Onko terveydenhuolto Suomessa kallista?
Luin tuota kokemusketjua Saksassa tai Britanniassa asumisesta ja alkoi tuntumaan että Suomessa on poikkeuksellisen paljon maksuja, joita pitää maksaa ja ne on ihan kaikille työttömät ja opiskelijat mukaanlukien.
Suomessa on mm.:
-Lääkärimaksut ja kaipa terveydenhoitajalla käymiseenkin suunnitellaan jotain maksua
-Lääkekatto huitelee jossain 600 €:ssa kun Ruotsissa se vastaa muistaakseni n. 100 €:a
-Poliklinikkamaksut yli 30 € per käynti
Olen itse yliopisto-opiskelija ja joudun tietyistä syistä johtuen ravaamaan useissa paikoissa mistä pitää maksaa poliklinikkamaksu. Lisäksi mulla menee toi lääkekatto rikki jo noin puolessa vuodessa. En ihan aikuisten oikeasti pystyisi hoidattamaan itseäni, jos vanhempani eivät avustaisi rahallisesti ja minä olenkin siksi opiskelijana tässä tilanteessa poikkeuksellisen hyvässä asemassa. Suurimmalla osalla ei asiat ole näin hyvin.
Asiaa tuskin auttaa että porvarihallitus on tehnyt kaikkensa että nämä maksut vain edelleen kasvaisivat. Pian voi mennä yksityiselle pulelle hoitoon, joka väistämättä nostaa runsaasti lääkärimaksuja. Nykyään on 50€ omavastuu ennen kuin lääkkeiden kela-korvauksia alkaa edes saamaan. Erityiskorvattavien lääkkeiden hintaa nostettiin.
On se oikeasti kumma jos jossain kapitalismin synnyinmaassa Iso-Britanniassakin köyhä on terveydenhoidon kannalta paljon paremmassa asemassa kuin Suomessa. Se mitä minä ehdottaisin on, että joko terveydenhoidosta tehdään oikeasti halpaa ja vielä mielummin PROGRESSIIVISTA. Mielestäni esim. opiskelijoita, työttömiä, pienituloisia jne. ei todellakaan pitäisi laskuttaa noin korkeilla lääkärilaskuilla, polimaksuilla ja lääkekatoilla, jotka on suunniteltu työssäkäyvien tulotason mukaan. Täysin kohtuutonta ja menee koko ajan vain pahemmaksi!
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Suomihan käytää verrattain vähän bruttokansantuotteesta verotuloja terveydenhuoltoon.
No se kyllä näkyy. Taitaa verotulot mennä Suomessa lähinnä yritys- ja maataloustukiin.
Mä olen samaa mieltä, sairastaminen ei ole halpaa. Monelle varsinkin alkuvuosi on aina rankka ennen kuin katot tulevat täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Luin tuota kokemusketjua Saksassa tai Britanniassa asumisesta ja alkoi tuntumaan että Suomessa on poikkeuksellisen paljon maksuja, joita pitää maksaa ja ne on ihan kaikille työttömät ja opiskelijat mukaanlukien.
Suomessa on mm.:
-Lääkärimaksut ja kaipa terveydenhoitajalla käymiseenkin suunnitellaan jotain maksua
-Lääkekatto huitelee jossain 600 €:ssa kun Ruotsissa se vastaa muistaakseni n. 100 €:a
-Poliklinikkamaksut yli 30 € per käyntiOlen itse yliopisto-opiskelija ja joudun tietyistä syistä johtuen ravaamaan useissa paikoissa mistä pitää maksaa poliklinikkamaksu. Lisäksi mulla menee toi lääkekatto rikki jo noin puolessa vuodessa. En ihan aikuisten oikeasti pystyisi hoidattamaan itseäni, jos vanhempani eivät avustaisi rahallisesti ja minä olenkin siksi opiskelijana tässä tilanteessa poikkeuksellisen hyvässä asemassa. Suurimmalla osalla ei asiat ole näin hyvin.
