Loukkaannutko jos sinua sanotaan nätiksi?
Eikä kauniiksi? Jotenkin omaan korvaan aina särähtää jos joku "kehuu" mua nätiksi, en siis ole kaunis vaan pelkästään ihan nätti? Sitten aina mietin kyllä että no ylianalysoinko, jos muiden mielestä nätti ja kaunis tarkoittavatkin ihan samaa. Mutta katoin just jotain sarjaa jossa mies kehui naista "you're pretty" ja naisen ilmeestä näki että ajatteli aivan samoin kuin minä, pretty ei ole yhtä hyvä kuin beautiful. Ajatuksia?
Kommentit (32)
Sulla on varmaan aika vaikea elämä. Ja miks siitä pitäisi loukkaantua, jos et sanojan mielestä ole kaunis? Ei kukaan ole kaikkien silmään kaunis :)
No, saako sua sanoo rumaksi, vai pitääkö sanoo sikarumaksi?
Semantiikka tuossa ei liene tärkein vaan kumppanusten aaltopituus ja sanojan vilpittömyys!
Loukkaannun kyllä jos odotan kehuja vaikkapa jostain työsuorituksestani, hoksaavaisuudestani, tekemästäni nerokkaasta aloitteesta tai muusta.
Ja sit sanotaankin nätiksi. Kiitti juu, senhän mä just halusin kuulla.
Tuon takia nuorten naisten kanssa asioidessa on parasta pitää katse maassa tai jossain tietyssä tavarassa ja sanoa vain palvelutilanteen kannalta ne välttämättömät asiat.
Minusta olisi mukavaa, jos joku sanoisi minua nätiksi.
En. En ymmärrä miten kehusta voi loukkaantua.
Tirsk! :)
Imartelu saa häkeltymään. Punastun mielihyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaannun kyllä jos odotan kehuja vaikkapa jostain työsuorituksestani, hoksaavaisuudestani, tekemästäni nerokkaasta aloitteesta tai muusta.
Totta. Ehkä sinulla on työsuorista tehdessä tiukat kireät housut jalassa, ja koko ajan joku poseerausasento päällä, niin että perse pullistelee ja sitä tungetaan suoraan muiden naamalle. Se on sitten ainoa asia, mikä sinusta mieleen jääkään. Juuri eilen näin bussilaiturilla nuoren naisen, jolla oli jonkinlaiset treenitrikoot päällä ja pienen nahkatakin vyötärö oli nostettu niin ylös, että varmasti perse näkyy. Tyttö seisoi koko ajan korkean katukynnyksen päällä , niin että varpaat olivat kynnyksen yli, jotta pakaralihakset ovat jännittyneenä. Selkä tietysti teatraalisesti vedettynä kunnolla kaarelle. Nuori nainen ei vain voi tehdä mitään asiaa (edes työtään) ilman, että koko ajan ajattelee, miltä näyttää. Se näkyy erilaisina poseerausasentoina (muun muassa pissinpidättelyasento) koko ajan. Sitten ihmetellään, miksi ei tule kiitosta työsuorituksesta, kun on ensin keikuteltu ja heikuteltu tiukoissa persvakoon menevissä keinonahkatrikoissa
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi mukavaa, jos joku sanoisi minua nätiksi.
Sä oot nätti ;)
Olet varmaan nuori.
Itse koin nätin samalla tavalla kuin sinä, kun olin alle 20. Nykyään keskityn olennaisiin asioihin ja jokainen kehu lämmittää ja eri sanavalinnat kertovat tavasta jolla kehuja sinut näkee. Kiltimpi koetaan ehkä helpommin nätiksi, vaikeasti lähestyttävä tai ilkeä (en tarkoita että nämä olisivat synonyymejä) ehkä sanotaan helpommin kauniiksi. Itsestä tuntuisi hassulta kehua jotain diivamaista tyyppiä "nätiksi".
Saikohan tuosta sepustuksesta mitään irti :D Ota kehut nätteydestä jokatapauksessä hyvänä vastaan, se ei ainakaan näytä hyvältä että naama nyrpenee kehuessa.
N22
Olisi oikein mukava kuulla.
T. N50
Ööh, olisin iloinen jos joku joskus kehuisi mua nätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan nuori.
Itse koin nätin samalla tavalla kuin sinä, kun olin alle 20. Nykyään keskityn olennaisiin asioihin ja jokainen kehu lämmittää ja eri sanavalinnat kertovat tavasta jolla kehuja sinut näkee. Kiltimpi koetaan ehkä helpommin nätiksi, vaikeasti lähestyttävä tai ilkeä (en tarkoita että nämä olisivat synonyymejä) ehkä sanotaan helpommin kauniiksi. Itsestä tuntuisi hassulta kehua jotain diivamaista tyyppiä "nätiksi".
