Mä olen heletin KYLLÄSTYNYT tähän köyhyyteen!!!
Kaikki mikä tulee myös menee! Jos on pakko laittaa rahaa vähän sivuun, esim. 200¿ kuukauden aikana, saa laskea tosi tarkkaan kaupassa mitä ostaa! Nytkin on ruoka- ja talousrahaa vaan 300¿/ 3 viikkoa... no, ei onneksi tarvi tankata autoa.
Ja sitten jos ei tarvi laittaa rahaa mihinkään sivuun, tulee joku jättilasku muuten! AAARRRGGHHH!!!
Koskaan ei voi oikein extemporee ostaa mitään/ lähteä minnekään. Esim. uusi sänky on ollut hankintalistalla jo 2 vuotta ja nyt oli hyviä alennuksia taas joulun jälkeen tyyliin " poistoerä -60%" , mutta kun ei ole varaa silloin edes sitä vaivaista paria kolmea sataa sijoittaa! Osamaksulla en osta kuin ihan välttämättömimmän (viimeksi pyykinpesukone hajosi 7v jälkeen)
MIKSEN MÄ MENNYT RIKKAISIIN NAIMISIIN!!??
Kommentit (49)
että kännykänkuoret, vaatteet, kengät, ym. ym. kannattaa valmistaa Kiinassa, mutta annat itse ymmärtää ettet ymmärrä. Suurimmalla osalla kunnista menee huonosti. Verovaroilla vaan ei voida ylläpitää näitä palveluja, mistä nyt saamme nauttia. Rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Sinulla ehkä on varaa kuluttaa mihin haluat, mutta entä tulevaisuudessa kun maksat koulumaksut, sairaanhoitomaksut, vanhempiesi hoitomaksut (jotta voit turvata edes jonkilaisen säädyllisen hoidon) jne. Kunnilla ei ole varaa ostaa kaikille lapsille koulukirjoja ja kaikille vanhuksille vaippoja ja rollaattoreita!
Vaikka maksat 40% palkastasi veroja vähävaraisten ja eläkeläisten joukko sen kun kasvaa - näitähän sinun hyvinvointi yhteiskunnassa tulee elättää - ONNEKSI! Ei sairaanhoitajat, puheterapeutit, psykologit, kirjastonhoitajat, opettajat, kätilöt, sosiaalityöntekijät, myyjät, pankkivirkailijat ym. keskiasteisen koulutuksen saaneet palvelualojen matalapalkkaiset VÄLTTÄMÄTTÖMYYDET ole missään nimessä tyytyväisiä saamaansa palkkaan suhteessa työn vaativuuteen. Mutta kun näiden alojen työntekijät ja kunnat eivät voi kilpailla tuotteillaan ja saada niistä oikeuden mukaista korvausta palkat eivät nouse. NÄITÄ PALVELUJA VAAN TUOTETAAN.
Alkaa mennä jo vähän aiheen vierestäkin...
Pointillani tarkoitin sitä arvostatko suomalaista yhteiskuntaa ja sen osia, jos todella mietit mitä kaikkia palveluja käytät. Sinulla on mahdollisuus ostaa tauluteeveet, uudet autot, päivittää kamerakännykät, tietokone, digikamerat vuosittain jne, ostaa eurooppalaisia ja jenkki merkkivaatteita, mutta yhteiskunnan pitäisi antaa sinulle kaikki ilmaiseksi...kun sinä maksat veroja. Ei se niin mene. Sinun pitää maksaa mummosi ja vanhempiesi hoito ja lastesi koulutus - ja toivoa ja rukoilla, että sinun lapsesi ja lastenlapsesi aikanaan hoitavat sinut!
Ja se että mene synnyttämään kiinaan tai viroon tai hoidattamaan lapsesi sinne ei todellakaan ollut sitä etten ymmärtäisi mistä on kyse vaan siitä että jos siellä mielestäsi asiat osataan hyvin...kuten tunnut ajattelevan...eli suunnittelu tehdään suomessa ja valmistus kiinassa ok mieti yhdistämistä ajtukseen lääkäri tekee diagnoosin suomessa mene hoidettavaksi Kiinaan! Mieti itse mitä kirjoitat!
Arvostatko siis yhtään alempia tutkintoja ja osaamista SUOMESSA! EI KUULE PELKÄLLÄ KORKEAKOULUTUKSELLA PÄRJÄTÄ MISSÄÄN!
Näillekkin aloille tulee taata kohtuullinen elintaso!
ja nyt alkaa kuppi kaatua yli. HALUAN NIIN PALJON RAHAA ETTEI SITÄ TARTTE LASKEA! kun toi neljäs lapsi syntyi, ostin sille 400 eurolla vaatteita ihan vaan siks etten sietäny enää pihistellä, vaikka yleensä se on koko perheen vuoden vaaterahat. Ja se kyllä tuntu budjetissa :(
Hassua kyllä tuntuu että meidän perhe pärjäsi paremmin kun mies opiskeli, minä olin kotihoidontuella ja asuttiin kaupungin vuokra-asunnossa jonka asumistuki maksoi melkein kokonaan. Eihän sitä rahaa silloinkaan liikoja ollut, mutta silti rahahuolia oli paljon vähemmän!
Nyt kun on velkainen omakotitalo ja 2 autoa ja isojen lapsien kalliita harrastuksia, niin tuntuu että tili on aina tyhjänä.
