No niin kukkahatut. Uhkailin ja kiristin tänään teini-ikäistäni.
Tyyppi murahteli ja kiukutteli siitä saakka, kun silmänsä sai auki. Syynä oli se, että en antanut lupaa jäädä kotiin vaan pakotin hänet kouluun. Kun lähdin viemään kouluun, alkoi raivoamaan radiokanavasta ja käski laittaa sen hiljemmalle. Volyymi oli jo valmiiksi ihan pienellä. Minä nostin volyymia, peittoaapa ainakin mörököllin kitinän. Siitäkös teinari riemastui, ja alkoi uhitella entistä enemmän.
Sanoin tyynesti, että jos et nyt justiinsa lopeta, laitan volyymin täysille, avaan etuikkunat ja heitän pari rundia keskustassa ennenkuin saavutaan koulunpihalle.
Ja tadaa -mulla on näköjään jotain uskottavuutta jäljellä. Loppumatka kouluun meni rauhallisessa hiljaisuudessa, jonka rikkoi vain radio Aallon keski-ikäisille suunnattu musiikki ;)
(Ja kukkikset: nostin aluperin volyymia koska siinä kohtaa mulla paloi hermot. Olin koko aamun kuunnellut kiukuttelua ja tiuskimista, jonka ainoa syy oli se että pakotin lapseni kouluun sen sijasta, että teinimonsteri ois mieluummin pelaillut koko päivän xboxia. Normaalisti mun kanssa kyllä voi neuvotella asioista, mutta joku raja se on siinäkin miten pitkään katselen älytöntä ja aiheetonta mesoamista ja uhittelua.)
Kommentit (20)
Paskamutsikerhon jäsenyys taattu: meillä toimii uhittelunkatkaisukeinona reipas käsky ottaa pää pois takapuolesta (myös synonyymi käytössä). Harvoin tarvitsee enää käyttää, kun löytää aikaikkunan, jolloin puhe menee perille musiikin ja meikkien läpi 😉
Niin, kaikki ei asu keskustoissa, vaan joillakin voi olla kymmeniä kilometrejä koulumatka. Ajatella.
Myös äiti kuulostaa teiniltä. Muistan, kuinka säälin kavereita, joilla oli noin ärsyttävät vanhemmat. Et taida tuntea sanontaa, että valitse taistelusi. Ei kannata hukata paukkuja tuollaiseen tyhjänpäiväiseen ärsyttämiseen ja mielenpahoittamiseen.
Niin?
t. kukkis, joka pakotti oman lapsensa kävelemään kouluun
Tsempit sinulle! Minä uhkaisin varmaan vielä jonain seuraavana kertana, että jos ei kiukuttelu lopu, niin laitetaan auton perään helisevät purkit ( kuten juuri vihityillä) , värjään kaikki lapsen vaatteet vaaleanpunaisiksi ( siinä poika sitten olisi koulussa vaaleanpunaisissa kalsareissa liikuntatunnilla suihkussa jne)
Nostan kukkahattua toiminnallesi:)
Mikä tässä pitäisi järkyttää? Ihan hyvin toimittu.
Meillä toimii myös uhkailu ja kiristys. Harvemmin on sitä rangaistusta tarvittu.
Jotenkin ei ollut yhtään uskottava tarina.
Mikset samantien hakannut sitä pesäpallomailalla, pukenut sukkahousuihin ja pakottanut sähkötainnuttimen kanssa juoksemaan ympäri toria 70-luvun countrykappaleita laulaen? Millainen äiti oikein olet? Häpeä!
Teinisi ajatteli mieleessään, että ihan vapaasti. Itsesihän siinä nolaat etkä häntä. Kyllä ne kaverit tajuavat, että mutsi on kajahanut eikä nuori itse.
Olette te lapsellisia mutseja, samanlaista teiniraivoa kahteen suuntaan, mutta itsepähän tienne valitsette.
Ihan eläkää kuten tykkäätte, eihän tuo minun perhettäni liikuta miten omillenne karjutte.
Vierailija kirjoitti:
Myös äiti kuulostaa teiniltä. Muistan, kuinka säälin kavereita, joilla oli noin ärsyttävät vanhemmat. Et taida tuntea sanontaa, että valitse taistelusi. Ei kannata hukata paukkuja tuollaiseen tyhjänpäiväiseen ärsyttämiseen ja mielenpahoittamiseen.
Voi kuule, ei mulla mennyt tuohon yhtään paukkuja. Kunhan totesin teinille, mitä seuraavaksi tapahtuu jos käytöksensä jatkuu ennallaan. Eikös sitä toitoteta joka paikassa, että uhmaikäiselle pitää kertoa millainen rangaistus seuraa, jos sääntöjä ei noudateta? Teini mietti vaihtoehtojaan ja teki valintansa. Mä en jaksa loputtomiin saakka kuunnella turhanpäiväistä tiuskimista ja uhittelua, joku raja sentään siinäkin miten mua kohtaan käyttäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikki ei asu keskustoissa, vaan joillakin voi olla kymmeniä kilometrejä koulumatka. Ajatella.
Sitä vähemmän ihmettelen kieroon kasvamista. Eihän kukaan täyspäiseksi voi tulla jossain keskellä korpea.
Lastenkasvatuksen perusteet:
1. Uhkailu
2. Kiristys
3. Lahjonta
4. Uhkailu lahjonnan lopettamisesta
Käytetään vapaavalintaisessa järjestyksessä tarpeen mukaan. ;-)
Aloitit nuo parhaiten toimivat keinot vasta lapsen ollessa teini? Minä uhkaillen ja kiristän joka päivä :)
Vierailija kirjoitti:
Jos koulumatka on kymmeniä kilometrejä, saa lapsi/teini koulukyydityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, ei mulla mennyt tuohon yhtään paukkuja. Kunhan totesin teinille, mitä seuraavaksi tapahtuu jos käytöksensä jatkuu ennallaan. Eikös sitä toitoteta joka paikassa, että uhmaikäiselle pitää kertoa millainen rangaistus seuraa, jos sääntöjä ei noudateta? Teini mietti vaihtoehtojaan ja teki valintansa. Mä en jaksa loputtomiin saakka kuunnella turhanpäiväistä tiuskimista ja uhittelua, joku raja sentään siinäkin miten mua kohtaan käyttäydytään.
Uskottavuuspaukkuvarasto hupeni taas ihan rytisemällä. Jos nitisee jostain mitättömästä, ei jakseta kuunnella enää silloin, kun olisi aihetta.
Itse uhkasin hakea murkun ihan itse kioskilta kun ei tullut kotiin. Poika lompsi nopeasti kotiin. Kyllä sitä voi mennä vanhemmilta hermo. Nykyinen murkku kitisee kun yritin auttaa läksyissä...lähdin kylmän viileästi siivoamaan kaninhäkkiä. Kun tulin takaisin oli poika ok ja saatiin läksyt tehtyä. Pitää valita mikä keino tepsii. Helpompi on tuo, että on tiukka muttei menetä hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koulumatka on kymmeniä kilometrejä, saa lapsi/teini koulukyydityksen.
Helikopterillako tullaan lapsi hakemaan metsätien varresta lukioon?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kulki bussi ylä-asteelle. Matkaa oli seuraavalle paikkakunnalle pulkkilaan 12km. Muistaakseni oli, että jos matkaa tulee yli 5km saa kyydin kouluun. Ei ketään äiti tuonnut.
Viet kouluun teini-ikäisen?
Noh... ei ihme, että on kieroon kasvanut.