Saikohan tuosta sepustuksesta mitään irti :D Ota kehut nätteydestä jokatapauksessä hyvänä vastaan, se ei ainakaan näytä hyvältä että naama nyrpenee kehuessa.
N22
Ja en missään nimessä tarkoittanut että kaikki kauniiksi kehutut mielletään hankaliksi! Apua, alapeukkuja ei voi estää..
Kauniiksi voi todellakin ja sanon itsekin ihmisiä jotka valloittavat persoonallaan.
Mulle nätti ja kaunis eivät tarkoita samaa, mutta tiedostan että kyse on vain minun omista mielikuvistani, eli en oleta että minulle yritetään vihjata jotin jos sanotaan kauniiksi/ nätiksi.
"Nätti" on minun mielikuvissani sellainen punaposkinen, iloinen, suht isorintainen nainen, terveellä ja raikkaalla tavalla esteettinen. "Kaunis" nainen on laihempi, kalpeampi ja hillitympi, sellainen lumikuningatar.
Pitääkin alkaa loukkaantua jatkossa jos joku sanoo nätiksi, "sanoitsä mua läskiksi?!?!!!!"
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia nuorten naisten kanssa asioidessa on parasta pitää katse maassa tai jossain tietyssä tavarassa ja sanoa vain palvelutilanteen kannalta ne välttämättömät asiat.
Tarkoitatko tavralla sitä naista tai naisen jotakin ruumiinosaa? Kjäh, kjäh!
-Jokke57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ehkä sinulla on työsuorista tehdessä tiukat kireät housut jalassa, ja koko ajan joku poseerausasento päällä, niin että perse pullistelee ja sitä tungetaan suoraan muiden naamalle. Se on sitten ainoa asia, mikä sinusta mieleen jääkään. Juuri eilen näin bussilaiturilla nuoren naisen, jolla oli jonkinlaiset treenitrikoot päällä ja pienen nahkatakin vyötärö oli nostettu niin ylös, että varmasti perse näkyy. Tyttö seisoi koko ajan korkean katukynnyksen päällä , niin että varpaat olivat kynnyksen yli, jotta pakaralihakset ovat jännittyneenä. Selkä tietysti teatraalisesti vedettynä kunnolla kaarelle. Nuori nainen ei vain voi tehdä mitään asiaa (edes työtään) ilman, että koko ajan ajattelee, miltä näyttää. Se näkyy erilaisina poseerausasentoina (muun muassa pissinpidättelyasento) koko ajan. Sitten ihmetellään, miksi ei tule kiitosta työsuorituksesta, kun on ensin keikuteltu ja heikuteltu tiukoissa persvakoon menevissä keinonahkatrikoissa
Tyttö seisoi bussilaiturilla varpaillaan ja tämä tyyppi kokee että "perse tungetaan suoraan muiden naamalle".
Jotain rajaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulle nätti ja kaunis eivät tarkoita samaa, mutta tiedostan että kyse on vain minun omista mielikuvistani, eli en oleta että minulle yritetään vihjata jotin jos sanotaan kauniiksi/ nätiksi.
"Nätti" on minun mielikuvissani sellainen punaposkinen, iloinen, suht isorintainen nainen, terveellä ja raikkaalla tavalla esteettinen. "Kaunis" nainen on laihempi, kalpeampi ja hillitympi, sellainen lumikuningatar.
Pitääkin alkaa loukkaantua jatkossa jos joku sanoo nätiksi, "sanoitsä mua läskiksi?!?!!!!"
Luettelemasi asiat ovat konnotaatioita, mutta denotaatio on toinen juttu: ei tietenkään ne synonyymejä ole. Nainen oli nätti, suorastaan kaunis mutta toisin ei oikein istu Nainen oli kaunis, suorastaan nätti.
Arkielämässä silti tuskin kannattaa tuolla hiuksiaan halkoa ja miettiä, mitä puhuja oikein tarkoitti. Anyway, kauniisti on sanottu kummassakin tapauksessa, toki puhujan tausta, tilanne ja tyylitajukin ratkaisevat mikä sana jossain tilanteessa aktuaalistuu.
En ole koskaan ymmärtänyt noiden eroa. Itselleni nätti ja kaunis on sama asia. Kuten myös miehestä söpö=komea.