Miehen palkka on nettona parituhatta, mutta velkoihin menee melkein tonni päältä pois ja kun laskut on maksettu niin hyvä jos jäljellä on 300-400 euroa kuukauden tarpeisiin kuuden hengen perheelle :( Onneksi silloin nuorena oli varaa laittaa lapsilisiä lasten tileille, sieltä nyt lainaillaan ettei nälkään kuolla.
Meillä ei ole edes varaa ostaa tila-autoa jolla koko perheen olis turvallista matkustaa. Nyt on kyllä 2 autoa, mutta niitten yhteenlaskettu arvo on varmaan parisataa euroa, on ne kyllä sellaisia kaatopaikkaa vailla olevia romuja...
Kyllähän me pärjätään, mutta tili on aina lähes tyhjä ennen palkkapäivää ENKÄ MÄ VOI SIETÄÄ TUOTA JATKUVAA LASKEMISTA VARSINKAAN LOPPUKUUSTA!! Mä haluan sellaisen taloudellisen tilanteen, ettei mun tilipussiani paljon hetkauta, vaikka ostaisin äkkilähdön viikonloppuloman Pariisiin!
ap
[/quote]
Sorry mutta aika harva perheellinen voi haaveilla viikonloppulomasta Pariisissa! Mun mielestä silloin voi sanoa että on TIUKKAA jos ei ole rahaa perusjuttuihin (ruoka,lääkkeet jne).Turha narista jos ei ole varaa reissuihin (joka on mielestäni ns ylimääräistä).
T.kolmen äiti,jolla on yksi erityislapsi jonka erityiskorvikkeeseen menee kiitettäviä summia
Meillä mies on pienipalkkainen siis tosiaan pienipalkkainen, alle 1000e käteen minä työtön ja lapsia 2 ja ei me nyt sitä senttiä niin kauheesti venytetä. Olen toisaalta onnellinen näistä pienituloisistakin vuosista et taas kun ja jos työllistyn niin osaan nauttia kun saadaan vähän enemmän. Lainaa meillä ei ole ja näyttää vahvasti siltä et oma talo jää haaveeksi mutta ei sitä mikään pakko olekkaan saada ilmankin voi nauttia elämästä.
[/quote]
Nyt tienaan vaivaiset 2200¿/kk ja mies vähän enemmän (vaan ei tarpeeksi)
ap
[/quote]
kyllä teidän perheen rahankäytössä jotain vikaa nyt on. Varsinkin jos miettii vastauksiasi. Laske menot ja tulot ja säästä kuitit ja katso kuukauden lopussa missä sitä rahaa nyt oikein hassataan. Taivaskanavat ainakin joutaa lopettaa....ja kännykkälaskut kilpailuttaa, samoin sähköt ja netti....elä niinkuin tienaat. Opettele nuukaksi.
Minä tienaan 2100 euroa ja mies 1800-2000 euroa/kk. Ei hurjat tulot siis, mutta meillä menee asuntolainaan, mökkilainaan ja lasten tarhamaksuihin 1200 euroa/kk. Lisäksi menee tietysti kahden asunnon sähköt ja vakuutukset (+tapaturmat ja henkivakuutukset). Muita laskuja on kännykät, tv-lupa, ruuat ja vaatteet, auton kulut, jätemaksu ja kiinteistövero ja puutarhalehti. Ei mitään muuta. Ei kaljaa, ei tupakkaa. Säästän aina tilipäivänä 100-250 euroa/kk, mies samoin. Tiedämme aina tarkkaan, paljonko menee laskuihin rahaa kyseisessä kuussa. Mitään en osta osamaksulla enkä tunne olevani köyhä. Oikeaa köyhyyttäkin olen nimittäin kokenut, työttömänä 90-luvun lamassa.
Ei ne isot tulot vaan ne kurissa pidetyt menot.
Jos kerran haluat parantaa raha-tilannettasi niin olisiko mahdollista että jotenkin priorisoisit rahojasi?
Koska tulopuolta nyt ei ole helppo muuttaa niin menopuoli on se ainoa, johon voit eniten vaikuttaa.
Sinun kannattaa ensinnä pitää kirjaa perheen tuloista ja menoista vaikka puolen vuoden ajalta. Katsoa, mitkä ovat perheenne rahansyöpöt: uudet ostokset (vaatteet, kengät), harrastukset, ruoka, autot, ravintola-illat, teatterit, leffat jne. vaiko sähkö, lämmitys, vesi, puhelimet, netti, jne. Kannattaa kilpailuttaa sähkö, ja puhelinliittymät ja internetliittymä (se ei paljoa vaivaa vaadi, ja mistään ei tarvitse luopua että säästää rahaa).
Sitten vain perheen kesken sovitte mihin " panostatte" ja mihin ei. Eli säästättekö vapaa-ajan menoissa (harrastukset, huvitukset, matkat) vaiko ruuassa, vaiko vaate-ostoissa (voitte vaikka sopia jonkun tietyn vaatebudjetin jokaisella perheen jäsenelle). Jne
Huomaat pian että rahasi RIITTÄVÄT ja säästöön/sivuun jää käytettävksi sitten extraa (esim. matkusteluun, sisutamiseen, vapaa-aikaan, muihin hankintoihin, vaatteisiin jne)
Elämä on kivaa kun on saanut säästettyä vaikka uuden keittiöremontin, luksusmatkan, kodin sisustukseen jne
Meidän perhe ostaa joka tammi-helmikuu jonkun uuden kivan huonekalun kotiin : sohvan, taulutelevision, uudet matot joka huoneisiin, jne. Meillä onkin tosi kaunis koti, kun ollaan saatu ostettua juuri ne laadukkaat ja katseen kestävät huonekalut. :)