Asiaa tuskin auttaa että porvarihallitus on tehnyt kaikkensa että nämä maksut vain edelleen kasvaisivat. Pian voi mennä yksityiselle pulelle hoitoon, joka väistämättä nostaa runsaasti lääkärimaksuja. Nykyään on 50€ omavastuu ennen kuin lääkkeiden kela-korvauksia alkaa edes saamaan. Erityiskorvattavien lääkkeiden hintaa nostettiin.
On se oikeasti kumma jos jossain kapitalismin synnyinmaassa Iso-Britanniassakin köyhä on terveydenhoidon kannalta paljon paremmassa asemassa kuin Suomessa. Se mitä minä ehdottaisin on, että joko terveydenhoidosta tehdään oikeasti halpaa ja vielä mielummin PROGRESSIIVISTA. Mielestäni esim. opiskelijoita, työttömiä, pienituloisia jne. ei todellakaan pitäisi laskuttaa noin korkeilla lääkärilaskuilla, polimaksuilla ja lääkekatoilla, jotka on suunniteltu työssäkäyvien tulotason mukaan. Täysin kohtuutonta ja menee koko ajan vain pahemmaksi!
A) Realisminpuute on Suomessa näköjään kansansairaus suomessa
B) Ruotsilla ja Britannialla menee ehkä hieman paremmin kuin Suomella taloudellisesti
C) Terveydenhuolto on halpaa Suomessa ja maksat promilleja siita mita aiheuttamasi todelliset kustannukset ovat.
D) Ei mikään yhteiskunta toimi sillä tavalla, että on yksi porukka (mainitsemasi ryhmät), jotka aiheuttavat kaikki kulut, ja sitten on toinen ryhmä, jonka pitäisi maksaa ne kaikki kulut työllään tämän ensimmäisen porukan itkiessä maksuista, jotka ovat todellisuudessa mitättömiä.
Opiskelijalta se noin 1000€ vuodessa terveydenhoitoon on "mitätöntä"?
Taidat olla opiskelijan todellisuudesta aika pahasti vieraantunut.
Ei ole kallista. Oman terveyden huolto (tärkein asia) on ilmaista. Kun ihmiset söisivät terveellisemmin, laihduttaisivat, lopettaisivat tupakoinnin, käyttäisivät alkoholia vähemmän ja liikkuisivat enemmän niin monenkin terveys olisi parempi. Ja samalla yhteiskunnan terveysmenot pienemmät.
Johtuuko esimerkiksi Aira Samulinin hyvä terveys hänestä itsestään vai yhteiskunnan terveydenhuollon toiminnasta? Monenkin 30-65 vuotiaan olisi hyvä ottaa mallia Airasta eikä ulkoistaa oman kehonsa ongelmia yhteiskunnan vastuulle.
Suomessa on ollut viime vuosina tavoitteena tehdä julkisesta terveydenhoidosta niin kallista, että ihmiset menevät suosiolla suoraan yksityiselle sektorille. Esim. hammashoidossa tämä on nykyään erittäin yleistä. Erot hinnassa ovat pienet, mutta yksityiselle pääsee jonottamatta.
Suomalaisten nöyrä ja alistumista ihannoiva kansanluonne johtaa siihen, että täällä ääriköyhäkin maksaa mukisematta terveydenhoitajakäynnistäkin (ainakin meidän kunnassa sekin maksaa) vaikka ruokaankaan ei olisi varaa. Briteillä on vielä toiminnassa anteliasta moraalia mukana, mitä ei Suomessa ole ainakaan viimeiseen 30 vuoteen ollut havaittavissa. Lisäksi pilkkuorgiat Suomessa tarkoittavat sitä, että mitään joustoa ei ihmisen taloudellisen tilanteen mukaan voida tehdä. Brittilässä köyhän ja sairaan laskuttaminen sotisi suuren enemmistön moraalikäsitystä vastaan, joten sitä ei voida toteuttaa. Suomalainen taas on sadomasokisti eikä tunne armoa tai kohtuutta.
Suomihan käytää verrattain vähän bruttokansantuotteesta verotuloja terveydenhuoltoon.