500e, lisäksi muijan bussikortti. En tiedä mitä se maksaa.
1500!?
Olisi tietysti kiva kuulla. että mitä Berner aikoo asian kanssa tehdä? Nostaa ruoan hintoja ja pitää liikkumisesta koituvat kustannukset vähintään entisellään ja antaa puoli-ilmaiseksi valtion rautatiet, jollekulle sopivalla oligarkille, jonka jälkeen junalla ei tarvitse matkustaa niinkään vähän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1500!?
Niin, lainanlyhennykset, bensa, vakuutukset ja huollot.
Asumme maalla ja silloin kun on ilo kulkea töissä, menee todella enemmän kulkemiseen kuin ruokaan. Nimenomaan työmatkat ovat ne, jotka nostavat polttoainelaskun lähes tonniin, eikä siinä ole vielä huomioitu muita autokuluja. Ruokaan menee noin puolet liikkumiskuluista.
"Asumme maalla ja silloin kun on ilo kulkea töissä, menee todella enemmän kulkemiseen kuin ruokaan. Nimenomaan työmatkat ovat ne, jotka nostavat polttoainelaskun lähes tonniin, eikä siinä ole vielä huomioitu muita autokuluja. Ruokaan menee noin puolet liikkumiskuluista." - Niintpä niin joillekin kanta-kaupungissa asuville oikeasti saattaa tulla järkytyksenä kuinka paljon liikkuminen oikeasti saattaa maksaa... Toisaalta ruokakin on sellainen hyödyke, että itse tiedän pärjääväni tarvittaessa reilulla satasella kuussa mutta jos söisin paljon ns. ulkona paremmissa ravintoloissa ja ostaisin paljon herkkuja ja juomaksi kelpuuttaisin vain samppanjan ja vähän paremmat viinit niin niin tuskin muutama satanen kuussa riittäisi.
Meitä on viisi, autoa ei ole. Bussilippuihin menee n. 300 euroa kuussa. Ruokaan n. 600.
Vierailija kirjoitti:
500-600e ruokaan per naama?? Mitä ihmettä te syötte :O
Käydään 4-6 kertaa viikossa ulkona syömässä, ei syödä nautaa/sikaa/broileria vaan villi- ja luomukalaa ja riistaa, paljon kasviksia jne. Avomiehellä on lisäksi melko paha addiktio tölkkivissyyn, saa upotettua siihen helposti 6 e/pv.
Auto maksoi 4500 euroa, uskon käyttöikää olevan yhteensä 5 vuotta, jolloin kuukausikulu siitä 75 euroa. Vakuutus 600 euroa/vuosi, 50 euroa/kk. Bensaan menee 160 euroa. Mitähän se vero nyt on? Ehkä 25 euroa kuussa. Lisäksi huollot ja katsastus, 50 kuussa. Joten mulla menee autoiluun 360 euroa kuussa keskimäärin. Jos käydään mummolassa tms niin tietty enemmän. Ja mulla on halpa mutta hyvä auto! Ei mitään isoa remppaa oo ollut, jarrupaloja yms. Ja renkaita. Jos on kallis auto/paljon huoltoa, niin kyllähän siihen uopoaa.
Ruokaan menee kyllä enemmän, kun ollaan minä ja 3 lasta.
Meillä on kaksi autoa, kumpikaan ei ole tältä vuosituhannelta, mulla on bonuksia vasta 20%, mulla menee autoon n. 120€/kk miehellä n. 80€, joskus menee auton korjaukseen rahaa, nyt piti vaihta takaiskarit mun autoon, meni 260€ mutta ei juuri tarvi ku kerran vuodessa korjuuttaa.
Ruokaan menee 4-5 hengen porukalle varmaan tonnin verran, asumiseen menee varmaan aika saman verran.
Mies osti autonsa muutama vuosi sitten 700€, ei mene siis autoon mitään lainanlyhennyksiä, vain kaupunkiajoa, niin ei tarvi olla kallis auto, mun auto maksoi aikoinaan viis tonnia, mutta sekin on jo tosiaan 16v.
Aika jännä kommentti tosiaan, mihinköhän perustuu? Useimmilla suomalaistalouksilla on toki auto, ja siihen uppoaa helposti useampi satanen kuussa, mutta niin uppoaa ruokaankin... Jos ajatellaan perus nelihenkistä perhettä, niin voin kyllä kuvitella varsinkin auton hinnan huomioiden, että on ruokaa isompi menoerä.
Meillä menee tosin ruokaan jonkin verran enemmän, autoon keskimäärin ehkä 200 € kuussa. Ja ollaan kitsastelijoita (lapseton pariskunta).